Nye Kånebilen

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
Post Reply
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Nye Kånebilen

Post by Even »

Har jo skaffa meg en 2011 t5. Meget fornøyd :D . Har etpar planer, men det koster jo å fikse på nyere bil, så må ta litt etterhvert!
Foreløpig har bilen fått montert 13 polet tilhengerkontakt, så vi får strøm i campingvogna. Ny olje på motoren, og det skal monteres nytt passasjerer sete, da det sto en 2 seter benk der. Nytt sete med rett trekk kommer mandag! Passer bra da vi skal reise tirsdag.

Tenkte å få bytta olje på girkassen, men det er visst ikke noe en gjør selv.... Så meget avansert ut :shock:

Skal uansett få bytta støtdempere bak nå i helgen. Di som står i nå er litt slakke.... Bilder kommer etterhvert
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Stein
-
-
Posts: 1195
Joined: 20 Aug 2004, 20:41
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790
Location: Inderøy, Nord Trøndelag

Re: Nye Kånebilen

Post by Stein »

Olje på girkassen skal være ganske greit. I hvertfall på min 6 trinns manuell. Silenhag her på forumet har laget en fin instruksjon om dette byttet. Både tekst og video.

Støtdempere bak var veldig mye enklere enn jeg hadde trodd. Men du må ha 18 mm kopp og fastnøkkel. Og husk å bytte ut boltene med nye originale.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Har dsg... Etter det jeg har sett er det litt mer bry å bytte... Støtdempere er lett å fikse selv. Like lett som på t4 ser det ut som,å det har jeg jo gjort en gang ;)

Radioen er et kapittel for seg selv. Dab som kun tar inn p4 og noen lokale stasjoner. Står blåtann i menyen, men finner ingenting når jeg søker... Har noen taster i taket som visstnok skal brukes til tlf, men skjer ingenting når jeg trykker på dem. Moden for utskifting?

Har lest en plass at det finns programvare for girkassen som gjør at den går i fri når du står stille? Mulig jeg har misforstått, men det var for å spare girkassen ved mye stopp i køkjøring.?
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Da vi skal dra campingvogn på ferietur, har jeg godsnakka me et verksted i Sandnes som skal skifte olje på girkassen. Ringte i dag, å fikk tid allerede i morgen tidlig:) Blir kjekt å ha bil med rett størrelse til å dra vogna!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Ferie med vogn unnagjort! :D Kjekt med caravelle igjen! Stabilt å kjøre med :) . Sterk motor og god girkasse. Godt å sitte høyt oppe igjen og se ned på småbilene :D

Fikk skifta girolje, og hadde bare 3.5 time fra vi fikk bilen til vi skulle være i Kristiansand... Med vogn på slep. Gikk såvidt.

Har fått problemer med risting ved hastighet mellom 50 og 80...bilen vagger sinnsyk sideveis under akselerasjon... På alle gir. Redd det er noe alvorlig med drivverk eller noe? Måtte bare liste oss hjem fra Bryne i går... Vagget faktisk sånn at det høres ut som girkassen eller noe dunket borti en plass. Begynte med litt risting i oppoverbakke med vogna på slep.... Bilen skal på verksted neste uke for sjekk. Noen som har vært borti lignende?

Radioen får jeg ikke koblet til blåtann. Har også kun p4 på dab... Så ny radio må til. Noen som har forslag? Kan jo i dag se når jeg stiller på klimaanlegget i displayet.

Har sett noen radioer på ebay og lignende, men problemet med endel av disse er at det er jo nettbrett eller så avanserte at det blir bare tull. Vil ikke ha spill og annet vas... Vil ha dab og mulighet for bt og koble til telefon for musikk. Skal helst ikke koste skjorta hellet!

Har jo også selvfølgelig fått en motor som liker olje.... Tur retur Nederland med vogn på slep har det gått med 7 liter olje.......... Satset på at ny motor kan ordnes med forsikring fra selger (forhandler) visst ikke blir det dyrt for oss. :roll:
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Risting skyldes visstnok en dårlig drivaksel... Så verkstedet har bestilt ny. Da er det bare å vente på den, og håpe på det beste :)
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Drivaksel bytta, risting vekk! Etter turen til Tinn har oljeforbruket økt en smule... Er jo litt mer motstand å kjøre den veien, enn å lunke i flatt landskap sörover tyskland :) Skal inn på verksted på mandag, for mest sansynlig å renovere motoren...

I den forbindelse, noen med gode forslag til ting som må gjøres, når motoren allikevel er ute? Registerreim er jo selvsagt.

Ser darkside delvelopments selger ekstern oljekjøler laga til denne motoren. Kan det være lurt og montere, siden bilen blir brukt som trekkdyr?

https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... -cfca.html

Har og til dsg girkassen, men det et universal, så vet ikke helt hvordan det et å montere...

https://www.darksidedevelopments.co.uk/ ... r-kit.html

Egr bør jo blokkeres og kodes ut, men usikker på dpf, da den må fjernes, og det kan jo ses, og blir problem på pkk....
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Nye Kånebilen

Post by Der Postmeister »

Finnes vel dpf dummies å få.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Har googlet en del ang radioen, å funnet ut at blåtann finnes, men det et en ekstern enhet, som jeg tydeligvis ikke har... Morro... Så ny 1din radio og ny ramme er bestilt fra ebay. Skal følge med overganger og.

