EU KONTROLL MED PROBLEM

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
CARAVELLE
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2003, 14:34
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642
Location: Kodal,Vestfold

EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by CARAVELLE »

EU KONTROLL
Hadde min 1988 syncro på eu idag ,fikk 2èr feil på tåkebaklys ,tenke det var grei skuring men det var det ikke siden det ikke var noe strøm der de skulle vært,bryteren står på plass i dashen .
Er det noen som eventuelt har en pæreholder på venstre siden til salgs må være med tåkelys
Er det påbudt med tåkebaklys?
Hans Kristian Halvorsen
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by Even »

Nei,er ikke påbudt med tåkebaklys. Men du må fysisk fjerne lyset for å få det godkjent uten. Problematisk visst det sitter i baklyset sammen med di andre lysene...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
CARAVELLE
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2003, 14:34
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642
Location: Kodal,Vestfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by CARAVELLE »

Det er helt vanlige bak lykter ikke noen som står for seg selv,tåkelysbryteren er koblet til tåkelys foran som er iorden
Det er blinklys,ryggelys ,parklys og bremselys og ett hull men ikke noe form for strøm til det femte hullet som jeg vil tro er beregnet til tåkelys
Får høre med noen på Møller Sandefjord imorgen og få råd derfra om hva jeg kan gjøre
Hans Kristian Halvorsen
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by Buss Marius »

Litt rart at det er bryter, men ikke pæreholder. Jeg trodde for øvrig at det var et standard bakstykke på disse lyktene, der det var hull for alle de forskjellige pærene.
På min LT skal jeg nå montere tåkelysbryter, men den skal brukes til ekstra fjernlys, men selve bryteren har funksjon for både foran og bak. Den har aldri hatt tåkelys, selv om det er avsatt plass i baklyktene for tåkelys.
Ellers kan du jo teipe over tåkelyset, da er det ikke tåkelys.....
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by ducce999s »

Tåkelys bak var ekstra utstyr, bryteren har noen satt inn for å bruke til noe annet type ekstralys. At det sitter en brytere på panelet er ikke grunnlag for å kreve fungerende tåkelys på en bil som ikke hadde det montert originalt [emoji4]

Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
CARAVELLE
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2003, 14:34
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642
Location: Kodal,Vestfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by CARAVELLE »

Tusen takk for svar får prøve å få det svart på hvitt fra Møller att den ikke er levert med tåkelys orginalt
men att tåkelys på disse bilene er ett tilvalg .Det er firkantgrill på denne med tåkelys innerst, så mulig byttet grill en gang og da har bryteren
også blitt montert.Hadde en 1981 mod 1,6 diesel buss og 1984 modell transporter med 1,6 diesel,på slutten av 80 tallet og ett stykke inn på 90 tallet.
Disse hadde ikke denne bryteren
Hans Kristian Halvorsen
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by Der Postmeister »

Denne skal nok ha firkantgrill originalt, og da er det fjernlys innerst. Ikke tåke. Norske biler hadde stort sett dette etter 87. Rundlykt var da sjelden. Og tåkebaklys er ekstra utstyr de færreste hadde før T4 dukka opp.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
CARAVELLE
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2003, 14:34
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642
Location: Kodal,Vestfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by CARAVELLE »

Du har helt rett,jeg fløy helt rundt meg selv etter jeg kom hjem med mangellappen.
De virker jo bare ved fullt lys,så hvor kontrolløren har de tåkelysa fra er en gåte.
Tåkelys kom først på T4 er også greit å vite ,hadde det ikke på min T4A men mulig på 1997 modellen
Da får jeg hente prøveskilt og ta tur innom verkstedet igjen
Hans Kristian Halvorsen
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by OddN »

Fjern bryteren og dra tilbake og fortell dem at den (bryteren altså) var ettermontert og brukt til noe helt annet enn tåkebaklys. Evt henvis til forskriften om at det ikke er påbudt med tåkebaklys.

Tåkelys foran og tåkebaklys har vært ekstrautstyr på T3 i allefall siden det nye ledningsnettet kom i 84. Og som du ganske riktig har oppdaget var det forskjellig pæreholder på de med tåkebaklys.
CARAVELLE
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2003, 14:34
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642
Location: Kodal,Vestfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by CARAVELLE »

Du har helt rett,fjernet bryteren og da blei det i orden.Helt opphengt i att det stod tåkelys tegnet på den.
Nå er den godkjent for 2 år vil jeg tro etter de nye reglene
HURRA
Det er noen her på forumet jeg vil takke for å ha kommet så langt.
NARLE for hjelp med motor,RAAEN for caps og andre deler,Odd`N for multivan setetrekk +en jeg ikke husker navn på for en diff som speedometer virker på.
Hans Kristian Halvorsen
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by OddN »

CARAVELLE wrote:Odd`N for multivan setetrekk.
Å, det er den karen... Hvordan går det med interiøret? Er det kommet på plass i bilen?
CARAVELLE
Posts: 78
Joined: 14 Nov 2003, 14:34
Car: 1988 syncro halvcamper
Phone: 40841642
Location: Kodal,Vestfold

Re: EU KONTROLL MED PROBLEM

Post by CARAVELLE »

Setene foran og benken er på plass blei ikke så galt det, mye bedre enn det som var.Benken er en soveseng fra Paruzzi.

Har ikke bestemt hvordan resten blir seende ut,
Skal også prøve meg på å få viscose til å fungere igjen
Hans Kristian Halvorsen
Post Reply