195/75 R14 dekk - vegvesenet?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
StephanJX
Car: T3 1987 JX Joker
Phone: +4745870049

195/75 R14 dekk - vegvesenet?

Post by StephanJX »

Hei,

jeg kjører i dag på vanlige 185/80 R14 dekk. Jeg trenger LI 96 på dekk, har 2810kg maks vekt på bilen. Det finnes nesten ingen dekk på denne dimensjon lengre, derfor vurdere jeg å bytte til 195/75 R14. Den har mer eller mindre samme rulleomkrets, så det har ingen påvirking på speedometer eller lignende. Må jeg derfor går til Vegvesenet for å få de inn i papirene, eller er det ok uten dette? Har ingen peiling, har ikke gjort noe som dette før.

Tusen takk for tipsene! Hilsen, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
Doka84
-
-
Car: -84 Doka 1,9TDK
Phone: 91864658

Re: 195/75 R14 dekk - vegvesenet?

Post by Doka84 »

Hei, så lenge du ikke forandrer rulleomkrets mer enn 5% eller endrer sporvidde mer enn 15mm utover pr/aksel, så trenger du ikke noe ekstra godkjenning hos Vegvesenet.
Det er bare å montere og kjøre :-)
-89 Halvpanel 1.9Tdk Turbosnegla 2
-84 Doka 1.9Tdk
-00 Bora 1,9 Highline
-84 Jetta Coupe 1,6

Medlem av VWBUS Mjøsa

Tommy B. Strøm
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

2810 kg. Er det tillatt totalvekt på din bil? I så fall, hvordan har du fått til det?
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
OddN
-
-

Post by OddN »

GLENN MARVIN wrote:2810 kg. Er det tillatt totalvekt på din bil? I så fall, hvordan har du fått til det?
Bruktimport med "auflastung" fra TÜV kanskje?
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

@Tommy: tusen takk for info! Finns dette dokumentert en plass, f.eks i kjøretøyforskriften? Har letet, men uten hell.

@Marvin: denne bilen har blitt "opplastet" i Tyskland, langt før jeg kjøpte bilen. I en tid var det mye mindre vegavgift hvis man hadde en "lett" varebil, les bil over 2,8t. I så fall betalte man vegavgift etter satser for lastebiler, som var mye mindre enn samme avgift for vanlig personbil med 2,4tonn før. Smuthulet ble stengt en gang i slutten av 90-tallet. Det var noen tilbudere som hadde testet T3 med høyere vekt, og salgte "opplastingsgodkjenningen". Basically var det et dokument utsted med hver bils chassisnummer, som du kon drar til TUEV med for å få det inn i vognkort. Eneste forandring som man trengte var vanligvis sterkere felger bak (i min fall var det nok med de vanlige 14" 6J Syncro felger), samt forsterkete fjærer (som Westfalia Joker hadde fra før av). Jeg har desverre ikke dette dokumentet liggende, men jeg kan prøve å finne det i den tyske T3 forumet, hvis du er interessert. Kanskje noen har bevart det. Det finnes faktisk ganske mange T3 i Tyskland som kjøre rundt med 2,81 tonn maks tillatt vekt, men det var aldri noe som VW selv hold på med.

Hilsen, Stephan
--
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

I noen land opererer de med vektavgift i stedet for årsavgift, danskene betaler en formue på enkelte større biler i årlig avgift, Når så du for eksempel sist en danskregistrert Van i fra 80 tallet :-)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-

Post by OddN »

StephanJX wrote:Hei,

@Tommy: tusen takk for info! Finns dette dokumentert en plass, f.eks i kjøretøyforskriften? Har letet, men uten hell.

Hilsen, Stephan
Tar sjansen på å svare på dette:

Her er utdrag fra kjøretøyforskriften:
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.
sd-19941004-0918-kap13-02.gif
Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
Dette kan tolkes slik at det kun er sporviddeendring ut over 15mm som krever visning og anmerkning i vognkortet. Jeg ville likevel vurdert å fått ny dekkdimensjon innskrevet i vognkortet, spesielt siden dette punktet er blitt innskjerpet ifm nye PKK rutiner. I den nye veiledningen for PKK står det:
Kontroller dekkenes spesifikasjoner mot vognkortet
(dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsmerking)/tilstand.
Mønsterdybde måles i hovedrillene over ¾ av slitebanens
bredde:
Mønsterdybde kontrolleres opp mot gjeldende tekniske og
bruksmessige krav
Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort godtas tillatelse
fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Slik tillatelse fra
fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra
fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i
instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ
dekkdimensjon for aktuell modell.
Hvordan dette i praksis håndheves er nok noe ulikt...
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei Odd,

takk! Jeg har lest i "forskrift om bruk av kjøretøy", ikke "kjøretøyforskriften". Oh man.. :-)

