Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

OddN wrote:
Buss Marius wrote:Men jeg har altså fått godkjent å foreta ombygningen til 116hk TDI og at dette kan godkjennes hos SVV i Norge. Det blir en hektisk vår føler jeg...
Gratulerer. Regner med den står klar til ferien 2019 da?
Ja det er det som er ambisjonen.
Etter som motoren henger i elefanten i garasjen så er det en god del som kan gjøres på den før Dennis kommer hjem. Jeg kan lage den delen av motorfestet som sitter på motoren og jeg kan bytte til Volvo 850 eksos manifold. Jeg skulle gjerne hatt en LT-bunnpanne, så den kunne sveises ferdig og olje pickup'en må også forkortes ca 9cm. Jeg kan forberede olje retur fra turbo, da den må legges ned i bunnpannen, da det nye motorfestet kommer over oljereturen og skruehullene hjelper til å holde det nye motorfestet. Tannreimene er jeg litt usikker på om jeg vil bytte, da det er en ting til som kan påvirke om motoren starter eller ikke. Det er såpass mye elektronikk at det er om å gjøre å eliminere så mange muligheter for feil som mulig. I mellomtiden må Donorbilen strippes ferdig og leveres på huggern, Alle de 3 bilene som går måfå gjort noe med bremsene. Syncroen krever en del jobb men skal forhåpentlig vis være EU ok, så den ikke opptar plass i garasjen. Det at jeg har fått Go på konverteringen gir meg i alle fall inspirasjon til å stå på for å bli ferdig med alt.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Her er bildene fra en TDI konvertering i Tyrkia. Denne behøver selvfølgelig ikke gå gjennom noen form for kontroll, men jobben er allikevel utført veldig bra av en Ingeniør som jobber i forsvarsindustrien. https://picasaweb.google.com/1022028365 ... sionPhotos#

Denne er gjort i Tyskland, på en Karmann LT. Han har brukt Volvo 850 eksosmanifold. Jeg vet ikke om den har blitt TUV godkjent. Min konvertering blir nok ganske så lik denne. http://www.vw-lt-karmann.de/html/umbau_auf_2-5_tdi.html
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Høres ut som du er sysselsatt en stund fremover da...

Men hva er grunnen til at den gamle LT-bunnpanna må brukes istedet for Audibunnpanna? Er det feil vinkel på motoren i forhold til i Audien, eller er det andre årsaker?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Dette blir full TDI løsning? Med mulighet for alt som kan gjøres fra OBD-porten og også evt tuning når du har blitt vandt til 116hp?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

