Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Litt søken og leting samt innhenting av info fra Møller så kom vi fram til at detta ikke er originale VAG-felger, på tross av diverse VW-logoer.

Sommerhjulenes felger er AEZ produsert av CMS gjør at da går jeg til harrysjappa senkeflokken handler sine hjul fra. Må vel gå an å finne tak i både senterringen og senterkopp derfra.
Alle dekk/felg butikker har som regel godt utvalg i sentreringsringer til ulike felger. Skal godt gjøres å ikke finne en som passer.

Ellers finner du de på ebay i søkk og kav, men da må du være sikker på dimensjonene.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Jo, og det var derfor jeg lot meg overaske (inni meg) over at ikke Møller kunne grave fram sånt men det er ei sjappe rett borti her som jeg skal innom imårra så da årner det seg.

Bukta tar for lang tid, kjører på fredag.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Hente bremsedeler om noen timer og forberede et forsinket sommerhjulskift (noen har ødelagt etpar navringer aldeles helt på egen hånd - disse ligger ikke nødvendigvis på hyller i Oslo...)

Etter hjulskift er det å få påmontert diverse bakover i bilen hva innredning angår for så å få på plass sengbenken. Pakke litt i skap, rengjøre kjøleskapet mest fordi det er etpar år siden sist, og ikke fordi det er skittent inni. Sjekke taklys, bære ned reiseradioen (Tiny Audio M3) og så pakke litt.

Den svenske International Marching Leaguemarsjen Linnémarschen går av stabelen i Borås i helga. Knørne til ego begynner oppføre seg som de jo skal, så jeg driver og test-går knærne på tre-fire todagersmarsjer. Gikk 2x40km i helga men i Borås sikter jeg på 2x21km for å roe ned etter forrige dyst.
Tar kurs mot Borås camping for å bo der til søndag. Få testet 230V-tilkoblinga (kobler av når jeg skal ut å gå) for å vite hvordan den fungerer nå som der Ladegerät er fikset. Mangler fungerende fritidsbatteri så å ha kjøla påslått vil gå an kun en tid etter nedkobling av 230V på mårningene men det får stå sin prøve - man har da med fryseelement hjemmefra :wink:

to døgn på campingplass, ei natt på Kielferga.. Noen netter til i bilen inklusive årets Bulli Days og så er man hjemme igjen 7. mai klar for to netter i Heimen og så nye netter på tur. Det blir en bra forsommer i år.

Bilder kommer til blogg som så kommer i bunnen av signatur, jeg tar like greit en Erjo når det gjelder billedopplastinga her - tredjepartsservere hoster kun bildene en tid før de tar bildene ned for deg, og det gidder jeg ikke. (Og, joda, vi er på Postimage nå - akkurat som de andre tredjepartsserverne man har latt seg lure av opp gjennom årene)
Bildene i blogg ligger i det minste der når man går dit neste gang 8)

Får jeg tak i "æksjnkamera" så blir det vel en snutt eller to også ? Nja, såpass med oppmerksomhet veit jeg ikke om jeg vil ha. Men det er moro å leke med kamerafunksjoner og turer, jaffal.

I skrivende stund er turen til Somero ganske så usikker men det får en ta som det kommer. Hadde vært fint med et busfest når en i teorien har tid til det.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Sånn at det er nevnt, si.

Jeg satte på mine gamle sommerdekk etter at jeg hadde kommet fra Fauske og begravelser etc diverse adming i den anledning i april/mai i fjor og fikk på flett nye nokiadekk på mine AEZ-felger rett før storservicen jeg hadde "de der" til å ta men da en bil med nye hjul, antirustbehandling under og alt såre vel.

I.l.a juni ser jeg at senterkoppen på venstre bakhjul er vekk. Jævla unger, tenkte jeg siden noen av dem peller av VW-logoer (øy, ræppere går med Mercedesstjerner i halskjedene sine - gi faen i VW-logoene våre) så så jeg jo for meg at Langfinger Lars og kompisene hadde vært på færa.

Og jeg veit den senterkoppen forsvant i juni.

-Nå sitter jeg på hotell i Tyskland og slapper av etter at der Wehrksmeister fortalte meg at senterbolten på bakhjulet er vekk. Jeg fikk demonstrert hvor mye slark det er i den jernklumpen som holder felgen på, og som skulle ha vært fast med selvsamme forsvunnede senterbolt.

Så slår det meg. Jeg hadde storservice i juni i fjor. De pella på bilen min. De kom med en rekke fjas og piss som de mente var "galt" med Vidvandre, og noe av det har jeg godtatt og noe avvist (uten at de evnet forstå tilbakemelding om at fin og grei vinduspusserblad på frontrute med antirust olje/voksblanding gir synlig felt hvor pusserbladet har gått, det er ikke fordi pusserbladet var slitt)(det står enda på lista deres...)

Jeg tror sågar "jeg" har funnet kilden til disse rotasjonskastene bilen har gjennomført i godt over et halvt år, og selv om det ikke er ofte eller hver gang så legger jeg det til at kulelageret bak var eneste som holder venstre bakhjul til bilen.. Og ikke bolten som skulle ha holdt hjulet til bilen.
Verksmesteren var en fin fyr, kommer til å innhente ei aldri så lita argumentasjonsrekke fra ham og verkstedet som jeg så tar med "de der" for jeg syns ikke det er okay at de slipper biler ut på veien hvor deler faller av sånn uten videre "av seg selv". Selv om jeg kjører med de samme "slitte pusserbladene". :roll:
Stor takk til verksmesteren som påpekte at "diz centre cap should not have been here, since the bolt is missing" og hele historikken til de jævlene hos "de der" falt på plass som et puslespill som legger seg selv, fra da jeg sto der med mekaniker og verksmester og til jeg hentet Vidvandre på verkstedet i Groruddalen i fjor :? You could have lost de wheel, at any time and in any moment. Jo, takk. Fagarbeidere som ikke kan noe utenom OBD-II og senere interface. Herlig.

Forbanna ? Skjelden. Ikke nå. Er sjeleglad det gikk bra.

Men jeg kommer til å plukke etpar høner med dem når jeg er hjemme. Hvilket passer bra siden meteret blinka med noen km til neste service. Kanskje de skal få denne ene sjansen til å vise seg voksne ?

Så til det praktiske.

Jeg skulle på road trip. Mange kilometer. Jeg er 100m unna mitt nonop kjøretøy, på hotell. Jeg har en ca-pris fra gutta borti gata og jeg veit hva jeg har betalt på hotellet.

-Burde jeg ta dette på forsikring ? Jeg stoppa på verkstedet fordi jeg trodde og mente det var skadet bremseskiva som lagde lyder pga utslitte bremseklosser (har vi ikke slitasjevarslere på 2000-modeller lenger ?? Kakemonsteret hadde jo det, men den var jo riktignok 2003) og fikk ei smørbrødliste like lang som armen min.

Det eneste jeg visste om før avreise var frontruta, så - mistenkte - jeg at ene bremsen kunne være moden for utskifting. That's it.

Det hadde vært fint om dette er forsikringsgreier, får ringe dem imårra den dag (og, sånn fordi jeg veit at 1. mai ikke er fridag i Nederland, så er det fridag her i Tyskland... Just saying)(verksmester hadde fri onsdag men stiller på jobb for å få der Norweger på veien igjen, kjernekar!). Finner vel ut noe derfra. Er learning by doing, detta.

Godt jeg har bøker å lese i, to døgn på hotellseng er ikke stas. Vel kan jeg nå bevege meg til fots igjen, og det er jeg sjeleglad for - tenk så nitrist dét hadde vært, om detta skjedde mens knærne enda var føkka :D

Få tips. Av dere som har direktekunskap eller førstehåndserfaring. Thank you.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Godt med tips, ja. :roll:
Forsikringsselskapet startet opp en pro formasak uten å komme med tilsvar, får høre hva de tenker om saken over langhelga. I sitt autosvar kommer de med velg verksted og betal egenandel til dem bla bla bla, og generelle floskler som ikke virker ute i den virkelige verden.

Får se om jeg benytter meg av forsikringa, egenandelen er p.t på 4k og verksted + hotell bortimot det dobbelte men de hytter med neven og proklamerer jeg går på reduksjon i bonus. Får tygge litt på det.

