Lading av fritidsbatteri.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Lading av fritidsbatteri.

Post by Indian »

Er det lurt å lade fritidsbatteriet ved å koble laderen til startbatteriet? Jeg bruker en Cyrix skillerele.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Der Postmeister »

Vil den skjønne at den skal lade det du vil den skal lade da?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vwcoach
-
-
Posts: 2350
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by vwcoach »

Ikke noe problem. Jeg har koblet laderen direkte på startbatteriet, fritidsbatteriet er koblet via dynamo, så begge batterier lader enten via dynamo eller batterilader. Så fort jeg kobler til ''landstrøm'' så lader jeg altså begge batteriene
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Buss Marius »

Skillereleet skal jo åpne for lading av fritidsbatteriet ved en viss spenning, så det er bare å måle spenningen på fritidsbatteriet før du kobler til lader, og så måle når det har ladet noen timer.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Needforspace »

Batteri som kobles sammen bør være av samme type, størrelse og alder. Om ikke vil det "beste" ta skade og bli ikke lenger det beste.
Derfor bør lading forgå fra flerkanals lader eller fra to forskjellige. Det er nok heller ikke ideelt at begge får lading fra dynamoen men spørsmålet er hvor mye man ønsker å legge i denne problemløsningen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Sløkkas
-
-
Posts: 751
Joined: 04 Jan 2009, 17:49
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI
Location: Stavanger / Stord

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Sløkkas »

Needforspace wrote:Batteri som kobles sammen bør være av samme type, størrelse og alder. Om ikke vil det "beste" ta skade og bli ikke lenger det beste.
.
Selv om det er et skillerele av god kvalitet imellom?
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Needforspace »

Når releet kobler inn er det full forbindelse som om batteriene var paralellkoblet. Self bare i tiden releet er aktivt. Så, ja.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Sløkkas
-
-
Posts: 751
Joined: 04 Jan 2009, 17:49
Car: 98 mod. T4 2.5 TDI
Location: Stavanger / Stord

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Sløkkas »

Interessant! I seilbåten min har jeg både start og forbruksbatteri. Forbruksbatteriet står på konstant vedlikeholdslading når båten ligger i havn, noe som gjør at skillereleet da antagelig alltid er "åpent" (jeg tror det åpner begge veier). Da vil altså batteriene mine "krangle" og ødelegges på sikt? Da må jeg sette inn en bryter for å skille batteriene manuelt når forbruksbatteriet står på vedlikeholdslading..?
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT

T4 2.5 TDI - 1998
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Drittsekken »

Jeg har ikke så mye kompetanse på batteri, men er utdannet automatiker og har en viss peiling på elektrisitet generelt.
Slik jeg ser det kan det ikke ha så mye å si.

Det jeg har forstått er dumt med sammenkoblete batteri er at dersom de oppfører seg forskjellig vil de kunne tappe hverandre og dermed skade hverandre. Altså, i prinsippet at det ene "lades" fra det andre.

Hvis vi tenker at vi har 3 strømkilder (2 batteri og lader/dynamo).
- Når man ikke lader (enten via lader eller dynamo) er skillereleét lukket og batteriene er ikke sammenkoblet.
- Når man lader øker spenningen og skillereleét åpner. Da er det elektrisk forbindelse mellom de to batteriene, men det kommer en høyere spenning fra laderen/dynamoen slik at strømmen vil gå inn i batteriene. Det vil ikke kunne gå strøm ut fra et batteri og til det andre siden strøm bare kan gå én vei om gangen. Derfor vil det ikke være noe problem så lenge ladespenningen er høyere enn begge batteriene sin spenning.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Needforspace »

Bare videre formidler det jeg har lært, men legger til for egen regning at ved vedlikeholds lading har jo ikke laderen konstant spenning over batteri spenningen og det gjelder forsåvidt ikke lading fra dynamoen heller egentlig så en viss mulighet for skal vi si "vandring eller påvirkning" i retur fra de forskjellige komponentene vil det nok kunne bli. Hva dette fører til må andre si sikre ting om. De fleste gir jo egentlig bæng i dette og tar kostnaden av og til for nye batterier.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Indian »

Jeg hadde et Hawker Odyssey batteri i motorsykkelen min som gikk helt tom for strøm og jeg fikk ikke lade det med lader. Jeg koblet et nyladet batteri til og lot dem stå over natta. Dagen etter ladet jeg Hawker-batteriet på vanlig måte.
steini
-
-
Posts: 116
Joined: 22 Aug 2015, 20:05
Car: 2003T4 2.5 Tdi Syncro

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by steini »

Er dette et AGM batteri? Da er det bare å koble sammen med skillerele.
Har selv 2x100Ah agm batteri i bilen som lader med et skillerele (de har stått i siden 2011) samt de blir også ladet med sol og skillerelet åpner den da også når fritidsbatteriene er fulladet og topper opp startbatteriet.

