Vanntank under bilen

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Vanntank under bilen

Post by Italjohn »

Jeg har en stor vanntank under bilen, som igjen er koblet til en vannpumpe som styres av vannkranen.
Er det slik at denne store tanken er tenkt til drikkevann? Den er veldig vanskelig å gjøre ren!

Jeg har derfor tenkt at det kanskje er smartere å lage en ny løsning med løs tank inne i bilen.
Fant denne løsningen hos Biltema.

http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... rtId=37361
Image

http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... 000017743/
Image

http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... 000024260/
Image

http://www.biltema.no/no/Fritid/Camping ... 000030763/
Image
Last edited by Italjohn on 06 Jan 2018, 22:47, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: Vanntank under bilen

Post by Needforspace »

Sånn tank har jeg i bilen min. Holder i mange dager den der.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Men ville jo trodd at du hadde ferskvannstank i venstre side rett foran torpedoveggen og gråvannstank under bilen.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Vil tro det dreier seg om hvittvann, som vel mer er ment å kunne koke opp ifm mat eller vaske nevene i. Drikkevann som sådan har du fra 5litersflaskene fra Imsdal/Olden.

Bruktvannet går i gråvannstanken. Svartvann (avføring) slipper vi vel for det meste i bilene.
Italjohn
-
-

Post by Italjohn »

Needforspace wrote:Men ville jo trodd at du hadde ferskvannstank i venstre side rett foran torpedoveggen og gråvannstank under bilen.
Denne bilen er en Mosaik, så den er bygget av tidligere eier og har derfor ikke en standard Westfalia løsning.
Den har bare en stor tank under bilen. Tror ikke denne egner seg videre bra til drikkevann, så vil tro den egner seg bedre til gråvann.
Den store røde lokket er åpningen og den ligger jo høyere en vannuttaket som dere kan se nede i høyre hjørnet.
Mao, vanskelig å rengjøre.

Men når det er sakt, mitt gråvann (fra sluken i vasken) renner ut rett under bilen og i bakken.

Image
Last edited by Italjohn on 31 Dec 2017, 11:00, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Du skal ikke rengjøre en ferskvanns plasttank mekanisk, altså med skrubb eller kost. Den skal renses kjemisk med dertil egnet middel som for eksempel klor.
Skurer du inni en sånn tank mangedobler du arealet på overflaten og gir ypperlig grobunn for basselusker. At lokket er såpass høyt oppe at du ikke får tømt tanken helt er klart negativt, men løsbart. Kan ikke se at det skal være behov for lokk i det hele tatt egentlig.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Italjohn
-
-

Post by Italjohn »

Google is your friend som vanlig :D

http://bobilportal.no/13440/vann-i-bobilen/
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Da Dum Dum Boys sang "Det finnes ikke piller mot møkkete vann" sto alle rekruttene og så på hverandre. Hva med vannrensesettet vi hadde i bekledningen ? Klorbaserte piller for oppløsing i vann fungerer aldeles uuuuudmerket mot møkkete vann.

Finner du på enhver campingutstyrsforhandler, båtforhandler også. Koster ikke mye. Jeg har en pilleflaske med grønt på etiketten og disse mener jeg er for snill rens. Og jeg har med blålilla i etiketten som er for sterkere rens. Så skal det skylles en hel masse før tanken er å anse som rein & klar for bruk.

Men du skriver det renner ut vann. Stoppekran ? Og om det ikke renner ut der stoppekran skulle stanset tømming, har du sett etter om det er lekkasje ? For om så er veit ikke jeg hva som skal til ut over "å tette" stedet det lekker.
Italjohn
-
-

Post by Italjohn »

Rudeboy wrote:-

Men du skriver det renner ut vann. Stoppekran ? Og om det ikke renner ut der stoppekran skulle stanset tømming, har du sett etter om det er lekkasje ? For om så er veit ikke jeg hva som skal til ut over "å tette" stedet det lekker.
Jeg mente vannet fra sluken i vasken :D
Korrigert i posten over.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Ah. Jeg forholder meg til det folk sier, ikke hva de "mener" å si :D

OK, godt. Da har du ingen lekkasje, om ikke annet.
DieselDavid
-
-
Car: Syncro TDI