Sånn at det er nevnt. Den kastinga på tvers av kjøreretning jeg til kjedsommelighet utbroderte om, skyldes at senterbolten var vekk da jeg og jentungen kjørte iland i Danmark og at da venstre bakhjul kunne rikkes i sideretning istedet for å sitte fast til bremseskiver og det som holder bremseskivene. Da veit vi det. Værsgo.

Har anskaffet indre drivakselmansjett m/tilbehør for å se om jeg får ut høyre framre drivaksling og da altså byttet mansjetten der før 1. juni når EU-kontrolltimen er i nabogata her. Jeg har ett skjøtestykke til eksosanlegget og må anskaffe ett til pga hull i eksosen i tillegg til klart brudd rett etter katalysatoren i retning buen ved skyvedøra. Hullet er etter senterakslinga og eksosens overgang baki der baki.

Med disse byttet tror jeg ikke det er allverdens det kan stå i før bilen er erklært road worthy for to+ nye år 8)

Jeg kommer til å stikke innom verkstedet og forhøre meg om frontruta, sier de at den aldri går igjennom PKK så får jeg tatt den av for å igangsette antirustbehandlinga i vinduskarmer og ved gummilista over vinduet - blir å stå noen dager uten frontrute da i garasjeanlegget her jeg bor. Får stå sin prøve. Deretter NOK 2.000,- på ruteforsikring & vips! så er det PKK-punktet passert, det også.

Ellers ikke allverdens å melde, var på Bullidays igjen - moro å treffe kjentsfolk en ellers bare ser på nett. AxelB, en Axel til, Ralph CC var ikke der men etpar av de andre som var der i 2012 i das Syncro Corner. Peter og jeg har en felles bekjent i GÖ-Dirk (skal hilse) og flere andre fjes hadde jeg truffet før.
Fikk gått inn i nasjonalparken Kellerwald rett over veien for campingplassen von Teichmann og sett meg omkring der også, moro å få bevegd seg etter 3.5+ år låst til sofa (brudd i knær setter en stopper for det aller meste når det er på sitt verste).

Neste gangs bruk av Vidvandre kan bli under Classic Scooter Run - litt usikker i skrivende stund på om jeg skal delta, litt for dumt å ikke delta når det er i landsbyen. Etter det blir det å gå Elfsborgsmarschen i Göteborg (1x10km) sammen med jentungen og deretter en tur til Viborg, DK for Hærvejsmarschen før Drammenstreffet.

Pr idag blir det ikke Somero, low cash flow sier sitt og sitt er at det ikke blir slik ståa er idag. Greit nok, jeg var to ganger i gokk i fjor, i Nijmegen, jeg var 1 gang i Gokk i år, jeg var både i Vöhl og i Freigericht for kort tid siden så jeg skal ikke klage.

Deretter kan det - muligens - bli Sagamarsjen i Verdal hvor jeg og evt også jentungen bor i bilen. Deretter TPH-treffet i september før Buscamp (om jeg kan). Ellers ittno på tapetet.

Så den filmsnutten som av en eller annen ubegripelig grunn ligger bortgjemt på T3delen av forumet om MPPT-enheter for solcellepanel (for det er jo ikke akkurat som om verken regulatorer eller panel bare kan brukes på t3...) og jeg har jo alle deler klart, etpar sikringer kanskje før jeg kan sette meg til å montere på Vidvandre.
Gjennomføring inn i bilen er pr dato ikke klart, som tidligere nevnt er det to Electrolux-"sopper" på taket og det kan være en svært god løsning å bruke den på venstresiden for kabelstrekk.

Jeg har behov for å lese meg opp på skruing på torsjonsfjærene foran - Jakob, har du ikke fiklet med dette tidligere ?
URL hadde vært fint. Har no bildeler jeg skal ha i bilen, og det krever fikling med fjøringa foran & bak, så etter endt dyst blir det firhjulskontroll før mappa under dashen får et knippe dokumenter jeg må ha i bilen (feltryktet sier Statens vegvesen er sluttet å tilføre vognkort nye data ?).
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Hva felger angår, så tar jeg sikte på å hente meg fire (sukk, må altså "finne reservehjulsfelg i etterkant) Vitofelger imårra. Om jeg kan, da, har en røntgen rett etter lunch og blir det tommel ned der etter et armbrudd blir det vel ittno henting. Men la oss nå si jeg får henta dem, da. Da vanker det tur oppom Jetstasjona på Kirkeveien for ommlegging av BF/G AT av siste versjon på 16tomsfelger.

Om litt over ei uka går EU-kontroll (nummer 1) i denne omgang av stabelen. Får vel ta sikte på å få bytta frontruta innen da, har en indre drivakselmansjett med høl i og en hel i eske liggende. Skal, skal ikke.. To punkt på den flette nye eksosen jeg betalte selvsamme verksted gode penger for i januar i fjor for å fikse, må tas. Ene er slutt sund pga bruk og den andre er mulig steinsprang som så rusta høl i. Skjøte foran før bøyen ved skyvedøra (kunne jo en dag jeg blir rik "skjøte" med PDF, det leder jo veien til Umweltplakette - uten får man ikke lenger) og kappe tvert av bak for så å hive på en mansjett på ti cm og skru den til. Ellers skal det ikke være noe jeg på stående fot kommer på skulle vært punkt på periodisk kjøretøykontroll. Ikke for noe annet; akkurat det finner jeg jo ut av neste uke.

Var nordpå i påska en tur, kjørte svenskenes Innervegen. Anbefales på det varmeste - ikke én eneste bompassering. Overnatta i Sveg påvei opp og kjørte så 13 timer på kjøredag 2. Noe lang, burde justert dagene slik at de ble mer lik men henter man på skola 1400 så henter man på skola 1400 og der er det ittno å gjøre noe med. Jentungen fikk se elg og reinsdyr og det var (sic) påskevær hele veien. God stæmning.

Ned igjen samma veien. Litt mer dagslys ned, overnatta i Sundsvall trur jeg det var. Jentungen storfornøyd men å sitte i ro i to fulle arbeidsdager om man skal overføre det til et tidsperspektiv for voksne, er noe langt for ei på 9. Får se an detta ved senere anledning og tilpasse med totimersstopp der de har klatrestativ eller sånt noe, selv om hun er 9 så trenger hun å få beveget seg. Sitte i ro blir feil. Da vi var nordpå ble det skigåing i Sulis, så hun tok seg jo ut på det viset men likevel. Var et kort opphold i Nord nå.

Jeg kjørte til Borås, som nevnt over, ifm ei utreisa jeg hadde. Betalte mye på den turen i forkant. Kom til Borås og tok inn på campingen der, helt okay men SEK 800 for campinghytte som hadde muggen dusj som henta fra nedslitte anleggsbrakker imponerte lite. Dersom samma gjenget reiser ned neste år, tar jeg med jentungen og bor i bilen så låner vi dass & dusj av dem vi camper uttafor på campingen. Rett skal være rett.
Marsjen de kaller Linnémarsjen etter botanikeren Carl von Linné, går mye opp og ned i 20km-distansen. Neste år går jeg vel Familieløypa (6.5 alternativt 2x6.5km) med innlagte rebusløp og gjøremål som snekre fuglekasse, for jentungen. Moro tilbud.

Jeg kjørte derfra etter endt marsj, ble jo kasta ut av hytta før marsjen var over (kl.1000 søndag? Trist) men jeg klarte meg vel siden jeg skulle med Stena til Tyskland. Stena Germanica er en av to båter svenskene seiler til Kiel fra Gøteborg. Helt okay båt, grei inni og av og til wifi selv om du da må ta akkurat dén lugaren som er nærmest fellesareal og ikke nest ytterst mot fellesareal - de har ikke spesielt mye umph i sendeeffekt på routerne sine... (i 2018...)

Tyskland er som Tyskland er, ut på Bundesautobahn 1 og bortover. Hørte mye lyd fra bilen, se tidligere spørsmål om hva det kan være. Jeg stoppa hos Dekra i Kiel og fikk vite at uten Dieselpartikkelfilter så fikk man ikke lengre Umweltplakette (du finner brukandes DPF på eBay, fyller du miljøvennlig (i ordets rettmessige forstand og ikke i hipsterbruken av det) så kjører du mer miljøvennlig enn noen der ute). Vegg i vegg var et verksted, jeg spurte om de kunne ta å se på bremsen siden jeg var på ferie og hadde et eller annet galt med bilen. joda, torsdag neste uke kunne fyren "tilby". Weiter an, da.

