Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Dagen etter Belgia kampen i Breda, kjørte vi først på IKEA for å surfe på nettet. Vi hadde ingen planer for de 3 neste dagene, så vi trengte litt eksta inspirasjon. Vi bestemte oss til slutt for å kjøre mot Nijmegen, for å få med oss målgangen på 4 dagers marsjen som det i dag heter. Jeg har, siden jeg var liten, hørt om Nijmegen marsjen, da min bestefar var med å tok OL gull i marsjering, da som prøvegren, under Amsterdam OL i 1928. Dette var forøvrig første gang utlendinger deltok. I Nijmegen var det kaos på alle ommeråder, men vi fikk til slutt parkert og gikk for å se på arrangementet.og for et arrangement. Litt som 17mai men uten barn og i ett land der drikking på offentlig sted er tillatt. Alle butikker var stengt, selv om det var fredag og hele sentrum var en eneste stor fest. Helt vannvittig.Vi kom egentlig alt for sent og stilte oss mellom mål og "Ærestribunen, Via Gladiola. Jeg skjønner nå hvorfor Rudeboy drar tilbake hit år etter år. Vi fikk tak i Rudeboy på SMS, men han hadde måttet kaste inn håndkledet på morgenkvisten, men den andre vi kjente, som deltok, kom tuslende forbi etter 15min. Han ble veldig overrasket over å se oss.
Etter oppholdet i Nijmegen kjørte vi til Appeldoorn der vi overnattet ved et idretts anlegg. Neste dag rotet vi igjenn en del rundt før vi dro til fjells. Her sentralt i NL er det et høydedrag som hever seg over ommerådene rundt og det er masse skog og en nasjonalpark. Det er også masse campingplasser og ett godt utbygd nett av gang og sykkelstier. Vi sykklet en runde på ca 1,5 mil før vi grillet og spiste. Etter det kjørte vi til Deventer der Norge skulle spille sin siste kamp, mot Danmark. Vi fant frem til stadion, lette etter steder å overnatte og så kjørte vi over elven. Der så vi Matjes opp Weels eller hva det nå het. På norsk blir det Food truck festival, i en park. Vi kjørte dit, fant en parkering og gikk for å sjekke ut eventet. Vi konstaterte at mange av de bilene som stod på parkeringsplassen, nok ikke ble kjørt hjem i kveld, så vi satset på å overnatte i Dennis, til tross for at det var campingplass bare 200m unna. Vi var et par timer på arrangementet før det regnet såpass at vi gikk å la oss. Neste morgen sjekket jeg med Campingen, de hadde masse ledig, så det var bare å kjøre inn, finne en plass og komme å betale når de åpnet på ettermiddagen. Vi kjørte inn kl 10 og ble der til kl 15 dagen etter og betalte ca 200kr (20,5€) for en natt med strøm. Vi hadde fått besøk av en venn, som overnattet sammen med oss i Dennis. Neste dag kjørte vi han til stedet han skulle overnatte, sammen de 2 karene fra Karmøy, så kjørte vi alle 5 til i nærheten av stadion, parkerte Dennis og gikk til Fanzone.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I Fanzone i Deventer regnet det nesten hele tiden og arrangørene hadde ikke med seg noe telt vi kunne være i, så vi fant en restaurant, som ikke allerede var okkupert av dansker, han opp vårt store flagg og slo oss ned. Etter hvert kom det fler Norske til, så vi organiserte felles parade mot stadion, med vårt norske flagg som fane. Paraden talte hele 25 personer. På stadion var det som vanlig bar kaos, Normennene satt godt spredd, i forhold til de 75% av publikum som var dansk, men danskene har jo et Boldforbund som jobber for dem....
Etter kampen kjørte Hanne og jeg hjemover. Ved Osnabruck, av alle steder, passerte Dennis 200.000km Vi overnattet på en rasteplass 12-15 mil nord for Osnabruck. Neste morgen fortsatte vi nordover Vi var innom Bauhaus og Ikea Moorfleet, Vi kjøpte Isopor isolasjon med tanke på en renovering av venstre side på Dennis, var på nettet på Ikea og kjørte Nordover. Rett før grensen tanket vi på nytt, hele 73,44liter. Fabrikken oppgir 70 liters tank, så dette var ny rekord. vi var innom et kjøpesenter med noen camping butikker, rett på vestsiden av autobahn. One stop shopping stod det, men det eneste de hadde av kjøttvarer var pølser. Men de hadde et godt utvalg av VW Classic effekter, som bagger, krus nøkkelringer osv. Vi fortsatte nordover, stod i laaang kø mot grensen og kjørte til en McDonalds i Grenå der vi var 1,5 time og surfet, før vi kjørte ombord i Stenaline, som gikk kl 23.50 til Varberg, med ankomst kl 04.45 Vi sov på alkoven