@Oddn: Det er en stor bru/traværs fra side til side, som en del av forakselen. På sugemotorer sitter motorfestene der. Det gjør at bunnpanna er mye grunnere på LT en på andre biler. For å kompensere for dette er det en stor sump ned rett bak denne brua. Lykkelig vis er boltmønsteret på de 2 bunnpannene tilnærmet like bortsett fra at LT er ca 9cm lenger. Derfor må dette stykket kappes bort og det hele sveises sammen. I motsetning til på T3 så er bunnpanna av stål/blekk.
@ Needforspace: Ja det blir full TDI, men etter som denne har aerodynamikk som en fryseboks så forventer jeg ikke at topphastigheten (GPS) øker mer enn fra 108 til ca 120 km/t Selv om jeg får tak i bakaksel fra en kassevogn med ACL (TD-IC) motor. Jeg føler derfor at det ikke er noe vits i å øke effekten ytterligere. Jeg vet om en i Østerrike som har 140hk TDI som er chippet til ca 180hk. For å si det slik det var ikke opp til Strynefjellet fra vest at jeg savnet større motor mest, det er på E6 gjennom sverige. Men ja, muligheten er der og mye vil ha mer osv. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva slags data jeg får ut på denne som har OBD1 kontakt, selv om jeg har OBD1 til OBD2 overgang. Jeg føler det blir lettere å konvertere når man beholder alt av trykk, vakum og temp sensorer. Man må bare passe på å koble alle slangene riktig. De elektriske ledningene har sa mange forskjellig kontakter at det knapt skal være mulig å koble dem feil.
Det sitter noe sensorer på Intercooleren, dermed må jeg beholde den. jeg er redd det kan bli litt plundring å få plasert den. På A6 sitter den forran høyre forhjul, men der har jo jeg døra. Luftmengedemåleren likner litt på den på DJ motoren i T3 med fjærbelastet spjeld og selve huset er veldig stort Det tar dermed vesentlig større plass enn den lille hendige LMMen i f.eks T4. Denne skulle jeg gjerne klart å koble om til T4 LMM så kunne jeg muligens benyttet det originale luftfilteret.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:@Oddn: Det er en stor bru/traværs fra side til side, som en del av forakselen. På sugemotorer sitter motorfestene der. Det gjør at bunnpanna er mye grunnere på LT en på andre biler. For å kompensere for dette er det en stor sump ned rett bak denne brua. Lykkelig vis er boltmønsteret på de 2 bunnpannene tilnærmet like bortsett fra at LT er ca 9cm lenger. Derfor må dette stykket kappes bort og det hele sveises sammen. I motsetning til på T3 så er bunnpanna av stål/blekk.
@ Needforspace: Ja det blir full TDI, men etter som denne har aerodynamikk som en fryseboks så forventer jeg ikke at topphastigheten (GPS) øker mer enn fra 108 til ca 120 km/t Selv om jeg får tak i bakaksel fra en kassevogn med ACL (TD-IC) motor. Jeg føler derfor at det ikke er noe vits i å øke effekten ytterligere. Jeg vet om en i Østerrike som har 140hk TDI som er chippet til ca 180hk. For å si det slik det var ikke opp til Strynefjellet fra vest at jeg savnet større motor mest, det er på E6 gjennom sverige. Men ja, muligheten er der og mye vil ha mer osv. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva slags data jeg får ut på denne som har OBD1 kontakt, selv om jeg har OBD1 til OBD2 overgang. Jeg føler det blir lettere å konvertere når man beholder alt av trykk, vakum og temp sensorer. Man må bare passe på å koble alle slangene riktig. De elektriske ledningene har sa mange forskjellig kontakter at det knapt skal være mulig å koble dem feil.
Det sitter noe sensorer på Intercooleren, dermed må jeg beholde den. jeg er redd det kan bli litt plundring å få plasert den. På A6 sitter den forran høyre forhjul, men der har jo jeg døra. Luftmengedemåleren likner litt på den på DJ motoren i T3 med fjærbelastet spjeld og selve huset er veldig stort Det tar dermed vesentlig større plass enn den lille hendige LMMen i f.eks T4. Denne skulle jeg gjerne klart å koble om til T4 LMM så kunne jeg muligens benyttet det originale luftfilteret.
Det forklarer jo det hele.