Ut på A1 og etter 17 mil stoppa jeg på ADAC i en dorf kalt Ausfahr :wink: Spurte om det samme som jeg hadde spurt kompisene i Kiel, og i motsetning til Kierlene så kunne de se på bilen for meg og komme med SITRAP. Situasjonsrapporten kom og han begynte ramse opp ting. Jeg trodde jo det var venstre frambrems men det var da altså, som nevnt, senterbolten på venstre bakhjul samt utslitt bremseskive og kloss på venstre framhjul, høl i drivakselmansjetten og de to punkt på eksosen som han mente var ille. Aller verst det med bremsene og min forsvunnede senterbolt.

Siden jeg ikke ville kjøre videre uten senterbolt (og det vil heller ikke du ha gjort) så spurte jeg hvor lenge det kunne ta før deler var tilgjengelig for oppskruing. Zwei tage, svarte der Wehrksmeister. OK, sa jeg. Visste de om noe hotell i nærheta jeg kunne campere hos ? Joda, der jeg hadde spist lunch mens jeg ventet på atd e skulle se på bilen for meg. €53 for enerom er rimeligere enn de €72 de reklamerer for der, stas. God dekning på GSM og på wifi, to tomler i været og god stemning - ja, jeg hadde med tre brett øl til Borås og av dem tok jeg vel fire bokser ifm festinga fredagen før marsjen. Måtte altså begynne drikke meg ned til tollkvoten. Leste meg opp på tollæppen og slo meg til ro med at for ca. 500,- til fordel for statskassen, behøvde jeg ikke knekke en eneste øl. Så da stressa jeg ned mtp lovlig kvote. Den kan utvides 8)

God mat og en like dau 1. mai som en kan finne her hjemme med havari på kjøretøy senere så kom da dagen de mente delene skulle komme. Klokka gikk og klokka gikk litt mer. I 14tia kom fungerende wehrksmeister og fortalte de hadde sett på ting, om jeg kunne bli med. Hm.

De hadde bytta alle fire bremsene for meg, jeg hadde nevnt jeg kjørte rundt med deler rund baut så da tok de det like greit for meg. De fikk rekvirerte deler og hadde montert dette for meg. De hadde sett på litt annet og kom med gode råd. Prisen var høyst overkommerlig, samla med hotell og mat som jeg fikk meg så kom det på mindre enn jeg ville forventet hjemme. Nice :D

Ulempa er at den selvsamme mandagen jeg kjørte av ferga i Kiel så skulle jeg ha kjørt til Luxembourg - heldigvis hadde jeg verken reservert eller betalt campingen der. Jeg skulle tirsdag 1. mai kjøre innom France og til Spa i Belgia (menn drar også til (ikke "på") Spa, løpet går i august en gang) opp til Amsterdam. Fra Amsterdam Centraal til Dortmund haubtbahnhof går visstnok jernbanetraséen som lå til motivasjon for Kraftwerk å lage albumet Trans-Europ Express i sin tid. Vært moro å kjøre langs den, tenkte jeg en gang i tiden.
Fra Dortmund sent tirsdag ettermiddag er det så og så langt til dorfen Freigericht hvor jeg hadde en forhåndsbetalt verkstedtime. En pall deler og fem stålfelger i 16toms lå der og venta på meg.

-Det vil si, dagen jeg satt og venta på at bilen skulle skrues opp og jeg skulle ha vært på det andre stedet, så kom det melding pr mail om at de ikke hadde fått felgene enda. Hm.

Jeg skulle på ettermiddagen kjøre videre til Liechtenstein og så svippe inn i Sveits for ny overnatting til torsdagen. Torsdagen skulle jeg kjøre ned til Monaco og over til Roma. Bumpe borti byggningsvegg i Vatikanet, evt snu på Petersplassen (den er sperra med bolter) og så kjøre raka vægen til San Marino for overnatting til fredag. Fredag opp til italienske Vipiteno, vintersportssted ved Brennerpasset - kjøre Brennerdalbunnen opp til Innsbruck og så the highway opp til årets gjennomføring av Bullidays.

Well. Etter å ha fått ut bilen avtalte jeg med Seikel om å stille der fredag og plukke opp deler istedet. Så refunderer de overskytende kapital senere.

Jeg kjørte til Vöhl og von Teichmann Familiencamp i Kellerwaldområdet. Anbefales virkelig, ikke bare fordi det er et flott treff eller et nydelig område.

Sov over til torsdagen og kjørte innom landsbyen Vöhl og plukket opp mat & nødvendigheter jeg måtte ha før treffhelga. Tilbake til treffstedet og jeg var fremdeles først i das Syncro Corner. Sove litt, spise litt og fratarnisere. Traff gamle kjente, stas.

Fredag kjørte jeg til Seikel i Freigericht og plukka opp delene mine og fikk låne god wifi mens jeg venta litt. Vurderte stikke innom Old man Güntzl og hans Classic Parts men han hadde ferie og sjappa var stengt så jeg holdt meg i Freigericht til alt var okay ifm opplasting av deler.

Fredag til søndag var jeg jo på treffet og storkoset meg hele helga igjennom. Noen lunde tilfreds med ikke å ha dratt inn den road tripen nevnt over her, hadde vært fullstendig utslitt og enda blakkere (den ville krevd omlag 8-9.000,- i diesel alene) om den hadde blitt realisert. Søndag til Kiel, innom der Zoll og levere papirer på varene m.v og så ombord på Colorlinebalja. Som jeg sa da jeg hadde vært med den tre uker etter at den ble satt på linjen, Color Fantasy is my kind of Fantasy 8)

Mener wifi ikke var så himla grei der heller, men bedre enn på Stena.

Hjemme stopper jeg i tollen som seg hør og bør. Får, tror jeg, alt med meg og subber over til et bygg Colorline og tollen deler på og finner der ut at min tyske "kompis" på der Norwegenkai skulle ha produsert ett ark til meg, men det "glemte" han vel. Det kosta meg NOK 700,- å få Colorline til å produsere for meg, stor takk til tollern i Kiel for det - sur var han også :lol: (noen folk burde ikke få lov å jobbe med folk, sies det)

Deretter overaskelsen, der jeg sto og var klar for å komma meg hjem og fyre opp vaskemaskina. Neida, for å få avslutta tollsaken så måtte jeg oppom et bortgjemt tollkontor ved siden av terminalbygget på selveste Oslo lufthavn Gardermorn... To timers kjøring og X antall timer mer med adming :roll:

Alt i alt, siden de føderale tyske myndigjeter krever bil eksporteres ut av Norge og importeres til Tyskland (evt EU, litt i stuss der) for verkstedoppgaver over € X, så gjorde jeg jo det. Og fikk ikke med meg alle dokumentene hjem takket være hr. Smørblid i Kiel 8) Vel, jeg har oversikt over hva man skal og ikke skal ifm en slik operasjon nå.

Alt i alt har jeg vel ventet på toll rett over fire timer på turen og det er jeg fornøyd med. Men i tillegg har tilsvarende antall timer gått med i ren jobbing og adming med toll i Norge, Sverige og Tyskland og jeg er ikke ferdig enda takket være han i Kieler Zoll :lol:

Nå står det i at Tullen Malmö skal ha ID på dokumenter sendt Tullen Svinesund (point of exit) slik at Malmö kan både fristille depositumet på bilen (vi stakk en finger i været og sa bilen var lite verdt, Skatteetaten sier jo den er verdt NOK 1.000,- (knis, kommer godt med i eksportøyemed)).
Når depositumet blir frigitt produserer de også et dokument som går inn i en felles datasentral som også tyske tollmyndigheter har innsyn i og der får de et varsel på sin skjerm. Achtung, Yngve vil ha saken sin avsluttet. De leser mottatte data, huker av i de rette rutene på skjermen og lagrer. Vips! Så skjer to ting.

Vidvandre får omsider status som eksportert ut av Tyskland (noe tyskern i Kiel skulle ha gjort) og tollmyndigheten sender melding til Seikel som deretter refunderer for mye innbetalt for fem manglende felger samt verkstedtimene jeg jo forhåndsbetalte i vinter samt tysk moms for hele kalaset.

Malmö fikk sine dokumenter i går, mailvedlegg som ikke ville gå med pr iPhone 7 Plus gikk med på laptop (håper jeg) og i morgen ser de vel på saken og prossesserer det de skal.

Om så er har jeg jo depositumet før helga, og Seikels sum påvei.

