Fjernlys+ Nærlys
Det er vel ca litt for mange dioder å velge i,men i utgangspunktet må det tåle mer enn 14V og kunne tåle strømmen i pæra.solrikioo wrote:Hmm, du har virkelig peiling på dette her du.. Bra saker.
Hadde du giddi å sette nr på dem?
Er det bare å spørre etter en "enveisventil/diode" og koble på? Eller er det forskjellige str osv.?
Hvis nærlyset er f.eks 50 watt blir det 50/12=4,16A. Så da må den tåle den strømmen.
VW Multivan 2.5Tdi 2003 mod
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Det er jo motstand i dioden,men den vil jeg tro er såpass liten at den ikke er merkbar.Men ville heller gått for å forsterke kablene til pærene slik som de sier her.
Du kan lett lage det selv med å bruke orginal strømtilførsel til trådene som styrestrøm i releer der du tar 4 kvadrats kabel direkte fra batteri (gjennom sikring også
) og ut til trådene.
Kortest mulig kabel,og bruk gjerne loddebolt i skjøter,eller krympestrømpe over.Da slipper du korrisjon og dritt på sikt.Da vet du ihvertfall at koblingene er prima og slipper lys som kommer og går
Du kan lett lage det selv med å bruke orginal strømtilførsel til trådene som styrestrøm i releer der du tar 4 kvadrats kabel direkte fra batteri (gjennom sikring også
Kortest mulig kabel,og bruk gjerne loddebolt i skjøter,eller krympestrømpe over.Da slipper du korrisjon og dritt på sikt.Da vet du ihvertfall at koblingene er prima og slipper lys som kommer og går
-
Raphael Dings
-
Raphael Dings
Det er jo en måte å løse det på. En ulempe ved å hente strøm fra samme kursen som en annen lyskrets er jo at sikringen kan vise seg å ryke ved for høy belastning, releets lasteevne overskrides slik at det ryker eller at ledningskvadratet er for spedt. Legg nye ledninger, sikringer og rele hvis du skal trikse med lysene, det er nok det sikreste.
Det største problemet med puslete likespenning er spenningstapet. Dette kan oppveies med sterkere lyspærer. 1 volt i spenningsforskjell tilsvarer ca 5 watt i effekt på en vanlig halogenpære. Hvor mye lys det relt sett utgjør ut fra lyktene skal jeg ikke si for sikkert, men hvis man sammenligner med andre pærer rundt om på bilen som skal lyse med noen få watt ser man jo at 5 watt er litt det også.
Det største problemet med puslete likespenning er spenningstapet. Dette kan oppveies med sterkere lyspærer. 1 volt i spenningsforskjell tilsvarer ca 5 watt i effekt på en vanlig halogenpære. Hvor mye lys det relt sett utgjør ut fra lyktene skal jeg ikke si for sikkert, men hvis man sammenligner med andre pærer rundt om på bilen som skal lyse med noen få watt ser man jo at 5 watt er litt det også.
Jeg heter Rolf
Den "lysforsterkeren" er vel bare to releer og kraftigere kabler. Men det hjelper godt på lysstyrken. Hadde nok selv kjøpt Hella eller Bosch releer (Kan være litt spenningsfall over "billigreleer") og koblet det selv men det er jo lettvint at alt er ferdig i biltemapakken... Bieffekten er at du reduserer strømstyrken igjennom lysbryteren sånn at du ikke risikerer å brenne denne. Diodeløsningen er ikke noe å satse på, avhengig av type diode har de ifra 0,4-0,7 volt spenningsfall, noe som er godt merkbart på lyset. I tillegg vil som allerede nevnt pærene få mye kortere levetid.
Med andre ord, kjøp releer (eller biltema sin lysforsterker) og Osram eller Phillips sine +50 pærer. Da får du de beste (lovlige) lysene.
Med andre ord, kjøp releer (eller biltema sin lysforsterker) og Osram eller Phillips sine +50 pærer. Da får du de beste (lovlige) lysene.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
At pærene ryker fortere ved lavere spenning,det er nytt for meg.
Bare ved å montere dimmer foran halogenpærer i boliginstallasjon,(selv om dimmeren står på full guff) har man pærene 10% lengre,Trur nok heller pærene dine ryker fortere hvis du nærmer deg ladespenning 14v++ på en 12volt pære.
Bare ved å montere dimmer foran halogenpærer i boliginstallasjon,(selv om dimmeren står på full guff) har man pærene 10% lengre,Trur nok heller pærene dine ryker fortere hvis du nærmer deg ladespenning 14v++ på en 12volt pære.
-
seilkongen
Jeg lurer på to ting;Needforspace wrote:Kjøp en "lysforsterker" fra Biltema.
Den er tenkt å gi høyere spenning til pærene enn originalt opplegg fordi den har større kvadrat på ledningene.
Har sånn selv, og det virker.
Består av ledninger, kontakter som passer til H4 pærer og to relè.
Legg så, i tillegg til koblingsskjemaet som følger med, en ledning fra den nye hovedstrømmen til fjernlys, til styrestrøm på relèet for nærlys. Da vil nærlys fortsette og lyse etter at du har valgt fjærnlys og fjærnlys vil slukke når du går tilbake til nærlys.
Koster ca 180.- og gav 2,4volt mer til pærene på min bil.
Anbefaler sikring på hovedstrøm inn, det er nemlig ikke med i pakken.
Men, jeg tipper at pærene dine vil smelte med begge trådene tent.![]()
1) Hvor er det lurest å trekke ledningene fra venstre til høyre side?Vi snakker om settet fra Biltema.Bruksanvisningen sier at de bør beskyttes fra for sterk varme og fra mekaninsk påvirkning,og det utelukker store deler av motorrommet.
2) Hvor stor bør sikringen være,og bør det ikke være to av dem?Der jo to ledninger som skal til jord på batteriet,en til hver pære.Regner med at det er jord som menes med hovedstrøm.
MVH Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
T4 1995 2,5 B manuell kasse
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
-
Needforspace
- -

