Kraftig oljeforbruk.
-
Wiggo Jensen
- -

- Car: T4 2,5tdi 2000 mod
- Phone: 905 77 005
Kraftig oljeforbruk.
Min 1,9 SDI motor bruker ennå masse olje. Har byttet alle ventilene, ventilstyringer, ventilstamme tetninger i toppen. Men like forbandet har den slurpet i seg tett på en liter olje på en prøvetur på 5-6 mil.... Så da er det vel bare stempelringene igjen som kan resultere i dette oljeforbruket. Sist jeg hadde av toppen dreide jeg på motoren slik at alle stemplene sto likt i sylinderene. Så hellte jeg diesel på stempeltoppene helt til det rant over. På sylinder 1 tok det 3-4 timer før dieselen var borte. På sylinder 2 og 3 gikk det 7-8 timer , mens på sylinder 4 var det ennå diesel på toppen dagen etter. Så det kan jo tyde på at sylinder 1 har dårlige stempelringer , noe som vistes i toppen på ventilene som var mye nedkokset. Jeg tror ikke det er kommresjonen det er noe i veien med , men med nederste stempelringen ,den såkalte oljeringen. Ironisk nok har motoren bare gått rundt 150 000 km ,men dette oljeforbruket startet på et mye tidligere tidspungt, ved knappe 100 000km. Siden dette er en tidligere firmabil , har den nok levd et hardt liv på kalde vinterdager der uansvarlige bare har fyrt igang og startet å kjørt umiddelbart. På disse motorene er det varmeplugger på kjølevannet som blir styrt av et stort (og dyrt) rele. Dette er helt sunnbrennt hos meg. Så da kan man jo kjøre flere mil før motoren blir skikkelig varm. Og dette sliter mye på motoren og komponentene slik som stempelringene. Så dette kan vel bare være eneste årsaken ettersom ikke det er noen ytrelekkasjer som ville ha vistes på bakken underbilen. Det er ennå sur brennt oljelukt i eksosen, men ikke så mye som tidligere da den slapp ut en blågrå giftsky som kvelvet 20-30 meter etter bilen...