I helga er jeg og jentungen i Göteborg for å gå Elfsborgsmarschen. Ikke mine vante 2x40km som er ren trening for firedagersmarsjen i Nijmegen (som har dagsetapper på 40'ish km) men mer 1x10km på lørdagen og så ser vi om det blir Liseberg søndagen før hjemreisa. De ti km er fra Götaplassen midt i hovedgata i Göteborg og så valser vi via parkanlegg til målgang i leir hvor det blir grillings og gode greier.

EU-kontroll uka etter, som nevnt. Forventer ikke kjøreforbud og det mest fordi jeg om tre uker er i Viborg for å gå Hærvejsmarchen der. 2x21km, ikke mer enn jeg må. Etter beinbrudd i knær er det gjerne greit å ta det med ro en tid. "En tid" starter nå som knærne virker ha blitt snille igjen, men jeg er straks på femte året etter at de gikk sund. Beinbrudd i kne ? Var vanskelig å kjøre bil med sånt.. Tar ting med ro og no Nijmegenmarsj blir det tidligst i 2022 når jeg slipper gå med pakning på ryggen som alle fra 50 og opp gjør.

Etter Viborg blir det vel å fokusere på å løse hvilke punkt enn PKK-lista inneholder.

Drammenstreffet blir, Somero blir etter hva jeg ser i kortene pr nå slett ikke. Synd, aldri vært så nært å komma meg på Busfest. Jaja, en annen gang.

Jeg håper på å enten få tatt en tur nordover med jentungen, alternativt en tur til Jylland - vi har jo årskort i Legoland, så hvorfor ikke. Kjøre ivei og bo i bilen. Hvis nordover fricampe (nei, vi villcamper ikke - den definisjonen er forsøkt gjort til noe finere enn det er men historien viser at dem som villcamper dumper søpla si og kjører derfra - det er fremdeles årsaken til at fricamping ikke er tillatt i f.eks Spania, takk til villcamperne for den) og hvis sørover ta inn på campingplasser.

Tenkte tidligere å gå norske Sagamarsjen i Verdal i år, men det krasjer med et kurs jeg går - dvs jeg kan nok gå den alene om jeg bestemmer meg for å kjøre opp og ned (7t kjøring hver vei til Verdarn). Kunne tenkt meg å ha hatt med jentungen dit, også.
Det blir mest sannsynlig Buscamp i september og forhåpentligvis også TPH-treffet etpar helger før.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Første EU-kontroll foretatt, usle 12 dager senere enn beregna men det er teit å kjøre unødig med brukket arm, si :wink:

4x2'erfeil som så:

-Hovedlykter - innstilling. Hovedlyktenes lysstråle er ikke innenfor grenseverdiene fastsatt i kravene (feil innstilling eller lysbilde). Begge sider.

Her veit jeg at jeg nå og da har kødd med lysbryter fordi (ikke danske "da") den ikke slår på kjørelyskretsen automatisk lenger, den gjør det nå og da men ikke alltid som den skal. Jeg kontrer punktet ved å montere Angle Eyeslampene og bytte bryter, så skal det gå seg til 8)

-Opphengskuler og ledd. For stor slitasje på kingbolt og/eller fôringer eller opphengskuler/ledd, begge sider foran øvre. Bærekuler, slakk.

De sa bærekuler, så da er det bærekulene - og dette er jo en gjenganger på T4. På tide å bytte ut fabrikkmonterte kuler med noen ubrukte etter 18 år på landeveien :wink:

-Eksosrør og lyddemper. Eksosanlegget ikke tilstrekkelig festet eller utett. Lekkasje knekt rør foran, og det stemmer jo - mangler en beta rør der akkurat som jeg gjorde da samma verksted så på bilen i fjorvinter. I tillegg er det ett høl mellom eksospottene nærmere bakakslinga. Får vel skjøte og lappe :lol:

-Røyktetthet. Ikke utført grunnet lekkasje.

Den bortfaller vel i sin helhet når eksosen er tett, sånn en gang mellom nå og over sommarn.

Stort mål - ha delene for hånden innen Drammenstreffet. Det er jo om en måneds tid så det burde jeg få til.

Neste punkt - hente felger. Jaggu godt jeg kvitta meg med mye dritt før våren og nå har plass til de fem flett nye BF/Goodrichdekka i buret i 1. egt her jeg leier kåk. Får ta opp til vurdering om jeg skal ha dem pigga til vinteren i tillegg til seipa, så får gammel-BF/G'sa gå som sommardekk en sesong eller to til (eller så lenge mønsteret holder seg til dekket. Ny og gammal utgave av All Terrain, dissa.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Sendt ut etpar mails etter øvre bærekuler. Google har konsentrert seg om å bruke sine algoritmer på søkers "preferanser" så det ikke kommer opp noe matnyttig mer, litt trist.

Mekonomen, Meca, BilXtra og jaggu Møller - ikke for å tekkes Rune men fordi det er enda slik at av og til glimter de til og er rimeligst på delepris. Går i bølger om hvem som er billigst, som med alt annet.

EDIT - sånn ápropos søkefunksjonalitet, så fungerer forumets på "bærekule" :lol: Goodshit!

Fant denne
viewtopic.php?f=5&t=45831&p=337097&hili ... le#p337097

som jo kommer med gullkornet om at dersom ny bærekule lå i frysern over natta er den fysisk mindre enn den vil være i 20'C når den skal monteres. Bra tips.

Denne franske snutten på youtube skildrer avdragerbruk til både demontering av gammel bærekule samt montering av ny bærekule. De skrur til ved monteringa, og ved motstand sauser inn med smøremiddel (CRC5-56/WD-40/tilsv) men viser ei veien fram til det stadium hvor bærekula er i friluft og klar for demontering, eller fra ny bærekule sitter i sitt nye hjem og til bilen er klar til kjøring 8)

Sier som i gamle RPG, role playing games, fra dataalderens tidlige æra - the quest goes on :wink:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Hm. Foreløbig svar på jobb + deler er fra Møller på røfflig NOK 9.400,- og pr dato er det kapital jeg ikke har.

Godt EU-kontrollen skal være ferdig innen 311018 og dokumentert ferdig innen 301118...

Avventer svar fra de andre. Syns ikke deleprisen på NOK 2.600,- for begge kuler var allverdens, detta er slitedeler som får beinhard juling og etter hva jeg husker fra dokumentene da jeg kjøpte Vidvandre for 6.5 år tilbake er ikke disse bytta før. De holder med andre ordene fra Sorbits - "lenge lenge lenge".

Det hører med til sagaen at jeg ser bærtekuler til under hundrelappen pr stykk men hva F veit vel jeg om de er øvre eller nedre bærekuler, ei heller kjenner jeg til merkene.
Eksempel
https://www.autodoc.co.no/reservedeler/ ... tdi-syncro

ADVARSEL - irriterende popupvindu med "chat" spretter uoppfordret opp i tide & utide der

Hiver inn de andre besvarelsene her fortløpende.

Vha Skruvat (de som er kjent for å selge mailadressen din) så identifiserte jeg forskjell i utseende på øvre vs nedre bærekuler, de nedre har to lepper stikkende ut mens den øvre ikke har dette. Nice to know. Ser også at Lemförders øvre bærekule kosta 395 hos Skruvat mens den hos andre kosta rundt 240,-. Fallgruver over alt 8)
Hos Skruvat "får" en 4.5% på Viatrumf for dem som benytter seg av trumfmedlemsskap, men det er et noe ufullstendig system - er i avventende posisjon etter et kjøp på kr. 3.600,- i vinter de ikke fikk til å gi prosenter til trumfkontoen min enda jeg fulgte deres anvisninger for bestilling og kjøp, og fikk opp alle vinduer de mener skal komme opp. Ikke så sikker på at jeg handler fra Skruvat mtp rykte og feilkilden hos viatrumf(.no).

Her er Skruvat sin, 170,-/stk
https://www.skruvat.no/B%C3%A6rekule-P17366.aspx

Men når de annonserer andre leverandørers vare "med mutter" betyr det da at de selger noen leverandørers bærekule uten mutteren ?? :shock:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Deler bestilt fra Skruvat, leste igjennom med gru vilkårene for å være kunde"medlem" hos Skruvat og iverksatte mottiltak mot spam & "nyttig" informasjon, som CRM-mafiaen kaller slikt.

Dere, og andre, sier Skruvat er kjappe så da har jeg vel tjafset på plass innen rimelig tid. Så mangler det bare å høre med naboverkstedet hva de skal ha for å montere kulene - samt litt til, som jeg kan ha uttalt tidligere.