Og der kommer vi inn på et ømt tema for meg. Jeg har lagt den gule strømpen oppe på radiatoren, festet med strips, den er jo ikke lenger enn at det er der du må gå og har releene nede foran batteriet. Har "glemt" sikringer, skal skjerpe meg. Tipper 15A går bra på hver kurs.seilkongen wrote:Jeg lurer på to ting;Needforspace wrote:Kjøp en "lysforsterker" fra Biltema.
Den er tenkt å gi høyere spenning til pærene enn originalt opplegg fordi den har større kvadrat på ledningene.
Legg så, i tillegg til koblingsskjemaet som følger med, en ledning fra den nye hovedstrømmen til fjernlys, til styrestrøm på relèet for nærlys. Da vil nærlys fortsette og lyse etter at du har valgt fjærnlys og fjærnlys vil slukke når du går tilbake til nærlys.
1) Hvor er det lurest å trekke ledningene fra venstre til høyre side?Vi snakker om settet fra Biltema.Bruksanvisningen sier at de bør beskyttes fra for sterk varme og fra mekaninsk påvirkning,og det utelukker store deler av motorrommet.
2) Hvor stor bør sikringen være,og bør det ikke være to av dem?Der jo to ledninger som skal til jord på batteriet,en til hver pære.Regner med at det er jord som menes med hovedstrøm.
MVH Lasse
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
seilkongen
Hvor lenge har du kjørt med ledningen oppå radiatoren?Og har du lagt dem på innsiden eller utsiden?Needforspace wrote:Og der kommer vi inn på et ømt tema for meg. Jeg har lagt den gule strømpen oppe på radiatoren, festet med strips, den er jo ikke lenger enn at det er der du må gå og har releene nede foran batteriet. Har "glemt" sikringer, skal skjerpe meg. Tipper 15A går bra på hver kurs.seilkongen wrote:Jeg lurer på to ting;Needforspace wrote:Kjøp en "lysforsterker" fra Biltema.
MVH Lasse
MVH Lasse
P.S.
Litt mye qoutes her,men jeg er ikke sikker på hvordan jeg fjerner de tidligere sitatene og beholder det siste.
Lasse
Lasse Eriksen,Oslo
kort 8-seter(orginal)
kort 8-seter(orginal)
-
Needforspace
- -

-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg legger alle ekstra kabler i strømpe, type svart fleksirør. Dette gjør det enkelt å trekke nye, og ser mye bedre ut.
Når det gjelder hovedlys er det viktig å sette i ordentlige pærer, har brukt Osram sine +30% pærer, og kjører nå med biltema sine blue line(?). Greit nok, tror nok at fordelen min er at tverrsnittet på alle lyskabler er økt til 4mm2 og at batteriet er splitternytt, og at Lichtmashine går krute godt!
Stein
Når det gjelder hovedlys er det viktig å sette i ordentlige pærer, har brukt Osram sine +30% pærer, og kjører nå med biltema sine blue line(?). Greit nok, tror nok at fordelen min er at tverrsnittet på alle lyskabler er økt til 4mm2 og at batteriet er splitternytt, og at Lichtmashine går krute godt!
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Det du beskriver med begge trådene tent samtidig er det sysytemet som er på lastebilen jeg kjører.MEN-der er det to reflektorer-en til nærlys og en til fjernlys.Ganske genialt egentlig,for som du sier forsvinner jo lyset nær bilen når du setter på fjernlyset.Bytte til doble lykter og bygge om til H1 er nok mest geniale du kan gjøre.Blir vel muligens lovlig og?For med begge trådene tent,vil du med tiden brenne reflektoren i allefall.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Jeg fant ut av det.
Beskrivelse her: http://www.t4-wiki.de/wiki/index.php?ti ... eichzeitig
mvh Huge
Beskrivelse her: http://www.t4-wiki.de/wiki/index.php?ti ... eichzeitig
mvh Huge
Huge Mehus
1997 Caravelle TDI 2,5

1997 Caravelle TDI 2,5