Registerreimsett
Registerreimsett
Ser på nettet at det er utallige utgaver av sett
Er det noen som anbefales foran andre, evt frarådes? Og hvor mye bør en bytte? Det er en 2,5 102 hk det er snakk om.
Tenkte å bytte reg reim, dieselpumpereim, vannpumpe, strammehjul...
Noe mere?
Er det noen som anbefales foran andre, evt frarådes? Og hvor mye bør en bytte? Det er en 2,5 102 hk det er snakk om.
Tenkte å bytte reg reim, dieselpumpereim, vannpumpe, strammehjul...
Noe mere?
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: Registerreimsett
Contitech og SKF skal være trygg å kjøpe. Kjøpte et sett for lassemannen da jeg var i Romania.
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Du har helt rett, bytt alt!!! også vannpumpe
Jeg kjøper det meste hos Brickwerks, de kan VW transporter og har peiling på våre biler. Leveransetid fra bestilling er ca 5 dager. Jeg ville byttet den lange til vannpumpe og kam først, så man finner ut at alt er gjort riktig, så til Dieselpumpe. ta høyde for at den må inn til spesialist for korrekt justering av pumpa etterpå.
https://www.brickwerks.co.uk/t4-parts/e ... t-acv.html
Jeg kjøper det meste hos Brickwerks, de kan VW transporter og har peiling på våre biler. Leveransetid fra bestilling er ca 5 dager. Jeg ville byttet den lange til vannpumpe og kam først, så man finner ut at alt er gjort riktig, så til Dieselpumpe. ta høyde for at den må inn til spesialist for korrekt justering av pumpa etterpå.
https://www.brickwerks.co.uk/t4-parts/e ... t-acv.html
Har bestilt contitech fra Autodoc. Komplett med alle reimer og hjul og vannpumpe og bolter.
Satser på det er gode greier...
-
MostlyHarmless
- -

- Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Bytt svingningsdemperen også når du først har alt fra hverandre!!!endre s wrote:Har bestilt contitech fra Autodoc. Komplett med alle reimer og hjul og vannpumpe og bolter.
- blir den morken og stiv får du ikke riktig insprøytningstidspunkt og kjerra går bøttedritt.
Spør Drammensgjengen om alle mine frustrasjoner som kulliminerte i noe så enkelt som svingingsdemperen...
Så vet du ikke når svingningsdemperen ble byttet sist - så bytt _nå_!
mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Takker for tips men må spør av ren nysgjerrighet. Hva har svingingsdemper å gjer med innsprut?
-
Indian
- -

Jeg hadde med ny swingingsdemper med til Møller da jeg skulle bytte regreim men han sa det ikke var nødvendig. Jeg ser et lite sprekk som går rundt i gummien.endre s wrote:Takker for tips men må spør av ren nysgjerrighet. Hva har svingingsdemper å gjer med innsprut?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
MostlyHarmless
- -

Jeg er en trollmann med tastatur men relativt novice når det gjelder bil...endre s wrote:Takker for tips men må spør av ren nysgjerrighet. Hva har svingingsdemper å gjer med innsprut?
Men nettopp fordi det ikke var opplagt at svingningsdemperen rakk jeg å bytte halve motoren som opplagt har med innspruten å gjøre før den ble byttet...
Det som gjorde at jeg valgte en second opinion fra et annet verksted etter registerreimbytte var at innspruten ble riktigere etter registerreimbytte - men bare halvveis. Når jeg ba Brastad i Drammen om å ta en dobbeltsjekk av registeret sjekken han svingningsdemperen og anbefalte bytte. Når det var gjort var innspruten spot on i VCDS.
Jeg tipper at det som skjer er at så lenge gummien er myk og fin demper den ujevn gange, mem hvis den blir gammel og stiv vil massen i demperen bare gjøre vondt verre og ECUen jobber alt den kan med å kompensere.
Mvh.
Arild
Last edited by MostlyHarmless on 24 May 2018, 20:00, edited 1 time in total.
-
MostlyHarmless
- -