Feriepenger er no dritt, må jo brukes på noe. Småtygger på om jeg skal nordover og hente arvegods med eller uten jentungen, blir det uten er det enklere å reise og blir det med kan jeg bruke noen dager ekstra. Får høre med brodern & søs om de har noe i Gokk som skal sørover, det kan jo tenkes.
Har hatt opptil flere overnattinger i bilen i år, ikke så mange som en camper fortjener men likevel fler enn jeg trodde før jeg talte opp nå.

Nimber er én løsning, selv om jeg helst kjører via Sverige eller over Røros etter Østerdale. Liker ikke bymurene som slenges opp i ett sett, og forsøker unngå disse så ofte som jeg kan - og dét på sin side medfører jo at en kjører vegakser en ellers ikke ville ha få sett. Roligere tempo, mer å se på - blir en bedre opplevelse av turen utenom bompengeregimet.

Får se an om jeg tar med kanoen, men fiskesakene og sykkel blir med. Banna bein.

EDIT - fikk (sic) meg tilhenger i går, en liten pusling som ikke vises i speilene annet enn i svinger (må strengt tatt finne enten caravanspeil eller bøylespeil å hive på Vidvandre for å kjøre med knotten bak). 299kg makslast noe som gjør at den er lov å kjøre i 80km/t selv om den ikke har brems (for vi kjører vel ikke fortere enn 60km/t når vi kjører henger 300+ kg uten brems, gjør vi vel?).

Detta er Postimage, så får vi se hvor lenge bildet er synlig... :roll:
Image

Stor plan er å finne tak i ei 12x120x150cm forskalingsplata og erstatte den som vær & vind har tæret på siden 1983 da den ble produsert (hengern). Lys og metall fungerer over all forventning, tidligere eier har ved anledning uttalt at det elektriske må gås over men jeg har nå kjørt denne i saltsørpe for etpar vintre tilbake samt i går og det elektriske virker. Som han sa "da må jeg sjekke min bil" 8) Du må kanskje det, ja :wink:

Fordi den er såpass liten som den er og fordi mennesket inntil det motsatte er bevist (og slikt har enda ikke oppstått) er stokk dumt, vil jeg svippe bortom Biltema og hente etpar merkefliser av plast jeg så de hadde der - lime på i hvert hjørne med hvitt og signalrødt reflekterende overflate i hvert utvendige hjørne på hengeren.
Folk kommer til å kjøre på den, det holdt på å skje ved rundkjøringa nede ved "resteaurant" Den Gyldne Måke ved Esso nedenfor Rikshospitalet da jeg kjørte hengeren hjemover i går.. Når "Skal Bare" legger seg inn uten å se (du veit, disse som forsøker klippe forskjermen din i det de "har" avsluttet sin forbikjøring) så skal det ittno til at de treffer hengeren.
-Jeg håper jo at de så gjør, for da stopper jeg og tar i bruk alle virkemidler for å informere forsikringsselskapet deres at de ikke kan ha kjørt i våken tilstand 8)

Den skal høytrykksvaskes så mose og annet forlater hengeren, og så blir det vel et strøk eller to med owatrol m.v før en form for maling skal kle den i kassen og utenpå. Burde jeg ha signalorange i retning av Selet-maling på utsiden, tro ? Det er samme orange farge du ser på spennmaster i landets fjordspenn for at lufttrafikk som går lavt nok skal kunne se spennmastene, må jo kunne fungere mot colabunnene i trafikken ?

Har mine tvil.

Etter å ha hentet disse plastplatene med signalmerking stikker jeg på Vinterbro oppom Jula og henter meg et noe etterlengtet fritidsbatteri. Fanden kvæle meg på tide! Jeg har hatt bilen i 6.5 år og nå først blir det. Det jeg kjøpte bilen emd var på 140Ah men ikke brukandes som anker engang (det er et billedlig uttrykk). Plagdes og sleit i månedsvis før vår venn Peter aus Oslo donnerte sitt 90Ah-batteri men i høst drepte jeg det ved hjelp av kortidsminneforenings-medlemsskapet mitt - jeg glemte slå av kjøleskapet da jeg parkerte i garasjen her jeg leier. Det fikk jeg smekk for, for ikke bare glemte jeg å skru av kjøla slik at batteriet nå er dødt men jaggu F glemte jeg ting i kjøla og det så jeg ikke før ganske nylig... -det blir bøtte og såpevann i kjøla før jeg kjører ut idag. Det som er et lite usikkerhetsmoment der er om Julas stolteste bærer batteriet ut for meg, evt bruker tralle (vippetralla jeg handla på Jula før jeg flytta hit kosta meg 400,- og funker som schmør, den) for i tillegg til ødelagte (men bedrende) knær med totalforbud mot løfting og bæring, så har tosken brukket armen. Slapp gips men jaggu kjennes det når jeg kommer til yttergrensene for hvor bevegelig albueleddet er :lol: Tre uker sia, midtveis i "selvfysioterapien", som radiologen kallte det. Her er jaffal godbiten jeg sikler etter.
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... ri-004668/

Den store planen for det elektriske er stor, det ligger jo i navnet. Solcellepanelet må vel prøves en vakker dag. Jeg skal lage hurtigkobling for opp- og nedkobling av det slik at jeg strekker kablinga fra fritidsbatteriet til laderegulatoren (takk, Jan, den virker som et utmerket tips) og så monterer jeg regulatoren i høyskapet i bilen. Derfra går da improvisertløsning til ut, slik at en hurtigkobling kan plugges i og solcellepanelet kan produsere.

Jeg liker Sporevann i Siljan borte innafor Telemarksgrensa og jeg ser for meg å campere der noen dager - denne gang med fiskestanga med! og da skal jeg ha med solcellepanelet så om det enda ikke er montert oppå bilen så kan jeg leke med dets plassering og rette det etter sola etterhvert som den går sin gang. Ser for meg at Siljanturen blir i slutten av månedsskiftet. Da skal CB-radioene være med og antenner, et 4m rør for å heve antenna osv være med slik at jeg i teorien kan sitte klar for hhv Tirsdagstesten og Torsdagstesten fra ute i ødemarken. DAB+radioen får vel innta 1DIN-plassen i dashbordet (ser ut for at jeg slipper bytte frontruta denne gangen, ska sei..) og kanskje jeg monterer min President Grant II Premium digitale CB-radio også. Har kablinga i bilen, har ikke konkludert med hvort jeg skal montere den. Muligens bak for å kjøre med CB kan jeg bruke den håndholdte Midlands ALAN 42 sitt "handsfreesett", minner om det man koblet mobiltelefoner på i bilene på 80-tallet. Dene r analog og dermed endel mer kortholdsrettet enn den digitale men hva gjør vel det.

-Sjekker jeg bare tappingsplanen for Farrisvassdraget kanskje jeg kan komme meg ut på grusveien kraftverket har til et sted nærmere demninga slik at man står litt for seg selv, denne gangen. Alskens folk kom jo forbi de to-tre kjente plassene ved vannet sist :D Det sagt, så er det lov å komme bortom, kaffen er (alltid) klar. Dette blir i slutten av måneden, antar jeg freser dit 26. juni og blir til fredag 29. juni. Kanskje jeg har en pose Twist med, også. Jentungen blir med.

Har forresten fått naboer, denna er vel personbilregga - noe min ikke er, så jeg får ikke lov å gateparkere lengre i denna tullingbygden vi kaller hovedstad :roll: Fin, var'n, sjøl om det er en t3.
Image

EDIT II - var ute og farta litt rundt, noen hiving av skyvedør jeg har i containeren som fungerer som bod, ble det ikke. Armbrudd og lemping av skyvedør ? Meh... :D

Og jeg glemte stoppe på Biltema på returen, så jeg har ikke no merking jeg skal ha på tilhengeren jeg fikk meg. Men jeg var bortom Jula og handla litt (mer enn beregnet). Ble med 90Ah "Dual Power" (si det med Jeremy Clarkson-stemme, du!) Sønnak fritidsbatteri, som nå er montert og det gamle Sønnakbatteriet jeg fikk av Peter aus Oslo er nu avhendet - bare ett dødt batteri igjen å kvitte seg med, så er Heimen miljøvennlig. Til gjengjeld står det innerst i buret de simulerer bod med her jeg bor, så der står det jaggu litt til.
Fikk med meg jekkestropper i tilfelle jeg skulle finne på å velte den skyvedøra oppå hengeren en vakker dag, stroppe den fast og raka vægen til Haraldrud er jaffal planen. Ble med "æksjennkamera" også, som jeg kommer til å montere på dashbordet, skal ha 32GB kapasitet og kameraet går også over wifi så jeg kan styre det over iPhonen. Nice.
Image 90Ah Dual Power betyr at når det er kaldvær og jeg trenger fyre med luft-Ebern, så dunker den igang vha strømmen fra detta batteriet her for meg 8)



Jula, stakkars, evner ikke ane norsk standard spraagføring. Her har de sågar annonsert stikk i strid med kjøps- og markedsføringslov om atte de selger kjølevæske. Ikke kjølebag (evt "veske") som de har plassert på hylla... :roll:
Dop gjør sånt med deg.
Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Hm, etter folks skildring av Skruvat skulle jeg nærmest hatt bærekulene på døra nå :D

Jaja, to virkedager. Får smøre meg med litt tålamod, selv om jeg ingen har.

