Justering av bremse caliptere bak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Justering av bremse caliptere bak

Post by therkildsen »

Byttet caliptere skiver klosser og håndbrekkvirer bak på min T4 om lørdag. Har merket etter bytte at bremsene bak ligger på nevnte dette til polak mekanikere på jobb i dag og da spurte han om jeg hadde justert caliptere. Justeringen skule gjøres på følgende måte: skru stemplet helt inn hold caliptere i den vinkel som den har når den er montert og skru stemplet ut til de 2 haka i stemplet er vannrett/ kl3 og 9. Noen som vet om dette stemmer? Eller vet om noe annet som kan være skyld i at bremsene henger på? Caliptere var komplette med glidelås bolter og klaver
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Torle
-
-
Posts: 800
Joined: 29 Nov 2006, 12:13
Car: T4 2002
Phone: 90994928
Location: Hordaland, Askøy

Re: Justering av bremse caliptere bak

Post by Torle »

therkildsen wrote:Byttet caliptere skiver klosser og håndbrekkvirer bak på min T4 om lørdag. Har merket etter bytte at bremsene bak ligger på nevnte dette til polak mekanikere på jobb i dag og da spurte han om jeg hadde justert caliptere. Justeringen skule gjøres på følgende måte: skru stemplet helt inn hold caliptere i den vinkel som den har når den er montert og skru stemplet ut til de 2 haka i stemplet er vannrett/ kl3 og 9. Noen som vet om dette stemmer? Eller vet om noe annet som kan være skyld i at bremsene henger på? Caliptere var komplette med glidelås bolter og klaver
Sjekk om armen på caliper returnerer helt ned til stopper på caliper, litt for stramme wiere kan fort gjøre at håndbrekket henger litt. Wier justeres under bilen der "to blir til en".
Den kalibreringa høres snodig ut, det jeg har lest er at stemplet skrues først helt inn og så skrues tilbake slik at begge klossene ligger ann mot skiva. I praksis har jeg ofte brukt håndbrekk hendel på caliper for hånd helt til den tar godt, og ca lik vandring på begge sider.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Re: Justering av bremse caliptere bak

Post by therkildsen »

Det som er rart er at de ikke ligger på heletiden
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
112wboxer
-
-
Posts: 735
Joined: 02 Jan 2005, 22:12
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Location: Bergen

Re: Justering av bremse caliptere bak

Post by 112wboxer »

åpne lufteskruen og sjekk om det drypper, hvis ikke så er det godt mulig bremseslangen er tett innvendig og da slipper heller ikke calipteren trykket
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Re: Justering av bremse caliptere bak

Post by therkildsen »

Justerte calipterene sånn som polaken på jobb sa og problemet forsvant
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
Post Reply