Svidd ledning langs høyre a-stolpe

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
frdrks
Posts: 1
Joined: 18 Mar 2016, 21:58
Car: T5 2008 TDI 4M

Svidd ledning langs høyre a-stolpe

Post by frdrks »

Har søkt rundt på forumet uten å finne noe tilsvarende emne, så da prøver jeg en egen tråd.

Gikk på en liten smell i dag når jeg skulle bytte radio i min 08´ Transporter. Er tredje spilleren jeg setter inn og har så langt
ungått de store blunderne, men i dag var tydeligvis dagen...

Da jeg skrudde på tenningen for å sjekke at det var lyd (og lys i så måte), virket alt i skjønneste orden, helt til det begynte å velte
opp tjukk røyk fremme nede ved høytalerdekselet og vinduet ved høyre a-stolpe. Skrudde av tenningen og røyken ga seg...
Sjekket fremme i motorrom og under dashbord - alt ok.
Sikringer ok.
Tar ut igjen spilleren, og ser da at ledningen til tenningstrømmen tydeligvis har kommet i klem i virvaret med sw-ledninger, antenneledning og annet, og isoleringen på denne er brutt.
Skrur ut hanskerommet og ser da en enslig ledning som kommer opp fra nede i dashbordet og videre oppover a-stolpen, der strømpen rundt ledningen er smeltet langs hele ledningen (der jeg får sett i allefall...).
Svart "web"strømpe rundt en 3mm tjukk ledning som ikke ser ut som den går ut i passasjerdøra.
Kommer frem til at dette antageligvis er antenneledningen og kobler ut den fra spilleren og skrur på tenningen og ingen røyk lenger...
Spilleren fungerer som den skal og alt elektrisk ellers virker.

Er jeg på rett spor når jeg tolker dette til å være varmgang e.l. i det som for meg ser ut som antenneledningen (og er den det?)
Godt mulig at bøssingen (?... vet ikke hva den avlange alu/stål pølsa heter :oops: ) på antenneledningen har blitt liggende i klem mot strømledningen da jeg satte inn spilleren.

I og med at jeg velger å begynne med litt lett bilmekk på en fredag rett før påske ( er bare å gratulere... :roll: ), så tenkte jeg
å gjøre et forsøk på å få tatt av litt flere deksler i morgen og evt. fjerne ledningen (hvis den er til antenna) og legge opp
DAB-antenne enn så lenge.
Noen som vet om det er nogenlunde enkelt å skifte ut denne ledningen?

Tips, råd, skjennepreken mottas med takk.
Post Reply