Fritidsbatteriet ga til og med taklys da jeg parkerte i en slukket garasje, #USBL som gårdeier er noe trege med å bytte lysstoffrør i armaturet i taket her jeg leier både bolig og garasjeplass. Kanskje ingen av pengene leietakerne forærer dem går til vaktmestertjeneste i garasjen etter at de for et år tilbake satte bort (som om det noen sinne har vært lurt) administrasjonen av parkeringsplassene i garasjen til Europark.

Synd, skulle ha gjort ting i og på bilen men uten lys må de jo bare finne seg i at det står ting bak bilen inn mot veggen. Livet er hardt.

Utenom EU-kontrollen og ting relatert til den så tror jeg det mest avanserte jeg skal, er å finne tak i silikonpusserblad til frontruta. Bytter dem etter EU-kontrollen, tar ikke sjansen på at de skal ha klarsikt ut av frontruta og se at den er sprukket (langt fra noe kontrollanmerkning slik PKK pleide være, dagens regelverk er jeg usikker på - og det som implementeres neste år aner jeg ihvertfall ikke mye om).

Må få bytta støtdempere, samt begge fjærene bak. Har jo boltkapp, eller skive om du vil - spacer - også jeg fikk av en kar i Freigericht for en måneds tid tilbake. De tingene skal også inn i bilen, men da under. Får måle og merke på torsjonsboltene og løfte fronten også, i den anledning. Fikk ikke med dekalene, så de får jeg vel egentlig bare etterspørre.

De skulle jo ta jobben for meg, betalte jo for det. men siden jeg kjørte uvitende uten senterbolten bak så fikk jeg verkstedtid ifm havariet (det er havari å miste senterbolten...) og mistet betalt verkstedtid hos dem, kommer vel en refusjon med timene jeg betalte for samt fem felger i 16-tom som de ikke leverte samt momsrefusjon også. Kanskje de sender dekaler i posten etter det ? Får etterlyse når de forteller penga er påvei. Samma dekaler som Boge har på sin hvite T4a syncro 16.

Driver og leiter forskalingsplater, er det noen som veit hvor jeg kan hente meg ei rimelig ei på 12x120021500mm hen ? Finner ikke en skjit via Google men så er jo de et mål for ungdom med altfor mye fritid, jf hacking av søkeresultater på google som VG meddelte nylig. Får slutte bruke google tild e har ting på stell igjen.
Trenger ei plata som skal i bunnen av en henger jeg fikk meg, bytte ut den kjeksplata som er der pr idag og så få på ei ny ei. Tips mottas med takk, noen av dere veit hvor sånt fås hen.

EDIT - speak of the Devil, fikk melding om at de har prestert sende bærekulene med Postnord... :shock: Ikke ett eneste galt ord om dem som sjauer på transportbåndene på terminal (har tre uker der sjøl, men når de ikke ville ansette og istedet kaste vekk penger på innleide vikarer såeh...) men etpar høner å plukke med disse selvstendig næringsdrivende som kjører med postnords logo uten å jobbe for Postnord ?

De kan du få gratis av meg.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Da var Skruvatdelene i Oslo, om ikke annet. De kom selvsagt ikke til noe hentested her jeg bor, men det er jo sånne som ikke får seg annen jobb som kjører som selvstendig næringsdrivende. Kan jo ikke få alt på en gang, pose og sekk.

Det blir ikke Skruvat ved senere anledning, ene og alene på grunn av at sjåfør bestemte seg for ikke å stikke innom min nærmeste. Bruddene i knærne er ikke ferdig med å gro så jeg finner det begrenset moro å skulle gå tulling over hele byen på grunn av idioti og / eller latskap.

Neste tur med bilen er fredag, da venter fergesnaromveien til Viborg i anledning Hærvejsmarchens 50.årsjubileum. Blir å gå 2x40km der i ro og mak uten sekk. Sover vel i bilen, selv om man har betalt for håndballhall - i fjor sov jeg i bilen parkert rett uttafor hallen. Dass & dusj nært nok.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Da har Postnord valgt å sende pakken min langt pokker i vold for en med brudd i begge knær. De velger sågar å forsøke presse meg for penger (sic) :shock:
Det får være en sak mellom Skruvat som anbudsgiver og Postnord som anbudsvinner.

Jeg sendte fram meddelse til Skruvat om at Postnord velger å ikke levere og om ikke Skruvat får dem på bedre tanker tager man kjøpsloven i bruk og hever kjøpet. Litt synd, for jeg oppdaget at Skruvat hadde etpar ting til jeg gjerne skulle hatt men vil de ikke ha mine penger skal jeg jo slett ikke påtvinge dem disse :D

Jeg håper bare de husker på dette når de strekker seg etter en tom smørpakke på søndagens frokostbord. Mine penger gir dem mat på bordet 8)

Fikk meg en tilhenger sist fredag. Den eide jeg nøyaktig fra ca midten av dagen og til utpå kvelden lørdag, da noen med for lange (og for mange?) fingre valgte å stikke av med den.
Lang historie kort. Når jeg har hengeren i mitt navn i AUTOSYS anmelder jeg for tyveri av henger. Jeg anmelder for hærverk på hengerbunnen (slår du hull i utstyret du tjuvlåner blir vi uvenner), for hærverk i form av å fylle både hengerdragets hanske og låsemekanisme med jord, for å fylle beslaget som låser hengerfestet og henglåset på beslaget med jord - og for å ha ødelagt ei baklykt på hengeren.
Siste punkt er at de hensatte den på parkering forbudt og de gjorde det slik at jeg har et tidspunkt hengeren sto der. Jeg fikk parkeringsgebyr.

Nå er det enkelte som mener dette er greit (hei, Jim) men å ikke la andre sitt være i fred er ikke greit på noe som helst vis. Derfor tur ned på Grønlandsleiret 44 så snart Trafikkstasjonen har gjort sitt rent administrativt.

Igår kveld fikk jeg tommel opp for å parkere hengeren i garasje i annen bydel langt unna jævelskap og folk uten gangsyn eller oppdragelse. Jeg kjører min 49cc scooter opp og henter bil & henger 0500 imårra og setter hengeren under tak. Så stikker jeg til Danmark etter å ha hentet scooteren igjen.

God helg skal være.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Buss Marius »

Kommer noe med PostNord så må man egentlig regne med problemer...
Men delene fra skruvat har kommet til nærmeste Coop og det har fungert fint for oss. Når det gjelder hengern så er det aktuell totalvekt som avgjør om man kan kjøre lovlig eller ikke i 80 med den. Men jag antar at jeg har hatt den hengeren bak min svigerfars bil, med min motor oppå og at jeg da kjørte lovlig i 80.

Så får jeg bare ønske lykke til med marsjering med oppakning i DK. Å delta i noe sånt med brudd i begge knea står det respekt av....
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Yep, knærne sier egentlig sitt men det er jo halv distanse så det får holde. Selvmedisineringsprinsippet får gjelde.

Aktuell vekt går aldri (?) over 299kg på denna jf vognkort og da er jo det greit, det :D Du har både sett og kjørt med denna bakom.

Og, jo - første gang jeg oppfattet at en forsendelse ikke gikk med normale leverandører googlet jeg postnord og fikk opp... andres identiske erfaring med min nå. Det er bare å si min feil, jeg skulle ha googla Skruvat også 8)
Ser at de ironisk nok har valgmuligheten "jeg fikk ikke den delen jeg skulle ha" på returskjemaene online, vel jeg har jo ikke fått dem så da kan jeg jo trygt trykke der.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Lå på landeveien mellom Viborg og E45 nordlig retning i går ettermiddag og jeg fikk lydsiglan på dashen med orange lampe for olje. Omtrent ett år siden siste oljeskift.

