Reklamasjon. Noe verdt?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
Didrik
-
-
Posts: 200
Joined: 27 Dec 2008, 14:30
Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
Phone: 92081718
Location: Bø i Telemark

Reklamasjon. Noe verdt?

Post by Didrik »

Hei!!

Kjøpte en T5 2007 mod i juli 2017, hos VW på Notodden. Dette skulle være en veldig bra bil i følge selger. Da det hadde vær bukt masse tid og deler på å få den salgsklar. For meg virket den ganske ryddig og pen, da det var en fin oppgradering fra en veldig sliten T4. Men hadde fortsatt en del småmangler. Disse manglene skulle rettes opp før evt salg.
Aktuelle feil var aircondition, motorlampe lys, webasto, ryggesensor, lekasje i skyvevindu og ødelagt rullgardin. Pluss en del annet.

Jeg valgte å kjøpe bilen og tenkte det skulle være godt å ha en bil som det ikke måtte skrues og brukes masse penger på, en god stund framover. Det var jo både garanti og reklamasjonsmuligheter. Lykkelig var jeg, i alle fall en stund. Ved overtagelse så jeg at en av blinklyspærene ikke virket, det samme med noen av pæren i interiørbelysningen. Jeg dro da innom delelageret for å kjøpe med meg dette. Han blei litt overrasket over at jeg trengte noe til den bilen som skulle være så bra.

Det har fortløpende kommet feil og mangler med denne bilen. Noe dekket VW i garantitiden, som f.eks. når automatikken i skyvedøra røyk og det dukket opp ny mototorlampe feil.
Likevel har jeg hatt mange utlegg til denne bilen etter det. Motorlampen starte å lyse igjen ganske snart etter garantitiden. Det viser seg da at egr kjøleren må byttes. VW tilbyr seg å dekke halve kostnaden. Etter denne reparasjonen lyser det på nytt. Da må spjeldhuset byttes. Noe jeg må koste
Sommer 2018 virker ikke aircondotionen igjen. Tomt for gass.
Webasto var ikke reparert. Byttet selv nytt brennkammer. Viser seg at sirk.pumpe også et gåen.
Har byttet ett hjulager og et drivledd, Dempere bak. Håndbrekkwire. Batteri og starter.
Det lyser for ABS og antispinn. Og for Oil Sensor Workshop. Fjærbeinslagene klonker opp til dans.
Og i dag datt jaggu faen meg støtdemperen bak av pga for knekt øvre feste.

Jeg var innom VW for et par noen få mndr siden og spurte om de tenkte at de hadde noe ansvar for alt det som måtte gjøres med den bilen. De sa at de hadde brukt nok ressurser på denne bilen og ville ikke bidra. Dette var rett i forkant av en EU kontroll og jeg tenkte jeg skulle se an etter det før jeg evt. kom med en mer formell henvendelse. Bortsett fra lys for ABS og antispinn var det kun behov for å bytte bremseklosser etter EU kontollen. Det gjorde meg lit lettet. Men kun kortvarig.

Så tilbake til spørsmålet.
Har reklamasjon på bruktbil noen særlig verdi? Og hva må evt. til for at den skal gjelde?
Jeg er klar over at det skal kunne forventes noe kostnader, tatt i betraktning bilens alder og kjørelengde.
Likevel bør det kunne forventes at en bil som selges gjennom anerkjente merkefirmaer bør leve opp til det som presenteres av selger.

Noen med erfaringer?? Meninger??
Last edited by Didrik on 08 Apr 2019, 10:23, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Reklamasjon. Noe verdt?

Post by OddN »

Didrik wrote:Hei!!

Kjøpte en T5 2007 mod i juli 2017, hos VW på Notodden. Dette skulle være en veldig bra bil i følge selger. Da det hadde vær bukt masse tid og deler på å få den salgsklar. For meg virket den ganske ryddig og pen, da det var en fin oppgradering fra en veldig sliten T4. Men hadde fortsatt en del småmangler. Disse manglene skulle rettes opp før evt salg.
Aktuelle feil var aircondition, motorlampe lys, webasto, ryggesensor, lekasje i skyvevindu og ødelagt rullgardin. Pluss en del annet.

Jeg valgte å kjøpe bilen og tenkte det skulle være godt å ha en bil som det ikke måtte skrues og brukes masse penger på, en god stund framover. Det var jo både garanti og reklamasjonsmuligheter. Lykkelig var jeg, i alle fall en stund. Ved overtagelse så jeg at en av blinklyspærene ikke virket, det samme med noen av pæren i interiørbelysningen. Jeg dro da innom delelageret for å kjøpe med meg dette. Han blei litt overrasket over at jeg trengte noe til den bilen som skulle være så bra.

