Dørlås passasjerside, skitt ?
-
- Posts: 35
- Joined: 06 Jun 2015, 01:29
- Location: Sunnmøre eller deromkring
Dørlås passasjerside, skitt ?
Dette er en variant av låsesituasjonen.
T4, 96 modell, grønne skilter (bare så det er nevnt).
På passasjersiden har jeg det fenomenet at om jeg låser opp med nøkkel, så låser sentrallåsen opp, for så umiddelbart å igjen låse.
Min teori er rett og slett dritt på "halvveien", slik at man får tilstrekkelig krypstrøm til at låsen fortsetter som om den hadde fått en ny impuls fra nøkkelsystemet. Hva sier andre om denne låsen/forklaringen ?
T4, 96 modell, grønne skilter (bare så det er nevnt).
På passasjersiden har jeg det fenomenet at om jeg låser opp med nøkkel, så låser sentrallåsen opp, for så umiddelbart å igjen låse.
Min teori er rett og slett dritt på "halvveien", slik at man får tilstrekkelig krypstrøm til at låsen fortsetter som om den hadde fått en ny impuls fra nøkkelsystemet. Hva sier andre om denne låsen/forklaringen ?
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Det er defekt sentrallåsenhet på førersiden, eller dårlig ledningsnett på en av dørene (sjekk førerdør først)
Sent fra min S50 via Tapatalk
Sent fra min S50 via Tapatalk
-
- Posts: 35
- Joined: 06 Jun 2015, 01:29
- Location: Sunnmøre eller deromkring
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Det kan vel ikke helt stemme, vel ?
Fordi jeg kan låse opp (og igjen) førersiden uten problemer...
(Jeg har riktignok dårlig fjær, men nøkkel fungerer alltid på førersiden. Med full sentrallåsfunksjon.)
Eller er det sånn at man har bare en enkelt enhet, og det altså må være denne som har problemet ?
EDIT, tillegg:
Ifølge en tysk-sproglig t4-wiki ("http://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralverriegelung") er der en master i førerdøren, og en i passasjerdøren foran (som er den døren jeg snakker om).
Fordi jeg kan låse opp (og igjen) førersiden uten problemer...
(Jeg har riktignok dårlig fjær, men nøkkel fungerer alltid på førersiden. Med full sentrallåsfunksjon.)
Eller er det sånn at man har bare en enkelt enhet, og det altså må være denne som har problemet ?
EDIT, tillegg:
Ifølge en tysk-sproglig t4-wiki ("http://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralverriegelung") er der en master i førerdøren, og en i passasjerdøren foran (som er den døren jeg snakker om).
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Når du låser opp på passasjerdøra, sender sentrallås driver signal til alle dører om å låse opp. Når den på førerdør ikke låser opp, sender denne signal til alle dører om å låse igjen.
Sent fra min S50 via Tapatalk
Sent fra min S50 via Tapatalk
-
- Posts: 35
- Joined: 06 Jun 2015, 01:29
- Location: Sunnmøre eller deromkring
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Så alt galt kan være i førerdør, både fjær og sentrallås ?
Jaja, da har man jo en fordel av at det er sentralisert...
Men altså, hvorfor kan jeg da låse opp førerdøren, MED sentrallåsfunksjon ?
Jaja, da har man jo en fordel av at det er sentralisert...
Men altså, hvorfor kan jeg da låse opp førerdøren, MED sentrallåsfunksjon ?
-
- -
- Posts: 7777
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Google it.
-
- Posts: 35
- Joined: 06 Jun 2015, 01:29
- Location: Sunnmøre eller deromkring
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Leser allerede om sentrallåsene på den nevnte tyske t4-wikien, og der nevnes det i allefall at dritt i systemet kan influere på det (og en sånn versjon med umiddelbar igjenlåsning er nevnt).
Så foreløpig holder jeg begge teoriene for mulige, og kommer til å diskutere det med verkstedet. (Det blir forøvrig et annet verksted - det slo tilslutt inn at en kamerat hadde kjørt transporter inntil for noen år siden, og han brukte et annet verksted, som jeg da kommer til å prøve.)
Så foreløpig holder jeg begge teoriene for mulige, og kommer til å diskutere det med verkstedet. (Det blir forøvrig et annet verksted - det slo tilslutt inn at en kamerat hadde kjørt transporter inntil for noen år siden, og han brukte et annet verksted, som jeg da kommer til å prøve.)
-
- -
- Posts: 766
- Joined: 06 Oct 2012, 23:22
- Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
- Phone: 46656525
- Location: Harstad
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Dette fikser du fint selv! Veldig grei jobb !:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Når du låser opp med nøkkel på førersiden trenger ikke motoren i sentrallåsdriveren å virke, da kreftene fra nøkkelvridning låser opp førerdør. Men bryter/kontakt plate i sentrallåsdriveren sender signal til alle andre dører om å låse opp. Derfor virker det normalt når du låser opp med nøkkel på førerdør.
Om det er motoren i sentrallåsdriveren eller ledningene som gir strøm til motoren i sentrallåsdriveren må du sjekke selv / få verkstedet til å sjekke. Visuell kontroll av begge ledningsnett bør være gjort på et kvarter, å skifte driveren er av/på dørtrekk, to skruer, en kontakt og hekte av et stag. Mener å ha skiftet over 100 slike da jeg jobbet på Møller Follo.
Sist jeg sjekket kostet en sentrallåsdriver over 800 kr
Sent fra min S50 via Tapatalk
Om det er motoren i sentrallåsdriveren eller ledningene som gir strøm til motoren i sentrallåsdriveren må du sjekke selv / få verkstedet til å sjekke. Visuell kontroll av begge ledningsnett bør være gjort på et kvarter, å skifte driveren er av/på dørtrekk, to skruer, en kontakt og hekte av et stag. Mener å ha skiftet over 100 slike da jeg jobbet på Møller Follo.
Sist jeg sjekket kostet en sentrallåsdriver over 800 kr
Sent fra min S50 via Tapatalk
-
- Posts: 35
- Joined: 06 Jun 2015, 01:29
- Location: Sunnmøre eller deromkring
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Det som plutselig slo inn hos meg, var at dårlig/gåen fjær faktisk kan forklare begge symptomer, uten å trekke inn elektrikken...
Siden jeg altså bruker nøkkelen og da holder låsen åpen mens jeg åpner førerdøren, mens jeg når jeg prøver på passasjerdøren, så står jeg nødvendigvis et stykke fra den førerdøren hvor den dårlige fjæren da ikke greier å hindre låsesystemet fra å falle ned igjen.
Så rekkefølgen blir å ordne fjæren, for så å sjekke om det finnes noen symptomer igjen efterpå...
Siden jeg altså bruker nøkkelen og da holder låsen åpen mens jeg åpner førerdøren, mens jeg når jeg prøver på passasjerdøren, så står jeg nødvendigvis et stykke fra den førerdøren hvor den dårlige fjæren da ikke greier å hindre låsesystemet fra å falle ned igjen.
Så rekkefølgen blir å ordne fjæren, for så å sjekke om det finnes noen symptomer igjen efterpå...
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Har hatt noe av det samme... Flere ganger.
Jeg hadde sjekket lednigsnett i fører dør før noen annet først.
Jeg hadde sjekket lednigsnett i fører dør før noen annet først.
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Dørlås passasjerside, skitt ?
Om det er fjær som er dårlig vil den trolig låse seg sjøl når dørene er lukket igjen, så om den holder seg åpen når den først er vellykket opplåst, hadde jeg fokusert på elektrisk/driver-feil.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)