Stoppa ved nærmeste bensinstasjon (hva veit jeg, jeg aner jo ikke hvor de ligger så det ble en Q8 på E45 noen mil lenger nord) og etterforsynte med motorolje i samma viskositet som jeg mener står i. To desiliter.

Alt ok.

Noen her mente jeg kan sjekke ei pakning på baksia av motoren fordi det kan oppstå lekasje der og nå har jeg vel enda mer grunn til å myse litt baki der baki. En dag.

Ellers alt vel med bilen, sov to særdeles gode netter ifm Hærvejsmarchen (som gikk knirkefritt, både soving og marsj).

Neste punkt på kalenderen er selvfølgelig Drammenstreffet men jeg ser noen begynner knote rett før oppmøtetid ? Jaja, vil man ikke skape forutsigbarhet og muligheter for oppmøte såeh (ikke Roar, dere andre lakkalaurer som ikke gidder). I så fall blir det - muligens - tur nordover i juli, evt innom Legoland med jentungen i juli. På kalenderen står Sagamarsjen i Verdal i august men det trur jeg er i en tynn tråd siden jeg ikke kommer ut av Oslo før 1600 fredag og må kjøre 7 timer nordover der, samt retur fra ca. 1500 søndag med oppmøte mandag 0700 her i byen.
Likevel vært moro, da. Sove i bilen ifm marsjen, låne dusj & do hos campinghytteleietakere. der oppe.

Ellers ikke noe spesielt å melde, har fått på plass gulvmatter bak (handla fra tyskerne) og det kjennes godt å krølle tærne i eget vegg til veggteppe i bilen 8)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Fikk svar fra lokalt verksted om at de skal ha NOK 14.500,- for å dytte den igjennom EU-kontrollens firpunktsliste samt hive på dempere & bakfjærer for meg.

Ikke allverdens for den som har slekt, jeg har ikke i skrivende stund detta men det er vel ei løsning bak neste sving åkkesom. Tygger litt på saken, så svarer jeg dem når jeg har tygget færi.

EDIT - det hører med til saken at bytte av bærekuler aleine samt bærekulene (priset til NOK 2.600,-) hos Møller da altså utgår med skyhøye kneløft, hornmusikk, duskedamer og overflyging.

EDIT II - det blir hos naboen, da får de utbedret lys, bærekuler og avgassmåling ++ så får jeg på storhjulene og tetter eksosen.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Minus firhjulskontrollen er nu bilen Syncro 16 og aldeles fiks, ferdig godkjent for også EU-kontrollen for de neste to år.

Da mangler jeg bare arbe og dame, så er alt på stell.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-kan forresten kun anbefale å unngå Skruvat som delepusher. De evnet ikke levere og når de først presterte innbille seg selv at de hadde levert, så havnet varen, øvre bærekuler mind you, på et steds hen langt unna der mine knær kan hente.

Mitt nærmeste hentested ligger 200m oppi bakken her og det var ikke noe som underleverandør Postnord evnet å anvende denne gangen. Jeg påpekte før varen gikk feil ovenfor både Skruskjit og Postmord at nå går den pakken feil, få den (hit) og oppga alle data de behøver for å få den til nærmeste hentested.

Dan gang aj... Mener den har ligget såpass lenge at den går i retur en av dagene og da skal den slett ikke tilbake til Skruvat, den skal til et annet steds hen for nitidig inspeksjon i tilfelle noen kan ha tuklet med forsendelsen. Det vil si, om Postnord evner å få hentet pakken og ikke minst - få den til dit den skal.

Da Skruvat frasa seg alt ansvar tok jeg i bruk kjøpsloven og som takk for det får jeg diverse mails fra en der med altfor lite å gjøre - og i allefall ingen oppdragelse. Men det ligger i teorien at til at scenario er at når dette ukjente sted har inspisert forsendelsen verken Skruvat eller Postnord ville jeg skulle ha, så får Skruvat en meddelse om dette og da starter en annen instans en kunde"service" hos Skruskjit på refusjonen av kapitalen jeg trodde de ville ha.

Helproff gjeng :roll:

Jeg veit det er dem som mener at Skruvat kan. Basert på mine erfaringer som skriver seg til 2 stk øvre bærekuler til Vidvandre så kan de ikke. Mitt tips - ligg unna og finn noen som i det minste evner å levere.

Det står ikke én eneste Skruvatskrue i Vidvandre :wink:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Sånn etter årets Drammenstreff er det bare én ting å si. Steike som jeg gleder meg til neste treff en får karret seg bort til.

Blir jo ikke noe av Somerotreffet på meg og jeg er ikke overasket over det - istedet tager jeg sikte på Buscamp.

På Drammen camping slo jeg til med morsomheter (nuvel) som "ser du noe nytt på bilen min? til folk, og etter litt mysing og nja, njei avbrøt jeg med "hah, jeg har fått meg kurv i kjøleskapet" :lol:
Det sagt så er det synlig heving på bilen, og selv om Seikelemblemene ikke er påmontert så kommer de på plass innen rimelig tid. EU-godkjent, og gode greier.

Håper bare jeg får tatt 4hjulskontrollen innen avreise til Austbygdi, syns det er "noe" ved venstresving og jeg er jo ikke helt ferdig med hevinga - må ha den opp 2cm på torsjonsstavene (som skal gi 30mm løft, om man kan stole på intelligensiaen). Da er jeg rett under de 10cm bilen kan takle uten ombygging, og det må en jo si at jeg liker. Volkswagen Norge er utidige i å slenge om seg med uttrykk som "ombygging", men ombygging ville jo vært om jeg bytta drivakslinger til noen som tillater rent fysisk mer enn 10cm løft på bilen. Da er man over på ombygging, detta er bare en enkel korrigering, det :wink:

Campa med mitt seks uker gamle 95Ah fritidsbatteri baki og måtte jo slå av kjøleskapet nå og da for at batterispenninga ikke skulle gå for langt ned. I og for seg helt okay, det var is på innsia av kjøleskapsveggene og når da kjøleskapet fra "Electrolux" (Danfoss) har topplokk istedet for dør, så mister en jo ikke kjøleeffekten bare fordi man romsterer nedi et avslått kjøleskap. Uten å måtte kjøre rundt om for å lade fritidsbatteriet vil jeg gjette det går an å ha maten i borti 3.5 døgn sval og fin uten at den forderves av nedetid på kjølinga.
Med solcellepanel som skal koblest opp mellom nå og f.eks Tinn, så blir det slutt på å følge med på batterispenninga så lenge det er dagslys og bare kjøla som skal ha strøm.

Med Eberspächeren (luftvarmeren) så tenker jeg det går mye mer strøm og jeg vil vel gjette på at ei natt er tiden det tar før fritidsbatteriet har behov for å lade igjen.

Anskaffet meg lysbryterkrets (boksen man napper ut av dashbordet og bytter med ny boks om bryteren er gåen, min vil ikke la kjørelyset gå på alltid så da finner jeg det like greit å skaffe meg en bryter uten kjørelysfunksjon slik at man alltid skrur på lyset før kjøring). Har muligens skaffet meg enda en kasse, det er litt i tåka for detta er jo sånt man kommer fram til langt etter stengetid ankomstdagen - noen liter øl og endel schnaps ble det jo :lol:

Første punkt her i landsbyen vi kaller hovedstad er å finne ut hvem som har den røde T2'ern med EMPI gressklipperfelger rett over gata, han har Buscampmerke i bakruta - og jeg tror han også kjører en gylden T3 camper. Sikkert en av dere her på forumet 8)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Stikk i strid med egen tradisjon, er jeg ikke i Nijmegen, Nederland nå. Det er 20 år siden jeg begynte å gå der nede og til knærne brast, hadde jeg kun opphold i 2006. Når knørne først røyk, var jeg sykkelordonnans for Norges reserveoffisersforbunds bergensavdeling som det året (2016) var 53 deltakere.

Min store plan for neste år er å ha med jentungen og leke turister mens firedagersmarsjen i Nijmegen sin 103. gjennomføring går av stabelen. Litt for at hun skal få oppleve noe annet og litt for at hennes medfødte marsjbasill (?) skal trigges, ved at hun får se hva det går ut på og fasiliteter og severdigheter man ser underveis.

