Det å bytte fra 1,6 TD til 1,9 TDK, TDI osv...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Det å bytte fra 1,6 TD til 1,9 TDK, TDI osv...

Post by Bugman »

Dette er det jo mange meninger om, men de fleste synes å være enige om at JX motoren nok er L I T T for liten til en såpass stor og tung bil som T3 Transporter/Caravelle.

Snakkest senest i går fredag 3 oktober med en VW mekaniker som hadde satt in 1,9 TDK motor i sin Doka allerede for snart 10 år siden.

Og han sier at mange av de problemene som gjør at folk bytter til 1,9 motor fremdeles er der etter byttet.
VARMGANG i lengre motbakker.
Den blir rett og slett for liten, den også.

Han sier også at det er like mange meninger hva som fungerer best, som det er folk som prøver å lage til noe bedre i T3,n!

Han sa at mange forsøkte det vanlige med andre dyser og Pumper mm.

Noe han mente kunne ha noe for seg er TDI med Pumpe fra en Fiat Chroma Turbodiesel.(Som ikke solgtes i Norge??)

Så kommer frågan: Noen som vet noe mer om dette??

Ellers så finnes jo muligheten for 5 sylindret Audi-derivat. 78 hk....men mer holdbar. :?

Ellers så jeg på AutoDB en bil med "fiskekasselokk" i bagasjerommet. Og under der sto en gammal B2** fra Vålvo....!

Eller rett og slett holde seg til WasserBoxer.... :roll:

De som har gode erfaringer kan jo dele dem, og fortelle hvordan de har gjort det. :D
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Intercooler?
Tage Vedal

T3-fan
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

kjøleproblem kan vel også kanskje stamme frå det noko lange kjølesystemet?

hugsar ikkje korleis termostaten er styrt på dieselane eg? men her er ein link til korleis dei løyser problemet på Vw/subaru:
http://www.subaruvanagon.com/tom/Thermo ... usingk.htm

Eit separat thermostathus som hentar vatn rett frå motorblokka utan at det går gjennom varmeapparat osv først. ( om det no gjer de på dieselmotorane?)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Totto
-
-
Posts: 252
Joined: 05 Feb 2005, 00:51
Car: t4 Dehler Maxivan GL
Location: Mandal
Contact:

Post by Totto »

Det viktigste og kanskje enkleste ved en 1,9 ombygning er vel å få på en ordentlig oljekjøler!
{;-)
Totto
PS
jeg har det ikke selv enda, men så ser jeg mere på temperaturmålerene (olje og vann) en jeg ser på speedometeret!
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

fjern i første omgang alt blekk rundt motoren så er du halvveis i mål... noe varmgang vil alltid være der pga plassering av motor... spiller ingen rolle om du har bensin eller diesel idet lange løp. gi f i intercooler fremfor oljekjøler... eneste kjøling motora baki T3en har er kjølevannet og olja... sett på en oljekjøler og forskjellen... 1.9 motoren er langt ifra for liten, har noen sagt det veit ikke den personen hva han prater om så enkelt er det.tom T5 har nå 1,9 og slagvolumet har lite å si giring har mere å si.... dette er hva enhver kan tenke seg til... fornuftig tankegang og omløp i toppen sier at det er mange faktorer som spiller inn...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Post by Bugman »

Som sagt er han Autorisert VAG mekaniker, Og en MEGET BRA sådan!!

Det han mente etter 10 års erfaring, var at selv med en 1,9 TDK motor skulle det ikke mere enn 300 m motbakke til før det gjorde seg utslag på framdrifta.

Noe av problemet er jo måten VW har "putta" motoren nedi der. Trangt på venstre siden og "god plass over bunnpanna på høyre side.

Det finnes jo som kjent et ordtak som heter (fritt oversatt): "Det finnes intet substitutt for kubikktommer" - mao. volum!

Da er vi inne på mere kompliserte saker som inst av Audi sin rekkefemmer.

Men ER det noen som har vært borti den dieselpumpa tilh. Fiat Chroma da?

Og kanskje ER det slik at NÅR man benytter TDK motoren, så BØR man faktisk også benytte (tilpassede) insugs- og eksos manifolder fra den gamle JX'n for å unngå problemer....??