hele vegen, så fra fergen gikk det direkte til Utstyrsbutikken i Tredgårdsgatan i Strømstad, der vi skulle hente fiamma braketter for Omnistore markisen som skal på syncroen og endestykke til markisen på Dennis. Vi sov 3 timer i bilen før vi gikk inn i butikken. Vi handlett så litt mere mat på Eurocash, dro på den store p-plassen og grillet frokost. før vi kjørte til Sarpsborg, vasket først Dennis på Statoil og parkerte i drivhuset og lastet over i bilen før videre reise helt hjem. Vi hadde kjørt 4127km fra vi tanket på svinesund på veg ut, til vi tanket siste gang i Grenå og hadde da konsumert 500,93liter med et snitt forbruk på 1,21liter. Hele turen med Dennis utgjorde 4467km+ kjøring med bil Lommedalen-Sarpsborg som ville vøre 240km ekstra.
Jeg hadde, uten å foreta noen beregning antatt at vi ville kjøre 4500km, mot fjordårets 6000km, så det stemte ganske godt.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I dag fikk jeg endelig tid til PKK på Dennis. Jeg forventet at den ville gå rett gjennom, med untak av en ener feil for defroster vifte, som aldri har virket i vårt eie. Men nei. Vi kjørte den på disse bevegelige platene og da viste det seg at den ene foringen til øvre høyre bærebru måtte byttes, i tillegg måtte øvre bærekule på venstre side byttes. Dermed var det bare å dra hjem og søke etter delepushere på nettet. Mekonomen hadde flyttet kommaet på alle priser, et hakk til høyre, og hadde dårlig utvalg. Skruvat hadde det meste, og var billigst på mye, men kvaliteten på det billigste er ikke alltid den beste. Dermed ble de ganske dyre om man skulle kjøpe annerkjente merker. Jeg endte dermed opp med å kjøpe fra Brickwerks, som hadde alt untatt støtdempere bak. Når jeg først kjøper fra utlandet, kjøper jeg ikke bare en del av gangen, så da var det anledning for å gå litt bananas. Det blir byttet allt som var feil, også på motsatt side, samt nedre bærekuler og foringer til nedre bærebruer. Har jeg alt fra hverandre bytter jeg støtdemperne i samme slengen. I tillegg bestilte jeg komplett sett av alle filtre og viftereimer. Klok av skade fra div VW treff, kan det være lurt å ha et hjullager i reserve. LT er ikke akkurat noe det går 20 av på dusinet. Dermed ble det bestilt et sett hjullagre både til forran og bak, som reservedel. Totalt kommer det på litt over 5000, men på de 3 sommrene vi har hatt Dennis, har vi reparert for 2000, så det er fremdeles en billig bil. Det meste av dette, om ikke alt er nok også 30 år gammelt og har gått 200.000. Nå er det bare å sette seg til å vente på deler, men erfaringsmessig er Brickwerks veldig raske, det og det faktum at de har satset på LT deler gjør at jeg valgte dem.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Brickwerks er bra de, men du trenger ikke å sette deg ned å vente vel? Hadde ikke du noe byggeprosjekter på gang da? :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Brickwerks er bra de, men du trenger ikke å sette deg ned å vente vel? Hadde ikke du noe byggeprosjekter på gang da? :roll:
Joa, her er det prosjekter herfra til månen føles det som. Og med denne jobben på Dennis ble det enda mer + et hjullager bytte på Hanne Marits Prius. Vel, om noen timer drar vi til hytta for å montere peisovnen, da kan endelig hytta brukes som "normalt" Det prosjektet har tatt noen tusen timer, men blir vel aldri helt ferdig. Så er det utløserlager på T4 og T3 Syncroen som står i garasjen og som det ikke har skjedd noe på, på 3 år..... Men det er så trangt på gårdsplassen med Dennis som er stor og T4n som også er litt stor. De er det lille ekstra i størrelse som gjør det hele litt for trangt. Tak til høyere makter for at jeg fikk bort T3n, men til gjengjeld ligger det deler over alt.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Kl 14.13 i dag mottok vi 17kg deler fra Brickwerks. Dermed var det bare å få på seg arbeidsklær, finne frem verktøy, jekker og støttebukk og begynne på Dennis. En del plundring og prøving og feiling er det jo, men etter 2 timer med jobbing er nesten alt å høyre side demontert. Dette har gått såpass greit at jeg regner med å være ferdig i morgen. Men så var det dette med regner med da....
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Ref det vi snakket om i dag ang. casterstag. Kanskje dette bildet hjelper:

