Hei,
Jeg står med JX i Alpene, og kjølevifter funker ikke, hverken i 1. og 2. trinn. 30A sikringen (nr 1) er ok. Har Bentley med, og hvis jeg forstår El-skjema rett, så er det mest sannsynligvis selve motoren eller masseledningen som er problemet. Eller plus ledningen i motorområde. Har bare sjekket kort rundt radiatoren om kvelden, skal legge meg under bilen i morgen. Bare noe kjappe spørsmål :
- Bentley viser de 2 thermobrytere på venstre side av kjøleren, men jeg finner de ingen plass det. Hvor er de vanligvis på en 87 model?
- den motstand for 1. trinn, er den på venstre side bak frontlyset?
- hvilket rele styrer 2. trinn? Ligger den på sentral elektrikken, eller finnes det en annen plass?
- Tipps og Tricks for feilsøking?
Tusen takk, hilsen, Stephan
JX kjølevifter funker ikke
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
JX kjølevifter funker ikke
--
All days have the same length, but a different width...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: JX kjølevifter funker ikke
Sjekk jording. har vært borti at kabelsko her har rett og slett delt seg. Sitter på ene pinnsvinet over sikringsboks hvis jeg ikke husker feil.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Dieseler har ofte den kraftigere vifta som har relé og og 50a smeltesikring på en relé sokkel over nevnte jordingspunktet. Har vært borti at aluminiumsbiten som er sikring har vært så irret at det ikke har vært kontakt.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
Hei,
takk for tilbakemeldingen. Har feilsøket, og funnet problemet: min JX har ikke 2 temp-brytere som Bentley sier, men 1 kombinerte for begge trinn. Og den har tatt kvelden. Sitter på venstre side av kjøleren, bak den lavere risten. Hvis jeg kobler stikkontakten med et kort stykke tråd, så funker begge trinn. Har lagt stikkontakten når gjennom risten til utside, og må springe ut før bratte stigninger og koble på viften med min trådbrygge. McGyver løsning, men den bringer meg i verste tilfelle tilbake til Norge.
Tipper på de byttet fra 2 brytere til 1 bryter når sentral elektrikken kom (86?). Litt misvisende for feilsøking i Bentley, sikkert greit å vite.
Cheers, Stephan
takk for tilbakemeldingen. Har feilsøket, og funnet problemet: min JX har ikke 2 temp-brytere som Bentley sier, men 1 kombinerte for begge trinn. Og den har tatt kvelden. Sitter på venstre side av kjøleren, bak den lavere risten. Hvis jeg kobler stikkontakten med et kort stykke tråd, så funker begge trinn. Har lagt stikkontakten når gjennom risten til utside, og må springe ut før bratte stigninger og koble på viften med min trådbrygge. McGyver løsning, men den bringer meg i verste tilfelle tilbake til Norge.
Tipper på de byttet fra 2 brytere til 1 bryter når sentral elektrikken kom (86?). Litt misvisende for feilsøking i Bentley, sikkert greit å vite.
Cheers, Stephan
--
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Full varme på apparatet i dashen og det under baksetet (hvis du har) funker også som kjøling. Ikke for de inni riktignok, men som nød for motoren
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Bentley omfatter stort sett amerikanske modeller, og dermed lite om JX. Så den (og andre engelskspråklige manualer) kan være litt forvirrende å bruke når du ikke vet om forskjellene.StephanJX wrote:Hei,
takk for tilbakemeldingen. Har feilsøket, og funnet problemet: min JX har ikke 2 temp-brytere som Bentley sier, men 1 kombinerte for begge trinn. Og den har tatt kvelden. Sitter på venstre side av kjøleren, bak den lavere risten. Hvis jeg kobler stikkontakten med et kort stykke tråd, så funker begge trinn. Har lagt stikkontakten når gjennom risten til utside, og må springe ut før bratte stigninger og koble på viften med min trådbrygge. McGyver løsning, men den bringer meg i verste tilfelle tilbake til Norge.![]()
Cheers, Stephan
Det finnes vel tre-fire ulike oppsett kjølevifte på modeller etter 85 (nye ZE) og et par ulike på de gamle.
Og totrinns tempbryter har både den vanlige vifta (den de fleste 2,1 bensinerne har etter 85) og den kraftige (den med rele og 50A sikring som jeg nevnte tidligere, og som de fleste JX'er og DJ med klimaanlegg har) Den ene har tre børster på viftemotoren, og regulerer trinn en og to med hvilke børster som er i bruk. Den andre har formotstand bak venstre hovedlykt og bare ett sett børster.
Det finnes også en "ett-trinns" kjølevifte (noen 1,9 forgassermotorer har denne) og der er det naturligvis bare en enkelt tempbryter og ett sett børster på motoren. En ren av/på vifte altså.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot