'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

Gode nyheter det :-)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Har nå tre like Recaro seter liggende jeg kan sjonglere med. Like som i samme grå/svarte trekkene som Recaro hadde tidlig på 90 tallet. Helt tidsriktig med andre ord. Alle tre har identisk rygg, såkalt LX, og ett av de har type A sittepute mens to har type C. Den ene C-puta har noe slitasje på ene sidevangen, så jeg får se hva jeg bruker. Gjør ikke noe mer med dette før jeg evt får tak i multivanstoff fra Günzl.
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Bjørnar »

Har du noen formening om hva man må betale for å få trekt opp recarostoler?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Aner ikke. Men kanskje noen andre vet...

Evt så får man utvide kunnskapsfeltet til også å innbefatte bruk av symaskin. Hvor vanskelig kan det egentlig være :D

Må kanskje bestille noen meter stoff ekstra fra Günzl da.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Frambremsene er ferdige. Eller så ferdige som jeg kunne bli med det jeg hadde til rådighet. Skal bytte bremsebakplatene og de små rørene fra calipper til bremseslange, men disse hadde jeg glemt å bestille. Uansett er nå bremsene montert sammen og fra slik:

Image

De gamle har stått stille i licc for mange år til at de kunne reddes uten en runde med dreiing, så det var greit å få de vekk.

Med nye 312mm Audiskiver blir det slik:

Image

Nå må jeg bare ut og teste hvilke felger som faktisk passer...
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:27, edited 2 times in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Og skuffelsen var til å ta og føle på... :cry:

7x16 et23 Ronal R9 passer ikke. Ikke engang med 10mm spacere går eikene klar av calipperen.

På den positive siden har jeg funnet ut at 8x16 et11 Ronal R9 passer. Riktignok bare med en mm eller to klaring, så her må man plassere klistreloddene med omhu.

7x16 et33 Mercedes Toliman passer også, og her er det grei klaring.

Så da må konklusjonen bli at 245/75R-16 dekkene havner på 8x16 Ronal. Forsåvidt ikke noe dårlig valg, men da må den forlengede skyvedørsbøylen monteres.

Godkjenningsdekk, også kalt vinterdekk i 205R-16 må legges på Mercedesfelgene.
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by RuneA »

Kremt kremt (hint hint) ang 7x16 R9, jeg vet hvilken bil de hadde passet på ;)
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

RuneA wrote:Kremt kremt (hint hint) ang 7x16 R9, jeg vet hvilken bil de hadde passet på ;)
Så mye styr jeg hadde med å få ett komplett sett så tror jeg ikke de selges sånn helt uten videre. Driver allerede å leser om andre alternativer til bremser.

7x16 er dessuten den dimensjonen som virkelig er hønsetenner, så direkte billig ville de ikke blitt om jeg skulle vurdert salg...
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by RuneA »

OddN wrote:
RuneA wrote:Kremt kremt (hint hint) ang 7x16 R9, jeg vet hvilken bil de hadde passet på ;)
Så mye styr jeg hadde med å få ett komplett sett så tror jeg ikke de selges sånn helt uten videre. Driver allerede å leser om andre alternativer til bremser.

7x16 er dessuten den dimensjonen som virkelig er hønsetenner, så direkte billig ville de ikke blitt om jeg skulle vurdert salg...
Forståelig :) Du får sende en pm om du forandrer mening..
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Sitter og grubler...

Jeg hadde jo allerede lagt på ett sett piggfri 205R-16 på de 7toms Ronalfelgene, så de gir jeg ikke opp å bruke. Om jeg så skal ta eukontrollen med standard bremser. Det er den jo forsåvidt godkjent med tidligere, så jeg regner med det går smertefritt.

Men på sikt må jeg jo få alt til å passe med de nye bremsene... Så hva gjøre? 10-15mm spacere ville jo ha løst problemet, men da må jeg enten montere lengre pinnebolter, eller bruke spacere som skrus fast i de eksisterende boltene og som så har egne pinnebolter. Men disse mener jeg er noe tykkere, fra 30mm eller noe sånt... Blir litt voldsomt.

Nye pinnebolter krever full demontering av forstillingen og nye hjullager, så det frister ikke. Skal sjekke ut hva som finnes av egnede spacere.

Og All Terraindekkene havner som sagt på 8x16 Ronal.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Manton lager spasere/adaptere med 25mm i tykkelse. Du skal ha plass til muttere inni der så særlig tynnere blir de ikke.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Felgene er hule imellom boltene så det hadde ikke gjort noe om litt av bolten stakk ut. Om hullene er store nok til muttrene er jeg imidlertid litt usikker på.

Image

25mm er i meste laget, 20 kunne kanskje gått. Felgen har jo allerede et23 så med 25mm spacere får jeg jo en effektiv et på -2mm.

Nå er det vel uansett 8x16 felgene som blir mest brukt, og da med 245/75 dekkene.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Snakk med Manton, han kan nok ordne det vil jeg tro.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Kom forresten på en sak.

