Blårøyk etter lange nedoverbakker/T4 2,5 TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rune S
Car: T4 2002
Phone: 91827317

Blårøyk etter lange nedoverbakker/T4 2,5 TDI

Post by Rune S »

Jeg er litt plaget med at min T4 -02, 2,5 TDI AJT (88 hk, med ettermontert intercooler) lager ganske godt med blårøyk etter at jeg har kjørt litt lengre nedoverbakker, og deretter lar den dra litt igjen.
Det er noen småting jeg har tenkt på; den tikker littegranne, og vibrerer litt mellom ca. 1300-2000 omdr. - kan dette være ei dyse som ikke er i form, eller kan det være en ventilløfter. Jeg tipper at begge deler kan gi slike resultater. (For liten effekt i en sylinder pga. ventil- eller dysetrøbbel vil kanskje gi lav temperatur i én sylinder ved liten belastning, og dermed blårøyk).
Kan det være turboen som er problemet? Bilen har gått 255000, men bruker veldig lite diesel, og går godt ellers. Eller kan det også være veivhusventilasjonen?
Bør jeg blende EGR-ventilen?
Mange spørsmål, men siden jeg selv ikke har kjennskap til disse motorene, så tenker jeg at noen med erfaring har kunnskap å dele :-)

Mvh. Rune
Tysfjord
-
-
Car: T4 1998 tdi
Phone: 91615762

Re: Blårøyk etter lange nedoverbakker/T4 2,5 TDI

Post by Tysfjord »

Hei!

Bruker den olje? Høres mest ut som det kommer olje inn på en eller flere sylindre, evt rundt en ventil eller to. Ta en titt i ladeluftkjøleren om det er olje i den, da kan det komme fra turbo. Selvsagt kommer det litt via veivhusventilasjon, på min har jeg lagt ventilasjon ut i egen beholder og tettet inn på luftinntak slangen til turbo. EGR ventilen kan du blende, men den har neppe noe med blårøyken å gjøre.

Mvh.
Tor Asgeir
T4 1998 tdi

Caravelle er en fin bil :-)
Post Reply