Og når det gjelder toppfart så vil vel bilen virke mye raskere med oppnåelige 120kmt enn "teoretiske" 108... Altså at du faktisk kan ligge å marsje i 100+ uten å være redd for å møte en motbakke. Evt kan du jo vurdere større dekk?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Satt å så litt på bakaksler til Dennis. Bakakslene finnes i 3 utgaver. Frem til 1983 satt kardangen i midten. Da motoren ble lagt ned til høyre, med 27 grader ble girkassen flyttet til venstre og det samme ble gjort med kardangen som da sitter til venstre for midten. I tillegg finnes den nye som sterk og "svak" der den sterke stort sett ble brukt på turbo motorer, samt de med små motorer som skulle trekke tunge lass og hadde lav utveksling. Det er forskjellig lengde på drivakslene avhengig av om det er vanlig eller sterk aksel. Det har vist seg at biler som er konvertert til turbo, ikke har fått problem med bakakselen, dermed kan jeg søke etter en "svak" aksel med høyeste utveksling. (sliter jo litt med vekten også så vil ikke ha noe som er tyngre) Hvor lett det er å finne en slik i Norge vet jeg ikke, men jeg får bare begynne å lete. Høyeste utveksling er 15% større en den jeg har. Det vil jo senke turtallet fra f.eks 4000 til 3400 og det vil jo merkes. Dekkene bak på Dennis går på max av den vekten de er godkjent for. For å ev kunne kjøre timevis i sterk varme i Syd-Europa vil jeg gjerne ha litt margin på vekten og har derfor vurdert å kjøpe dekk med høyere laste indeks. Dekkene jeg har i dag er 3,17% større en original dekkene som stå innskrevet i vognkortet. Minste dekk med større laste indeks vil være 5,2% større en originaldekk, men de 0,2% dekkene er for store, tror jeg at jeg skal klare å prate meg ut av. Med disse 2 endringene vil jeg ha ca 20% reduksjon i turtall og det tror jeg blir ganske passe. Holder ikke det så har jeg et par muligheter til: 1) Sette i en overdrive girkasse fra Volvo. Den skal senke turtallet med 21% og har uttak for speedometer på kassa, men om man klarer å få overganger så speedometeret virker riktig, er noe annet. 1B) en i Tyskland har satt overdriven fra en Volvo på LT kassa, men da blir det bare surr med speedometer 2) sette i en girkasse fra Volvo 940diesel. Den er laget av Getrag og vil gi enn reduksjon i turtallet på 30% men da må det monteres sensor til speedometeret på mellomakselen. Kombinerer jeg alle disse tiltakene så vil jeg redusere turtallet med nærmere 50% og det er jo for mye. Kan også legge til at 5 gir nesten er litt høyt. I dag girer vi ned ved 80 km/t dersom vi møter en motbakke, som Lierbakken.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Jeg var på biltilsynet i Oslo i dag med en russebuss og benyttet anledningen til å spørre om hva dette svaret jeg hadde fått fra SVV på motorkonvertering av Dennis betydde, men det klarte de egentlig ikke helt å si. De forstod det ikke helt de heller. Jeg tror jeg får sende en henvendelse om hvordan jeg skal forstå svaret deres.
For øvrig var det artig at en av kontrollørene der hadde veldig peiling både på T3, T4, T5 som han nå kjørte, samt at han hadde hatt opptil flere LT og hans far hadde nå en LT 50.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I dag er det 30 år siden Dennis fikk sine skilter og ble registrert for første gang. Selv om Dennis har hatt veteranbil avgift i 2 år allerede, er det i dag som er 30års dagen. Mest sannsynlig har skiltene sittet på i 30 år sammenhengende. Jeg har tidligere prøvd å ta skiltene av, men da må støtfangerene demonteres. Nå er det ikke snakk om å spare noe avgift lenger, så dermed skal de sitte på så lenge jeg har bilen.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Det skjer ikke så mye med Dennis for tiden. Planleggingen av ombygningen er i alle fall godt i gang, men forberedelsene skjer stort sett i mitt hode. Spesielt når jeg nå ligger på Bærum Sykehus, så får en jo masse tid til å gruble.....
Med TDI motor vil jeg ha for høyt turtall, så det heller mot a montere Volvo M46 overdrive kasse, isteden for LT kassa. Turtallet vil da gå ned 21% Jeg har fått noen svar på mine spørsmål på Volvo Car Club sitt forum, så jeg må ha et Diesel clutchus, så må kassa ha uttak for speedometer og så må det være tilkobling til mellomaksel med 4 bolter og ikke 3 bolter og hardyskive. Så får jeg senere finne ut hvordan jeg får montert gir overføring. LT og Volvo har begge 228mm clutch, men TDI motoren har 240mm dobbelmasse svinghjul, så det vil nok ikke passe. Setter jeg på et 228mm svinghjul, så vet jeg ikke om starteren vil gripe på startkransen, da den jo sitter på motoren. Jeg var innom GKN unikardang på Lørenskog/oslo grensa. De hadde masse erfaring med dette med sære girkasser, da ungutta gjør mye rart med sine rånerbiler. Så lenge jeg hadde 4 bolthull på uttaket fra girkassa, hadde tatt eksakt mål fra girkasse til bakaksel og tok med den gamle bakakselen, så var det ikke noe problem. Det ville ta ca en uke og koste ca 5000.
Ellers er hoveddelen av kabelherven med alle ledningene, ute av A6'n, men jeg må få gått over og dobbeltsjekket alt, før jeg kan sende A6n på høggern. Jeg vet at jeg mangler noen ledninger, blant annet til startsperra, som fremdeles er i bilen.
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller.....
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Skjønner at det ikke går fort når du ligger på sykehus, du må i alle fall søke om perm skal det bli til noe. Har du tenkt å bo der lenge?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Skjønner at det ikke går fort når du ligger på sykehus, du må i alle fall søke om perm skal det bli til noe. Har du tenkt å bo der lenge?
Jeg fikk 9 dager hjemme før det bar tilbake for noe annet. Kommer hjem i morgen og da er det 14 dager til neste røde dag på kalenderen, så regner med at jeg klarer å å holde meg sykdomsfri
i alle fall til det. Har egentlig hatt griseflaks. Skaden jeg fikk på milt og nyrer i påsken gjorde at jeg var ekstremt følsom for magesmerter, og tok en tur på sykehuset, noe jeg antakelig ellers ikke ville gjort. Med fersk historikk valgte de å holde meg her og fant ut at jeg hadde betennelse på galleblæra, som ble fjernet i dag. Hadde jeg latt det skure å gå så hadde infeksjonen blitt større, så måtte jeg hatt behandling for å få infeksjonen bort før de kunnet fjerne den.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Godt at det gikk såpass bra tross alt.