Det som butter imot her er jo den bevegelige delen av calipperen mot felgen. Og denne beveger seg jo lengre unna felgen etter hvert som klossene blir slitt. Skulle kanskje ha prøvd med noen halvslitte klosser... :P

Husker det var en bilmodell på sent 70 tall, kan det ha vært første generasjon Golf GTI ?, som også kom med ventilerte skiver. Der var det samme calipper uansett modell, men de som hadde ventilerte skiver hadde klosser med mindre belegg... Alt for å få plass i samme calipper. Når jeg tenker meg om høres det mer fransk ut enn tysk. :?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Minnes vagt en klossemontering i forrige årtusen som innebar bruk av vinkelsliper ja, heller ikke den gangen var felgene alltid originale.... :roll: :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Totto
-
-
Posts: 252
Joined: 05 Feb 2005, 00:51
Car: t4 Dehler Maxivan GL
Location: Mandal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Totto »

Skiftet til nye calippere og klosser på min Freelander, og hjulene stod bom! Trodde jeg hadde fått feil calippere, til jeg oppdaget at felgene hadde feil årgang og innpress, og bare tålte slitte klosser!
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Får ta og slite ned klossene med 8 tomshjulene og Mercedeshjulene. Og så kan jeg se frem til at jeg, en gang i fremtiden når klossene er nedslitte, kan kjøre med 7 toms Ronal :lol:

En annen sak... De nye klossene har jo slitasjevarslere innebygd. Hadde jo vært litt artig å koble de til. Har jo en ekstra lampe i samme feltet som håndbrekklampa... Den som egentlig er til ABS lyset. Men, nei. Hvis de er like pessimistiske som varslerne på Touranen så orker jeg ikke. De varslet ved ca halvslitte klosser.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Og i jakten på kritiske millimeter oppdaget jeg en sak til...

Det fulgte med en spacer på 3mm med Epytec-adapterne. Denne spaceren skal monteres mellom nav og bremseskive for å sentrere skiva i festet til calipperen. Jeg måtte selvsagt sjekke hva som skjer om man ikke benytter denne spaceren (alt for å holde innpresset på en overkommelig nivå). Alt så fint ut, det var klaring til alt, helt til jeg satt på hjulet og strammet hjulmuttrene. Også her var det tykkelsen på klossene (denne gang den indre) som sa stopp. Stempelet i calipperen går ikke lengre inn, og dermed kom klossen i knip mot skiva.

Så den 3mm spaceren må være der... I allefall til klossene er mer nedslitte :P
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Og da er 245/75 dekkene lagt på 8 toms felgene. Og siden jeg må ha de 3mm spacerne foran tok jeg likegodt å monterte bakhjulene med 5mm spacere. Mest for å se hvordan det evt vil bli med enda breiere dekk i forhold til skyvedøra. Og utrolig nok er alle hjulene fremdeles under skjermene og/eller dekt av skvettlappene.

Men skyvedøra er ikke i nærheten av å kunne åpnes. Jeg tipper jeg mangler minst 3-4 cm på bøyla. Lurer på om ikke den jeg har liggende var forlenget 6cm. Det blir bra men er vel såpass at det krever litt banking i karosseriet innenfor skinna...

Nuvel, regner med det vil komme krav om bildedokumentasjon snart, så i morgen får jeg gå ut med kamera :-)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

En annen sak jeg oppdaget var hvor lite gjenger det er igjen på hjulboltene foran. Ca 6,5omdreininger har jeg nå. Og det er litt lite til noe særlig aktiv kjøring. 3mm spaceren stjeler 2 omdreininger. Og selv 8,5 omdreininger er i minste laget.

Leste en gang en tommelfingerregel som sa at man burde ha minst boltens diameter i gjengelengde og med 8,5 omdreininger à 1,5mm får jeg altså 12,75mm. Nært men ikke riktig nok med 14mm bolter.

Bak har jeg imidlertid takket være nye bolter hele mutteren i inngrep. Orket ikke telle omdreininger en gang...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Slik ser det ut nå:

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by OddN on 08 Nov 2018, 19:30, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by ducce999s »

Ser bra ut det derre, mangler kun skilt da ;)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Buss Marius »

ducce999s wrote:Ser bra ut det derre, mangler kun skilt da ;)
Jepp Bare skilt som mangler. Det er fremdeles 5 uker til Buscamp så han har litt tid enda.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Hvite skilter blir det nok ikke før over nyttår. Men har skumle planer om røde skilt til Buscamp :D

Men det er noen saker til som mangler:

Har begynt å forberede ny skyvedørsbøyle, trenger bare noen som kan sveise, evt låne ut et sveiseapparat...

Hevetaket er litt "glissent" enda. Det vil si full gjennomtrekk når taket er slått opp på grunn av manglende teltduk. Den gamle var forsåvidt ok med unntak av noen små revner i myggnettingen foran, så jeg tror jeg monterer den som den er.

Og så må taktrekket foran monteres, og jeg må få laget et takskap bak sånn at jeg skjuler det manglende taktrekket helt bakerst.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Her ligger det faktisk en oppskrift på forlenget skyvedørsbøyle uten sveising i karosseriet:

http://www.t3-infos.de/t3-infos_d.html#schtuerbuegel

Noen som har prøvd denne metoden?
Post Reply