LED-bar på T3: Hot or not

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
vwcoach
-
-
Posts: 2350
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by vwcoach »

Ta kontakt med automestern (her på forumet).. han har akkurat krangla med SSV ang detta og fått ledbar på taket "godkjent"
Jeg har også krangla med SVV ang alle mine park led lys i fronten på min, og fått det godkjent. Koblet som Postmester'n sier (via håndbrekk bryter) og kalte det for "showlys" 8)
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Needforspace wrote:
OddN wrote:Noen LED-barer har visstnok separat styring av flood og spotlysene. Kanskje det hadde vært gunstig. Ser for meg at det er flood-lysene som blir mest brukt. Spotlysene en sjelden gang for å virkelig se langt. Hmm :?

Det kan sikkert uansett ordnes hvis man åpner opp en hvilken som helst bar. Og ifølge et av tipsene i den første linken kan det vist være en fordel å åpne en sånn billig-bar for å tette skikkelig. Ser for meg en totrinns bryter, lys bare i flood eller lys i alt.
Om du snakker om mange tusen kroners fra Rigid eller noe sånt vet jeg ikke, men om det er en fra Kina så er det ikke så veldig mye spot uansett, det lyser OVERALT ganske enkelt. :roll:
Høres bra ut. Floodlys er det jeg vil ha. Men en funksjon for å slå på bare en del av bjelken kunne uansett vært greit.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

vwcoach wrote:Ta kontakt med automestern (her på forumet).. han har akkurat krangla med SSV ang detta og fått ledbar på taket "godkjent"
Jeg har også krangla med SVV ang alle mine park led lys i fronten på min, og fått det godkjent. Koblet som Postmester'n sier (via håndbrekk bryter) og kalte det for "showlys" 8)
Akkurat. Lurer på hvilken paragraf de bruker da... Eller er det sånn at reglene ikke gjelder når bilen står i ro... Jeg tenker jo at feks fargerike ledlys under markisa (som vil være fastmontert) og evt andre lys beregnet på "leirplassopplysning" kanskje må kobles sånn. Men LED-baren vil jeg kunne bruke også når bilen er i bevegelse, og da er det vel arbeidslysparagrafen som må brukes?
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Neergård »

Releer kan henge seg opp. Så om du har en løsning med hengekrets fra d+ på dynamoen som aktiveres vha en enkelt trykkbryter (impulsbryter) så kam du aktivere en bypasskrets med et enkelt trykk, og den henger inntil du har trykket en normalt lukket impulsbryter, evt har slått av tenning slik at d+ ikke fører 12v.
Da vil lysene ikke bli aktivert om du sørger for å stoppe bilen når du blir stoppa, når de vil se at du setter på fjernlyset så er det slukket, inntil du drar på brekket (som da også må være koblet som tidligere beskrevet).
Har opplevd relé på fjernlys henge et par ganger, slik at «unnskyldningen» absolutt ikke er urimelig. Om de skjønner hva som faktisk er situasjonen skal ikke jeg si noe om, men de fleste jeg her blitt stoppa av har jeg ikke trua på hadde avslørt noe slikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Har søkt etter deksel til led bar, og det ser ut til at det stort sett er bare ett design som gjelder og det er korte 4, 6 eller 8 tommers deksel som man monterer et antall av for å dekke hele (eller om man ønsker det; deler) av led-baren.

Image

Image

De finnes i svart eller diverse transparente farger. Feks denne som garantert stimulerer til oppmerksomhet fra lovens lange arm:

Image

Men et annet deksel som jeg så mer monn i var slike:

Image

Image

Med riller i glasset som dermed sprer lyset enda mer enn det diodene klarer. Det burde jo være et pluss i forsøket på å oppfylle arbeidslysparagrafen...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Renax »

Jeg kjøpte ledbar med Osram Led's til bruk som fjernlys, hverken bøttelyktene på T4 med 42.5 i referansetall eller en kompis sine 75W xenon bøttelykter kan måle seg... Har tenkt å kjøpe samme sort til Conrad med tiden.

Ang lovlighet som "arbeidslys" er det for alt jeg vet bare krav om at de skal vere justerbare og vere koblet på egen bryter, altså ikke som fjernlys. en kompis ble stoppa "tilfeldig kontroll" med 42" ledbar på taket av en Passat, han kalte det arbeidslys og blitset med de med en bryter på dashen og fikk kjøre videre.

Jeg for min del tenker at noen orange blinkere på taket hjelper når du skal kalle det for arbeidslys. Og jeg har en jobb som til tider krever arbeidslys på bilen, som og kan brukes når bilen kjøres. forover kan jeg jo fint bare bruke fjernlysa, men når man har en unnskyldning for å ha en svær ledbar på taket så hvorfor ikke :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Fikk en slik i dag:

Image

Ser helt grei ut, prisen tatt i betraktning (ca 600 kr inkl frakt). Men som ventet har den bare to kabler ut, pluss og jord. Tror jeg åpner den og sjekker om jeg enkelt kan styre flood- og spot-diodene separat. Hadde vært kjekt å kunne hatt floodlys foran bilen uten å måtte ha spottene tent samtidig.

