CB Radio

Opplysninger/infor ang Treff og Møter som er relevant for Type 2

Moderators: vwcoach, Andrew, Vissvass

Post Reply
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

CB Radio

Post by Alf Torp »

Etter mange år i dvale fant jeg fram cb-radioen min for noen dager siden. Jeg er "operativ" med kallenavn "Syncro Skaun". Skaun siden det er mange som driver med T3 Syncro, men ikke så mange i Skaun, da. Sitter vel stort sett på kanal 3 hele påska tenker jeg.

God påske!
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: CB Radio

Post by ducce999s »

Kallenavn Ducce n.b uttales Dukke på norsk ;-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: CB Radio

Post by Rudeboy »

Pleier forsøke huske på hhv Tirsdagstesten og Torsdagstesten, husker ikke frekvens/kanal eller tidspunktene for disse landsdekkende (via Zello verdensomspennende?) oppkallsamlingene men det kan sikkert Rune Sola komme med eller noen av de andre.

Skulle jeg kjøre forbi Skaun ville det vært kanal 3 som jeg hadde på lytting.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: CB Radio

Post by Der Postmeister »

Velger man de oppkallingsnavna sjøl?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

Der Postmeister wrote:Velger man de oppkallingsnavna sjøl?
Jepp.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

Rudeboy wrote:Pleier forsøke huske på hhv Tirsdagstesten og Torsdagstesten, husker ikke frekvens/kanal eller tidspunktene for disse landsdekkende (via Zello verdensomspennende?) oppkallsamlingene men det kan sikkert Rune Sola komme med eller noen av de andre.

Skulle jeg kjøre forbi Skaun ville det vært kanal 3 som jeg hadde på lytting.
Gode greier :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

ducce999s wrote:Kallenavn Ducce n.b uttales Dukke på norsk ;-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Den er god. Gir deg beskjed om jeg ferdes i området du bor :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: CB Radio

Post by Rudeboy »

I landsbyen her, er det tirsdag idag. Sikkert greit om noen av dem som er på Facebook kan ta avskrift av dagens tid og sted for oppkall ? Minst tre her innefra som er på CB og som følger med på FB-gruppene for CB. Selv tok jeg ikke notat dels fordi det av og til byttes kanal på grunn av båter (sic).

Gidder ikke gjette tidspunkt eller kanal.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: CB Radio

Post by ducce999s »

Alf Torp wrote:
Der Postmeister wrote:Velger man de oppkallingsnavna sjøl?
Jepp.
Leve anarki :-D

Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: CB Radio

Post by OddN »

ducce999s wrote:
Alf Torp wrote:
Der Postmeister wrote:Velger man de oppkallingsnavna sjøl?
Jepp.
Leve anarki :-D

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Før i tida (alt var bedre før i tida, ikke sant) fikk man tildelt kallesignal når man søkte om privatradiolisens. Sånn som LA8PV feks og måtte bruke disse. Ellers så fikk man kjeft hos en eller annen walkie talkie-sheriff. Men nå er det altså fritt frem å velge sjøl... Har ikke hatt sånn radio på en liten mannsalder men om det blir en vanlig sak å ha på busstreff burde man kanskje ha investert.
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

ducce999s wrote:
Alf Torp wrote:
Der Postmeister wrote:Velger man de oppkallingsnavna sjøl?
Jepp.
Leve anarki :-D

Sent fra min E6553 via Tapatalk
Funker greit det, så lenge man er villig til å jenke seg og opptre respektfullt og sivilisert :)
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

OddN wrote:
Før i tida (alt var bedre før i tida, ikke sant) fikk man tildelt kallesignal når man søkte om privatradiolisens. Sånn som LA8PV feks og måtte bruke disse. Ellers så fikk man kjeft hos en eller annen walkie talkie-sheriff. Men nå er det altså fritt frem å velge sjøl... Har ikke hatt sånn radio på en liten mannsalder men om det blir en vanlig sak å ha på busstreff burde man kanskje ha investert.
Det trenger ikke være den helt store investeringen for tiden, ser rett som det er radioer til salgs på Finn for under tusenlappen. Nye er ikke så dyre de heller.
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: CB Radio

Post by Rudeboy »

Alf Torp wrote:
Funker greit det, så lenge man er villig til å jenke seg og opptre respektfullt og sivilisert :)
Dersom en skal forholde seg til det iht de sosiale fora så er det altså diametralt motsatt av normal folkeskikk.. :roll:

CB-nettene er overbefolka av radioamatører og disse nærmest insisterer på begreper som stammer fra amatørradioene slik at vi som har jobba på annet nett, da ikke vet hva de mener, disse amatørene sånn helt bestandig. Det serveres forkortelser og INGEN kildehenvisning (på Facebook, jaffal - gikk lei av å etterspørre hva de snakket om) og de bare turer ivei.

