Hei
Har hatt forferdelig start problemer med caravellen i 5-6 år. Det ble verre og verre og moren min (som eier og kjører den) betalte alle slags mulige diagnoser og unødvendige reparasjoner på møller og flere andre verksteder rundt om.
Vi kom i en familie krise situasjon hvor vi trengte at bilen var pålitelig så jeg tittet oppi motorromet selv og fant med en gang en coil som var sprukket opp i alle sider og som jeg bare røsket ut fordi det var rustet under den. Jeg kjøpte en ny coil på biltema til 440 kr lappa rust hullet og problemet ar løst. Hvordan er det mulig at møller, NAF, bilxtra, meca osv alle ikke klarte å skjønne at den måtte byttes?
Uansett så har jo dette slitet på starteren og den ble byttet for fem år siden, men er gåen igjen selfølgelig.
Jeg er ikke flink med bil men kommer til å prøve å reparere det meste på de bilene nå siden alle bilmekanikerne vi har vært borti er så dumme /frekke
Bilen er en 1999 2.5 automat BENSIN 116HK
Bilen tar noen sekunder å starte ofte må man prøve to ganger. Noen ganger kommer det bare en klikke lyd.
Ikke noe forskjell på varme kulde.
Er det samme starter som tdi?
Er det mulig? Startmotor gåen?
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Re: Er det mulig? Startmotor gåen?
Ang. startmotor kan du ta en kikk her:
viewtopic.php?f=5&t=43141&hilit=dissekere
Dette er vel og merke til diesel, men startmotorer fungerer som regel likt i alle biler.
Jeg ville kanskje først ha sjekket bryteren til tenningslåsen (andre navn: el-del tenningsbryter, tenningsbakstykke). Denne er ofte en synder.
Litt mer info:
viewtopic.php?f=5&t=46735&hilit=tenningsbryter
viewtopic.php?f=5&t=43141&hilit=dissekere
Dette er vel og merke til diesel, men startmotorer fungerer som regel likt i alle biler.
Jeg ville kanskje først ha sjekket bryteren til tenningslåsen (andre navn: el-del tenningsbryter, tenningsbakstykke). Denne er ofte en synder.
Litt mer info:
viewtopic.php?f=5&t=46735&hilit=tenningsbryter
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
-
Drittsekken
- -

Glemte vel egentlig å svare på spørsmålet ditt.
Hva som kan være årsaker:
Man vil aldri få start på bilen på denne måten da ECU ikke får signal og startsperren ikke er deaktivert, men man får testet at startmotoren går.
En annen metode for å teste på er å lage til en ledning med kabelsko i ene enden. Koble fra styrestrøm ledningen på startmotoren og sette inn denne ledningen der. Deretter kan man lage kontakt i andre enden av den nye ledningen og pluss pol på batteriet HUSK GIRSPAKEN I FRI!!!!. Da skal innslaget i startmotoren slå inn og motoren gå rundt. Bakdelen med denne metoden er at man antakelig må under bilen (av med beskyttelsedekselet) for å komme til startmotoren.
Tenningsbryteren er en gjenganger som er vanlig å ha i reserve, mener den koster ca 4-500 kr på Møller. Og den er relativt enkel å bytte selv. Når man har av deksel rundt rattstammen, og har tatt av pluggen med ledningene gjenstår det kun en enkel skrue for å kunne ta den av, men...den skruen står litt trangt til og det er litt knotete å komme til med skrutrekker. Det lar seg gjøre, men det er litt tricky.
Det klikket du hører når du vrir om nøkkelen er i innslaget på startmotoren. Dette betyr i utgangspunktet at den får styrestrøm fra tenningsbryteren, men det kan like godt være at styrestrøm signalet kun er på noen millisekund før det faller bort igjen.