Kobler de i så fall som separate arbeidslys. Og hvis det blir trøbbel så dekker jeg den til med sånne deksel som nevnt over.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Har sikkert skrevet det før, det er bortkastet arbeid men kunne jo vert greit å sett om jeg tar feil.
Sånne som det der lyser litt mye. Overalt.
Ser frem til oppdatering. :D
Og så får du jo evt laget bedre tetting enn originalen.
Last edited by Needforspace on 30 Nov 2017, 14:18, edited 2 times in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Italjohn »

OddN wrote:Fikk en slik i dag:

Image

Ser helt grei ut, prisen tatt i betraktning (ca 600 kr inkl frakt). Men som ventet har den bare to kabler ut, pluss og jord. Tror jeg åpner den og sjekker om jeg enkelt kan styre flood- og spot-diodene separat. Hadde vært kjekt å kunne hatt floodlys foran bilen uten å måtte ha spottene tent samtidig.

Kobler de i så fall som separate arbeidslys. Og hvis det blir trøbbel så dekker jeg den til med sånne deksel som nevnt over.
Kult :D

Har du en link til hvor du kjøpte den? (Fra din venn Ali?)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Kjøpte den på ebay.
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Italjohn »

Hvis du skal åpne den så husk da å ta noen bilder slik at vi andre kan få se hvordan den ser ut inni :-)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by OddN »

Italjohn wrote:Hvis du skal åpne den så husk da å ta noen bilder slik at vi andre kan få se hvordan den ser ut inni :-)
Will do :D
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Siste innspill på definisjonen av arbeidslys: Parklys, baklys og kjennemerkelys skal lyse samtidig og de skal ikke følge fjernlys, ( ikke betjenes med lyshorn). Og de skal ha lampe som lyser inne, gjerne i bryteren.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 956
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Italjohn »

3 rader med LED og nesten 50.000 lumen :D

Her fra USA 750,- med frakt
https://www.ebay.com/itm/Tri-Row-7D-52I ... 1438.l2649

Image

Og her fra Kina. 420,- med frakt. Det skulle vel være innafor?
https://www.ebay.com/itm/7D-TRI-ROW-52I ... 0005.m1851

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Spør om de kan gravere inn en E i glasset. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Tur-Bo »

Hadde en sånn stor en fra kina på taket, men to bittesmå lommelykter til samme pris pr stk lyste dobbelt så godt, særlig hva lengde angår, så den ble solgt igjen.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Needforspace »

Tur-Bo wrote:Hadde en sånn stor en fra kina på taket, men to bittesmå lommelykter til samme pris pr stk lyste dobbelt så godt, særlig hva lengde angår, så den ble solgt igjen.
Har du LED hovedlyktene fortsatt?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Tur-Bo »

Needforspace wrote:
Tur-Bo wrote:Hadde en sånn stor en fra kina på taket, men to bittesmå lommelykter til samme pris pr stk lyste dobbelt så godt, særlig hva lengde angår, så den ble solgt igjen.
Har du LED hovedlyktene fortsatt?
jepp :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Renax »

En kompis har en slik Italjohn nevner, den er bra på spredning som arbeidslys, men lyser knapt lengre enn orginale fjernlys på bilene. Jeg har en tilsvarende denne : https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2032584724
Og den er BRA som fjernlys, lyser mye lengre, samtidig som spredningen er grei så det ikke bare blir en "stripe" som er opplyst...

Venter en tredje type for testing på mandag, skal prøve å komme med tilbakemelding på den...
Bilde av bilen min med "osram" ledbaren..Image

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: LED-bar på T3: Hot or not

Post by Renax »

Oppdatering, fikk en 52" ledbar til for leeenge siden, men den lyste ikke så bra som orginale fjernlys engang, så ble aldri montert. Men hadde lyst på en over frontruta, og etter litt googling og slikt kom jeg fram til at denne: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2323820851
Som er laget for å passe Ford F250 osv ikke kunne vere langt unna riktig bredde.
Fikk den idag, måtte bøye festene litt men ikke så alvorlig. Fikk med både rele, ledningsnett og bryter, men har en orginal ekstralysbryter jeg bruker istedenfor..

Kjørt og testet litt idag, og kommet fram til at på taket er klart bedre enn på fangeren, lyser bedre over bakketopper og høye kanter i svinger. (Relativt selvsagt om man tenker på det)
Den er rated under halve effekten av osram ledbaren jeg har på fangeren, men lyser minst like bra... eneste negative er at det er litt vel mye vindstøy, og jeg finner ingen pen måte å legge ledningene ned derifra...Image

Sent from my P10000_Pro using Tapatalk
Post Reply