Men: det blir jo interessant på neste EU-kontroll, da. De er jo motstridende, kontrollforskriften og kjøretøyforskriften. Tror jeg bare monterer 195 dekk, og tar det opp med kontrolløren. Han er vanligvis tilgjengelig for gode argumenter, han kjørte selv T3 tidligere.

Cheers, Stephan
--
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

@Marvin: denne bilen har blitt "opplastet" i Tyskland, langt før jeg kjøpte bilen. I en tid var det mye mindre vegavgift hvis man hadde en "lett" varebil, les bil over 2,8t. I så fall betalte man vegavgift etter satser for lastebiler, som var mye mindre enn samme avgift for vanlig personbil med 2,4tonn før. Smuthulet ble stengt en gang i slutten av 90-tallet. Det var noen tilbudere som hadde testet T3 med høyere vekt, og salgte "opplastingsgodkjenningen". Basically var det et dokument utsted med hver bils chassisnummer, som du kon drar til TUEV med for å få det inn i vognkort. Eneste forandring som man trengte var vanligvis sterkere felger bak (i min fall var det nok med de vanlige 14" 6J Syncro felger), samt forsterkete fjærer (som Westfalia Joker hadde fra før av). Jeg har desverre ikke dette dokumentet liggende, men jeg kan prøve å finne det i den tyske T3 forumet, hvis du er interessert. Kanskje noen har bevart det. Det finnes faktisk ganske mange T3 i Tyskland som kjøre rundt med 2,81 tonn maks tillatt vekt, men det var aldri noe som VW selv hold på med.

Hilsen, Stephan
Takk for info. Det var slik jeg trodde. Det er noen i Norge som har interesse for øket totalvekt på T3. Så vist noen vet om en fremgangsmåte å få det til så er vi intresert i info om det.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei Marvin,

skal prøve å skaffe sånn en godkjenningsdokument. Jeg kan også sende deg kopi av vognkortet mitt. Kanskje dette er nok for å få det til hos trafikkstasjonen.

Cheers, Stephan
--
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

I forbindelse med min omklassifisering av MBM T3 Syncro blir bilen veid. Har vert innom Biltilsynet en gang og fått bilen omregistrert fra kombi til personbil, skal videre til en campingvariant når høytaket er montert. Da skal den også veies igjen. 2810kg i stedet for 2500kg kjennes greit ut i den sammenhengen. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

fikk kontakt med en fyr i Tyskland som skal lete etter dokumentene på helgen. I'll keep you posted!

Cheers, Stephan
--
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Needforspace wrote:I forbindelse med min omklassifisering av MBM T3 Syncro blir bilen veid. Har vert innom Biltilsynet en gang og fått bilen omregistrert fra kombi til personbil, skal videre til en campingvariant når høytaket er montert. Da skal den også veies igjen. 2810kg i stedet for 2500kg kjennes greit ut i den sammenhengen. :roll:
Er det i det hele tatt mulig å registrer en T3 om til camper nå, selv med høytak? trodde det ble noe krøll med høyde kontra bredde.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

Disse godkjenningsdokumentene handler bare om vekt. Det er umulig å registrere en T3 som camper i dag (siden 01.01.2009, faktisk). Evt. finnes det unntak hvis man bygger en half integrerte camper a la Karmann Gipsy eller noe slik. Men med vanlig hevetak eller fast høytak blir det alltid personbil. Betyr ingenting hvis man har allerede betalt engangsavgift for personbilen. Og på personbilen slipper man tøys om at maks antall sitteplasser er ikke mer enn soveplasser. Min Joker er registrert som personbil, og siden siste onsdag med 5 sitteplasser (fikk godkjent klappsete bak passagierstolen), men bare 4 soveplasser.

Forsikret er den faktisk som campingbil, men det var mer eller mindre samme pris som en personbil.

