problem med automatgearkasse

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
olair
Car: t4 2000 2,5tdi
Phone: 48283431

problem med automatgearkasse

Post by olair »

Hei !har en caravelle T4 2,5 Aut. Fikk problemer med giring ,begynte å gire seint ,hang på gira og til slutt dro den ikke i oppoverbakker.
Satte den inn på verksted for om mulig å fluche gearkasse noe de sa ikke gikk an men de kunne bytte olje og så ble gjort.
Bilen ble som ny å kjøre etter det noen uker før problemet begynte på nytt. Har stått en stund siden men begynte å se på den nå og etterfyllte olje på gearkassa da det var for lite olje,uten at jeg har sett noe lekasje og verkstedet hadde fyllt på 5,2 liter ifølge kvitteringer og skifta filter.
vi har fått på ca 4 liter med olje og prøvekjørte den og drar nå fint på alle gira men har mista reversen ?noe det ikke ser ut som virker igjen?
Nå står vi her og ikke vet hva vi skal gjøre? har hørt at det siste som ryker på automatkasser er reversen ?Nb!reversen virka før vi fyllte etter olje.
Noen som har tips om hva som kan være feil? Virker jo som kassa er i orden så lenge den drar fremover ?Åpen for tips og råd ! Hilsen ola
Espen K
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter

Re: problem med automatgearkasse

Post by Espen K »

De automatkassene er kjent for å gå i stykker.
Har du kontrollert oljenivået på kassen så det er korrekt mengde på den?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Beste tips er egentlig å kvitte seg med bilen. Automatkasser på T4 er viden kjent for festligheter som graver dypt i lommeboka.
Eller bygge om til manuell. Det og funker.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Dersom du på død og liv absolutt "må" ha automatshaiten, så les hva MostlyHarmless skriver og forbered deg på å bygge om kjølinga både mekanisk og elektronisk.

God tur.
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

Bare minner om at det dessverre ikke akkurat bare er automatkassa som er av ubrukelig kvalietet på disse bilene...

Har man først T4, kan man like gjerne ha automat også for å hente ut prikken over i'en av gromkomfort.

Utgiftene til girkassevedlikehold drukner uansett i alt det andre som hele tiden er i stykker på disse bilene.

På den annen side.... skulle man ramle ut på en ny tilsvarende bil i dag - er vel verditapet første året alene et par tre girkasse-reparasjoner.... i tillegg kommer renter...

Så selv om komforten har sin pris og det koster det hvite ut av øya å ha bilen på veien, er jeg utrolig glad i kjerra... Entusiaster kjennetegnes som regel på irrasjonelle personlighetstrekk :-)
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Til Trådstarter:

Du har ikke notert hvor i landet du er?
Bor du i Oslo med stor omegn, kan jeg anbefale å ta kontakt med Oslo Automatservice på Strømmen.
.... men vær forberedt på at det kommer til å koste 25-30.000. Det er stor jobb å få kassa inn og ut av bilen før man kan starte jobben med å overhale kassa...

Jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse av problemer - men Morten på Oslo Automatservice har skrudd en del på disse og har nok vært borti det meste.

mvh.
Arild
MostlyHarmless
-
-

Post by MostlyHarmless »

Ang oljenivå og revers som ikke fungerer.

Det er en helt spesiell rutine for å fylle på olje på automatkassene.

Jeg er en trollmann med tastatur men en idiot med skiftenøkkel,så jeg vet lite om oljenivå på automatkassa - men jeg har lest meg til at riktig temperatur på olja er alfa og omega. Olja skal ha en helt bestemt temperatur når man peiler olja i girkassa. Riktig mengde er også viktig. For lite sier seg selv, men for mye er heller ikke bra - da er det noe som ikke jobber som det skal. Vet ikke men hvis revers sluttet å virle når du etterfylle olje tipper jeg du har hatt i for mye. Det skjer om du peiler med kald olje på girkassa og etterfyller til nivå. Hadde olja derimot vært lunka når du sjekka oljenivå så hadde du fått på mindre.

Bor du i nærheten av Oslo kan jeg hjelpe deg medå foreta en sjekk med VCDS og se etter feilmeldinger.

Mvh
Arild
Post Reply