Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på todo!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på todo!

Post by rocoloco »

Jaja, da ble frykten til en realitet. Etter en fire år med litt «rusk» i automatkassa, og en 7% bakke type lang på menyen, konstaterte eg tap, når den ikke klarte mer enn 40 km / t . Stoppet heldigvis før den lange , 7% tunnelens gap, og ringte etter assistanse. Perfekt avslutning på ferien, si!

Endring til manuell har vært grunnresearchet litt tidligere, men har vært satt på hold pga manglende vellyst eller tiltakslyst for slike ting.

Har nå funnet frem en 2,5 TDi 1999 modell å plukke fra; min er jo en 2002 / 2003 modell, med alle girfasiliteter, som kan leveres på tunet om ikke så lenge. Burde være forholdsvis kompatibelt, tenker jeg?

Og et lite hmmm... Verkstedet kommenterte denne bilen som «kanskje denne var den typen som var beregnet å bytte gearolje på « Dette skulle jo være ultra longlife, selv om den nok var byttet allerede for 4 år siden ved forrige overhaling / forrige eier...

Nå får jeg lage en liten prosjekt-post på dette fantastiske emnet, slik at andre stakkars udugelige jæ...r også kan få røsket ut elendigheten, og få natteroen tilbake i sjela!

Noen av de erfarne gutta boys som har nyttige tips, som gjør at man kan unngå unødige svingslag, og andre korpulente tildragelser?

So far estimerer eg: Min Motorkode AUF ( Giske - modellen ) - Donormodellen 1999 ACV ( Armored Combat Vehicle - modellen )

Girkasse brukt
Mellomaksel
Clutch
Svinghjul - muligens
Bremsepedal
Clutchpedal
Clutchpumpe - muligens kjøpe ny?
Reverssensor
Clutch rør og ledinger

Lodde sammen P- indikator ledninger .

Programmering av datahjerne - hvem kan utføre dette?

Innspill:
Hamre inn nålelager på veiv på motor - Harald

HENTET:
INNGÅENDE AKSEL 102 HK
Motorkode ACV,AYC, manuell girkasse, girk.type AFK,DXZ,FTV;
nydel , D1 220 mm, D2 220 mm, antall tenner 28
Passenger cars range, Kit without bearing, 2-delers sett (trykkplate og lamellplate) - TORLE / TYSFJORD
Last edited by rocoloco on 03 Jun 2020, 19:42, edited 4 times in total.
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by Harald »

Motoren som har hatt automatkasse må få et nålelager dunket inn i enden på veiva, da dette trengs for manuell kasse.

Og jeg hadde sjekket at delenr. på stikkaksler til automat og manuell bilen er det samme, så vet du om det må gjøres noe der.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Harald wrote:Motoren som har hatt automatkasse må få et nålelager dunket inn i enden på veiva, da dette trengs for manuell kasse.

Og jeg hadde sjekket at delenr. på stikkaksler til automat og manuell bilen er det samme, så vet du om det må gjøres noe der.
Takk for gode momenter :D
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

OG da var man plutselig i gang.

Post by rocoloco »

Donorbilens deler vart levert på døra og alt såg ut til å matche fint.

Då var det berre å få dækelskapen ut av verden. Brormannen ordna med en oppstillingsplass i nærleiken av havaristaden, då det viste seg at bilen viste 0 feilkodar, men ikkje starta, eller var sikker på hvilke gear den var i. Usikker på tilstanden generellt no..

Så viste grusplassen (trudde eg) seg å være ei svær garasje, med betongdekke. Haleluja.Og takk gud at eg hadde med glidebrettet mitt.

Så då var det berre å effektuere arbeidslista, plukka frå div kilder på nettt, som følgande:

Fjerne batteriet, og intercooler . Vurderte å blokkere EGR ventilen, men ser på det seinare. Fjerna ekspansjonstanken, pakka til side kjølevassrør, løsne hjulmuttere og navbolt.

