Jeg vurderer mulighetene for å sette på et solcellepanel på min T3 camper for å kunne ha tilgang på fornybar strøm når bilen står parkert offsite uten tilgang på 220V.
Har sett litt på forskjellige alternativ rundt batteri for lagring av solstrøm.
Alternativ 1: Goal Zero Yeti 400 Lithium i tillegg til eksisterende batterier
Først tenkte jeg på en Goal Zero Yeti 400 Lithium. Fordelene med denne, er at den er portabel og tilbyr et infopanel hvor man enkelt kan lese av status på batteriet. Det er også uttak diverse strømuttak out-of-the-box, som gjør dette til et svært brukervennlig alternativ. Men det er veldig kostbart i forhold til mengden strøm det kan lagre.
https://www.vpg.no/goal-zero/283960/goa ... thium-230v
Alternativ 2: Benytte det forbruksbatteriet jeg allerede har
I tillegg til startbatteriet, står det koblet til et 12V 63Ah batteri fra Biltema i bilen fra før. Fordelen med dette, er at det passer under førersetet. Har forstått at det ikke er alle batteri som gjør det. Ulempen med det, er at det ikke er et særlig bra batteri. Vet ikke hvor godt egnet det er til å ta i mot strøm fra solcellepanel?
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000029844
Alternativ 3: Bytte ut eksisterende forbruksbatteri
Har sett på et 12V 100Ah lithium batteri. Det koster litt i innkjøp, men skal visst være et langt bedre batteri enn det jeg har fra før. Det passer neppe inn under førerstolen, så da blir alternativet eventuelt å plassere det i skapet bak. Er det noen som vet om dette eventuelt kan seriekobles med de andre batteriene? Hvordan vil det funke å koble et lithium batteri sammen med andre batteri som har en annen batteriteknologi? Leste noe om at man bør sette en ekstra styring på dynamoen dersom lithiumbatteriet også skal lades under kjøring. Her er det aktuelle batteriet jeg har sett på https://www.sparelys.no/index.php?page= ... &Itemid=39
Så. Hva ville dere gjort? Hva er lurt og hva bør jeg absolutt ikke gjøre? Er villig til å investere noen kroner for å få et skikkelig oppsett som kan gi mer frihet til å kunne bruke strøm så lenge sola skinner.
Alternativer rundt batteri koblet til solcellepanel
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Re: Alternativer rundt batteri koblet til solcellepanel
Jeg håper du går for alt 3, da vi trenger noen forsøkskaniner på dette. Det gir også veldig mye mer strøm en de andre alternativene. Med høyskapet du har rett bak førersetet, spiller det ikke noe større rolle om batteriet stikker litt opp når du fjerner stål lokket.
Jeg hadde vel startet med alt 2, kjøpt ett solcelle panel og en 240V omformer på Jula og sett hvordan det ble. Det utelukker heller ikke alt 3 ved en senere anledning. Dog er batteriet du har lite, kanskje har du bare 30 Ah tilgjengelig. Med et Lithium har du kanskje 80Ah tilgjengelig. Jeg har et 80Ah AGM fra Biltema, de gir meg kanskje 50Ah og det holdt til å drive det lille Electrolux kjøleskapet i som var i Reimo interiøret i ca 36 timer før det var helt dødt.
Du har vel nyttelast i overflod, så de 10-12kg du sparer på ett Lithium batteri er ikke så viktig, På min Karmann LT sliter jeg med nyttelasten, så der blir AGM batteriet fra Biltema, som jeg kjøpte i 2012 byttet ut med Lithium når det er ferdig eller trengs til annen oppgave. Nytt batteri i kombinasjon med solcelle gjør at jeg håper å kunne kjøre kjøleskapet bare på 12v når alt er koblet opp. På de 5 årene vi har hatt bilen har den aldri stått stille mer en 3 døgn når vi har vært ute på tur. Det er bare å legge opp turen slik at man kjører annenhver dag. Skulle det være krise så er det bare å la bilen stå en time på tomgang.
Jeg ser på utenlandske forum, folk som bruker all plassen under baksetet til batterier og elektronic. Det ser jæv…. proft ut men det er jo ikke plass til noe bagasje. Så lurer jeg på, hvor ofte er de 1 uke i gråvær, uten å flytte bilen, bare sitter i bilen å bruker strøm på kjøleboks, laptop og andre duppeditter.
alt 1 GoalZero virker bare veldig dyrt, eneste fordelen er at du kan ta det med deg til ett sted og lade det der.
Jeg hadde vel startet med alt 2, kjøpt ett solcelle panel og en 240V omformer på Jula og sett hvordan det ble. Det utelukker heller ikke alt 3 ved en senere anledning. Dog er batteriet du har lite, kanskje har du bare 30 Ah tilgjengelig. Med et Lithium har du kanskje 80Ah tilgjengelig. Jeg har et 80Ah AGM fra Biltema, de gir meg kanskje 50Ah og det holdt til å drive det lille Electrolux kjøleskapet i som var i Reimo interiøret i ca 36 timer før det var helt dødt.
Du har vel nyttelast i overflod, så de 10-12kg du sparer på ett Lithium batteri er ikke så viktig, På min Karmann LT sliter jeg med nyttelasten, så der blir AGM batteriet fra Biltema, som jeg kjøpte i 2012 byttet ut med Lithium når det er ferdig eller trengs til annen oppgave. Nytt batteri i kombinasjon med solcelle gjør at jeg håper å kunne kjøre kjøleskapet bare på 12v når alt er koblet opp. På de 5 årene vi har hatt bilen har den aldri stått stille mer en 3 døgn når vi har vært ute på tur. Det er bare å legge opp turen slik at man kjører annenhver dag. Skulle det være krise så er det bare å la bilen stå en time på tomgang.
Jeg ser på utenlandske forum, folk som bruker all plassen under baksetet til batterier og elektronic. Det ser jæv…. proft ut men det er jo ikke plass til noe bagasje. Så lurer jeg på, hvor ofte er de 1 uke i gråvær, uten å flytte bilen, bare sitter i bilen å bruker strøm på kjøleboks, laptop og andre duppeditter.
alt 1 GoalZero virker bare veldig dyrt, eneste fordelen er at du kan ta det med deg til ett sted og lade det der.