Når det gjelder girkasse og utveksling... Hva med å tenke litt "outside the box"?

Volvo hadde jo noen fine automatkasser på sine sekssylindrede dieselmotorer og de er jo nært beslektet med automaten i Audi A6 TDI. Jeg tenker på ZF 4 HP22 (het vel 4HP18 i Audi med forhjulstrekk). De har ca 0.7 i utveksling i fjerdegir.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Jeg har så vidt vært inne på tanken om den ZF automaten. Den er konstruert for over 200hk så skulle holde fint, men føler mest for å ha manuell. Jeg vet om en tysker, som på sin LT monterte en Volvo overdrive, bak på LT girkassa og dermed fikk ned turtallet betraktelig.
Så mulig det er veien å gå.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Etter som jeg har vært litt redusert i våres, har jeg ikke kommet i gang med motorkonvertering. Jeg har dessuten ikke helt klart å bestemme meg for i hvilken rettning jeg skulle gå. Skulle jeg: Sette på LT kassa, som bare må få akselen gjennom clutchen og inn i motoren kappet med ca 1 cm og dermed ende opp med å kjøre på alt for høyt turtall pluss at kassa ikke vil være mulig å selge til annet en motorkonvertering. Eller, som jeg nå har gjort, vært en tur til et bilopphoggeri i Trollhättan og kjøpt en Volvo M46 girkasse, med clutch hus for VAG Diesel. Jeg vil dermed få turtallet ned med 21%. Det finnes flere versjoner av denne girkassen. Med 3 hull, for hardy skive, for tilkobling av mellomaksel og med tilkobling for elektrisk speedometer giver. Heldigvis hadde den jeg kjøpte 4 hull for mellomakselen og uttak for wiredrevet speedometer kabel, som er det jeg vil ha. Det eneste jeg kan se mangler er bryteren som sier at 4 gir er i bruk, som gjør at overdriven kan tilkobles. Denne hadde jeg egentlig tenk til å klare meg uten, så jeg kan legge i overdrive på alle utvekslinger. Jeg tok sjansen og kjøpte denne kassa, så får jeg bare se hvordan det går. Den kostet 1650nkr og de selges på Finn for ca 1500kr. Men Volvo har 228mm svinghjul, som på LT, og det dobbeltmasse svinghjulet på 240mm som sitter på TDI motoren er såpass mye større, at det er tvilsomt om det kan brukes. Hvis jeg da bruker 228mm svinghjul, må jeg da bruke starteren fra LT motoren, som vil ha større tannhjul, så det rekker ned?
Etter som jeg "står" buss for tog, DVS sitter i reserve dersom noe skulle skje, så gjør jeg ikke en døyt for tiden, men har hentet Dennis og bor i den, ved siden av bussen på rygge stasjon. Vi brukte Dennis til å hente girkassa, så kassa ligger før øyeblikket på gulvet her, ved siden av føttene mine.
Med det nye regelverket for PKK, må Dennis være ferdig godkjent før utgangen av August. Jeg kommer derfor til å ta PKK før jeg setter i gang, slik at jeg kan foreta prøvekjøring uten å risikere å bli avskiltet.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Ikke tenk på å legge inn overdriven i første eller andre gir. Mange Volvoeiere har brent seg (og lamellene i overdriven) på å gjøre det.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

