I mangel av korrekt kategori : T6 via nav, erfaringer?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
B-V
Posts: 25
Joined: 16 Feb 2016, 15:10
Car: T6?

I mangel av korrekt kategori : T6 via nav, erfaringer?

Post by B-V »

Hei.

Vi (familie på 5 med sønn med svært redusert rekkevidde) har fått innvilget bil kl.2 hos NAV og skal straks inn til første møte der vi skal diskutere behovet vårt..

Hvilken innstilling bør jeg møte opp med, har dere noen anbefalinger?

Det jeg allerede har gjort;

- fått ekstrautstyrslisten nav bruker fra møller
- fått indikasjon på rabattsatsen nav får på bilene og utstyret.

Vi har en sønn som har begrenset gangfunksjon, dvs han kan forflytte seg til en viss grad uten stol, men ute kan han pga kronisk smerte og dårlig motorikk ikke gå noe særlig.

Det vi tenker på er å få tilpasset bilen slik at den har 5 vanlige seter samt en ekstra montert til siden hvor rullestolen skal plasseres. På gode dager vil han kunne komme seg inn på vanlig vis, da vil vi parkere rullestolen i låsen for han, andre dager vil han måtte forflytte seg over i stol ved siden av rullestolen.

Men; er det noen av dere som har erfaringer å dele omkring det å få benytte seg av originalmontert utstyr slik som elektrisk åpning og lukking av skyvedører og bakluke? Dette kan leveres fra uke 2/16.

Vi ønsker at bilen minst mulig tilpasses (dvs bruke originale løsninger så langt det lar seg gjøre) for å unngå elektriske gremlings som følge av snarveier som kan ha blitt utført (er bilmekaniker og vet at det vil være et spørsmål om når...)

Har de ett budsjett for kjøp og ett for ombygging?
Har regnet litt på originale endringer og differanse på comfortline og higline, der det viser seg at highline kan være billigere enn oppgradert comfortline...

Kommer nok en egen tråd når bil endelig er bestemt og bestilt..
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: I mangel av korrekt kategori : T6 via nav, erfaringer?

Post by Der Postmeister »

VW har egen produksjon av handicapbiler. Sjekk vw.de for mer. Det var iallefall link der sist jeg sjekka. Kan hende noen tips der er bra. Caddy versjonen er fin. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: I mangel av korrekt kategori : T6 via nav, erfaringer?

Post by Buss Marius »

Denne tråden burde vel være i T5 forumet. Vi har jo noen brukere med HC biler der, som har første hånds erfaring med disse bilene. Selv om det er T5 så er jo T6 egentlig tredje versjon av T5. "problemet" er at når nyhetens interesse er borte hos dem, så er de ikke noe særlig på forumet lenger, men gå gjennom prosjekt trådene og send dem en PM og spør om bidrag på tråden. Jeg skal sende en PM til en på forumet som har jobbet med dette.
Forøvrig tror jeg du tenker riktig når det gjelder å ha mest mulig originalutstyr. Spesielt på de spesialtilpassede bilene der der den handicapede kjører selv er det jo et vannvittig kaos av ledninger.
Doka84
-
-
Posts: 446
Joined: 30 Jun 2008, 20:34
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658
Location: Øyer

Re: I mangel av korrekt kategori : T6 via nav, erfaringer?

Post by Doka84 »

Hei.
Jeg har tidligere jobbet med dette og har vel bygget om godt over 100 T5 i diverse utgaver.
Når det gjelder å få dekket originalt tilleggsutstyr så kan nok NAV være noe motvillig, men om dere kan dokumentere et behov for dette så hjelper det mye på saksbehandlingen. Ha gjerne med fagpersonell (Ergo/fysioterapeut) til utprøving, dem har ofte vært borte i lignende saker tidligere og vet ofte hva som skal til.
Det skal jo også være en fra ombyggerverkstedet tilstede og der ligger det mye god ekspertise.

Tenk fremtid og ta med i betraktning hva som kan skje, "sykdomsforløp" og lignende.
Bilen skal dere jo ha i 9-11 år og mye kan forandre seg av behov ettersom barnet vokser til-

Mvh. Tommy
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
B-V
Posts: 25
Joined: 16 Feb 2016, 15:10
Car: T6?

Re: I mangel av korrekt kategori : T6 via nav, erfaringer?

Post by B-V »

Takk for godt innspill.

Har regnet litt på prisene som sagt, og dersom nav har samme prosentsats på avtalebiler som på alternative valg, så skal jeg se om jeg ikke får de med på min løsning. Jeg tenker nok ombygger vil være enig i min tankegang da jeg ikke kan se at det er særlig mye å spare på å måtte trekke om alle setene, bestille bilen med ekstra dører, tid og kostnad med ombygging etc når man kan få den stort sett ferdig til samme prisen.

Det eneste som vil være nødvendig er å få ettermontert en ekstra stol ved siden av rullestolen og gulvplate bak som tåler vann samt rampe/heis.

Vi får se hva som skjer på torsdag.
Post Reply