Setekonfigurasjon bak

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vbl
Car: Caravelle T3 1984+1985, Transporter T3 1985

Setekonfigurasjon bak

Post by vbl »

Hei.

Noen som vet hvilke krav det er til montering av seter bak? Har en Transporter -85 som er ombygd til camper men all innredning bak er revet ut, så jeg skal uansett registrere om bilen.

Jeg hadde en Opel Zafira -02 som hadde noe av det mest geniale og fleksible setesystemet i noen bil jeg noensinne har hatt. Så det jeg tenker er om man kan sette inn 2 slike 3-setere fra en f.eks. en Zafira A eller B med modifiserte skinner som går i hele T3's lengde bak framsetene til motorrommet. Da får man en meget fleksibelt bil. Man kan legge ned seteryggene på begge seteradene hvis man skal frakte noe langt, eller skyve midtre seterad bak mot bakre sete slik at man kan legge på en madrass og man har en seng. Eller man kan vippe opp sitteputene og flytte midtre seterrad helt fram slik at det meste av gulvet er fritt og man har en "palleplass".

Jeg har sett litt på seter til T5 som er montert på skinner men regner med at T3 blir for smal.

Noen andre som har innspill/forslag? Jeg ønsker en mest mulig fleksibel bil der man kan frakte ting til hytta, eller til nød ligge over i bilen på ferietur (vi er 2 så trenger bare dobbeltseng).

Vidar
Ford Model T touring 1926
Austin Mini 1000 1973
Volkswagen Caravelle bensin T3, 1 stk 1984 + 1 stk 1985
Volkswagen Transporter diesel T3 1985
BMW 520iAT E34 touring 1993
Toyota Corolla sedan automat 2004
Mazda 6 2,0 stv. 2005
Volkswagen e-Golf 2018
OddN
-
-

Re: Setekonfigurasjon bak

Post by OddN »

Tja... hvis bilen er registrert som camper og du skal omregistrere den til personbil, så stilles det krav til belter og innfestinger av seter og belter. Men det forutsetter at bilen har disse innfestingene. De aller fleste Transportere med vinduer rundt om har disse på plass, og noen halv-/helpaneler har de visstnok også. Se etter svarte plastpropper i gulvet og i C- og D-stolpene.

Den "trygge" veien å gå da er å bruke originale seter og belter. Og der er det jo noen forskjellige innredninger å velge i. Feks 7 eller 8 seters caravelleseter der alle sitter i fartsretningen, Multivan (min favoritt) der tre sitter i nedfellbar sofa bakerst og en eller to i bakovervendte klappseter, eller Carat med to elektriske Audistoler bakerst og to svingstoler i midten. Alle disse skal kunne godkjennes med bakgrunn i at dette er originale løsninger. Så sjekk de ut om det er noe du kan bruke...

Men så kommer vi til hjemmelagede løsninger. Da er det straks mer opp til den enkelte kontrollør om han vil gå god for den jobben han ser du har gjort. Og har du ikke vært nøye nok er du straks på tynn is når han etterspør dokumentasjon.

Jeg har laget noen "egne" seteløsninger på tidligere T3'er og fått de igjennom nåløyet (reglene var også enklere før), men om jeg skulle ha gjort noe slikt i dag, ville jeg i allefall ha brukt originale belter i originale beltefester.
OddN
-
-

Post by OddN »

Kom på at jeg en gang i tiden lagde en tråd her med de forskjellige Multivaninteriørene, men bildene har etterhvert blitt borte.

Multivan med uttakbare klappseter er vel det mest fleksible du får av originalinteriør.

Nå oppdatert med nye bilder: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 95&start=0
vbl
Car: Caravelle T3 1984+1985, Transporter T3 1985

Post by vbl »

Bilen har alle vinduer og ble registrert om til 5-seters camper av min pappa. Pappa kjøpte denne ny hos Madsen Bil i Levanger i 1985 som varebil og jeg fikk nettopp muligheten til å kjøpe den tilbake. Denne skal være en av de aller første turbodiesel registrert i Norge og hvertfall i Trøndelag. Den har setebeltene bakerst på D-stolpen med festeanordningen på torpedoveggen eller hva man skal kalle det, og det er hull i samme høyde på C-stolpen.
Setebelter er vel standardisert så man kan vel bruke de originale beltene og trykke i festet fra en annen bil eller?

Jeg har time hos Statens Vegvesen i forbindelse med registreringsprosess på T-Forden hvor jeg skal vise ramme og motorblokk før restaurering. Jeg kan spørre samtidig om hva som er mulig.

De originale seteløsningene kan vel ikke flyttes fram og tilbake? De er faste regner jeg med? Kan ryggen legges ned på alle midtseter slik at det blir flatt nivå med gulv over motorrom?
Ford Model T touring 1926
Austin Mini 1000 1973
Volkswagen Caravelle bensin T3, 1 stk 1984 + 1 stk 1985
Volkswagen Transporter diesel T3 1985
BMW 520iAT E34 touring 1993
Toyota Corolla sedan automat 2004
Mazda 6 2,0 stv. 2005
Volkswagen e-Golf 2018
OddN
-
-

Post by OddN »

vbl wrote:Bilen har alle vinduer og ble registrert om til 5-seters camper av min pappa. Pappa kjøpte denne ny hos Madsen Bil i Levanger i 1985 som varebil og jeg fikk nettopp muligheten til å kjøpe den tilbake. Denne skal være en av de aller første turbodiesel registrert i Norge og hvertfall i Trøndelag. Den har setebeltene bakerst på D-stolpen med festeanordningen på torpedoveggen eller hva man skal kalle det, og det er hull i samme høyde på C-stolpen.
Setebelter er vel standardisert så man kan vel bruke de originale beltene og trykke i festet fra en annen bil eller?

Jeg har time hos Statens Vegvesen i forbindelse med registreringsprosess på T-Forden hvor jeg skal vise ramme og motorblokk før restaurering. Jeg kan spørre samtidig om hva som er mulig.

De originale seteløsningene kan vel ikke flyttes fram og tilbake? De er faste regner jeg med? Kan ryggen legges ned på alle midtseter slik at det blir flatt nivå med gulv over motorrom?
Ingen originalseter kan flyttes sånn som i T4 og T5 Multivan. Men med standard 7 eller 8 seters Caravelleinnredning står midtre rad på tverrgående skinner og kan enkelt skyves ut skyvedøra (og lagres i garasjen mens du frakter hva det nå er du trenger å frakte):

Image

På et standard baksete kan du bare felle ned ryggen, så det blir ikke helt flatt. ca 10cm høydeforskjell mellom motorkasse og baksiden av den nedfelte bakseteryggen (fant ikke noe godt bilde av dette...).

Hvis du derimot har et "sovesofabaksete" (noen Caraveller hadde et tilsvarende baksete som Bluestar Multivanen. Da blir det sammenhengende flat seng på ca to meter (såfremt du har madrassen oppå motorkassen). Vet ikke om det er flatt nok?

Image
OddN
-
-

Post by OddN »

Dårlig brosjyrebilde, men du får i allefall et inntrykk av hvordan standardbaksetet ser ut nedklappet:

Image
Post Reply