Kanskje bør det også benyttes Mellomkjøler, for å bidra til bedre kjøling.....

Poenget til denne rutinerte mekanikeren er at 1,9 motor ikke er noen "Quick Fix" på det som mange opplever som JX' n sin akilleshæl....

Så hvis noen har lang og god erfaring med bytte til litt større maskin, så KAN jo det være et godt eksempel for oss andre.

Tanken på slikt som dette kommer jo som oftest frem når brakka IKKE går fremover lenger, og man lurer på å enten ta den ene eller andre veien.
Fikse eller bytte maskin....

Og da bygger man jo inn mest mulig av det som man vet(LES:Har blitt fortalt) er fordelaktig og fungerer bra!

Folka på GoWesty skriver på sin site at Diesel fungerer som bare i Golf, Jetta/Vento/Bora og Passat m.fl. MEN i Vanagon anbefaler de en modifisert Wasserboxer...(2,2 -2,4 liter)....

Så DE har DEN meningen og andre SVERGER til diesel UANSETT...

Hovedsaken er at bilen blir pålitelig og at man kan ha mye moro og glede av den.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

da synesjeg du skal forholde deg til denne mekanikeren med hele 10 års erfaring for han veit tydeligvis mye mer enn vi somhar bygd disse motora i lengre tid, selv kan jeg svare for 22 1,9 ombygginger jarle kan sikkert stå for endel han også. selv igang med tdi totalombygging, og jeg erfarer ike hva denne svært gode mekanikeren vet best om. sorry men men...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Er ikke GoWesty amerikansk? Der er det jo bensin som gjelder uansett, diesel er for lastebiler... mao farget mening som gjenspeiler samfunnet der borte.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Har kjørt TDK en ett par-tre år nå og har ikke problemer i bakker, selv med campingvogn på slep. Tregt ja, men ikke problematisk. Bare være mentalt foran bilen og la turbo spole opp tidsnok til å gi motoren kraft i bakkene. Snakker fortsatt om kjøring med camper på. Uten vogn, no promblems sir!! Og nå tror jeg faktisk TDKen min begynner å bli litt sliten!

Selvsagt, hvis man tar TDKen med sine 75 standardhester og prøver å kjøre i 4. opp de bratteste bakkene....! Jeg sier ikke mer.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Post by Bugman »

Det var ikke meningen at noen skulle føle seg tråkka på tærne! :?

Det jeg ville var at hver og en kunne få fortelle hva han (eller hun) hadde gjort med sin(e) bil(er). :)

Alle har vi forskjellige meninger, Rapid! Jeg har aldri betvilt at DU er en flink mekaniker! :) :!:

Men det må være lov for andre og også å komme med sine tips og meninger. ( Og da tenker jeg ikke på meg selv...jeg stiller bare noen enkle spørsmål.) :roll: :)

Det som var poenget til denne mekanikeren, var at JEG ikke kunne forvente så veldig mye av å evt. gå til innkjøp av en 1,9 liter motor.
Erfaringen var at han har kjørt med TDK motor i Transporteren i 10 år. :)

Mekaniker-erfaringen er nok lenger, da han ikke er yngre enn meg!

(Selv er jeg ikke mekaniker, men er arvelig belastet med en far som har jobbet med slikt siden 1953, da han var 14. (Skipsoffiser/ Maskin/Kjøleingeniør)
Jeg har derfor skrudd på biler og liknende nå og da siden jeg fikk min første bil for 23 år siden, som 13 åring.
Men ingen kan alt, her i verden....)

Gubben (faderen) sier at uansett så ville han ha brukt Descalex først på en motor som man ikke selv kjenner historien på. Da unngår man kjøleproblemer som har med selve motoren å gjøre.(Dette var en sk. tips.)

Det som var poenget var at selve grunnkonstruksjonen til disse motorene gjør at de alle har noenlunde like ulemper.

I tillegg skulle jeg tenke på flg. Mange verksteder som ikke håndterer slike motorer daglig, greier faktisk ikke å trekke til bolten til kamrem-drevet på veivtappen rett/ordentlig.
:!:
Så derfor bør man alltid Sjekke dette..før man kjøper en motor.

