Enda et nytt innlegg om ACV motor 1998

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
erlingjo
-
-
Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
Phone: 950 59597

Enda et nytt innlegg om ACV motor 1998

Post by erlingjo »

For første gang etter å ha skiftet olje ,starter, eksos og de fleste vakumslangene var det tid for oppstart og test.
Har holdt på i hele vinter og renovert min California Ecslusive.

Motor startet med en en eneste gang.-Hør så fint og jevnt den går sa jeg til en bekjent. Hadde ikke før fått fullført setningen før motoren begynte å gå mye mer ujenvt. Det var tydlig mye mer vibrasjon i motor.Nesten som at den ikke gikk på alle sylindrene.. Har ikke dratt noe særlig turtall. Blir jo forpestet aldeles i garasjen.

Jeg stoppet motor og lot den få hvile litt. Den startet med en gang i igjen og den gikk pent og jevnt igjen. Så begynte den å vibrere merkbart igjen etter noen minutter.

Kan det være luftmålersensoren som kan lage slik ujevn gange? Har jo hørt mye rart om den. Den har jeg hatt ute når jeg gjorde ren intercooler og slangene der.

Noen ide om hva jeg kan starte å lete etter feil. Kan den ha gått i emergency mode ?? Skal ta med meg PC og prøve å se om der er noen feilkoder. Har aldri gjort slik utlesning på min bil. Regner med at jeg må få lest ut feil etter at problemet har opstått?? Blir vel en lang søndag i garsjen tipper jeg.

erlingjo
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Enda et nytt innlegg om ACV motor 1998

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Jeg ville sjekket og justert innsprøytningstidspunkt dynamisk. Først på kald motor, kjørt bilen til den blir varm, deretter sjekket og justert på nytt.

Sent fra min S50 via Tapatalk
erlingjo
-
-

Post by erlingjo »

Vil innsprøytningstidspunktet flytte seg under normal bruk? Jeg har ikke hatt av noen av reimene. Og bilen var helt ok da jeg parkerte den for vinteren.

erlingjo
erlingjo
-
-

Post by erlingjo »

Jeg har måttet bytte vakumslangen mellom pumpen og bremsekraftforsterkeren.

Fant en tråd på et engelsk forum, -at det kunne være noe med vakumpumpe eller slange. Er på vei i garsjen med PCen under armen.

erlingjo
erlingjo
-
-

Post by erlingjo »

Jeg fyllte på 1 liter olje. Må ha bommet skikkelig da jeg skiftet....

"No fault found" sa ODBen.

Trillet den ut av garasjen for første gang i år. På testuren oppførte den seg eksemplarisk.
Kanskje den bare var litt "vår-gretten" ? Eller at den ikke likte for lite olje?

erlingjo
Post Reply