Jekka opp bilen og satt på to 3 tonns bukker. Sikra bakdekka.

Fjerna motordeksel, her er det 4 x 13 mm bolta og 2 x 8 mm muttere.

Fjerna hjula, løsna navbolter 27 mm .

Løsna dreneringsskrue for automatkasse, og tømt olje. Lukta brent såklart. Løsna sumpen, og sølte passelig med olje. Lite partikler i sumpen egentlig. Ingenting spisst.... Kan det være solenoiden som er gått egentlig???

Bestillt inn nye navbolter, siden disse er strekkbolter. 150 Nm + 90 grader vending visstnok? Sjekker dette. Bruker de gamle til testkjøring, iaf.

Lløsna bærekulene også 2 xx 14 mm xzn/ m bolter på kvar kule. Disse er strekkbolter også. Byttes etter testing. ( xx Nm )

Har løsna støtdemperane, heilt.18 mm x 2 bolter i toppen. Løsne ABS sensor og caliper, og sikre den med surring. JFC.

Morgondagens arbeide blir då truleg:

Løsne og ta ut førarside - drivaksel ( 12 xzn ). Denne er litt forskjellig i frå den manuelle, visstnok med en cm ++.
Passasjeside - drivaksel fra automatisk er samme lengde. Berre å løsne festet som holder den til blokken, så kan heile akselen førast ut fra gearboksen

Ta ut begge akslingane, og rense med bremserens. Smør dei med CV grease, og sett tilbake muffene. Samme med den indre koblinga.

Fjern C klemma som holder eksosrøret fast. Bruk gjerne et jern til dette.

Løsne de nedre motorfestene, og fjern startmotoren ,nødvendig?

Tøm kjøleveska og løsne rørene frå automatkasse kjøler, som egentlig er en varmer og grunnen til byttet. Koble fra alle føringsrør fra automatkassen, koble fra speedometer wire, KOBLE fra akslingen til speedometer, fjern styrespaken, og tilhørende herligheter.

Hvis velgerkabelen kommer i veien, kan den kuttes.SIDAN DEN ikkje blir brukt igjen.

Det resterende av kabelstrømpene fjernes i sammen med automatkassen og kassens kontrollboks.
Knekk opp boltene fra gearboksen til motoren. Der er også bolter som gå inn i kassen.

Fjern starter blankeplate fra kassens andre side, fra den faktiske starteren.

Plasser en jekk under sumpen på kassen, vha et mellomstykke med tre. Ta opp vekt forsiktig, løsne boltene fra girboksfestet.

(Festet tas vare på, siden det er det samme) . Senk motoren forsiktig ned på jekken.Fjern kassen og skli kassen ut, men vær forsiktig siden den er svært tung. Det kan være lurt å stabilisere kassen på jekken.

Og så får vi håpe på det beste.... for morgondagen. What could go wrong!
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by Buss Marius »

Gikk noe galt siden det ikke ble noe oppdatering fra i går?
Jeg har vel AUF motor i min manuelle 2000 modell. Jeg tror motoren er -98 modell eller noe der omkring. På girkasse enden av veiva satt det en stor klump av noe brunt metall. Det var ikke mulig å presse noe lager inn i den og jeg fikk den heller ikke av. Jeg endte dermed opp med å kappe den med vinkelsliper, og girkassa har ikke noe støtte fra noe nålelager i veiva. Etter ca 15k km virker det ikke som om girkassa har tatt noe skade av det. Merker heller ikke noe vibrasjoner i motoren, da jeg må innrømme at kappingen av klumpen kunne vært gjort bedre.
Alle sensorer i motoren var plug and play og alle kontakter i nærheten av hverandre er forskjellige, så den største utfordringen var luftslanger til div trykk sensorer på toppen av motoren, så demoterer du de må du merke dem godt.
Etter som du har automat hjerne antar jeg det er noen signaler hjernen nå ikke vil få. Jeg vil gjette det ev holder å bytte hjernen og det er bare en stor kobling til alt, så burde vært gjort på et par minutter
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Nei, men takk som spør. Kjempa en tapper kamp mot noen f...jævlige tiltighta, eller varmekspandertet mutterer, på baksiden av torque converter. Da eg endeleg fekk den av, var det også en ipressa pilotlager montert, så då stoppa ting igjen.