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Ja det er riktig. Vistnok passer en 30mm fastnøkkel på hylsemutteren(7), som sitte skrudd på casterstaget(5) Men foringene til dette har enda ikke kommet, da de ikke er bestilt fra Brickwerks, men fra Skruvat. Først tenkte jeg å ikke bytte dem, så ombestemte jeg meg da vi alike vel måtte bestille deler til Priusen fra Skruvat. Men etter å ha ligget under bilen så ser jeg at det ikke er nødvendig å bytte, i alle fall på h. side.
Det var litt av en jobb å få ut foringen på nedre bærebru, i alle fall når man bare har en skrustikke. Men vi klarte det etter en del jobb. Det var originale foringer, den sitter inni en metalhylse. Den typen lages ikke lenger, muligens da den ikke var så lett å bytte. De 2 i øvre bru gikk greit. Bare å fjerne de 2 sveisepunktene med vinkelsliper, spraye på litt rustløser og vri rundt med rørtanga til det begynte å gå greit, for så å slå dem ut. Den største utfordringen var faktisk å få skrudd fast kasterstaget i nedre bærebru. I tilegg sitter den innerste bolten på kuleleddet under gummistopperen dermed må man sette på hele leamikken med bremseskiver og hjullager og alt på, for å kunne kåle med muttrene til casterstaget. Jeg rakk bare den ene siden, så da må jeg starte tidlig i morgen, for å bli ferdig før regnet kommer ved 14 tiden.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Jobben med å bytte ledd og foringer på den andre siden gikk vesentlig lettere, først og fremst fordi jeg visste hva jeg skulle gjøre. Casterstaget passet også rett på. Hvorfor jeg slet så veldig med det på den første siden skjønner jeg ikke.
Vi skulle se Stabæk spille mot Sarpsborg og kombinere det med en shoppingtur til Strømmstad. Det ville derfor være greit å kombinere dette med å parkere Dennis for vinteren. Jeg rakk å få Dennis ferdig, men ville ikke rekke å kjøre til Lørenskog for etterkontroll, så jeg bestemte meg for å ta etterkontrollen lokalt. Jeg ringte rundt til ett par verksteder, men de var mest interesert i å finne ut att de ikke kunne ta etterkontrollen da den var for høy. Derfor kjørte jeg til ett verksted der jeg kjenner både han som driver det og de fleste av de polske mekanikkerne. Etter 10 min kunne de bli med ut og se at det som skulle byttes var byttet, og så var det gjort. Deretter ble Dennis kjørt til Greåker, via et lite opphold i vaskehallen for å få vasket taket.
Defroster vifta er det eneste som står igjenn etter PKK, men dette er 1er feil. Vifta har gått ut av produksjon, så noen har lettere modifisert kjølevifta fra en vannkjølt BMW motorsykkel, for å få defroster. Dagen etter siste bestilling fra Brickwerks, fant jeg ut at de har viftemotor, så da ble det tatt med i bestillingen og den ankom i dag, sammen med utløserlager til T4 og div deler til T3 syncroen.
Jeg har funnet ut at foringene som sitter nederst på staget fra stabbstaget er identisk med det på T3 og øverst på støtdemperne både på T4 og LT. De på Støtdemperne var i god stand, dermed skal de få lov å bytte plasering til å sitte på stabbstaget.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Jeg er alltid litt nervøs når det detter brev fra Statens Uvesen ned i postkassa. Bedriftskontroll på kjøre og hviletid, ekstra kontroll av ett eller annet kjøretøy De har gjort en eller annen feil og gitt meg for liten avgift. I dag var det Forhåndsvarsel om at de kommer til å foreta en endring i motorvognregisteret, som direkte påvirker Dennis. Så står det om sakens bakgrunn, at noen kjøretøy har avgift som veteran og andre som "ikke veteran" avhengig av når de er registrert, selv om de har samme byggeår. Det vil derfor komme endring på Dennis, slik at den nå får avgift som 87 modell og ikke 89 modell som er registreringsår. Jeg har nå 2 uker på meg til å klage på dette vedtaket............
Men jeg fikk jo Dennis registrert som veteran i fjor......
jokgel
-
-
Posts: 760
Joined: 20 Feb 2011, 10:04
Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Phone: 004915904504925
Location: Eckernførde / tyskland

