Glødeproblemer T4 2,4 tdi 1996

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Ronning4u
Car: T4 1996
Phone: 97525259

Glødeproblemer T4 2,4 tdi 1996

Post by Ronning4u »

Bilen ville ikke starte i dag :-(
Har i det siste hatt en del problemer mer å starte, kjinnet lenge før den endelig starter. Men når den først har fyrt igang starter den lett, gjerne en time eller tre etter ankommet destinasjon. Men så begynner den å bli treg igjen...
I går forsøkte starteren å gi opp, men etter en demontering og rens surrer denne igjen.

Nå i dag på morgenen surret starteren hyppig og lenge uten tegn til gnist. Startet da i en ende (eller tre) og fant følgende ;
Diesel pumpa pumper og dieselen spruter ved lufting.
Først var det innslag på glødereleet (102) men gløde lampa ville ikke lyse, så lyste glødelampa med starteren men ikke i forkant.
Det kom ikke strøm ut av sikringsboksen (gul kontakt bak nede til Høyre) til glødepluggene.
Etter å ha lest her inne håpet jeg på at tempføleren til kjølevannet var død og forsøkte å kortslutning denne kontakten. Det ble stor fest! Bilen startet på tre gjentagende forsøk og gleden var tilbake :-D
Men så røk sikringen til glødepluggene.
Byttet denne sikringen og trakk opp en ledning fra temp føleren til dashbordet for å kunne styre denne manuelt innenfra.
Nå ville heller ikke dette virke.

Etter mere ny leting kan jeg nå konstantere at strømmen på kontakt 30 inn på releet er fraværende.
Kan ikke finne noen ødelagte sikringer eller løse kontakter.

Noen tips til hvor jeg nå skal lete?
Gi meg gjerne tips om idioti / 1. linje søking da jeg nå har strandet i et mørkt hull og mangler gangsyn...

Kort oppsummert.
Starteren går.
Diesel kommer
Glødingen slår ikke inn.
Mangler strøm inn til glødereleet.

Sent fra min SGP771 via Tapatalk
california
-
-

Re: Glødeproblemer T4 2,4 tdi 1996

Post by california »

Du har jo rota litt rundt nå, men jeg vil foreslå at du kjøper ny temp-sensor kjølevann og kobler den riktig tilbake. Så skifter du el.del tenningslås. tenningslås er gjenganger.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Post Reply