Prøvde diverse tjutriks, med grease og brød, samt utdraging med bolter, but no go. En ny vinkelsliper blei innkjøpt, og vipps, så var den historie. Det var den klassiske historia om kost og nytte, der tilslutt kost og nytte vann ein batteridreven vinkelsliper.

Heile presshylsa kom greit ut, når kragen var av.

Ein tur til VW forhandlar avslørte at dei ikkje trudde det var behov for nokon nålelager der, iaf ihht ETKA. Boltane til dobbelmassesvinghjulet fann dei heller ikkje , og blei presentert for boltar som er 30mm lange. ER SVÆRT usikker på lengden på disse!! Virker som om de på delelageret ikke klarer å prosessere at jeg har en AUT ( nå uten automat)

Kanskje noen av dere som VW i begge hjertekammerene, kan hjelpe til her? Finner ingen fornuftige info i ETKA. Usikker på hvordan jeg skal få skikkelig informasjon her...


De opprinnelige ( til torque converter var bare 20 mm lange, og gikk gjennom torque, pluss to fylleplater, så kanskje maks 15mm inn i svinghjulet??

Ergo blir det ikke noen montering før på manda`
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Ny dag og ny morro. Fikk tak i nye bolter på 22 mm som var meget mer passende. M10x1x22. Men til min skrekk ser jeg at merkene til svinghjulet (torque converter) er borte. Famler ergo i blinde med montering av dobbeltmassesvinghjulet.

Prøver å matche opp svinghjulet, via tenningsmerket på dieselpumpen, og kamakselsens tverrsgående merke, som jeg ser igjen, og som virker å matche horisontalt.

Men svinghjulets merke virker å være litt off. Mulig jeg prøver å rotere 180 grader, og se om det gir bedre resultat..

Men dieselpumpe, pluss kamakselmerket burde være nok?

Mulig det er bedre å fjerne toppen, for visuell bekreftelse også.. Men faen da..
jbergum
-
-
Posts: 162
Joined: 12 Jan 2011, 07:23
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by jbergum »

Når du har fått alle boltene gjenget inn i veivakselen står svinghjulet rett (ta en titt på avstanden mellom boltene)...
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

jbergum wrote:Når du har fått alle boltene gjenget inn i veivakselen står svinghjulet rett (ta en titt på avstanden mellom boltene)...
Takk for tipset.

Håper også det. Snakket med en verksmester på VW forhandler som også mente at svinghjulets boltsirkel var asentrisk ( heter det ikke det?) og at det bare har en korrekt posisjon. Problemet er at jeg får svinghjulet helt på og at det da er litt utenfor merket på girkassen.

Krysser fingrene, monterer alt og tester. Så finner vi ut om alt er OK. Arbeid er jo gratis ikke sant? ;)

Men det er mulig at det er en differanse på oppsettet til viskosekobling og vanlig svinghjul.

Den fettstiften kostet meg mye ekstra arbeid ja.
jbergum
-
-
Posts: 162
Joined: 12 Jan 2011, 07:23
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by jbergum »

Du får alle boltene på plass i kun en posisjon: den riktige.
Du har de riktige boltene, gjengepartiets lengde: 22mm.
Merke på svinghjul over rett med "pil" i girkassen, juster kammen til rett posisjon, så klokker du pumpa (beskrevet her inne flere ganger)
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Takk for det, Mr Bergum. Utmerket å få det bekreftet.

Alt på plass nå, utenom akslingene, slik at det skal være lett å flytte bilen, til alt er klart.

Men er nok trøbbel i hjerneseksjonen, for ved tilkobling av batteriet, er det fortsatt blinking litt overalt i de fleste lys, men ingen klare meldinger i displayet. Bare god gammeldags kalkulatorskrift, men uleselig.