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by jokgel »

Merkelig sak er dette. Hva betyr dette for Dennis ? Blir dette da billigere nu , pga. 87 modell ? Men med Veteranbil og 89 Model er det hele årsavgifter ?
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Har vel ikke så veldig stor praktisk betydning men kanskje ble den endringen du fikk gjort i fjor bare registrert hos skatteetaten og ikke i motorvognregisteret?Og så har de nå oppdaget at det ikke var samsvar mellom de to?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

jokgel wrote:Merkelig sak er dette. Hva betyr dette for Dennis ? Blir dette da billigere nu , pga. 87 modell ? Men med Veteranbil og 89 Model er det hele årsavgifter ?
Nei ingen ting da jeg gikk gjennom den prosessen for et år siden, så jeg betalte veteranbil avgift i 2017, men hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nå fått veteranbil avgift fra i år. Det er en annen Karmann LT, der Chassi er 88 høyere en min og dermed produsert samme dag 16.02.87 eller dagen etter og eieren av den vil nå spare seg for noen kroner dersom han ikke har gått igjennom dette, da den er førstegangs registrert i august 90.

@OddN Dette er vel rutine å sende for vegvesenet for alle der produksjonsår og reg år ikke stemmer vil jeg tro. så har ikke systemet fannget opp at jeg har gjort endringen.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:
jokgel wrote:Merkelig sak er dette. Hva betyr dette for Dennis ? Blir dette da billigere nu , pga. 87 modell ? Men med Veteranbil og 89 Model er det hele årsavgifter ?
Nei ingen ting da jeg gikk gjennom den prosessen for et år siden, så jeg betalte veteranbil avgift i 2017, men hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nå fått veteranbil avgift fra i år. Det er en annen Karmann LT, der Chassi er 88 høyere en min og dermed produsert samme dag 16.02.87 eller dagen etter og eieren av den vil nå spare seg for noen kroner dersom han ikke har gått igjennom dette, da den er førstegangs registrert i august 90.

