Noen formeninger om oppgradering av T4a 2.4 D? Jeg har fått tilslaget på en ekte Westfalia! Og dermed står jeg i et dilemma. Jeg kjøpte nemlig en 1998 Caravelle 2.5 TDI (265000 km) i høst som er stått på bukker siden og blitt pusset og oljet. Bilen ble nettopp EU-godkjent men jeg har kjøpt inn en god del deler som skal på den.
Nå leker jeg med tanken å slakte den i stedet for å pusse den ferdig og selge den. For det gjenstår mye på den før salg. Må bytte noe i forstillingen (og ta forstillingskontroll), drivakselmansjetter begge sider, sveise noe smått, fikse hva jeg tror er en lekk frontrute......#¤£$!!#, lakkere kanaler, bytte registeret pluss pakning til oljepumpa, har kjøpt ny vibrasjonsdemper til og med, ny decat eksos. Har liggende 130 hk chip til bilen. Den gikk godt som original 102 hk. Ift. salg mangler bilen servicehistorikk.
Nå...westfaliaen jeg har kjøpt trenger nye bremser, forstilling og sånt. Jeg har kjøpt inn alt av deler som fikser dette til 2.5 tdi. Og bremser er bra på den. Jeg ser at hjulene på T4b skal ha annet innpress enn T4a. Men er understell bolt-on? Det vil jo bli en jævla jobb, men spørsmålet er om jeg kan skru over forstilling, bakstilling, motor og gir, pedalboks, ledningsnett, el.vindu, sentrallås osv. fra 1998 2.5 TDI til T4a Westfalia. Og det må selvfølgelig være godkjent hos vegvesenet.
Det sykeste er at jeg HAR liksom gjort dette for seks-syv år siden. Jeg burde vite bedre. Men faen. Da hadde jeg en T3 Reimo med defekt WBX som jeg kjøpte en 1.6 TD delebil til, og bygget om hele skjiten. Fikk det godkjent hos vegvesenet til og med. Jeg levde i angst en stund da drittsekkene i Bergen krevde papirer som ikke fantes. Det løste seg da jeg dro annet steds hen.
Men jeg ser for meg en viss forskjell fra 2.4 D 78 hk på 2 tonn til 2.5 TDI med 130 hk og som gjør 130 km/t på 3000 rpm. Og jeg vil gjerne ha DW3Z vannvarmer. I tillegg blir alt dette å jobbe for MEG, i stedet for å jobbe "ulønnet" for en annen.
Jeg så en meget pen T4a 2.5 mTDI i fjor sommer som lå til 90000 kr. Den forsvant fra Finn etter få uker. Den var riktig nok lav kilometer og veldig fin annonse. Men jeg ser for meg en pen verdiøkning på Westfalia med godkjent 2.5 TDI?
Dilemma: Å slakte 2.5 TDI for T4a Westy?
Dilemma: Å slakte 2.5 TDI for T4a Westy?
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Re: Dilemma: Å slakte 2.5 TDI for T4a Westy?
Jeg har absolutt lekt med denne tanken jeg også. Nå har TDI, i forhold til "gammel" 2,4D, bedre bremser forran, skiver bak, bedre girkasse osv. Jeg hadde derfor byttet over det hele, både bremser og girkasse, når jeg først var i gang. Jeg hadde vel løsnet selve hjulopphenget og bare flyttet det over. Så må du selv avgjøre hva som lønner seg for deg, bruke den du har som donor eller sette donoren i stand og kjøpe et vrak som donor. Det jeg har sett på Finn.no er at syncroene er nærmere 100.000kr dyrere en 2wd. Jeg hadde derfor seriøst vurdert å skaffe en syncro donor til campern. Det er også mulig å forlenge fronten dersom du kjøper en longnose T4b.