Fellesturer i fjellheimen

Opplysninger/infor ang Treff og Møter som er relevant for Type 2

Moderators: vwcoach, Andrew, Vissvass

Post Reply
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Fellesturer i fjellheimen

Post by Needforspace »

Når en ser hva disse folka får til rundtom så tenker jeg, er det ikke noen i VW miljøet (vårt) som kunne gjort lignende greier=?

http://www.overlanding.nu/

For meg ser det ut til at de er ganske flinke til å finne frem til bortgjemte flotte steder og at de har det gøy med dette.
Om man kjører 30 mil fra Oslo eller fra Vestlandet så burde man kunne begynne å nærme seg samme området og ha muligheten til å treffes på denne måten.
Noen som har noen bestemte meninger rundt dette? :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Rudeboy »

Det er flere av oss på hhv turpaahjul.com eller Overlandbound.com såeh det skjer jo.
Men jeg savner f.eks den tiden man "pleide" å ratte opp til Synnfjell fordi noen organiserte der oppe.

Nå har jo Noen flyttet til Rena så kanskje det kan sparkes igang en grusveiekskursjon med overnattinger i ei helg eller to der også ?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Needforspace »

Ja, og Synnfjellet ble igjen der det var sant?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Rudeboy »

-initiativ.

Fra buscamp og opp dalen fra Austbygd, diverse veier og muligens ei overnatting før jeg og jentungen svinger inn på tunet til Juvasshytta i Lom.

Herfra er det visstnok seks kilometer opp på galdhøpiggen, som ingen av oss har besøkt før, men om det blir topptur eller bare kaffe & vaffel før vi så fortsetter (alternativt overnatter der) videre finner vi ut av. Delmål er å ankomme området Femunden, da østsiden, på tirsdag i uke 40. Jentungen har høstferie og kan vel ha godt av fjellufta.
En av mårningene etter det stikker jeg og hun til nærmeste jernbanestasjon og får henne ned til mora her i landsbyen, før jeg returnerer.
Min målsetning er å være ved Femunden i bortimot ei uke. Retur onsdag 10. oktober.

Står jeg i ro, blir det fortelt. Blir det flytting, så setter jeg vel ikke opp teltet for hver gang. Det blir skuldersenk, sitting med beina opp (brudd i knærne er bedre men ønsker fremdeles hvile nå og da, sier de) og det blir brenning av propan i gasslykta mi. Båltjenesten kommer til å gå i orden, og det blir grillvarme på de(t) bålet/bålene.

Det er - akkurat som å reise hjem etter Buscamp - aldeles gratis å bli med, jeg kommer ikke til å plage noen verken om de blir med eller ikke. Og blir noen med kan de fritt gjøre hva de vil, sågar campe på de to campingplassene ved Elgå. Selv så jeg for meg å fricampe, men jeg blir vel å la jentungen sykle oppom DNT-hytta oppafor Elgå slik at vi kan krysse av på skjemaet hvor vi samler hytter får seg et kryss til.

Det blir mye statisk hvil. Det blir litt fottur på dagtid, ikke lange betan men for å se seg rundt.

Og jeg er på CB ch.15 når jeg er ved bilen.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Needforspace »

Flott initiativ! Så forresten at det snør på Finse i dag... :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Rudeboy »

Det er ikke så nøye, har vært flere uker med minus 7 på Galdhøpiggen allerede. Jeg har semipermeabel hud og klær og i kombinasjon er det uslåelig.

Første frostnatta har forlengst vært ved Fæmunden men hva så ? Vi bor i et subarktisk strøk av verden og da er det bare å kaste kalender og finne fram kartet, om man skal forberede seg på hva en bør ha i bagasjen. Jeg sier shorts og seinhaustes klær, så er du sikker.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by jakob »

Hadde jo vært artig å fått til no slik igjen.

Ray
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Needforspace »

Helt klart.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Rudeboy »

Turen oppom Kalhovd er benevnt andre steder, siden da har jeg kjørt eksempelvis scooter til Danmark og småpønsker på å gjøre det samma til Svea rikets land men for Vidvandres del ser jeg av kalenderen at det er en åpning for moro helga i nesteuka.

Beklager elendig varslingstid, kall det ett uhell.

Image

Fredag 071218 og sted, da... Hm. En eller annen plass man bare kan svinge inn, rygge så snuten står ut og så koste vekk snø fra bålplassen.

-Jeg gjør detta simpelt :

Bortafor hotellet & bensinstasjona på Lygna er det rasteplasser litt ute av synet'ish fra trondheimsveien oppetter. Der kan man stå, der kan man båle og der kan man overnatte for dem som vil. Den heter Lygnatjern rasteplass på Google Maps
https://www.google.com/maps/place/Lygna ... 10.6469254

Plan - ankomst utpå fredagen, og få svingt til. Nå aner jeg ikke om det er snø på Lygna og om det evt er behov for brøyting men det finner vi ut av. Peis på.
Etter ankomst, rigge seg til og få igang bålet. Jeg har med to sekker ved så opptenninga får gå greit, har med vedsag så å "miste" en stamme i nærheta og så brenne den på amerikansk vis (ved som ikke får tørka) går an.

Middag for dem av oss som eter, deretter avslapping og ittno annet med mindre skjitsnakk da ikke ansees som syssel.