@OddN Dette er vel rutine å sende for vegvesenet for alle der produksjonsår og reg år ikke stemmer vil jeg tro. så har ikke systemet fannget opp at jeg har gjort endringen.
Ja, regner med dette er standardrutine. Er litt spent på om jeg kan påberope meg noe lignende med syncroen. Den er jo produsert i 1990 (men som 91 modell) og registrert våren 91. Jeg tviler igrunn, men sånn som reglene var før da det kun var vegvesenet man måtte forholde seg til kunne man søke om å få det endret. Også med begrunnelse i produksjonsår.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

OddN wrote:
Buss Marius wrote:
jokgel wrote:Merkelig sak er dette. Hva betyr dette for Dennis ? Blir dette da billigere nu , pga. 87 modell ? Men med Veteranbil og 89 Model er det hele årsavgifter ?
Nei ingen ting da jeg gikk gjennom den prosessen for et år siden, så jeg betalte veteranbil avgift i 2017, men hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nå fått veteranbil avgift fra i år. Det er en annen Karmann LT, der Chassi er 88 høyere en min og dermed produsert samme dag 16.02.87 eller dagen etter og eieren av den vil nå spare seg for noen kroner dersom han ikke har gått igjennom dette, da den er førstegangs registrert i august 90.

@OddN Dette er vel rutine å sende for vegvesenet for alle der produksjonsår og reg år ikke stemmer vil jeg tro. så har ikke systemet fannget opp at jeg har gjort endringen.
Ja, regner med dette er standardrutine. Er litt spent på om jeg kan påberope meg noe lignende med syncroen. Den er jo produsert i 1990 (men som 91 modell) og registrert våren 91. Jeg tviler igrunn, men sånn som reglene var før da det kun var vegvesenet man måtte forholde seg til kunne man søke om å få det endret. Også med begrunnelse i produksjonsår.
Så vidt jeg skjønner av brevet fra SVV så skal alle slike biler automatisk få veteranstatus fra produksjonsår. Jeg antar det er et internasjonalt system for VIN nummer, der man kan lese av modellår. Hvordan det da blir med f.eks en 89 modell som er produsert i 88, men registrert i 89 vet jeg ikke. Jeg antar min Syncro er 90 modell produsert i 89, da den er registrert 30.12.89, skjønt som handicap bil kan det ha blitt noe ombygning som kan ha tatt tid, uansett bryr jeg meg ikke så mye om det. Mest spesielt er at Syncroen er registrert 362 dager etter Dennis, men samme år.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Hanne Marit er avgårde på Raw Air, på samme buss som Kazai, Kamil Stoch og ca25 stykker til, så da benyttet jeg anledningen til å ta en mekke-tur til Dennis. Viktigste punkt på programmet var å bytte motor på defroster vifta. Jeg hadde tidligere gjort det meste av demonteringen, men ikke fått den løs. Nå tok jeg av grillen og et gitter og klarte å løsne den fra "utsiden" Jeg klarte ikke å løsne selve viftebladet fra akslen fra motoren, jeg tok derfor med meg delene hjem, så skal jeg prøve å bytte det når jeg har bedre verktøy tilgjengelig.
Støtdemperne foran ble byttet i høst og etter det har bare Dennis kjørt hjemmenifra og til Sarpsborg. De foran var av merke Boge, men etter som Brickwerks ikke har dempere bak, kjøpte jeg nye hos Skruvat, av merke KYB. Det kom på 1300 inkl frakt. Det var en særdeles enkel jobb å bytte dem, så får vi håpe Dennis blir bedre å kjøre over fartshumper. Den er faktisk det verste kjøretøy jeg noen sinne har kjørt over farts humper. Med 2,95 i akselavstand og totallengde på 6,5meter med boksen, der bakre overheng er over 2,5 meter så er det ikke rart den vugger, så får vi se hvor mye det hjelper med nye dempere, de føles i alle fall hardere, spesielt å dra ut.
Ene forhjulet hadde jeg hatt hjemme for å gi det en omgang med spraylakk, det ble nå satt tilbake på plass og så tok jeg et bakhjul med hjem for å spraylakkere. Jeg hadde kjøpt en sånn hendig liten kompressor på biltema, som jeg pumpet opp reservehjulet med. Det var på 2,5 og akkurat da jeg skulle stoppe på 4,1 eksploderte slangen, pga kombinasjonen veldig varm luft og høyt trykk. Ellers var jeg imponert over hva den fikk til. Og i morgen kommer det mere deler fra Brickwerks, der noen av delene er til Dennis.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Det gikk greit å separere motoren og viftebladet. Jeg la den oppå skrustikka, tok frem varmluftpistolen og fikk litt varme i plasten. Plast som holder 5 kuldegrader sprekker lett, så det var greit å få litt temperatur i det. Så satt jeg enn dor på akselen og tok ett lite slag med hammeren, og dermed var den løs. Easy-peasy..... Så satte jeg viftebladet på den nye motoren og begynte å installere, problemet var bare å finne hvilken vei kontaktene skulle peke. Mens jeg holdt på med dette "datt" motoren med vifta ut og ned på en bremsekraftforsterker som lå på gulvet og dermed knakk ett av bladene av.......... Jeg har limt det med det dyreste limet på Clas Ohlson, så da får jeg håpe det holder. Lærepengen får være å sette på bladet etter at motoren er montert neste gang.