Han hadde sett mange forskjellige ting som var gjort på disse motorene vi her snakker om, som måtte rettes opp. (IGJEN, sikkert ikke noen av dine motorer, Rapid..siden dette er Nord-Norge. :wink: )

Det jeg var ute etter var primært dette med om noen hadde prøvd den pumpa som står på nevnte Fiat?! :?: :idea:
Den skal visst nok passe fint for en ombygd TDI motor.

Ang. GoWesty... så var det nevnt som et eksempel på noen med meninger om saken, om enn noe bombastisk...(Type USA= Bensin passer best.) :lol:

Man gjør seg som regel opp sine egne meninger basert på de tips man får fra den ene og den andre kanten! Så får andre vurdere om DET er rett eller galt!

Så hvis dette skal ødelegge Lørdagen og Helga for noen, så ber jeg om Unnskyldning!!

Det med T4/audimotor var og et tips han gav meg, Men det involverer som kjent noe mere arbeid!

DE som vil dele hva de har gjort, synes jeg skal få lov til det! 8)

Og så kan de som synes andre ting kanskje diskutere det på Løst & Fast!?? :twisted:

No hard Feelings?? 8)

Ha en fortreffelig aften! :D
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Post by narle »

Jeg har aldri hatt problem med varmgang på de 1,9tdk/i monteringer jeg har gjort.Har heller ikke hørt noe i ettertid om det heller av nye eiere av bilene heller.Oljekjøler,bort med motordeksler er det som gjør susen.Har kun brukt dieselpumpene fra 1,6 jx og det fungerer på tdk og tdi.Det gjør sikkert Fiatpumpa også.Er det Boschpumpe så passer den sikkert i fester også.Hva en autorisert Vag mekaniker mener bryr jeg meg ikke så mye om så lenge min erfaring er noe helt annet!Første gang jeg monterte 1,6 jxpumpe på 1.9tdi så fikk jeg beskjed av en autorisert mekaniker at dette ville ikke fungere.Det har det nå gjort siden.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Post by Bugman »

Takk for svar til dere som har bidratt!

Det var vel generelt dau han mente at bilen er, at den går "varmt" og ikke akkurat varmgang som i koking.

Men Jarle....Er det noen stor forskjell å bygge på en TDI motor kontra en TDK? Sistnevnte er vel per nå lettere å oppdrive...

Kan IKKE den oljekjøleren som JX har benyttes? eller mener du en liten veksler i tillegg?

For å si det sånn sånn "Jeg jobber på VAG - jeg vet best" mekaniker er han ikke.
Siden han foreslår en pumpe fra en Fiat....Sikkert Bosch, ja...

Men mange påstår nå mye rart om bilen sine til han, så han tar noe av det med en klype salt.

Motorene skal jo ha både luft og diesel i rette forhold til hverandre....Og da tror ikke jeg at jeg gidder å skru så veldig mye på måfå på pumpe osv.

Å bygge om til dieselfemmer er vel mye godt og det samme som arbeidet med å putte i bensinfemmern på 136....Mye småplukk....så det blir nå ikke noe av nå...

Hadde nå vært artig å få prøvd diesel-syncroen dog

Nå har jeg en gammal luftforsvarsbil fra '88 med en motor som gikk når jeg kjøpte den (nix gløding dog, men starta med litt defahjelp)....
denne kan kanskje puttes i mens jeg forsker på den sk. overhalte gått 60 k etterpå.... Puffer bare sot nå, og alt ser greit ut.

Enten Turbo som er dårlig
Eller Dyser som bare pisser...

Eller, eller retten og sletten dårlig komp....at forrige kjøper, som fikk levere tilbake greide å kverke den!

Så da tenkte jeg hva med 1,9??

Kanskje jeg tar ut gearkassen og framdiffen ++ og så ...kjøper jeg en annen Caravelle.
Det finnes jo faktisk enda T3 Syncro TD uten stål makk....