Det har fortløpende kommet feil og mangler med denne bilen. Noe dekket VW i garantitiden, som f.eks. når automatikken i skyvedøra røyk og det dukket opp ny mototorlampe feil.
Likevel har jeg hatt mange utlegg til denne bilen etter det. Motorlampen starte å lyse igjen ganske snart etter garantitiden. Det viser seg da at egr kjøleren må byttes. VW tilbyr seg å dekke halve kostnaden. Etter denne reparasjonen lyser det på nytt. Da må spjeldhuset byttes. Noe jeg må koste
Sommer 2018 virker ikke aircondotionen igjen. Tomt for gass.
Webasto var ikke reparert. Byttet selv nytt brennkammer. Viser seg at sirk.pumpe også et gåen.
Har byttet ett hjulager og et drivledd, Dempere bak. Håndbrekkwire.
Det lyser for ABS og antispinn. Og for Oil Sensor Workshop. Fjærbeinslagene klonker opp til dans.
Og i dag datt jaggu faen meg støtdemperen bak av pga for knekt øvre feste.

Jeg var innom VW for et par noen få mndr siden og spurte om de tenkte at de hadde noe ansvar for alt det som måtte gjøres med den bilen. De sa at de hadde brukt nok ressurser på denne bilen og ville ikke bidra. Dette var rett i forkant av en EU kontroll og jeg tenkte jeg skulle se an etter det før jeg evt. kom med en mer formell henvendelse. Bortsett fra lys for ABS og antispinn var det kun behov for å bytte bremseklosser etter EU kontollen. Det gjorde meg lit lettet. Men kun kortvarig.

Så tilbake til spørsmålet.
Har reklamasjon på bruktbil noen særlig verdi? Og hva må evt. til for at den skal gjelde?
Jeg er klar over at det skal kunne forventes noe kostnader, tatt i betraktning bilens alder og kjørelengde.
Likevel bør det kunne forventes at en bil som selges gjennom anerkjente merkefirmaer bør leve opp til det som presenteres av selger.

Noen med erfaringer?? Meninger??
Tja... Dette med reklamasjon iht forbrukerkjøpsloven stiller et par krav til kjøper om å bevise at feilen var der ved kjøpstidspunktet... Det stilles også krav til kjøpers undersøkelsesplikt. Man kan ikke gjøre gjeldende en mangel kjøper visste om, eller BURDE VISST om. Ikke bestandig like enkelt ved bruktbilkjøp, for som du sier så må man forvente en del kostnader forbundet ved å ha bil.

Men de feilene som var der før salget og som selger skulle reparere bør gå inn under dette forholdet såfremt du har dette skriftlig. Om selger hadde reparert AC og Webasto på en ordentlig måte ved salget burde nok disse ha holdt mer enn to år, eller? Jeg kjenner ikke T5-bilene veldig godt, her må andre supplere, men jeg ville ha tatt tak i disse sakene og krevd at de ble reparert på nytt. Motorlampe kan selvsagt skyldes flere uavhengige feil, hva ble egentlig gjort første gang den lyste? Er det samme feilen også nå, burde det også kunne reklameres på.

MEN: Om selger bestemmer seg for å stå på sitt, bør du vurdere seriøst om du vil ta advokatkostnadene forbundet ved en evt sak, eller om det er like greit å bite i det sure eplet og heller ta reparasjonskostnadene...
Didrik
-
-
Posts: 200
Joined: 27 Dec 2008, 14:30
Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
Phone: 92081718
Location: Bø i Telemark

Re: Reklamasjon. Noe verdt?

Post by Didrik »

Viser seg at det å få byttet festet til støtdemper er en ganske omfattende karosserijobb. Og helt sikkert ganske kostbart om det skal gjøres på et aut. verksted.

Vurderer å gjøre en midlertidig fix og likevel melde dette som en reklamasjonsak.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Reklamasjon. Noe verdt?

Post by Der Postmeister »

Hvis du fixer sjøl og så reklamerer, så blir du garantert avvist.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Didrik
-
-
Posts: 200
Joined: 27 Dec 2008, 14:30
Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
Phone: 92081718
Location: Bø i Telemark

Re: Reklamasjon. Noe verdt?

Post by Didrik »

Var innom VW for å få dokumentert skaden og gi beskjed om at jeg kommer til å melde dette som en reklamasjonssak.
Sa også at jeg kommer til å kommer til å gjøre en midlertidig utbedring. De så på skaden og tok bilder.

Det viser at det er ganske stor rustangrep i områdene rundt venstre hjulbue bak. Dette blei synlig når jeg plukket av div plastdeksler.
Denne bilen kan ikke ha hatt godt vedlikehold, som selger opplyste. Det er og så underlig at VW selv ikke har undersøkt bilen bedre. Eller evt. opplyser om rustskader om de vet om dem.

Har sendt inn et reklamasjon om utbedring av rustkader slik at bilen er i tilsvarende stand som det kan forventes til en kjøpesum på 230 000,-
Post Reply