Men det virker sosialt og folkelig likevel. Var på en linkup oppe på Grefsenkollen i fjor, hadde litt for dårlig tid til å få feilsøkt min aldrende Danita 1240 "analoge" CB, den får massivt med støy i Vidvandre ved bruk. Håper ikke den sender støyen, og velger tro det kun er ved bruk i selve bilen at støyen da også er i bilen.

Filter er min eneste tanke der. Får stikke bortom Simarud (utrykningskjøretøymontørene, ja) og spørre en vakker dag.

Priser for CB er vel fra rundt 400,- og oppover og prisen hvis en velger å handle f.eks i Kina er deretter. Handler en lokalt er ikke prisene ueffen, og en får bistand til ting rundt selve kjøpet.

Har en President Grant II Premium "digital" CB (dvs med AM/FM/USB/SSB), Danita 1240'ern (AM/FM) samt en håndholdt Midlands Alan 42 Multi (AM/FM) og de funker til mitt bruk. Stasjonær bruk, samt kolonnekjøring på treff.
På Facebookgruppene som omhandler CB (Hei, John Magne) så er det mye gode tips om hvor en kan og hvor en bør kjøpe nytt hen. Noen av firmaene er drevet av barnslig folk som slenger med leppa til andre forhandlere (hva skjedde med normal folkeskikk på de sosiale fora?) mens andre ignorerer slikt.

Nye radioer kan du tune antenna og kablinga med sjøl fordi radioen (Grant II'ern min f.eks) har egen tuningdel. Danitaen min og forsåvidt også den håndholdte (hver gang den skal monteres i bilsettet) må vel tunes før bruk om ting skal bli rektig.

Disse tirsdags- og torsdagstestene har jeg en stund fundert på å kjøre oppom Gaustadtoppen og innstallere meg der. Se hvor mange av stasjonene jeg kan nå, det sies at fra toppen kan en se én sjettedel av ølandet. Om flere tar til høyden kan en nå litt rundt om siden frisikt + sendeeffekt (idag har enkelte 20W sendeeffekt lovlig (ikke jeg)) enda gjelder.

Hadde vært moro om John Magne, Rune II eller andre med innsikt hadde kommet med innspill her 8)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: CB Radio

Post by OddN »

Rudeboy wrote:
Alf Torp wrote:
Funker greit det, så lenge man er villig til å jenke seg og opptre respektfullt og sivilisert :)
Dersom en skal forholde seg til det iht de sosiale fora så er det altså diametralt motsatt av normal folkeskikk.. :roll:

CB-nettene er overbefolka av radioamatører og disse nærmest insisterer på begreper som stammer fra amatørradioene slik at vi som har jobba på annet nett, da ikke vet hva de mener, disse amatørene sånn helt bestandig. Det serveres forkortelser og INGEN kildehenvisning (på Facebook, jaffal - gikk lei av å etterspørre hva de snakket om) og de bare turer ivei.

Men det virker sosialt og folkelig likevel. Var på en linkup oppe på Grefsenkollen i fjor, hadde litt for dårlig tid til å få feilsøkt min aldrende Danita 1240 "analoge" CB, den får massivt med støy i Vidvandre ved bruk. Håper ikke den sender støyen, og velger tro det kun er ved bruk i selve bilen at støyen da også er i bilen.

Filter er min eneste tanke der. Får stikke bortom Simarud (utrykningskjøretøymontørene, ja) og spørre en vakker dag.

Priser for CB er vel fra rundt 400,- og oppover og prisen hvis en velger å handle f.eks i Kina er deretter. Handler en lokalt er ikke prisene ueffen, og en får bistand til ting rundt selve kjøpet.

Har en President Grant II Premium "digital" CB (dvs med AM/FM/USB/SSB), Danita 1240'ern (AM/FM) samt en håndholdt Midlands Alan 42 Multi (AM/FM) og de funker til mitt bruk. Stasjonær bruk, samt kolonnekjøring på treff.
På Facebookgruppene som omhandler CB (Hei, John Magne) så er det mye gode tips om hvor en kan og hvor en bør kjøpe nytt hen. Noen av firmaene er drevet av barnslig folk som slenger med leppa til andre forhandlere (hva skjedde med normal folkeskikk på de sosiale fora?) mens andre ignorerer slikt.

Nye radioer kan du tune antenna og kablinga med sjøl fordi radioen (Grant II'ern min f.eks) har egen tuningdel. Danitaen min og forsåvidt også den håndholdte (hver gang den skal monteres i bilsettet) må vel tunes før bruk om ting skal bli rektig.