Alt dette er enkelt å gjøre selv, til og med å bytte startmotor. Da må man av med beskyttelse dekselet under bilen, løsne ledningene på startmotoren, og ute med 3 umbraco skruer. Og selvfølgelig montere i motsatt rekkefølge.
Hva som kan være årsaker:
- Defekt tenningsbryter (se i den andre linken min over)
- Brudd i stryrestrømledning fra tenningsbryter til innslaget på startmotor (den tynne ledningen som går inn på startmotoren)
- Dårlig kontakt mellom minus på batteri og motorblokk/girkasse (sjekk ledning, samt løsne koblinger og puss rene)
- Dårlig kontakt mellom pluss på batteri og startmotor, den tykke røde ledningen (sjekk ledning, samt løsne koblinger og puss rene)
- Defekt startmotor/innslag, løsningen da er å bytte startmotor
Man vil aldri få start på bilen på denne måten da ECU ikke får signal og startsperren ikke er deaktivert, men man får testet at startmotoren går.
En annen metode for å teste på er å lage til en ledning med kabelsko i ene enden. Koble fra styrestrøm ledningen på startmotoren og sette inn denne ledningen der. Deretter kan man lage kontakt i andre enden av den nye ledningen og pluss pol på batteriet HUSK GIRSPAKEN I FRI!!!!. Da skal innslaget i startmotoren slå inn og motoren gå rundt. Bakdelen med denne metoden er at man antakelig må under bilen (av med beskyttelsedekselet) for å komme til startmotoren.
Tenningsbryteren er en gjenganger som er vanlig å ha i reserve, mener den koster ca 4-500 kr på Møller. Og den er relativt enkel å bytte selv. Når man har av deksel rundt rattstammen, og har tatt av pluggen med ledningene gjenstår det kun en enkel skrue for å kunne ta den av, men...den skruen står litt trangt til og det er litt knotete å komme til med skrutrekker. Det lar seg gjøre, men det er litt tricky.
Det klikket du hører når du vrir om nøkkelen er i innslaget på startmotoren. Dette betyr i utgangspunktet at den får styrestrøm fra tenningsbryteren, men det kan like godt være at styrestrøm signalet kun er på noen millisekund før det faller bort igjen.
Alt dette er enkelt å gjøre selv, til og med å bytte startmotor. Da må man av med beskyttelse dekselet under bilen, løsne ledningene på startmotoren, og ute med 3 umbraco skruer. Og selvfølgelig montere i motsatt rekkefølge.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Sjekk batteriet og, kan være dårlig på den måten at startmotor går rundt men det er ikke nok strøm til sensorer/ecu
-
Drittsekken
- -

Kan også være greit å skrive i profilen din hvor du befinner det i landet.
Kanskje er noen her inne i nabolaget og villige til å hjelpe.
Kanskje er noen her inne i nabolaget og villige til å hjelpe.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Å stole på verksteder kan bli dyrt- unødvendig og man opplever lite kunnskap, har selv brukt t4 wiki mange ganger og hvis man oversetter siden til engelsk https://t4-wiki.de/wiki/Hauptseite
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg hadde samme problem i min VR6 automat og Møller klarte ikke å finne feilen. Det var ett relee som måtte byttes. Dette relee skal hindre bilen å starte i gir.
-
Bernd 75kW
- Car: T4 TDI Carthago
- Phone: +491622992421
Relä 150 eller 175, sitter bakom Climatronic.Indian wrote:Jeg hadde samme problem i min VR6 automat og Møller klarte ikke å finne feilen. Det var ett relee som måtte byttes. Dette relee skal hindre bilen å starte i gir.
Hei . har selv kjørt en aaf motor fra 93 med automat og var kjempefornøyd helt til jeg henvedtnde meg ti Møller Skyyen ,(i den tiden var det Ingvaldense som var chef for nyttekjøtrtøy ) Ingen i VW Regimt kunne bensin , alle skru bar Diesel ...... ring meg på 90877396 for en hyggelig bensiprat hvis du orker .
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B