Fra tintop til poptop
-
- -
- Posts: 291
- Joined: 23 Dec 2011, 07:38
- Car: T3 Bus 81 mod. bensin
- Phone: 90700999
- Location: Osterøy
Fra tintop til poptop
Dersom det settes westfalia hevetak på en T3, regner Biltilsynet det da som et ombygget kjøretøy som kun de kan godkjenne i første runde
Tidligere biler: Boble, Ascona. Ascona, Ascona, Ascona, Renault 19, Megane Classic. Accord. Volvo 240, Volvo 760 Trabant P 601 65 mod. , Caravelle 88 mod, Combo.05, Boble 68 mod.
MC: HD Sportster
Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
MC: HD Sportster
Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
Re: Fra tintop til poptop
I utgangspunktet tror jeg ikke det. Men om du planlegger å fjerne noen av tverravstiverne så er det nok lurt å ha en dialog med de... Feks sånn som det er i noen høytak. Men da snakker vi om å fjerne hele takplata og avstiverne både i B- og C-stolpene.
Jeg har sett noen tak der avstiveren i C-stolpen er flyttet litt bakover, og om du tenker på å montere et originalt Westfalia hevetak med tilhørende takplate så er jo avstiveren i C-stolpen litt forskjellig, men står på samme plass. Det er nok litt i grenseland får hva som bør gjøres uten å spørre først.
Om du bare tenker å ta hull mellom b-og c-stolpene og montere etter "Mosaik-metoden" (eller Reimo om du vil) så tenker jeg at det er uproblematisk.
Jeg har sett noen tak der avstiveren i C-stolpen er flyttet litt bakover, og om du tenker på å montere et originalt Westfalia hevetak med tilhørende takplate så er jo avstiveren i C-stolpen litt forskjellig, men står på samme plass. Det er nok litt i grenseland får hva som bør gjøres uten å spørre først.
Om du bare tenker å ta hull mellom b-og c-stolpene og montere etter "Mosaik-metoden" (eller Reimo om du vil) så tenker jeg at det er uproblematisk.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 291
- Joined: 23 Dec 2011, 07:38
- Car: T3 Bus 81 mod. bensin
- Phone: 90700999
- Location: Osterøy
Re: Fra tintop til poptop
Har boret ut flere hundre punktsveiser og montert hele takplaten over med c stolpe forsterkning slik den var fra fabrikk før de monterte den på bilene. Alt så Svest på igjen oppe på busstaket
Tidligere biler: Boble, Ascona. Ascona, Ascona, Ascona, Renault 19, Megane Classic. Accord. Volvo 240, Volvo 760 Trabant P 601 65 mod. , Caravelle 88 mod, Combo.05, Boble 68 mod.
MC: HD Sportster
Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
MC: HD Sportster
Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Fra tintop til poptop
Det høres jo ut som at alt er under kontroll, men det går igjen fra tidligere erfaringer at det er absolutt å anbefale å kontakte biltilsynet på forhånd, der i gården er det ikke lettere å få tilgivelse enn tillatelse.
Så lenge du har "tuklet med" bærende konstruksjoner kan de bli litt vanskelige selv om det er tilsvarende originalt.
Når det er sagt har jeg fått godkjenning på å fjerne bjelken både i B og C i tillegg til omtrent hele takplaten. Dette ved montering av Rico høytak da.
Så lenge du har "tuklet med" bærende konstruksjoner kan de bli litt vanskelige selv om det er tilsvarende originalt.
Når det er sagt har jeg fått godkjenning på å fjerne bjelken både i B og C i tillegg til omtrent hele takplaten. Dette ved montering av Rico høytak da.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Fra tintop til poptop
Men er det noen som har " Montert hevetak" i vognkortet sitt da ? En camper kan jo omregistrerest til hva som helst, er det egentlig noen som vil henge seg opp i det på en EU ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Fra tintop til poptop
Med hevetak eller forsåvidt andre typiske campingtiltak er det gjerne aktuelt for biltilsynet å veie bilen, før ombygging eg etter, dette for å slå fast at det er nok nyttelast til passasjerer. Min bil ble veiet i forbindelse med omregistrering fra kombi til personbil, men da var planene klare videre for montering av høytak. Innredning var allerede noenlunde på plass. Det var da meningen å gå videre til campingbilregistrering når alt var på plass og følgelig også da med ny veiing. Fikk beskjed om å stille med full dieseltank begge ganger.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com