Dersom det er et litium batteri må du også passe på at det får riktig spenning samt at det ikke lader i minusgrader.
steini
-
-
Posts: 116
Joined: 22 Aug 2015, 20:05
Car: 2003T4 2.5 Tdi Syncro

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by steini »

Needforspace wrote:Når releet kobler inn er det full forbindelse som om batteriene var paralellkoblet. Self bare i tiden releet er aktivt. Så, ja.
Nei dette har ikke noe å si ladespenningen er høyere en batterispenningen på begge batteriene. Det eneste forskjellen er at batteriene lader med forskjellig strøm.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Needforspace »

steini wrote:
Needforspace wrote:Når releet kobler inn er det full forbindelse som om batteriene var paralellkoblet. Self bare i tiden releet er aktivt. Så, ja.
Nei dette har ikke noe å si ladespenningen er høyere en batterispenningen på begge batteriene. Det eneste forskjellen er at batteriene lader med forskjellig strøm.
Om skillereleet er koblet på standard måte med styring fra negativ vil batteriet som er koblet som master lukke skillereleet ved 13.3V og åpne ved 12.8V
Disse tallene kommer fra Biltema sitt skillerele.
Det betyr at så lenge startbatteriet holder over 12.8V er batteriene koblet sammen uavhengig av om det er lading på eller ikke.
Hva dette har å si for batteriene er det nok mange meninger om, personlig bryr jeg meg ikke så mye om det, men jeg har uansett koblet styring av skillereleet slik at det lukker bare under lading fra dynamo, ellers er batteriene adskilte.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Lading av fritidsbatteri.

Post by Indian »

Jeg snakket med en som selger utstyr fra Victron Energy. Han påsto at det Cyrix-releet lader begge veier. Når fritidsbatteri er fulladet, lades startbatteriet når laderen er koblet til fritidsbatteriet og omvendt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Needforspace »

Godt mulig. Det releet er muligens den mest avanserte enheten i hele bilen din, langt mer avansert enn de enkle Biltema skillereleene de fleste av oss bruker.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Vandrefalken »

jeg fikk satt inn litiums batteri i bo delen,og fjernet den ,sorte, boksen, monterte lader beregnet for litiumsbatt. 110w.solcellepanel på taket. etter ca 5 mnd. begynte skillerele å klikke veldig.kjørte innom scandinavia batteriimport,på rige kr.sand,og der var det en som sa at det er nok en konflikt der pga,vanlig startbatt.og litiumsbatt. kjøpte nytt skillerele beregnet til litium. det skulle visst sørge for at startbatt.ble ladet opp til 13,7 volt før det åpnet opp for litiumsbatt. tenker at det er bra, men skulle det bli problemer,kan jeg bare koble vekk forbindelsen fra litiumsbatt.og dynamo,og håpe att solcelle vil være nok di gangene jeg ikke har landstrøm
Håvard Trygsland
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Indian »

Jeg skal montere litiumbatteri i vinter. Jeg skal bruke Skanbatt og DC til DC lader fra Ctek som skillerele da jeg har tenkte å montere en solpanel på taket senere.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Italjohn »

Jeg har denne flotte laderen fra Victron. Den har uttatk for opptil 3 batterier, og kan stilles inn via app hvilken type batteri en skal lade.
Her vist med to batterier og skillerele fra kina.