Post by DieselDavid »

jag har 2 tankar under bussen på totalt 80 liter och de är i rostfritt. Specialbyggda för att passa exakt. Jag har aldrig behövt rengöra dem under de 20 år som jag har haft dem. OCH vattnet har aldrig smakat dåligt och då kan det ha varit upp till en månad gammalt. Har man plasttank så blir det gärna plastsmak efter några dagar.
OddN
-
-

Post by OddN »

DieselDavid wrote:jag har 2 tankar under bussen på totalt 80 liter och de är i rostfritt. Specialbyggda för att passa exakt. Jag har aldrig behövt rengöra dem under de 20 år som jag har haft dem. OCH vattnet har aldrig smakat dåligt och då kan det ha varit upp till en månad gammalt. Har man plasttank så blir det gärna plastsmak efter några dagar.
Godt poeng.

Det er en grunn til at feks meierier bare bruker rustfritt eller glass til tanker. Samme gjelder vel for diverse destillerier som produserer drikke. Noen ganger brukes dog eikefat men da er det jo fordi man ønsker at beholderen skal bidra til å sette smak på væsken. Det er vel kun lugubre bakgårdsdestillerier som benytter plastkanner.

Men forøvrig er jeg enig med Yngve i at drikkevannet ombord godt kan komme på flaske fra Imsdal (evt Tuborg om man har parkert for dagen).

En annen sak som i allefall jeg er opptatt av er at vannet jeg drikker skal være kaldt. Og på en god sommerdag med 25 grader i skyggen er ikke det akkurat tilfelle med vanntanken enten den er under eller inni bilen.

Til matlaging (der vannet skal koke) er det ikke riktig samme krav til vannkvalitet.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Der kommer du med noe jeg stadig vekk lar meg fascinere av. Varm sommerdag og solen steiker bilen i f.eks 30'C uten skygge.

Man kommer inn i bilen og flytter på pledd som en har over sovepose/dyne og henter fram kald drikke. Ikke mange lagene som skal til for å skygge for sola og likevel la drikken være ganske mange grader kaldere enn hva kupéen er.
I Vidvandre, for så vidt også Kakemonsteret, har man atpåtil bagasjerom under ei plate bakerst som gjør at man kan lagre enda kaldere varer uten å absolutt måtte bruke kjøleskapet. Bare fordeler med bilene våre, jo 8)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det var en interessant sak jeg leste for mange år siden ang vann. Dette var Afrika som vi jo blei pipa hue fullt av hadde dårlig, de gangene de fikk laget brønner etc, vann med basselusker og anna grums.
Plutselig et år hadde en kjeft glemt igjen slik gjennomsiktig plast flaske i sola. UV stråler ifra sola hadde rensa vannet og det var drikkende.
Dette er lenge siden og ikke spør hvor jeg leste, men sikkert VG siden det var det fattern alltid kjøpte.
Dette var før fake news og datamaskinen var allemannseie, så jeg tar det som sannsynlig.

Så egentlig burde man ha tanken på taket i gjennomsiktig tank.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Inni bilen er egentlig det eneste som duger om man vinter camper.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

DieselDavid
-
-
Car: Syncro TDI

Post by DieselDavid »

Der Postmeister wrote:Det var en interessant sak jeg leste for mange år siden ang vann. Dette var Afrika som vi jo blei pipa hue fullt av hadde dårlig, de gangene de fikk laget brønner etc, vann med basselusker og anna grums.
Plutselig et år hadde en kjeft glemt igjen slik gjennomsiktig plast flaske i sola. UV stråler ifra sola hadde rensa vannet og det var drikkende.
Dette er lenge siden og ikke spør hvor jeg leste, men sikkert VG siden det var det fattern alltid kjøpte.
Dette var før fake news og datamaskinen var allemannseie, så jeg tar det som sannsynlig.

Så egentlig burde man ha tanken på taket i gjennomsiktig tank.

Vi solade vattnet i petflaskor på taket i 5 timmar och sen kylde det under hela vår resa under ett år i Afrika. Inte en enda dag var vi dåliga i magen så det fungerar. Vi lärde ut det till många vi träffade efter vägen. Så det fungerar, går att googla på uv-strålning för rening av vatten.
Post Reply