Dette holder jeg på med mest som hobby. Det er ikke bruksbiler noen av dem. Selv om Bensin syncro'en fungerer fantastisk bra til å faktisk være en '89 modell!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Post by narle »

Det er mer jobb å bygge om en TDI motor.Her må man beholde tdi dysene og de har 14mm.gjenger i stedet for 12mm på tdk.Man må kutte rør og sette på kon,større mutter og rørene må bøyes til for å passe.Jeg bruker tdi svinghjulet og det må dreies av bak startkransen fordi t3 starteren går borti her.Tdi svinghjulet har større clutchanlegg og 2,1iwbx lamellplate har samme størrelse som tdilamellplaten.Sammen med tdi trykkplate fra golf har du clutch som passer direkte og er solid.Bruker ellers eksosmaniføld og turbo fra 1,6td.VW motorer passer bedre enn Audi til en sånn konvertering.Oljekjøler som brukes er ettermontert type.1-2liter mer olje + kjøling.Ellers er det andre småting som må gjøres for at alt skal passe.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har selv ingen motorkonverteringer på samvittigheten. Men godsyncroen står bak låven med et presserende behov for ny motor. Den gamle motoren har vist klare tegn på å være bytteklar de 4 åra jeg har kjørt den, så jeg har jo studert litt på dette. Det må vel være lov med litt generell synsing her også.. :oops:

Min oppfatning er at det største problemet med JX-motoren er at den er for liten, og dermed blir kjørt for hardt. Det å trimme motoren, for eksempel stille opp drivstoffmengden eller øke ladetrykket, vil nok bare gjøre problemene større. Unntaket er nok kanskje å montere intercooler, det kommer vi tilbake til. Et annet problem er det forholdsvis sårbare kjølesystemet med lange rør og mange muligheter for lekkasje. At det i tillegg kan være vanskelig å lufte det skikkelig gjør ikke saken bedre. Ingen motorkonvertering i verden kan erstatte godt vedlikehold av kjølesystemet, men en motor som utvikler lite varme og/eller tilleggskjøling vil uansett være bra.

Tidligere har jeg tenkt å bygge om med 1,9TDK. Fordelen er at ombygginga er forholdsvis enkel og velprøvd. Motoren er ganske likt oppbygd som JX'en, på godt og vondt. Jeg mener at jeg har hørt eller lest at en AAZ-motor med turbo og innsprøytingsutstyr fra JX vil yte borti 90 hk, men ta det med en klype salt. Det at motoren går såpass mye bedre vil nok være veldig bra for holdbarheten. I vanlig trafikk trenger du rett og slett ikke å kjøre motoren på grensa hele tida. Men hvis den blir tynet fullt til enhver tid så vil den nok kunne få noen av de samme problemene som JX.

Da TDI-motorene kom på begynnelsen av 90-tallet så var det egentlig en liten revolusjon. De brukte svært lite drivstoff, og de gikk veldig bra, særlig på lave turtall. Jeg synes det er interessant å legge merke til hvordan olja i en TDI-motor blir seende ut. TDI-motorene fikk lengre oljeskiftintervall enn de gamle dieselmotorene, men hvis du tar av toppdekselet på en normalt vedlikeholdt TDI-motor vil du se at innvendig i toppen er det gyllenbrunt. På en gammeldags dieselmotor er det som regel kølsvarte avleiringer. Disse forurensingene kommer fra sot i forbrenninga, og det er tydelig at TDI'en utnytter drivstoffet mye bedre. En annen ting som er spesiellt med TDI-motoren er at den utvikler veldig lite varme i forhold til en konvensjonell dieselmotor. Det vil absolutt være en fordel i T3. TDI-motoren skiller seg fra TDK'en først og fremst ved at den har direkteinnsprøyting, mens TDK har indirekte innsprøyting der dysa sprøyter diesel inn i et forkammer. I tillegg har TDI intercooler og elektronisk styring av dieselpumpa.

Dette med elektronikken er jo en liten utfordring. Jeg er glad i slike utfordringer, men jeg har ikke noe problem med å forstå at det blir i overkant utfordrende for mange. Endel argumenterer også med at det vil være plundrete å reparere selv, og særlig at elektronikken kan være utsatt på en Syncro som brukes i terrenget. Det kan selvfølgelig være noe i det, men personlig tror jeg ikke at en velbygd T3 med elektronisk TDI vil ha store problemer i forhold til driftssikkerhet.