I dag ble det hele installert, jeg hadde et ærend i Moss så da ble det tur til Dennis for å mekke etterpå. Litt plundring ble det med å få montert defrosteren tilbake, men nå sitter den som den skall. Fungere gjør den også, men bryteren sitter ikke fast så jeg får ikke stilt den. Dashbordet må uansett ut da jeg skal bytte ut biltema turtelleren som jeg ikke fikk justert turtallet lavt nok på, med en fra VDO. Jeg skal inn med en pære i instrumentbelysningen og det skal monteres bryter til ekstralysene som er kjøpt inn. Dette er fjernlys utgaven av de originale tåkelysene, som kunne bestilles med både LT og T3. Powerflex foringene ble forsøkt montert, men passet ikke helt da hylsene inni var for lange. Disse er jo ment for 2wd T3 så litt modding får en leve med. Så da får man klargjøre det til neste tur til Dennis.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I går kom jeg over en 5hk Johnsson til salgs i Fredrikstad for en billig penge så da hev vi oss rundt og dro av gårde for å besøke Dennis, handle litt i Strømstad og kjøpe motor til Julia, vår gummibåt. Vi tok med div verktøy og sengetøyet og en del andre ting som har vært lagret hjemme. Hylsene inni Powerflex foringene var for lange, så de hadde jeg kappet litt av i skrustikka hjemme. Foringene ble montert, men jeg tror den ene hylsa fremdeles er litt for lang så den må av og forkortes ved neste besøk. De nye fjernlysene, som er samme størrelse som de originale tåkelysene man kunne bestille med både LT, T2 og T3, men altså med fjernlys innsatser, ble montert, men jeg har ikke begynt på tilkoblingen enda.
Årets sommerferie går til Mafia land, dvs Sicilia i Italia skal besøkes. Vi må dermed tenke litt ekstra på sikkerheten. Første tiltak var at vi i Strømstad kjøpte vi en sikkerhetsbøyle http://kamafritid.se/Welcome/Default.as ... ue&pid=675 som settes på utsiden av bilen, ved døren. Den har lås så den kan låses i possisjon så den dekker døren til bodelen og gjør det vanskeligere å bryte seg inn. Når den ikke sperrer døren kan den stå rett ut og virker som håndtak/gelender når man skal inn i bilen. Etter som vi hadde med drill monterte vi den med en gang. Det ble også mulighet for en liten prøvetur og bilen var ikke til å kjenne igjen. Den store jobben med å bytte alle bærearm foringer, endeledd og fremre dempere ble gjort før Dennis ble parkert i høst. I vinter ble de bakre demperne byttet og dette var første prøvetur. Nå var det faktisk mulig å kjøre over fartsdemperne på vanlig måte. Det er nok bytta av de bakre demperne som kan ta mesteparten av æren for den forbedrede komforten. Frontspoileren jeg kjøpte i Vikersund på mandag ble prøve montert, men der er det myyyye arbeid før den kan monteres som den skal.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I går fikk jeg hjelp av en kamerat, til å få liv i motoren til Julia, så da tok vi gummibåten ned fra loftet, ut av esken og dro ned på stranda og tok en prøvetur. Motoren startet og alt virket greit, men den "slurrer". Etter å ha forhørt meg med ett båtmotorverksted fikk jeg vite at det sitter en plastdings med riller, inni propellen, som ofte kan skape den type feil. Jeg demonterte propellen og fikk ut denne dingsen og den hadde delt seg, så da fant jeg årsaken. Dermed får vi bestille ny del og så skulle vi være good to og om ca en uke.
Etter som jeg er i delebestillings humør og det skulle bestilles deler til både T4 og T3, så ble det bestilt deler til Dennis i samme slengen. Brickwerks var utsolgt for vannpumpe, så dermed ble det bestilt komplett sett med 2 tannreimer, løpehjul og vannpumpe fra Skruvat. Faktisk 400kr billigere en Brickworks. Fra Werk34 ble det bestilt 2 nye baklykter. Disse er identiske med både T4 og LT sika/DoKa og passer også på T3 Gipsy. Fra Brickwerks ble det "bare" bestilt et sett led pærer til parklys.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I går hentet vi Dennis hjem, så den er klar for helgens jobb som bryllupsbil. Vi var innom utstyrsbutikken i Strømstad på veien. og kjøpte en ny takluke, da de 2 som er der begynner å bli litt slitne. Nå skal den ene luken være deledonor for den andre. Det ble en Thule Omnistore Midi-Heki 40x40. Vi kjøpte også 2 setetrekk til forsetene til en høvding per stykk, samt en gass sensor som settes i sigarett tenner pluggen. Dermed kan vi flytte den fra bil til bil. På søndag får vi en ny utvekslingselev, som skal bo hos oss til slutten av juni. denne gang en jente fra Groningen i Nederland. Dermed blir turen til Italia avlyst. Istede blir det flere turer i Norge og muligens en tur til Baltikum, Polen eller begge deler. 10min før vi var hjemme, kjørte vi innom en vaskehall og ga Dennis en skikkelig vask. Da vi kjørte ut av vaskehallen begynte det selvfølgelig å regne....
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Dennis er alltid pålitelig og utførte jobben som byllupsbil problemfritt. Om noen timer tar vi med oss Kim fra Nederland og drar til Stavanger. Planen er å kjøre via Lindesnes Fyr og muligens riksvei 44 via Hauge i Dalane. Vi skal se Stavanger og vi skal til Prekestolen. Så er vi hjemme på onsdag Kveld
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Vi droppet Preikestolen, da Kim hadde vært der før. Istede dro vi avgårde etter bare 3 timer i Stavanger. Vi dro mot Sirdalen, Suleskar og Lysebotn. Vi kjørte ned til Lysebotn. Milde måne for en vei. Var det noen som sa Trollstigen, Stelvio eller Transfargasan eller hva den nå heter? De 31km mellom Lysebotn og Suleskarsveien står ikke tilbake for noen. Det er 29 hårnålssvinger opp fra Lysebotn. Mellom noen er det bare ca 30 meter. Resten av veien er også bare svinger og stort sett for smal til at en bobil og en personbil kan møtes. Etter som det tar en del timer å gå T/R Kjerag og det var grått med yr i lufta i dag, kjørte vi lenger opp og gikk enn fottur på 1,5 timer før vi kjørte hjemover.

