vi har vært på ferie i Norge i august og motoren til vår T3-bus gikk i stykker i nærheten av Dombås. Vi ble berget og bilen stå nå i Mekonomen Bilverksted in Dombås og venter på ny motor mens vi reiste tilbake til Tyskland. Vi avtalte at bilverkstedet skal sette in en ny motor men det er kjempevanskelig å finne en motor (vi trenger en 1,7 diesel). Har kanskje noen av dere en idé hvordan vi kan løse problemet? Eller vet hvor sånn en motor er liggende akkurat nå
Tusen takk for hjelp og mange hilsner
Theresa fra Potsdam (i nærheten av Berlin)
Unnskyld, jeg valgte feil forum, kanskje administratoren kan forskyve emne?
Last edited by filipendula on 20 Sep 2016, 17:10, edited 2 times in total.
1,7 diesel er en relativt sjelden motor her i Norge, og om dere fremdeles ønsker å kjøre med sugediesel, ville jeg normalt ha anbefalt å sette inn en 1,9 diesel, for eksempel fra en Skoda pickup. Motorkoden er enten 1Y eller AEF. Men hvorvidt Mekonomen er kompetent til å gjøre en slik konvertering vet jeg jo ikke. Det må brukes noen deler fra den gamle 1,7 motoren for at dette skal passe, og det er viktig at den som gjør dette vet hva han gjør.
Hei Odd, takk for svaret. Kanskje det er lurest at vi henter bussen til Tyskland med kranvogn og skaffe den til bulli-verksted. Men det tar ganske mye tid derfor håpte vi at bilen kunne repareres i Norge. Da hadde vi kunne flytt til Trondheim, tog til Dombås og tilbake med bussen til Tyskland... Vet du noe om Kristiansand Bus-Depot? Kanskje de har noen motorer bare liggende
Last edited by filipendula on 21 Sep 2016, 08:45, edited 2 times in total.
Hei. Kristiansand Bus Depot er ca 700 km fra Dombås.
Vi har ikke 1,7 dieselmotor her.
Vist bilen transporteres til Kristiansand kan vi nok skaffe en 1,9 dieselmotor og gjøre en konvertering.
Det har vi erfaring med.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N
Hei Glenn, kjempebra å ha fått kontakt til legendarisk Kristiansand Bus-Depot. Takk for tilbud . Sansynligvis skal vi hente bussen til Tyskland med kranvogn selv. Vi må kjøre med kranvogn til Dombås uansett og levere det tilbake i Tyskland, da skal vi ta bussen med. Men neste gang vi er i Norge skal vi bare reise rundt Kristiansand i hvert fall med denne bussen . Ha en fin dag, Theresa
Last edited by filipendula on 19 Sep 2016, 18:30, edited 1 time in total.
jeg har fått svar nå fra Mekonomen i Dombås at de har funnet en 1,6-motor som kan bygges inn. Motoren kommer fra Hedmark Bilsenter og skal koste 5250 Kr. Til sammen skal det koste ca. 20.000 Kr. Er det å anbefale å gjøre dette (er det like komplisert å bygge inn en 1,6-motor som en 1,9-motor? Er sånn en konvertering nødvendig også)? Som sagt, jeg har dessverre ingen peiling.
Yepp kun maks 50 km i sirkel fra Kristiansand. Da er du trygg.
Ved hva slags 1,6 motor de vil sette i? Er det T3 motor går den rett inn, etter registerreim bytte og litt service.
Er det Golf motor så må den konverteres til T3 standard for å passe inn.
88 blå Syncro diesel.
Ops, og en 1995 MB T1N
Golf 2 suge diesel 54 hk. (Finnes også som turbodiesel) Er stort sett samme motorblokk som T3. Må bytte over en del deler som bunnpanne og olje-pickup. Oljemåle pinne/rør. Og mulig innsug og eksos manifold. Og motorfester og div fra deres motor.
Skoda 1,9 sugediesel 64 hk. Stort sett samme jobben men ca 10 år nyere motor. Bør utføres av noen med slik erfaring.
Personlig så ville jeg gått for 1,9.
I Norge har vi ikke så strenge regler/kontroll ved så enkelt motorbytte, jeg er usikker på hva din TUV mann vil si.
88 blå Syncro diesel.
Ops, og en 1995 MB T1N
GLENN MARVIN wrote:Golf 2 suge diesel 54 hk. (Finnes også som turbodiesel) Er stort sett samme motorblokk som T3. Må bytte over en del deler som bunnpanne og olje-pickup. Oljemåle pinne/rør. Og mulig innsug og eksos manifold. Og motorfester og div fra deres motor.
Skoda 1,9 sugediesel 64 hk. Stort sett samme jobben men ca 10 år nyere motor. Bør utføres av noen med slik erfaring.
Personlig så ville jeg gått for 1,9.
I Norge har vi ikke så strenge regler/kontroll ved så enkelt motorbytte, jeg er usikker på hva din TUV mann vil si.
Enig i dette. Hvis det ikke skaper problemer senere ville jeg absolutt ha gått for en 1,9. Nyere og bedre motor, og akkurat samme jobben som med en 1,6 fra en Golf. Men om verkstedet ikke har erfaring med dette, bør de i alle fall tipset om dette forumet. Her sitter folk som har gjort dette mange ganger...
takk for deres råd. Kunne jeg eventuellt gi telefonnummeret deres til bilverksted in Dombås for att de kan få hjelp ved inbyggning av motoren rsp. konvertering? De jobber normalt ikke med brukte motorer.
At dere i Kristiansand har sånn en anbefalte motor til salgs er helt usannsynlig, ikke sant? Hilser Theresa
Enkelt å få tauet den bilen til Oslo og så på Kielfergen. Da har du fått bilen til ditt eget land.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53 wrote:Enkelt å få tauet den bilen til Oslo og så på Kielfergen. Da har du fått bilen til ditt eget land.
Må ha tauebil med på fergen over
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69 "I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Det er "bare" 20 mil til Jarle,(Narle på forumet) på Raufoss ved Gjøvik. Han har jo gjort et stort antall motor konverteringer. Han la også nettop ut en 90hk TDI motor til salgs. Jeg vil tro han kan gjøre en slik motorkonvertering både raskt og relativt billig.
Det er en grunn til at disse motorene knapt finnes i Norge. De er for svake og JX motoren er bedre. Det er også en grunn til at tyske turister med disse motorene får motorhavari i norge, de er for svake. Belastningen de får i Norge er mye større en den de får i det paddeflate landskapet f.eks rundt Potsdam. Berlin har en høydeforskjell på 10 meter mellom høyeste og laveste punkt og Potsdam er like flatt.
På Busscamp på Tinn i fjor, var det en tysker med Doka med 1,6D og liten campingvogn.Den havarerte vel da han prøvde å kjøre mot Rauland, etter treffet.
takk for tipsen. Jeg har kontaktert Narle, kanskje han kan hjelpe og vi kan leie ut en bil for å taue bussen til Raufoss... Det ville vaere greit.
Vi har vært allerede 2 ganger i Norge med bussen og alt gikk bra (veldig langsomt og 1. gir noenganger) med denne gangen var det sannsynligvis en gang for mye...