Image

https://www.youtube.com/watch?v=V3N_uZum58Y&t=
danielmm
-
-
Posts: 157
Joined: 06 Sep 2017, 19:18
Car: 2002 T4 2.5TDI
Phone: 48050458

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by danielmm »

har i min t4 1115 ah startbatteri og 115ah forbruksbatteri i lasterommet.
la opp skillerelle og automatsikring på veggen bak i lasterom. brukte 25 kvadrat kabel fra startbatteri og bak til forbruksbatteri. har koblet opp en kinawebasto der på 5kw. 2 år siden nå.
webastoen går hver dag det er kaldt. 1 time om morgen og starter 30 min før jeg kjører jeg. så går den til jeg er hjemme. varierer litt hvor kaldt det er. men 1.5-2 timer hver dag.

har ca 20 min kjøretid til jobb(landevei)
jeg har aldri hatt behov for å lade batteriet med landstrøm.

på forbruksbatteriet er det tilkoblet sigarettenner, usb,webasto, voltmeter for begge batterier og radioen.
funker som juling.

har tilogmed brukt webastoen i 3 timer uten ekstra lading for å tine av bilen når det har snødd mye. og enda ikke blitt fri for strøm

har laget det sik at jeg kan stenge for varmluft i varerommet bak(har lang utgave av t4 reg som varebil)
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Vandrefalken »

Var på min første overnattingstur med kinabrenner, på, hele døgnet. Parkerte søndag kl.13.00. kjøleskap sto på 4 grader,kinabrenneren holdt 20-24 grader,(kunne sitte i t skjorte) (: streamet på pc,en i 8 timer,skrudde ned tempen til ca.18 grader kl.24.00.stod opp i 9 tia,og brenneren varmet fremdeles,(: Har et 75 amp.litiumsbatteri,110w solcelle på taket,overskyet vær. Voltmeteret sto på 13,2 volt etter nesten et døgn,men viser vel ikke hvor mye det er igjen på det, blir tomt brått. Er fornøyd med det. På sommeren er jo ikke brenneren på,og sola sørger for mer lading,og hvis jeg skulle campe lenger på høsten/vinteren,kan jeg jo sette maten ut i en kjøleboks. Skal tste en gang hvor lang tid det tar før batteriet blir tomt
Håvard Trygsland
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Indian »

Vandrefalken wrote:Var på min første overnattingstur med kinabrenner, på, hele døgnet. Parkerte søndag kl.13.00. kjøleskap sto på 4 grader,kinabrenneren holdt 20-24 grader,(kunne sitte i t skjorte) (: streamet på pc,en i 8 timer,skrudde ned tempen til ca.18 grader kl.24.00.stod opp i 9 tia,og brenneren varmet fremdeles,(: Har et 75 amp.litiumsbatteri,110w solcelle på taket,overskyet vær. Voltmeteret sto på 13,2 volt etter nesten et døgn,men viser vel ikke hvor mye det er igjen på det, blir tomt brått. Er fornøyd med det. På sommeren er jo ikke brenneren på,og sola sørger for mer lading,og hvis jeg skulle campe lenger på høsten/vinteren,kan jeg jo sette maten ut i en kjøleboks. Skal tste en gang hvor lang tid det tar før batteriet blir tomt
Har du montert brenneren inne i bilen eller under?
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Vandrefalken »

har den inni skapet ved siden av kjøleskapet, utblåsning ut skapet nærmest førerstolen.
Håvard Trygsland
Vandrefalken
Posts: 24
Joined: 28 Sep 2019, 13:11
Car: 99 mod.California 2.5 tdi acv.
Phone: 92084928
Location: kristiansand s

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Vandrefalken »

Hadde problem med en strømtyv, hvis bilen sto i flere dager ,så sank startbatteriet til 12 volt.Trodde at mitt nye Cyrix relee ville lade startbatteri når forbruksbatteriet var fullt,men det gjorde det ikke.( Har solcelle på taket). Det viste seg at det var dårlig kontakt i styrestrøms ledningen inn på releet.Tok av kontakten fra ledningen som kom fra strømforsyning foran i bilen (orginal ledningen) og satte di direkte på forbruksbatteri, da ble det lading av startbatteri (: Nå gjenstår det bare å se om det blir noen konflikter pga. vanlig startbatteri,og litiumsbatteri bak. Nå blir begge batterier ladet både av dynamo,og solcelle. Begge batterier er ca.1 år gamle,så jeg skal komme med oppdatering av ,sammarbeidet,mellom di to,og håper at det er startbatteriet som først tar kvelden,hvis noe går galt.
Håvard Trygsland
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Lading av fritidsbatteri.

Post by Indian »

Har du riktig Cyrix rele for lithiumbatteri?
Post Reply