Litt før vi nådde toppen av Suleskarsveien fikk jeg problemer med å gire. Jeg fikk den ikke inn i gir. Kunne clutch wiren være røket? En sjekk viste ikke noe feil, men det var ikke mulig å få den i gir. gps'n viste 302 km hjem og det var ikke dekning på telefon. Jeg satte den da i gir og startet den i gir. Når vi kom over en topp, ble det å stoppe helt, skru av motoren og sette den i giret vi skulle bruke, og så starte og kjøre på det giret. Det gikk noen lunde greit ned til Setesdalen, men var et slit opp fra Setesdalen mot Dalen i Telemark, samt fra Dalen til Høydalsmo. Når Dennis veier 3200kg og har 75hk så jobber motoren allerede hardt og det gires normalt mye. Vi kom oss tilslutt inn på E134, men der var det jo masse veiarbeid med div lysreguleringer og manuelle dirigeringer. Litt ovenfor Nutheim var det manuell dirigering, noe som gjorde at vi måtte stoppe for å dra igang med starteren og kjør bakken opp på 1 gir. Da veiarbeidet etter Kongsberg var slutt klarte vi å stoppe og dra i gang i 5 gir og klarte å holde det inn på E18. Vi stoppet på skulderen før Marche og la i 4 gir og holdt dette opp Lierbakken, men 300m før avkjørsel mot Tranby var vi nede i 19km/t. Da gav jeg opp og skulle stoppe for å legge i 1 gir, men da virket plutselig clutchen og den gikk i 2 gir. Ved kjøpesenteret skulle jeg stoppe igjen, men også der klarte jeg å få giret til 5. I Sandvika fikk jeg inn 3 og nederst i bakken her i Lommedalen også 2 gir. Dermed ser det ut til at clutchen virker igjen. Derimot tørr jeg ikke dra noe sted før jeg har byttet clutchen. Etter som Tannreimene også skal byttes, må jeg ta stilling til hva jeg skal gjøre. Ta ut kassa og bytte reimene med motoren i? ta ut motoren og bytte alt når motoren er ute? Se om vi kan finne en turbomotor som kan settes i, når alt allikevel skal ut? (Det er en med turbomotor til salgs i Bergen?
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Det høres ut som clutchfeil, men en vanlig feil på LT kan være slitte overføringer på gearspaken.