Lørdag. Tja, er det ikke skiområde ? Webcam på hotellet tilsier det kan gå an å gå på bortoverski utenfor preppaløype, det er jo nesten to uker til og det kommer sikkert mer snø :lol:
http://www.hadeland-ski.no/bilde_lygna.jpg

Søndag. Tja, frokost og avreise med eventuelt noe imellom får den enkelte styre aldeles sjøl. Jeg har med batteribooster om noen er tungstarta. Og det er ikke umulig at om det er "for kaldt" (alt er subjektivt) så lar jeg meg overtale til å kjøre på sørsia av hotellet til campingen for ei natt eller to :D

Nå har jeg et i skrivende stund ikke testet der Ladegerät som jeg fikk fra Matt (hei, Beiarn), men med litt flaks kanskje det virker bra og at fritidsbatteriet overlever førstenatta. I så fall gjør jeg ogaå det, og hvis der Ladegerät ikke virker blir det kalde tær men likefullt snorking i Vidvandre.

De som vil kan ta turen, og dersom flertallet vil ha 230V så er det campingplass på andre sia av hotellet (prøvd og funnet i orden) men der er jeg usikker på hvor velegna de syns det er med båltjeneste - dels av plasshensyn og dels av hensyn til folk som forsøker sove i røyken 8) Prisen pr natt med 230V er NOK 300,- og da har du angivelig 16 ampére å rutte med, vet ikke om wifi er tillegg i pris men det var høyst overkommelig dengang det ble innbudt til treff som bare var møte der for noen år sia. God mat på hotellet, forresten.

Tygg på saken. Sjekk kalender, kart og kjøretøy samt turutstyr. Jeg kommer til å ha det som i gamledager het en firesesongs sovepose (samt litt til) for sovinga, og jeg kommer til å se om jeg finner vinterklærne mine for å kunne oppholde meg utenfor eget kjøretøy, men etter måltid og litt før leggetid sitter jeg i bil og forsøker få tint opp tær 8)
(dårlig blodsirk grunnet langtidsskade, ikke noe problem for freske, unge folk som dere).

De som ser for seg å delta kan jo gi en liten melding i tråd, og resten kan fintenke på en eventuell deltakelse neste år.

Heads up - fra sørsia pleier folk å kjøre på som F i utfartstidspunkt og jeg vil tro fredagseftan er nettopp det. Ingen grunn til å stresse, mye 70-sonere, og rundkjøringer langsetter ved tettsteder fra Oslo og opp så kjør lungt og ha avstand til bilen foran så blir detta enda bedre. (Har kjørt på min 49cc scooter så jeg kjenner veien også fra tohjulingers ståsted)

Image
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Pølsetyskeren »

Da har vi bestemt oss, at vi setter kursen mot Jaren neste helg :D . Vi blir nok litt sent på fredagen (mellom klokka 22-23) men regner med st det går greit.

Det å ta med et par tre sekker med ved er en selfølge og så er planen å spenne fast den velprøvde "Bulli" bålpannen på sykkelstativet sånn at også den får bli med :mrgreen: .

Da er det også mulighet for å hive på noen kjøttstykker, nam nam.... :D
Hilsen Ronald
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Pølsetyskeren »

Bare for ordens skyld melder jeg avbud til Jaren treffet. Kansje det blir et nytt forsøk til neste år!? :D
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Rudeboy »

Synd dere ikke kunne stille, men jeg veit dere er der i ånden 8)

Neste år, schmeste år - er så mye fram og tilbake med detta forumet, så jeg veit ikke annet enn at å komme seg ut er godt. Om jeg lar andre bli bedt på lufting også er slett ikke umulig, spesielt i en noe overhypet seinhaustes periode hvor handelsstanden gnæger om det ene og det andre :lol:

Det eneste som gjenstår her i gården, er å etablere kontakt med vedsentralen oppi gata og høre om de har to-tre sekker ved å selge en rekende fant. Om så er, stopper jeg der på vei ut av landsbyen vi kaller hovedstad og så er man i gang.

Lygna hadde -9 da jeg sto opp idag (i Oslo) så detta blir bra. Det er hvitt lende der oppe så bålinga byr ikke på noen skogbrannfare enda.

I og med at Pölsetüskeren m/følge meddelte avbud står jeg noe friere mtp hvor jeg setter meg hen. Det blir så definitivt "der", men kanskje litt lenger vekk fra Rv-4. Går vogntog og annet rask jeg ikke trenger lytte til når jeg camper og skal sove, sa prinsessen på erten :D

For ordens skyld - jeg har batteribooster så om noen fryktet å skulle starte opp med lav batterispenning på startbatteriet, er ikke det et tema. Jeg har volt i mengder for slikt, ser for såvidt for meg å bruke den på Vidvandre når jeg skal starte og sette i marsj for å skåne et aldrende startbatteri om temperaturen nattestid nærmer seg tosifra blå grader.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Fellesturer i fjellheimen

Post by Rudeboy »

Stryk siste - fikk varsel om nattvakt fra imårra av og da lar jo ikke inntekt seg kombinere med å reise bort. Sesongbetont arbeid så det holder, snørydding langs kollektivpunkt i landsbyen.

Da reiser jeg altså ikke til Lygna i helga.

Se det positive i detta - pææng i kassa mi.
Post Reply