OddN wrote:Ikke tenk på å legge inn overdriven i første eller andre gir. Mange Volvoeiere har brent seg (og lamellene i overdriven) på å gjøre det.
Da får jeg være påpasselig med å kunn bruke overdriven på 4 og av og til 3 gir.
Det var godt med olje utenpå denne kassa. Jeg har fått av endel, men må vel ha den igjennom et par runder til med avfetting og oppvaskkost før den er helt ren. Det har også kommet frem at det er en overdrive type J. M46 kassen hadde enten type J eller P, der P står for Power og ble brukt på de senere kassene som satt på Turbo bilene. Ikke noe sjokk, da 240 Diesel kun ble levert med sugedieselen på 82hk. Noen påstår at J kassene holder like bra. Nå har den blitt såpass ren at jeg ikke blir insausa med olje dersom jeg løfter på den for å se om jeg kan montere den på motoren.
Går det ann å ta klarlakk på kassa, så den blanke fine aluminiumen synes, samtidig som det blir en glattere overflate som er lettere å holde ren?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I dag prøvde vi å sette girkassen på motoren, men først var inngående aksel i girkassa for lang, så da tok vi clutch-huset av kassa, men det røret som er rundt inngående aksel på girkassa, var da i veien/for langt, så da måtte vi ta selve clutchen av svinghjulet og da passet det på. Det vil si de 6 øverste av til sammen 10 bolthull passet overens, blant annet de til starteren. Ett av de 4 nederste kan vi borre opp og sette igjennom bolt med mutter, men de 3 aller nederst er det ikke noe kvikk-fiks på. Dessverre er de 3-4 nederste etter hverandre.
Etter et spørsmål på Volvoforum, var det en som mente at det ikke gikk med svinghjul for 240mm Clutch, bare 228mm, som på f.eks 740 Turbo Intercooler og som Dennis har i dag, men det er altså feil. Derimot går ikke lamellen fra Audi, som har 23 splines om jeg talte riktig, på akslene på girkassa, som har 22 splines. Det finnes så mye rart til Volvo, pga alle rånerbilene at jeg tror det også finnes 240mm clutch for 22 splines aksel.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Lette i går en del på nettet etter clutch lamell. Ett firma i Brummundal (BCB Motorcenter) som har mye rart til gamle volvoer, har i alle fall sinterlamell som passer. De har også oppført en clutch for V6 motoren i 760 og den tror jeg er mer vanlig standard. Det eneste er at jeg trodde 760 med V6 motor bare ble levert med automat.....
I dag fikk jeg hevet forhjulene opp 20 cm så det var bedre plass til meg under, så da tok jeg av beskyttelsen både under motor og girkasse, for å få tatt en kikk på hvordan det egentlig ser ut under. LT kassa har tilkobling for girvelger på venstre side, men det skal være god plass oppå for å lage en tilkobling til M46 kassa der den sitter på toppen. Det er også ett blekk over kassa, som antakelig skal beskyte mot varme, som jeg kan dytte litt på skulle det være nødvendig. Begge kassene har viretilkobling til clutch og de ligner såpass at man skulle tro man kunne bruke den som er der. Begge kassene er også nesten like lange. Egentlig en ganske oppløftende helg når det gjelder TDI prosjektet.
Girkassa var veldig oljete, men dette tror jeg stammer fra motoren, eller søl under oljepåfylling på motoren. Det var også mye oljesøl og dritt i og på skumgummien på innsiden av dette trauet, så det blir nok en tur i vaskehallen til uka for å ta det man klarer av både motor og girkasse vask. meget mulig at jeg griper dypt i lommeboka og kjøper nye støydempingsplater, på Biltema etter hvert.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Når man tar bort beskyttelsen under motoren finner man ut at det drypper litt olje. Jeg har foreløpig ikke lokalisert hvor, men det
renner ned på girkassa, så det er ikke pakningen rundt veiva. Får vel sette på igjen beskyttelses platen og ta PKK før jeg begynner med motorkonvertering. Greit å kunne prøvekjøre med en bil det ikke er avskiltings begjæring på. Planen har vært å bruke eksosmanifold fra Volvo TDI, men turboen kommer til å komme borti "ramma" på siden av motoren, som det da må kappes i og så sveises forsterkning. Detter er jo egentlig en løsning jeg ikke er så klar for, da jeg ikke er sikker på om biltilsynet liker den. Etter som jeg har mye tid har jeg prøvd å se hva slags eksosmanifolder som sitter på alle andre 5 sylindrede TDI motorer. Det viser seg at Crafer har en som senker turboen ett lite stykke ned. Så oppdager jeg at T4 med 151hk TDI også har en som senker turboen, og på den er EGR tilkoblingen på et bedre sted. En mulighet er å kappe og sveise så det passer helt.
