1.9TDK AAZ Oljemengde

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Pettur
Phone: 91552928

1.9TDK AAZ Oljemengde

Post by Pettur »

Hei

Er det noen som vet hvor mye olje som skal på en 1.9TDK AAZ som står i min T3.
Er vel bygd om fra 1.6JX.
Hvilken type olje anbefaler dere?

Så når jeg først spør kan jeg følge opp med å høre om mengde kjølevæske da denne trenger utskiftning.

Petter
OddN
-
-

Re: 1.9TDK AAZ Oljemengde

Post by OddN »

Pettur wrote:Hei

Er det noen som vet hvor mye olje som skal på en 1.9TDK AAZ som står i min T3.
Er vel bygd om fra 1.6JX.
Hvilken type olje anbefaler dere?

Så når jeg først spør kan jeg følge opp med å høre om mengde kjølevæske da denne trenger utskiftning.

Petter
Hvis den har JX bunnpanne, så er det samme mengde som JX'en skulle hatt. Altså 4,5 liter med filterbytte.

Men et annet og igrunn viktigere spørsmål er om peilepinnen er modifisert så den viser rett? AAZ-pinnen vil vise helt på trynet feil. Og selv en standard JX-pinne vil ikke nødvendigvis være helt rett, hvis den ikke er montert på rette måten...
Pettur

Post by Pettur »

Forrige eier nevnte at pinnen ikke viser korrekt. Så tanken er å tømme olja og filter, så helle på riktig mengde og merke av på pinnen.
Hvordan sjekker jeg hvilken bunnpanne den har?

P
OddN
-
-

Post by OddN »

Pettur wrote:Forrige eier nevnte at pinnen ikke viser korrekt. Så tanken er å tømme olja og filter, så helle på riktig mengde og merke av på pinnen.
Hvordan sjekker jeg hvilken bunnpanne den har?

P
Hvis motoren ligger på siden i ca 50 grader vinkel og bunnpanna stikker ut på høyresiden, nærmest som en kile, så er det jx-bunnpanna.

Det er få her i Europa som monterer dieseler rett opp og ned i disse bilene i og med at JX-delene er enkle å skaffe. Men i USA er det mer vanlig å bruke adapterplate, og la motoren stå slik den gjorde i donorbilen. Og da er det fyllmengden til donorbilen som gjelder.
Pettur

Post by Pettur »

Ok. Ja da er det Jx bunnpanne. Motoren ligger på skrå i bilen. Så da skal det 4,5 liter på motoren tenker jeg.

Så er det en spesiell olje som er å anbefale for disse?

P
OddN
-
-

Post by OddN »

Litt avhengig av bruksområde, men en anerkjent helsyntetisk 5W-40 olje er bra.

Ikke spør om hvilket merke olje som er best, for der er det like mange meninger som det er oljemerker, og det bruker å dra igang en heftig diskusjon som ikke medfører noe annet enn at vi blir enige om at vi er uenige ;-)
Pettur

Post by Pettur »

Ja jeg tenkte viskositet og helsynt, halvsynt og mineral spørsmål ja. Da går jeg for helsynt 4,5 liter så satser jeg på at det funker.
OddN
-
-

Post by OddN »

De fleste oljene i dag har ok spesifikasjoner, men det kan være verd å ha i bakhodet at den bør ha API klassifisering CF eller bedre, eller evt VW 505.00 eller bedre.
Ichliebesyncro
-
-
Car: T3 Caravelle Syncro - T5.1 Multivan (med sperre)
Phone: 47452764

Post by Ichliebesyncro »

Hvordan monterer man JX oljepinnen "korrekt" Odd? :)
OddN
-
-

Post by OddN »

Ichliebesyncro wrote:Hvordan monterer man JX oljepinnen "korrekt" Odd? :)
Har sett flere varianter, men du bruker en del av røret til AAZ pinnen som må tilpasses så det passer utenpå JX røret. Og så må høyden tilpasses, enten ved at den foringa du lager med AAZ røret finjustere i høyden eller at du lager nye merker på peilepinnen. Uansett må du fylle motoren med kjent mengde olje.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Har akkurat skiftet på min AAZ med oljekjøler, med 5 liter på så er jeg på nederste merket på pinnen. Er litt usikker på om den pinnen er rett, men samtidig vil jeg tro at det går minst en liter olje i slanger og kjøler? Har tidligere sett at om jeg kjører etter øverste merket på peilepinnen virker det som det forsvinner en del olje raskere enn når nivået er ved nederste merket.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Jeg fjernet hele AAZ pinneoppsettet og kjøpte meg en O-ring og en kobberskive fra Brickwerks og brukte JX pinnen med JX-rør.
Her med 4,5 liter olje, riktig nok med kort filter. (Vet ikke hvor mye olje det tar, men selv om det er kortere er det bredere enn original filter også, så mulig samme volum innvendig)

Image
ImageImage

Image
Post Reply