Disse tirsdags- og torsdagstestene har jeg en stund fundert på å kjøre oppom Gaustadtoppen og innstallere meg der. Se hvor mange av stasjonene jeg kan nå, det sies at fra toppen kan en se én sjettedel av ølandet. Om flere tar til høyden kan en nå litt rundt om siden frisikt + sendeeffekt (idag har enkelte 20W sendeeffekt lovlig (ikke jeg)) enda gjelder.

Hadde vært moro om John Magne, Rune II eller andre med innsikt hadde kommet med innspill her 8)
QSL
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: CB Radio

Post by Rudeboy »

Dobbelspam ? Bra..

Jeg googla etter tirsdagstesten, og fant denne oversikten hos det noe misvisnende nettstedet CBRN. Chemical, Bacteriolgic, Radiologic and Nuclear har ikke noe med det de pusler med men de er enkelt og greit Citizen Band Radio Norge.

http://www.cbradio.no/frekvens-og-kanalliste/

En helt grei sajt å lese seg opp på, også brødmeldingene radioamatørene sprer om seg med i form av TBF'er :wink:
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: CB Radio

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Dobbelspam ? Bra..
Hvem, jeg? Slett ikke.

Tok det vel bare som en selvfølge at Q-kodene var allment kjent blant sambandspersonnell (og da inkluderer jeg alle som er i besittelse av, og benytter radiosendere som kringkaster på åpne nett) :wink:

Så sånn for ordens skyld så betyr altså QSL at meldingen (her: ditt innlegg) er mottatt og forstått.

Men siden du etterspør kildehenvisning på ofte brukte koder så er det altså det internasjonale radioreglementet som er fasiten. Her er et utdrag: http://folk.uio.no/tomvs/la4ln/Q-koder.pdf
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

OddN wrote:
Rudeboy wrote:Dobbelspam ? Bra..
Hvem, jeg? Slett ikke.

Tok det vel bare som en selvfølge at Q-kodene var allment kjent blant sambandspersonnell (og da inkluderer jeg alle som er i besittelse av, og benytter radiosendere som kringkaster på åpne nett) :wink:

Så sånn for ordens skyld så betyr altså QSL at meldingen (her: ditt innlegg) er mottatt og forstått.

Men siden du etterspør kildehenvisning på ofte brukte koder så er det altså det internasjonale radioreglementet som er fasiten. Her er et utdrag: http://folk.uio.no/tomvs/la4ln/Q-koder.pdf
Vi som ikke er så godt utdannet benytter vel stort sett "mottatt", "over", og "OddN, det er Skaun Syncro, kom".... Så får de store gutta leke seg meg QSO, QSL og QXL og hva det nå enn er.... :D
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: CB Radio

Post by OddN »

Helt ok.

Det ovenfornevnte var igrunn bare ment som et vennskapelig sleivspark til Yngve, som i sin tid som gammel infanterist helt sikkert har brukt både an-prc77 og annet "avansert" infanterisikkert sambandsutstyr...

Men som alternativ opplæring i veibasert sambandsspråk så kan filmen "Convoy" med køntrylegenden Kris Kristoffersen på det varmeste anbefales :D
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

OddN wrote:Helt ok.

Det ovenfornevnte var igrunn bare ment som et vennskapelig sleivspark til Yngve, som i sin tid som gammel infanterist helt sikkert har brukt både an-prc77 og annet "avansert" infanterisikkert sambandsutstyr...

Men som alternativ opplæring i veibasert sambandsspråk så kan filmen "Convoy" med køntrylegenden Kris Kristoffersen på det varmeste anbefales :D
Jeg tok 'an :) Convoy ble vel sett et par ganger i tidlig ungdom også. Dro rundt på noe tung pokkerskap i militæret jeg også. Var tiltenkt rollen som oppklaringsmann, så da var det ikke bare tung radio på ryggen men krypteringsutstyr også. "Pace"? Leenge siden nå...
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: CB Radio

Post by OddN »

Alf Torp wrote:
OddN wrote:Helt ok.

Det ovenfornevnte var igrunn bare ment som et vennskapelig sleivspark til Yngve, som i sin tid som gammel infanterist helt sikkert har brukt både an-prc77 og annet "avansert" infanterisikkert sambandsutstyr...