Dennis gjør nå nytten som bolig for meg mens jeg "kjører" buss for tog. DVS jeg står som reservebuss i nærheten av Tønsberg stasjon. Jeg har nå "jobbet" 7 dager på rad, uten å kjøre en meter. Så jeg har god tid til å surfe på nettet i alle fall. De siste dagene har det egentlig vært for varmt til å gjøre noe som helst annet en å surfe på nettet. Når jeg har fri har jeg kjørt til Ringshaugstranda. Der er det gode bademuligheter, ikke forbudt å campe, døgnåpent WC og det koster bare 23kr per døgn å parkere. Men om noen timer er det hjemover for 40 timer fri før de siste 6 dagene med å hale ut penger av statskassen, for ingenting.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Og mens jeg sitter i Tønsberg å haler ut penger av statskassen, så har jeg funnet ut at donormotoren i Audi også heller 27 grader, som i LT. Det fant jeg ut da jeg så en Youtube video om bytting av kam reim. En mekanikker hadde en helningsmåler app på telefonen og da viste den 27 grader. Dermed kommer også girkassa rett, tror jeg. Det var en deilig oppdagelse. Jeg har bekymret meg for at turboen skal ta borti ramma/karosseriet, så det må kappes og sveises i bærende konstruksjon, dette da tyskeren som har konvertert sin LT har måttet gjøre det. Men han har K16 turbo, mens jeg har K14 turbo, så muligens min er mindre. Jeg skal i alle fall ta meg en tur til Turboservice i morgen og spørre dem. Det viser seg at det sitter en klave eller hva man skal kalle det, på undersiden av motoren, rundt bunnpanna. Bytter jeg over den fra LT motoren, til TDI motoren så vi antakelig alle hullene på girkassen passe.
Jeg har litt kommunikkasjon med Jørgenrud bil og deler i Spydeberg. De er spesialister på deler til eldre Volvo opp til 240 og ford mustang. De skal ha sensor som gjør at jeg må ha den i 4de gir for å legge i overdriven og oljefilter til girkassa, så det får jeg mest sansynlig fra dem. De hadden en clutch til en 240 GLT V6 på vei inn så de skulle se på den, før de bestilte til meg.
Dennis skal på PKK på tirsdag ettermiddag og forhåpentlig vis går den rett igjennom og da er det bare å ta motoren ut. Men først er det mandag og da, da er det treff for VW bus drammen og dit har jeg tenkt meg med Dennis og jeg er helt sikker på at vi møter VW coach der for han gleder seg som en unge til julaften
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I går var Dennis på PKK. Det var en skade på innsiden av venstre bakdekk, så det bulte ut. Det var det eneste. Irriterende nok, så må jeg da tilbake og betale for etterkontroll, når dette er fikset. Men jeg slipper å oppleve at dekket eksplodere mens jeg kjører. Dekkene som nå sitter på T4'n blir satt over på Dennis og de vanvittig stygge stålfelgen som de står på blir kastet. Jeg kjøpte 16 toms alu felger fra en 151hk, på Finn i fjor, med litt mønster igjen på dekkene. De blir satt på T4'n. Dermed blir jeg kvitt 5 hjul, som tar opp plass (jeg kaster reservehjulet også når jeg først er i gang.)
Før jeg hadde PKK på Dennis kjørte jeg A6'n som er motor donor til Dennis på høggern, så da får jeg plass til alle våre kjøretøy på egen tomt, noe sikkert naboene setter pris på. Dessuten får jeg bedre plass til å jobbe på Dennis og motoren.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Loddet er kastet, som vi feilaktig sier på norsk....
I går fikk t4'n nye alufelger og dekk. I dag ble de gamle dekkene satt på felgene til Dennis og den ble EU godkjent til August 21. fra PKK bar det rett hjem og så jekket jeg den opp og la klosser under. 12cm bak og 18cm forran ga levelig arbeidshøyde. så la jeg meg under bilen og ble der i nesten 3 timer. Det meste er demontert under, men jeg var så møkkete at det måtte en skikkelig dusj til før jeg kunne tenke på å gå in i bilen. I morgen begynner jeg inni bilen, dersom det ikke blir for mye regn.
troyca
-
-
Posts: 612
Joined: 08 Mar 2010, 11:30
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310
Location: Romer-Riket

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by troyca »

Regner det inni bilen ?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

troyca wrote:Regner det inni bilen ?
:D :D Nei da, men det blir en del turer under bilen alike vel og når jeg jobber så svetten siler så blir det ganske høy fuktighet......
Nå er motoren ute av Dennis og jeg lastet både gammel og ny motor inn i T4'n og elefantjekken inn i bilen til Hanne og så dro vi til vaskehallen på bensinstasjonen og tok en skikkelig motorvask på begge motorer. Jeg har ikke lyst til å ha en skitten og møkkete motor liggende å slenge. Ikke mange som har T4 med 16 sylindre 7,4 liter og twin turbo.
Det neste nå er å få kappet og sveiset bunnpanne og oljepickup.
Post Reply