Ny eksos kan se ut til trengs etterhvert... Ganske rusta den som henger under bilen... Ser bla miltek har komplett eksos med dummy dpf... Fristende! Men må ta litt etterhvert, utgifter må stå i stil med inntekt, sier fruen...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Installert ny dabspiller i dag. Litt knot men noen ledninger... Finner ikke en kobling som kutter strømmen når jeg skrur av tenningen. Eller, den bryter strømmen, men skrur seg på igjen etter noen sekunder. Litt frustrerende! Gode råd om hvordan det kan gjøres? Vil ha det sånn at radion skrur seg av automatisk!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Google er fint! Fant ut at sikring nr 19 går på nøkkelen. Men... Det er sikring 19 to plasser! Med multimeter fant jeg rett sikring ;) kjøpte ekstra sikringsholder med ledning på biltema, så da fikk jeg kobla på ledningen fra radioen. Så nå går radioen av når jeg trekker ut nøkkelen. Nå står skikkelig ryggelys, fungerende støtdempere og fjærer på vent.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Har nå prøvd å legge ut bilder... Gir foreløpig opp...

Har fått montert kraftigere dempere. Fikk med fjærer og, men holder i massevis med dempere! Det var brukt, men fungerer knallbra! Mye mer enn stiv nok nå :D

Montert ekstra ryggelys. Står under støtfangeren bak. Hjelper MASSE! Hentet strøm fra batteriet under førersetet, så slipper jeg å bekymre meg for å svi di orginale ledningene :shock:
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Image
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Da er motoren bytta,og noen modifikasjoner gjort. Ny turbo og... Brukte jo over 4 liter olje på turen til Tinn! Ble sprekere og! Den gamle motoren, som kun var kjørt 122.000km var helt utslitt.......

Har kutta den gamle egr-kjøleren i to og sett på innmaten. Ser ut som en anode som har vært i saltvann. Ganske oppspist.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 990&type=3

Tett var den og,full i olje og koks!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 990&type=3

Så det er faktisk denne som er synderen,og ødelegger motorene...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Bilder av bilen har jeg og!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 990&type=3
På vei fra Tinn

Partikkelfilter.....neitakk :)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 990&type=3
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Jau... Ute på tur med vogn i pinsen. Blåste en slange på kjølevannet. Viste seg at den manglet slangeklemme etter motorbytte. Verksted som har gjort feil. Satte den på,fyllte opp med vann og kjørte videre uten lokket på gullfiskbollen. Fikk satt på klemme i Mandal. Fullte opp med væske og satte nesen hjem etter en fin helg. Kom nesten hjem før motoren plutselig rykka til og oljetrykket forsvant... Åpna panseret og konstaterte at siste rest av vann kokte ut...

Verksted har konkludert med gåen toppakning eller sprukket topp. Har kjørt mesten 6000km siden motorbytte, så mekanikeren mente at toppakningen har røket,og derfor har slangen hoppa av. Ikke at toppen har gått pga at slangen hoppa av.

Slipper å bruke penger på dette,iallefall, selv om vi står uten sjikkelig bil... verkste tar rekningen. Men di lurer jo på om di skal se etter en ny, brukt motor å sette inn. Redd vi kan få problemer med oljeforbruk eller annet en gang til....
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
grumpy
Posts: 12
Joined: 13 Sep 2018, 14:58
Car: 2004 VW California (T5)
Phone: 908 71 638
Location: Tau, Rogaland

Re: Nye Kånebilen

Post by grumpy »

Er det ikke herlig med bil? Heldig du som har garantier og slikt hvertfall, man lærer å sette pris på de små tingene som gammelbil eier
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Image
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Jøss! Fikk til bilde! *imponert* :D. Litt sur for tiden. Har jo ødelagt motor nr 2. Gåen topp som førte til vann i sylinder nr 3,og dette bøyde ventilene....ferien nermer seg og vi står uten bil. Di vil ikke gi meg ny motor, kun brukt. Så da står jeg i dritten. Brukt cfca er jo alerede ødelagt pga av egr kjøleren som smuldrer opp. Forstår ikke hvordan jeg skal fikse dette...................
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Nye Kånebilen

Post by Even »

Har gått over til fienden... Eller "the dark siden" om du vil. Synd, men sant...... Pga motorproblemene som vw har, og en selger som ikke er villig til å ordne opp, har jeg handla mazda... Ikke en kassevogn, men iallefall en driftssikker bil med nybil garanti. Taper en haug med penger på denne bilen, men når jeg nå er på 4. måneden uten bil på et år blir jeg rett og slett litt sur. Men, ikke umulig at vi kjøper noe senere....
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Post Reply