Bernd Jaeger markedsfører mekanisk TDI, med en spesiell dieselpumpe leverer han 1,9 TDI-motorer med 130 hk. Og Jarle har jo sin egen versjon av mekanisk TDI. Jeg tviler ikke på at dette fungerer fint, motorene går sikkert veldig bra, og de har sikkert et helt akseptabelt drivstofforbruk. Uansett ville jeg tro at de fungerer minst like bra som TDK. Men noe mer ombygging blir det jo.

Det hadde vært interessant å sett noen målinger på effekt/momentkurver, driftstemperatur, forbruk og utslipp på disse motorene. Direkteinnsprøytinga er kanskje den viktigste forbedringa på TDI-motoren, så det er ikke sikkert en mekanisk TDI med intercooler vil ligge så langt etter en vanlig elektronisk. Men den elektroniske vil nødvendigvis sprøyte inn drivstoffet mer presist. Den måler hvor mye luft som suges inn og tilpasser drivstoffmengden etter dette, og den kan stille innsprøytingstidspunktet elektronisk.

En dieselmotor er jo såkallt "kvalitetsregulert". Det vil, enkelt sagt, si at i motsetning til en bensinmotor hvor du må ha riktig blandingsforhold, så gjelder det bare å få inn så mye luft som mulig, og sprøyte inn diesel etter hvor mye effekt du skal ha ut. Sprøyter du inn mer diesel enn motoren klarer å forbrenne får du svart røyk. Insprøytingstidspunktet vil selvfølgelig ha noe å si, men jeg vil tro at riktig tidspunkt på et gitt turtall vil være ganske likt på de fleste motorer. Derfor er det god mulighet for at Chromapumpa vil fungere, det er sikkert noen som har prøvd det med godt resultat. Men uten å ha prøvd dem mot hverandre er det umulig å si om det fungerer noe bedre enn JX-pumpene som Jarle bruker.

En sak med TDI-motoren er at den har max dreiemoment på 1900 omdreininger. Og det er nok gunstig i forhold til drivstofforbruk å kjøre på omtrent dette turtallet i normal hastighet. TDK og 1,6TD liker endel høyere turtall, så det vil være en fordel med høyere utveksling på TDI. Det er jo en forholdsvis omfattende sak å endre utveksling på girkassa og evt framdiffen, men ellers går det vel an å kompensere noe med litt større hjul.

TDI-motoren utvikler som sagt veldig lite varme, så jeg vil tro det er mindre behov for ekstra oljekjøler på denne. Jeg kjenner en kar som kjører med 2,5TDI fra Audi 100 i en T3 Syncro, han monterte Webasto fordi varmeapparatet ble så seint varmt. Med TDK er det sikker lurt med ekstra oljekjøler. Dere som har montert dette; bruker dere den i tillegg til den originale? Hvordan kobles denne inn i oljekretsløpet? Den originale oljekjøleren kjøles jo av kjølevannet på motoren. Jeg ser for meg at det ville vært mer effektivt å bruke kaldere vann til dette. Er det noen som har prøvd å legge opp et eget vannkretsløp med en liten radiator til oljekjøleren? Etter omtrent samme prinsipp som de vannkjølte intercoolerne..

Intercooler kan faktisk ha mye for seg i forhold til kjøling av motoren også, det gir ikke bare høyere effekt. Jeg snakket med en fyr en gang som mente at han hadde vært borti motorer der temperaturen på toppen ble senket med 30 grader etter montering av intercooler. Kaldere innsugngsluft gir visstnok vesentlig lavere forbrenningstemperatur.