Hilsen, Stephan
--
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Min brukt importerte gipsy har 2805 kg som tillatt totalvekt. Stusset litt over det tidligere. Hvordan blir det for eksempel med å montere senkesett? Da står det vel normal vekt i papirene?
Gulsviking med All-dilla!
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

hvis du finner et senkesett som tåler 1405kg aksellast, så går det nok fint. Hvis ikke, så har du 2 valg:
- ikke bruk senkesett :-) og beholder den store tillatte aksellasten
- eller bruk senkesett og få nedjustert tillatt aksellast av bilen til tillatt aksellast som oppgis i papirene til senkesett

Ikke noe mer å gjøre med det, desverre.

Cheers, Stephan
--
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

på følgende lenke finner dere 4 forskjellige godkjenningene for høyere totalvekt:

http://www.vwpix.org/web/Auflastung/
  • Ankenbrand og Bernd Jæger håndterer høyere aksellast på bakaksel. Både godkjenninger trenger spesiale fjær, samt Syncro stålfelg på bakaksel (14" 6J H2)
  • Kesstech og SK har litt mindre bakaksellast, men trenger bare syncro felg på bakaksel.
Alt dette er på tysk. Tror det går greit å forstå, men tar gjerne kontakt hvis noe er uklart.

Hva er mest viktig: disse godkjenningene sier at det trengs ingen forandringer på hverken bremsesystemet eller bærende elementer (eller, for så vidt, sier ingenting om dette), bare sterkere felger (og evtl. fjær) samt dekk med stort nok lastindeks. Tror det er verdt et forsøk å gå med noe av dette til biltilsynet og snakker med de.

Lykke til! Hilsen, Stephan
--
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Hei
Beklager litt "sidetrack" av tråden, men har sett litt på senkesett.
Jeg regner med at disse Tuv papirene(ligger på h&r sin hjemmeside) fungerer med deres cup kit:
http://www.h-r.com/bin/29922.pdf

Og der er jo ikke aksellast nevnt så fremt jeg kan se, så da burde det fungere? eller?

Ta technix, som ikke virker som verdens beste kvalitet, men billig, har godkjenningspapirerer med 1300kg forann og 1400kg bak. Så hvis man da får 2700kg? så er det vel en billig oppgradering inkl 45mm senk(3000kr for fjører/dempere).
Gulsviking med All-dilla!
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

jeg har ingen peiling på senkesett. Og enda mindre hvordan trafikkstasjonen håndterer dette. TUEV i Tyskland vil alltid bruke den lavere av de 2 verdier som finnes i papirene til bilen eller til senkesett. Hvis senkesett har en høyere kapasitet enn bilen så er det nok fint, men det betyr jo ikke at det ikke finnes en annen del i bilen som ikke klarer det. Så de vil nok ikke oppgradere maks vekt til bilen hvis senkesett klarer det. Og hvis senkesett har et lavere maks tillatt vekt enn bilen, så vil de sette ned maks vekt til bilen, fordi fjærene ikke tåler det.

Det er derfor man trenger disse spesielle godkjenningene i Tyskland: folk som solgte disse har testet at biltypen klarer vekten med visse forandringer, og de har i tillegg sjekket den spesielle bilen at den er i godt stand og ok for den ekstra vekten. Derfor er disse godkjenningene alltid relatert til en chassisnummer.

Beklager hvis jeg ikke kan være mer hjelpsomme!

Cheers, Stephan :)
--
-OTO-
-
-
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036

Post by -OTO- »

jeg har ingen peiling på senkesett. Og enda mindre hvordan trafikkstasjonen håndterer dette. TUEV i Tyskland vil alltid bruke den lavere av de 2 verdier som finnes i papirene til bilen eller til senkesett. Hvis senkesett har en høyere kapasitet enn bilen så er det nok fint, men det betyr jo ikke at det ikke finnes en annen del i bilen som ikke klarer det. Så de vil nok ikke oppgradere maks vekt til bilen hvis senkesett klarer det. Og hvis senkesett har et lavere maks tillatt vekt enn bilen, så vil de sette ned maks vekt til bilen, fordi fjærene ikke tåler det.

Det er derfor man trenger disse spesielle godkjenningene i Tyskland: folk som solgte disse har testet at biltypen klarer vekten med visse forandringer, og de har i tillegg sjekket den spesielle bilen at den er i godt stand og ok for den ekstra vekten. Derfor er disse godkjenningene alltid relatert til en chassisnummer.

Beklager hvis jeg ikke kan være mer hjelpsomme!