Men som alternativ opplæring i veibasert sambandsspråk så kan filmen "Convoy" med køntrylegenden Kris Kristoffersen på det varmeste anbefales :D
Jeg tok 'an :) Convoy ble vel sett et par ganger i tidlig ungdom også. Dro rundt på noe tung pokkerskap i militæret jeg også. Var tiltenkt rollen som oppklaringsmann, så da var det ikke bare tung radio på ryggen men krypteringsutstyr også. "Pace"? Leenge siden nå...
Ah... ja, pace hadde jeg og opplæring på for noen tiår siden...sånn ca i 85, før jeg konverterte og ble sjø-telegrafist. :D
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: CB Radio

Post by solrikioo »

I østlandsområdet er det innsjekk på tirsdager hos "Radio for alle" Kanal 18 kl 19.00
Så er det innsjekk på torsdager hos "Torsdagens test" Kanal 15, 20.00

Begge kjører USB modulasjon, så en FM/AM radio vil ikke få inn hele sendingen. Men de har noen opphold innimellom der de kjører FM, så de uten SSB/USB radioer kan få sjekket inn.

Kallenavn finner man på selv. Det er slutt med lisens på PR-radio som det var på 70-80 tallet. Men mange bruker samme kallesignal som de fikk utdelt.
Og noen finner igjen gamle venner de pratet mye med i sin ungdom.

For å komme igang vil jeg anbefale en President Grant2, denne har SSB/FM/AM. Og en Sirio P-5000 antenne med magnetfot.
Da har du et "killer" oppsett til å bruke i bilen.

Radio: http://www.norworld.no/nettbutikk/225-c ... -cb-radio/
Antenne: http://www.norworld.no/nettbutikk/215-a ... -4m-kabel/

En SSB radio sender med 12w, og en FM sender med 4w, så det er ganske stor forskjell på rekkevidde, selv om antennen er det avgjørende punketet. Når det er "skip" så kommer det inn folk fra Nord-norge krystallklart her i Drammen. Det er kult.
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: CB Radio

Post by solrikioo »

I østlandsområdet er det innsjekk på tirsdager hos "Radio for alle" Kanal 18 kl 19.00
Så er det innsjekk på torsdager hos "Torsdagens test" Kanal 15, 20.00

Begge kjører USB modulasjon, så en FM/AM radio vil ikke få inn hele sendingen. Men de har noen opphold innimellom der de kjører FM, så de uten SSB/USB radioer kan få sjekket inn.

Kallenavn finner man på selv. Det er slutt med lisens på PR-radio som det var på 70-80 tallet. Men mange bruker samme kallesignal som de fikk utdelt.
Og noen finner igjen gamle venner de pratet mye med i sin ungdom.

For å komme igang vil jeg anbefale en President Grant2, denne har SSB/FM/AM. Og en Sirio P-5000 antenne med magnetfot.
Da har du et "killer" oppsett til å bruke i bilen.

Radio: http://www.norworld.no/nettbutikk/225-c ... -cb-radio/
Antenne: http://www.norworld.no/nettbutikk/215-a ... -4m-kabel/

En SSB radio sender med 12w, og en FM sender med 4w, så det er ganske stor forskjell på rekkevidde, selv om antennen er det avgjørende punketet. Når det er "skip" så kommer det inn folk fra Nord-norge krystallklart her i Drammen. Det er kult.
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Re: CB Radio

Post by solrikioo »

Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: CB Radio

Post by Rudeboy »

OddN wrote:Helt ok.

Det ovenfornevnte var igrunn bare ment som et vennskapelig sleivspark til Yngve, som i sin tid som gammel infanterist helt sikkert har brukt både an-prc77 og annet "avansert" infanterisikkert sambandsutstyr...

Men som alternativ opplæring i veibasert sambandsspråk så kan filmen "Convoy" med køntrylegenden Kris Kristoffersen på det varmeste anbefales :D
Sleivspark tas i mot på strakarm 8)

Engang i forrige årtusen hadde jeg en NK, og vi fikk utdelt bl.a PACE som dere nevner. Han uttalte "så fin den er i egen boks", det viste seg han hadde jobbet med den før de laget grønn innpakning til den. Moro.
Alf Torp
-
-
Posts: 1151
Joined: 06 Mar 2009, 13:50
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60
Location: Skaun, Sør-Trøndelag
Contact:

Re: CB Radio

Post by Alf Torp »

Jeg har forøvrig noen morsomme "gammelhoinna" av noen cb-radioer å selge om noen er interessert:

HAM International UK AM/FM 120 kanaler 4 w
2 stk. Danita Mark 5 med EN Danita 408 mikrofon (selges samlet) FM 40 kan. 4w
Hy-Gain II ren AM, 40 kan. 4 w
Zodiac M-244 FM 40 kan. 4 w
Zodiac P-2040 bærbar FM 40 kan. 4 w
TransVoice bærbar FM 40 kan. 4 w
2 stk Team TS1000 FM 40 kan. 4 w (små bilapparater) 1 mik. Selges samlet.

...burde det ikke vært en "tilbehør" kategori under salg, forresten...?
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Post Reply