Min turbo-varebil har det, og kan være vanskelig å få i 1.gear. Jo varmere bilen er, jo tregere går gearspaken. Dette må byttes ved konvertering.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/vw-lt ... 20571.html

Noen kjekke linker her både til youtube og grafisk oversikt.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

pigland wrote:Det høres ut som clutchfeil, men en vanlig feil på LT kan være slitte overføringer på gearspaken.

Min turbo-varebil har det, og kan være vanskelig å få i 1.gear. Jo varmere bilen er, jo tregere går gearspaken. Dette må byttes ved konvertering.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/vw-lt ... 20571.html

Noen kjekke linker her både til youtube og grafisk oversikt.
Den videoen viser høyre rattet LT. Der det er en forbindelse fra girstangen, forran radiatoren og så bakover. på v side av motoren. Ser man på delene hos BrickWerks, så står delen oppført å gjelde bare høyreratt.
Selve forbindelsen virker grei. Når man starter bilen på flat mark i fjerde gir, så kommer det masse risting og jokking, før man forhåpentlig får den til å gå. Det var etter en slik hendelse clutchen kom tilbake.
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Ah, leste ikke nøye nok at det var høyrerattet. Men vil vel anta at venstrerattet også har slitasjedeler i gearoverføringen.

Det høres ut som om du må få åpnet og sjekket clutch, trustelager og utløsergaffel på din, og antakelig byttet clutchen i samme slengen når du først har det åpent.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Post Reply