Kjøre ned helga før folket kommer dit og aklimatisere bil og folk, hilse på bekjente og ta ut gode punkt langs ei velkjent marsjrute. Satse på ett forsyningspunkt for folk man avtaler med at "der" står vi, dere kommer ca. klokka "da" og da har dere forsyninger som venter på dem jeg avtaler med. Veit av etpar norske tropper og for så vidt også etpar svenske og danske som lett hiver seg på det tilbudet. -Murerbøtte med is og drikke, værsgo.
Portapotti (kastes etter bruk, si) i skjul av førerdør med poncho hengende på slik at om noen må på toan, så får de det.

Presenning strukket opp mellom trær der man kan, skygge er essensielt når varmen ikke bare kryper over 30' og du skal gå med 10kg sekk i full uniform, varmen har så langt jeg har erfart også vært på 43 komma noe. Det er varmt og kan lett bli ubehagelig, men det går likevel (har slitt mye mer i temp rundt 28'). Riktig drikke, dvs varm drikke må være tilgjengelig for de som går, kanskje tomatsuppe, buljong og betasuppe før lys lapskaus utover dagene.

Hvermansen har ikke anledning til å stille seg opp langs sporet slik, det krever knowhow og kontakter, evt referanser også. Noe som går på sikkerhet, de slipper ikke fremmedfolk ut langs sporet som skildret over.

Trur jentungen kommer til å stortrives som "servitrise" under et slikt opplegg. Nå som jeg veit nøyaktig hva som skal til for å få mine to kokebluss i bilen til å fyre opp (hehe, pinlig enkelt - fikk oss en god latter der, på Drammenstreffet) så skulle det være plankekjøring å fyre igang 15 liter suppe i slengen. En portapotti plassert i førerdørsåpningen med poncho hengende på døra for skjul og dekning gir deltakerne enda en mulighet til å tømme seg om slikt skulle være behov for. Kaster hele dritten (sic) etterpå, den skal ikke med hjem.

Får høre med lokale om bistand til dette, sånn etter årets gjennomføring er avsluttet og alle har reist hjem slik at ikke feltryktet skulle bre seg. Ikke si ett ord om dette, bare være der uten forvarsel.

Innen den tid er det forhåpentligvis endel døgn i bilen, henter jentungen søndag og da er det fram til skolestart vi har på oss. Bading, camping, telting - alt som hører med.

EDIT - fikk brev fra Susanne Seikel, dattera til Peter himself. Han har jo trukket seg ut og lar familien pusle med firmaet. Hun håper jeg har det bra med min korrigerte T4 og ønsket meg god sommer 8)

Trivelig. Jeg er fra før av fast oppsatt på at en eventuell neste bil også skal dit for korreksjon, akkurat som Vidvandre. Banna bein, selv en (se nå, Pølsetyskern) 2wd Caddy fortjener slik behandling :wink:
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Pølsetyskeren »

Nja, det som i hvert skal gjøres er å foliere den med en annen farge (grønn evt.). Den biten med hevesett må jeg tar i sånn en "natt og tåke aksjon" :mrgreen: siden det er alt annet en lett, å overbevise husdragen om fordelene av sånnt.

Forresten, har du fått gasslangen på plass?
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Er olivengrønn nacht und nebel sicher ?

Enten olivengrønn eller en eller annen sand/khakiorientert RAL (RAL1003 kanskje, liker den også) om jeg skulle få annen farge på bilen. Blå skal den jaffal aldri bli :lol: (har jo hatt blåbil, Kakemonsteret var det)

Blir vel malerrull etter at Vidvandre har fått samma gråblå fargen som Einar sin T3 har. Etter at frontruta går ved neste EUkontroll om to+ år.
Last edited by Rudeboy on 17 Jul 2018, 20:19, edited 1 time in total.
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Pølsetyskeren »

Det blir mer et lysere grønn. I hvert ikke Nato/ militær grønn. Noe sånnt: :mrgreen: :wink:
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Skjelden jeg er i noe dårlig humør, snarere tvert om og det vet jo opptil flere av dere.

Og dere vet at de fleste prosjekt jeg starter fullfører jeg på, om ikke annet så langt jeg selv kan komme før resten blir tatt for dyre oljedållars på verksted.

Jeg erindrer jeg var skuffa over Kakemonsteret (for nye lesere) min 2003 Multivan INTRO og at den bare hadde skyvevindu på venstre side men ikke i skyvedøra - det fullkomment tåpelige i løsningen er jo at med INTRO-løsningen, dvs den norske camperinnredningen med langskap og kort skap m/utslagsvask i, medførte at langskapet da dekket for skyvevinduet...
Såpass skuffa at jeg gikk til anskaffelse av både det ene og det andre 8)

Det eneste jeg kunne ha gjort på den siden, og som jeg vurderte seriøst var å løsne på skapet og åpne skyvevinduet for så å montere en av disse ventilplatene man kan montere i skyvevinduene - jeg har enda den ventilen som i sin tid ble anskaffet til Tyskerbrakkas skyvedørs-skyvevindu, men i Kakemonsterets venstrevindu så jeg for meg en mer permanent montasje hvor også en 230V-ECCkontakt ble montert på utsiden av bilen, fiks ferdig klar for camping ved strømtilkobling.

Jeg haiet til meg både det ene og det andre siste to årene jeg hadde Tyskerbrakka og da jeg hadde Kakemonsteret for å gjøre tilværelsen, og idag mens jeg sto og romsterte i en leiecontainer jeg har for bod (siden sånt mangler i flere utleieenheter i landsbyen vi kaller hovedstad) så kom jeg fram til et kolli med mye tape og merking.

"Forsiktig" og "Glass" var varslene der. -Hm, tenkte jeg, hva er så dette.

Pakka kolliet forsiktig ut og jaggu fanden er det ikke et skyvevindu til (høyre) skyvedør(a). Tenkte godt med Kakemonsteret i stallen. Men det er nesten synd jeg for litt tilbake kastet ei skyvedør for her hadde jeg kunnet velge og vrake med hvilken vindusløsning jeg kunne kjørt med i Vidvandre - enten dobbeltglasset fra Westfalia eller skyvedørsvindu med påmontert ventil i skyvevinduet :D

Humret godt i skjegget der, ja.

I og med at det aller meste fra containerens tid som bod er ræl fra X antall års samlig med ekskona, f.eks hennes ting hun ikke vil ha (takk for at jeg fikk lov å lagre dritten din, si) og tjafs i form av møbler (all gone) som går og har gått på fyllinga, så vil jeg anslå at det eneste som kommer hjem nå er turutstyr for bruk i og rundt bilen med mer enn ei natts overnatting, samt andre bildeler som passer bilen.

Den dynamoen på 120A som ingen vil ha går på dynga i.l.a uka, den også. Ligger spec på den i excellarket i til salgstråden der slikt skal benevnes.

Men vinduet var moro å finne, hadde avglemt at jeg anskaffet det - jobba hardt på Hamar det året og mye ble anskaffet, så at jeg ble paff da jeg åpnet forsendelsen fra Arendal og fant det, er forståelig 8)
Kanskje jeg hiver det opp på veggen i leiestua - kan ha det åpent og lage en form for bokhylle bakom slik at åpentvindu er brukbar del av hylla og f.eks ei klokke står bak det glasset som ikke kan åpnes - men lett demonterbart i tilfelle jeg klarer lure brodern og dama til å kjøpe T4, de også - var hakket før da de bestemte seg for å reise til Wachen Open Air i Wachen, som nylig var.

Hadde jeg hatt plass å stå skulle jeg nesten kjøpt en til og utrusta for slik bruk, ikke festivalvogn-status men helårscamper-status mer. Skyvevinduet i døra, selvsagt, og den dag jeg kommer over safaritakåpningen mellom B og C-stolpen på en T4, så den også (om ikke donorbil er grei nok å skru opp, da. Tenk en T4 syncro med ei slik takluke på midten og et soltak foran - da er alt man behøver en solcelledrevet "sopp"-vifte bakerst så forsvinner all kondens som dugg for sola.

Dersom jeg finner det for godt å selve tjafset jeg har raska til meg (som ikke står under til salgs) så legger jeg det ut der.

-Nesten synd at jeg solgte soltaket til Carl Otto, skulle nesten hatt et i fremre ende av taket på Vidvandre :D
Hadde passa bra foran solcellepanelet.
Post Reply