https://www.youtube.com/watch?v=kQiR8ViTdUM&feature=youtu.be
Reg.reim strammer pil flytter på seg..
Reg.reim strammer pil flytter på seg..
Er dette akseptabelt?
(0:22)
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Re: Reg.reim strammer pil flytter på seg..
Satt det sammen i går med pila i fin posisjon. La merke til først etter jeg hadde strammet svingningsdemperen til full styrke at pila hadde slakket seg...
Ettersom det stod i papirene at på disse motorene kan reima enkelt etterstrammes prøvde jeg det. Fiasko. Pila flyttet seg nå mye ettersom hvor reima stod. Kan ikke huske at den gjorde det i første omgang. Jeg antar at det ikke ble jevnt strekk på reima ved etterstramming. Doret av kamhjulet igjen og satte kamtiming med jernet og søkeblad..
Strammeverktøyet jeg har kjøpt har slakk, slik at i dét en strammer bolten litt hardere drar plutselig bolten med seg strammeren i strammeretning i den millimeteren slakk strammeverktøyet har. Da jeg endelig var fornøyd dro jeg 20 nm to ganger. Jeg strammer så kamhjulet på plass (45 nm med kamlåsen, ut med lås og deretter 100 nm. Alltid med mothold. ) og jaggu har pila flyttet seg litt igjen!!
Jeg tenkte at bedre blir det faen ikke, så jeg fortsatte monteringen.

3/4" reduksjonstappen fikk nok for i dag like før svingningsdemperen igjen var strammet 180'...
Uansett, det må være jevn stramhet i reima nå...kamhjulet var løst og skruen fingerstram under strammingen av reima. Jeg har nettopp satt pumpetiming og montert reima. Det gjenstår topplokk og å fylle olje så kan jeg starte dritten. Eller blir det å løpe etter ny strammer og gjøre hele sulamitten om igjen for endte gang......
Ved første stramming opplevde jeg ikke at strammeren var ustabil.
Men nå er dette variasjonen:

Strammeverktøyet jeg har kjøpt har slakk, slik at i dét en strammer bolten litt hardere drar plutselig bolten med seg strammeren i strammeretning i den millimeteren slakk strammeverktøyet har. Da jeg endelig var fornøyd dro jeg 20 nm to ganger. Jeg strammer så kamhjulet på plass (45 nm med kamlåsen, ut med lås og deretter 100 nm. Alltid med mothold. ) og jaggu har pila flyttet seg litt igjen!!

3/4" reduksjonstappen fikk nok for i dag like før svingningsdemperen igjen var strammet 180'...
Uansett, det må være jevn stramhet i reima nå...kamhjulet var løst og skruen fingerstram under strammingen av reima. Jeg har nettopp satt pumpetiming og montert reima. Det gjenstår topplokk og å fylle olje så kan jeg starte dritten. Eller blir det å løpe etter ny strammer og gjøre hele sulamitten om igjen for endte gang......
Ved første stramming opplevde jeg ikke at strammeren var ustabil.
Men nå er dette variasjonen:

-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Den har jo en øvre og nedre den kan variere mellom. Sålenge den er innafor disse er det greit. Men drei alltid motoren ei runde eller to før oppstart. Greit å sjekke. 
Ved motor igang vil du og se at denne pila vil aldri stå helt stille.
Ved motor igang vil du og se at denne pila vil aldri stå helt stille.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takk for oppløftende tilbakemelding. Jeg fortsatte i retning fremover
Bilen har ikke vært startet på et halvt år, men fyret på 5 sekunder! At kamtiming er bra er hevet over tvil, da jeg prøvde om linjalen passet med motoren i TDC etter å ha strammet kamakselbolten. Linjalen jeg har er nokså trang. Jeg fikk inn 0,13 og 0,08 mm søkeblader. Mer nøyaktig blir det ikke, da 0,13 er pga at linjalen ikke er 100% rett i enden hvor en måler. Hvis jeg tok ut søkebladet og presset linjalen ned for hånd i denne enden fikk jeg fortsatt ikke plass til større enn 0,08 mm på motsatt side.
Det blir spennende å gjøre dynamisk justering i VAGCOM. Men da må bilen kjøres god og varm for å ha fuel temperature 120, helst 140! Det står noe om dette på T4-wiki. Før kjøring må jeg bare sveise og lakke litt. Passer fint å gjøre dynamisk justering på sommeren
Det blir spennende å gjøre dynamisk justering i VAGCOM. Men da må bilen kjøres god og varm for å ha fuel temperature 120, helst 140! Det står noe om dette på T4-wiki. Før kjøring må jeg bare sveise og lakke litt. Passer fint å gjøre dynamisk justering på sommeren