Cheers, Stephan :)
Her må jeg korrigere litt. Jeg har et senkesett fra H&R som tåler maks 1300 kilo aksellast bak. Min bil er registrert med 1400 kilo. Vegvesenet vil ikke nedjustere totale akselvekten pga det. De tillater rett og slett ikke at jeg bruker senkesettet, med mindre jeg får en bekreftelse fra bilfabrikant at aksellasten kan settes ned som konsekvens av ombyggingen.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

Fremgangsmåten jeg har beskrevet er fra tyske TUEV. Har ikke peiling hvordan trafikk stasjonen håndterer dette.
Men, jeg stusser her litt på 2 ting:
- Hvis du har 1400kg som bakaksellast i papirene: har den ble økt en gang før i tida? Vanlige aksellast må jo være mellom 1200kg og 1300kg, ikke sant? Kan du ikke bare ta med papirene fra en vanlig T3 i så fall?
- Og det et jo litt på tryne at de ikke sette ned aksellasten i papirene, hvis du ber de om det. Det betyr jo bare at bilen har ikke lov å ta så mye lading med. Det vil nok være sjelden at en T3 har faktisk 1400kg på bakaksel. Noen gang har jeg idéen at folk på trafikkstasjonen har ikke lov å bruke hjernen lengre.

Lykke til! Cheers, Stephan
--
-OTO-
-
-
Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
Phone: 90752036

Post by -OTO- »

Fremgangsmåten jeg har beskrevet er fra tyske TUEV. Har ikke peiling hvordan trafikk stasjonen håndterer dette.
Men, jeg stusser her litt på 2 ting:
- Hvis du har 1400kg som bakaksellast i papirene: har den ble økt en gang før i tida? Vanlige aksellast må jo være mellom 1200kg og 1300kg, ikke sant? Kan du ikke bare ta med papirene fra en vanlig T3 i så fall?
- Og det et jo litt på tryne at de ikke sette ned aksellasten i papirene, hvis du ber de om det. Det betyr jo bare at bilen har ikke lov å ta så mye lading med. Det vil nok være sjelden at en T3 har faktisk 1400kg på bakaksel. Noen gang har jeg idéen at folk på trafikkstasjonen har ikke lov å bruke hjernen lengre.

Lykke til! Cheers, Stephan
Ja, vanlig aksellast er 1300. I instruksjonsboken står det at man kan registrere med utvidet last. Inntil 15% økning, men det tar de ikke hensyn til på Gjøvik trafikkstasjon.
StephanJX

Post by StephanJX »

Hei,

tror det hadde vært en god ide å bytte trafikk stasjonen... :-) hvis dette er praktikabelt, da.

Og bare ut ifra interesse: i hvilken instruksjonsboka står det at man kan registrere T3 med inntil 15% mer vekt? Det er jo litt kult. Har du en lenke/tittel på den?

Cheers, Stephan
--
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Gjøvik er beryktet. Det finnes andre trafikkstasjoner, hvor folk får til å følge boka de er satt til å følge uten personlige meninger som skjærer galt avsted og lager forskjellsbehandling på detta :roll:
StephanJX

Post by StephanJX »

OddN wrote:

Hilsen, Stephan
Tar sjansen på å svare på dette:

Her er utdrag fra kjøretøyforskriften:
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.
sd-19941004-0918-kap13-02.gif
Fig. 2
6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
Dette kan tolkes slik at det kun er sporviddeendring ut over 15mm som krever visning og anmerkning i vognkortet. Jeg ville likevel vurdert å fått ny dekkdimensjon innskrevet i vognkortet, spesielt siden dette punktet er blitt innskjerpet ifm nye PKK rutiner. I den nye veiledningen for PKK står det:
Kontroller dekkenes spesifikasjoner mot vognkortet
(dimensjon, lastindeks/lag, hastighetsmerking)/tilstand.
Mønsterdybde måles i hovedrillene over ¾ av slitebanens
bredde:
Mønsterdybde kontrolleres opp mot gjeldende tekniske og
bruksmessige krav
Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort godtas tillatelse
fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Slik tillatelse fra
fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra
fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i
instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ
dekkdimensjon for aktuell modell.
Hvordan dette i praksis håndheves er nok noe ulikt...
Hei,

jeg var med vinterbilen på EU kontroll i siste uke, og spurte om akkurat dette. I hvert fall min kontrollør er helt avslappet: så lenge jeg holder meg inni +- 5% så er det fint.

Hilsen, Stephan
--
Post Reply