Indian wrote:Jeg hadde med ny swingingsdemper med til Møller da jeg skulle bytte regreim men han sa det ikke var nødvendig. Jeg ser et lite sprekk som går rundt i gummien.endre s wrote:Takker for tips men må spør av ren nysgjerrighet. Hva har svingingsdemper å gjer med innsprut?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja.... det var et merkeverksted som ikke byttet svingningsdemperen når de gjorde regreim byttet....
Skjønner ikke hvorfor jeg gikk til merkeverksted for regreimbytte.... men blir ikke slik neste gang...
Mvh.
Arild
Jeg mener å ha sett en video av grafen som viser innsprøytningstidpunktet i VCDS (Ross Tech) på en TDI hvor punktene hadde unormalt stor spredning. Da hadde man visst funnet at svingningsdemperen hadde ristet seg løs fra veiva, slik at halvmånen stod og slo i hakket sitt, med et skadet spor i veiva som synlig bevis på det.MostlyHarmless wrote:Jeg er en trollmann med tastatur men relativt novice når det gjelder bil...endre s wrote:Takker for tips men må spør av ren nysgjerrighet. Hva har svingingsdemper å gjer med innsprut?
Men nettopp fordi det ikke var opplagt at svingningsdemperen rakk jeg å bytte halve motoren som opplagt har med innspruten å gjøre før den ble byttet...
Det som gjorde at jeg valgte en second opinion fra et annet verksted etter registerreimbytte var at innspruten ble riktigere etter registerreimbytte - men bare halvveis. Når jeg ba Brastad i Drammen om å ta en dobbeltsjekk av registeret sjekken han svingningsdemperen og anbefalte bytte. Når det var gjort var innspruten spot on i VCDS.
Jeg tipper at det som skjer er at så lenge gummien er myk og fin demper den ujevn gange, mem hvis den blir gammel og stiv vil massen i demperen bare gjøre vondt verre og ECUen jobber alt den kan med å kompensere.
Mvh.
Arild
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
MostlyHarmless
- -

Det tror jeg så gjerne. En løs svingningsdemper vil jeg tro gjør mye ugang med timing i motoren.Harald wrote: Jeg mener å ha sett en video av grafen som viser innsprøytningstidpunktet i VCDS (Ross Tech) på en TDI hvor punktene hadde unormalt stor spredning. Da hadde man visst funnet at svingningsdemperen hadde ristet seg løs fra veiva, slik at halvmånen stod og slo i hakket sitt, med et skadet spor i veiva som synlig bevis på det.
I min VCDS var spredningen fra bunn til topp. Med Cloud-innstillingen aktivert tegnet den en strek over hele skalaen. Etter regreimbyttet gikk streken over "bare" halve skalaen. Husker jeg ble ganske glad da - for da var jeg endelig på sporet av problemene. Med ny svingningsdemper ble det bare et punkt igjen. På vei hjem fra Brastad ble det et is-stopp for å feire
Min var bare morken og ikke løs så ingen skade heldigvis.
Interessant!MostlyHarmless wrote:Det tror jeg så gjerne. En løs svingningsdemper vil jeg tro gjør mye ugang med timing i motoren.Harald wrote: Jeg mener å ha sett en video av grafen som viser innsprøytningstidpunktet i VCDS (Ross Tech) på en TDI hvor punktene hadde unormalt stor spredning. Da hadde man visst funnet at svingningsdemperen hadde ristet seg løs fra veiva, slik at halvmånen stod og slo i hakket sitt, med et skadet spor i veiva som synlig bevis på det.
I min VCDS var spredningen fra bunn til topp. Med Cloud-innstillingen aktivert tegnet den en strek over hele skalaen. Etter regreimbyttet gikk streken over "bare" halve skalaen. Husker jeg ble ganske glad da - for da var jeg endelig på sporet av problemene. Med ny svingningsdemper ble det bare et punkt igjen. På vei hjem fra Brastad ble det et is-stopp for å feire
Min var bare morken og ikke løs så ingen skade heldigvis.
Jeg har byttet registeret på min selv.. Nøysommelig. Og jeg monterte ny svingningsdemper. Monterte ny diamantskive mellom veiv og svingningsdemper, og passet på å vaske vekk fettet fra flatene med tynner før jeg monterte. Brukte traktorverktøy for å stramme det til, og brakk en 1/2" til 3/4" overgang for hånd. Det skal sitte hardt... Det skal bli spennende å se grafen på VCDS når jeg skal justere timing dynamisk med dataverktøyet i sommer.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Rart at en morken svingningsdemper har noe som helst å gjøre med grafen på vcds, hvis svingningsdemper er løs og slår i sporkilen på veiven så er det mer forståelig, det kan like gjerne være det fjærbelastede lageret til regreimen som "hopper" og det igjen kan ha med ujevn tomgang/ujusterte dyser. På et nytt regreim sett er dette lageret og fjæren endel strammere og vil hjelpe på utslagene på vcd grafen
-
Indian
- -

På engelsk heter det crankshaft torsional damper. Du kan lese mer her om det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Torsional ... _vibration
https://en.wikipedia.org/wiki/Torsional ... _vibration
-
california
- -

Sjekk også indre registerdeksel. Er en stopp(mothold) for strammehjul har jeg hørt og den kan ryke..... var bare noe en mekaniker fortalte meg...
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.