Jeg planlegger å bygge om til TDI med elektronisk styring på min. Jeg vil ha de ekstra fordelene den elektroniske styringa gir. Det blir jo enkelt å montere cruisecontroll også.. Jeg satser på å montere intercooleren i venstre hjørne bak, og flytte innsuget til høyre side. Foreløpig regner jeg med å bruke original utveksling. Jarles triks med å bruke 112i-lamell på svinghjul og trykkplate fra TDI'n er jo et kjempegodt tips!
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
elraso
-
-
Posts: 245
Joined: 09 Aug 2005, 12:01
Car: T1 T3
Location: / Skedsmokorset

pumpe

Post by elraso »

har 1,9 tdk i min syncro , kjører med 1,9 pumpa jeg ,, men insug og eksos manifoiler fra 1,6 samt 1,6 turboen ..

blir det noe mer fart i den om jeg setter i 1,6 pumpa ?
ladetrykket er 07 ved god fart .. kunne sikkert vert bedre
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: pumpe

Post by Rapidspeed »

elraso wrote:har 1,9 tdk i min syncro , kjører med 1,9 pumpa jeg ,, men insug og eksos manifoiler fra 1,6 samt 1,6 turboen ..

blir det noe mer fart i den om jeg setter i 1,6 pumpa ?
ladetrykket er 07 ved god fart .. kunne sikkert vert bedre
ja dey blir mer liv med 1,6 pumpen...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
roars
-
-
Posts: 1013
Joined: 02 Mar 2004, 23:51
Location: 7960 Salsbruket, Nord-Trøndelag
Contact:

Re: pumpe

Post by roars »

rapidspeed wrote:
elraso wrote:har 1,9 tdk i min syncro , kjører med 1,9 pumpa jeg ,, men insug og eksos manifoiler fra 1,6 samt 1,6 turboen ..

blir det noe mer fart i den om jeg setter i 1,6 pumpa ?
ladetrykket er 07 ved god fart .. kunne sikkert vert bedre
ja dey blir mer liv med 1,6 pumpen...
Hva slags åpningstrykk kjører du med på dysene ??? brukt dysene fra jx ?
Roar Sørnmo
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

dysene fra 1,9 og stiller opp pumpa..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Det å bytte fra 1,6 TD til 1,9 TDK, TDI osv...

Post by Needforspace »

Interessant tråd som sikkert kunne blitt strekt mye lenger med mer interessante opplysninger.
I min står det en 1,9 AAZ med originale manifolder og pumpe/turbo. Har montert en boostpin fra Brickwerks og oljekjøler fra Subwoofer :wink: . Oljekjøler gir en dag og natt forskjell på en sånn motor.
Jeg kjører med noe oppjustert pumpe og turbotrykk, har 225/70-16 så tredjegir er ofte i bruk i motbakker. Klarer rett over 80 kmh før den butter og vil ha fjerde. Kunne nok tenkt meg noe mer effekt, men hvem kunne ikke det? :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: Det å bytte fra 1,6 TD til 1,9 TDK, TDI osv...

Post by Rapidspeed »

Gå for tdi
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Det å bytte fra 1,6 TD til 1,9 TDK, TDI osv...

Post by Needforspace »

Rapidspeed wrote:Gå for tdi
En dag, en dag. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Det å bytte fra 1,6 TD til 1,9 TDK, TDI osv...

Post by OddN »

Needforspace wrote:Interessant tråd som sikkert kunne blitt strekt mye lenger med mer interessante opplysninger.
I min står det en 1,9 AAZ med originale manifolder og pumpe/turbo. Har montert en boostpin fra Brickwerks og oljekjøler fra Subwoofer :wink: . Oljekjøler gir en dag og natt forskjell på en sånn motor.
Jeg kjører med noe oppjustert pumpe og turbotrykk, har 225/70-16 så tredjegir er ofte i bruk i motbakker. Klarer rett over 80 kmh før den butter og vil ha fjerde. Kunne nok tenkt meg noe mer effekt, men hvem kunne ikke det? :roll:
Har tilsvarende oppsett som det du beskriver, og er nok også i kategorien "vil ha mer effekt"... men etter å ha kjørt Norge på langs med dette i vinter, så har jeg egentlig slått meg til ro med at dette er greit nok. Tredjegir og 60-70 i bakkene er til å leve med, bare man er flink å bruke speilene og slippe forbi de som ligger bak og blir utålmodige. Får vel en ladekjøler på plass etter hvert, og da kan turbotrykket skrus en anelse opp.

Men at det etter hvert blir TDI er nok uunngåelig, også på grunn av dårlig tilgang på gode AAZ'er.
Post Reply