lt mk1 girkasse

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
drhjarnø
Posts: 4
Joined: 23 May 2017, 14:26
Car: vw lt 76 plan

lt mk1 girkasse

Post by drhjarnø »

hei
jeg kjører en 2 liter bensin 76mod lt. med plan og tvillinghjul til hverdag og fest.
nå er dessverre girkassa gåen, så.. er det noen som vet om gir kasser fra nyere diesel passer?
nr på min girkasse: 008 301103. mulig donor kasse: nr 015 301211c .
er forøvrig også på jakt etter ny forgasser og fordeler.
alle tips mottas med stor takknemlighet!
mvh dr hjarnø
drhjarnø
Posts: 4
Joined: 23 May 2017, 14:26
Car: vw lt 76 plan

Re: lt mk1 girkasse

Post by drhjarnø »

Nå har jeg vært å sett på donor kassa. I fra en diesel 2,4 81 mod. Den var helt lik, det var nr også..fikk feil nr fra høggern.
Kassa var dessverre veldig slarkete.så jeg er fortsatt på utkikk etter ei duganes girkasse. Er det noen der ute som Har å selge? Jeg bor i Hamar.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: lt mk1 girkasse

Post by Buss Marius »

1983 var det året LT fikk de største endringene. Spesielt at motorene ble endret fra stående til liggende og din 2 liter "Porsche motor" ble byttet ut med 2,4 liter rekke sekser. Selv om denne girkassen fra en 82 modell er identisk med den d har fra før, så er det ikke sikkert en nyere girkasse er det. Men etter det jeg har lest på tyske forum skal det være mulig å bytte om hverandre ved å vri på clutch huset!!?? Slutveksel på høyeste gir er 1-1 uansett kasse. Dersom ikke Hedemark bilsenter har kasser, så bør du kanskje se over kjølen, da det er mye flere LT i Sverige.
drhjarnø
Posts: 4
Joined: 23 May 2017, 14:26
Car: vw lt 76 plan

Re: lt mk1 girkasse

Post by drhjarnø »

Tusen takk for svar! Nå har jeg forsket litt på forskjellen med disse kassene, boltmønsteret er likt uansett hvilke år, men på ett tidspunkt har kulelageret mot clutchhus blir byttet ut med nållager. Kassa jeg endte opp med var fra 90,med nållager, så da ble det nødvendig med modifikasjoner i clutchuset for å lage Mothold. Jeg Fikk dreid en foring på et lokalt metalverksted. -Funka fint. Men .. jeg trenger en ny mellomaksling også.. fant et firma på løranskog som kunne skaffe men prisen var ganske så usmakelig.. noen der ute som har tips om firma som overhaler, eventuelt en brukt ligganes? Jeg trenger den uten ledd, 117cm mellom kryss. Mvh Morten.
Post Reply