Murrer noe om rele nr 109 bak i hjernebarken, kan den lage trøbbel mon tro?? Kanskje bytte denne prevantivt, før hjernebytte.
Ingen AUF hjerner på markedet som jeg kunne finne i dag. Bare synd at bilen er 3,5 timer unna meg til dagen.

Noen oppegående tanker på dette ??
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på todo!

Post by rocoloco »

Sjekkliste for hjernesjekk og elektriske problemer?:

HOVEDINDIKASJON PÅ HJERNEDØD:
- ingen lesbare feilkodar i ECU ( der dei lagrast ) (Oddvarr) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p337112

- Ingen glødelampe-lampe i instrumentpanel, ingen faste visninger i lcd-paneler, tilfeldige karakterer.

Likevel, sjekke følgande først:

- Sjekke eiring på innside av ECU ( Indian )http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120

- Sjekke sikring 109 ( mange )( Drittsekken ) http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=42520

- Sjekke kablar inn til ECU ( Aksdal ) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120

- Sjekke spenning inn til ECU ( Aksdal ) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120

- Sjekke sikringer i boksen (Aksdal) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120

- Sjekke 2 stk 15 A sikringer over relè ( Aksdal ) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120

- Sjekke eldel tenning / tenningsbakstykker (Drtittsekken) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p351366

- Sjekk av startmotor - prevantivit ( Drittsekken - som over)
- Sjekke andre releer (( Bernd 75kW) som over.))



Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Last edited by rocoloco on 31 Aug 2020, 11:19, edited 1 time in total.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Jeg ville startet med å bytte rele merket 109 da det er reléet som forsyner styreenheten for motor med strøm og det er en MEGET kjent feilårsak [emoji846]

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Et helvete kjem aldri aleine

Post by rocoloco »

Då var det på gong igjen. Og helvete var såklart ikkje langt unda.

Bytta rele 109 og toppa batteriet, og displayet såg normalt ut igjen. Takk og lov. Men ingen liv i startmotor.

Kobla på clutchpedalen, men finner ikkje ut korleis sjølve pedalen er festa. Hovedsylinder, Fjær og fjærpin, check. Men kor i alle dager går bolten? Æh...Mangler eg et feste? Skal det koblast sammen med bremsepedalen? ??? Bolten som høyrde med , virkar å være for kort.

Fekk på hovedsylinder og trekt opp linjene. Berre flushing nedenfrå igjen.

Så var det startmotorjævlen, då.. Begynner å måle jording, men ingen motstand registrert. Tar av og pusser koblingane, ingen forskjell. Tvangskjører rele 18, no go! På tide å skru ut driten då. Og løsner 2 bolter, før eg finn ut at dei som demonterte kassa, har runda bolten, som no er øverst på startmotor, og umuleg å komme til.. F.$%&/ i h$%&/(9 også. Det skal absolutt ikkje gå greit nei.

Til biltema for å kjøpe slagtrekker, omformer frå 1/2 ´´til 3/8 ´, og planlegg å ofre ei xzn hylse str M8 på bolten. Tar litt sorger på forskudd, og kryper under blien, medbragt hammar og førnevnte elskverdigheter. Lirker inn hylsa, med forlenger og hamrer den inn. Gikk bra så langt. Må til med en 1/2 ´´forlenger på skrå for å komme til, men til slutt vinner volden. Bytter til slagtrekkar og lar hammaren snakke ei god stund. Deretter ei stund til . ...

Rejoice! Satans forgård slapp taket på bolten, og den kommer greit ut..

Tvangskjøring med startkabel, avslører at den går helt fint den... Skulle kanskje målt styrestrøm inn først?

Tydeligvis det som er synderen her... kva blir det neste no... Er det kanskje noko anna som held helvete med meg?
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

rocoloco wrote:Sjekkliste for hjernesjekk og elektriske problemer?:

HOVEDINDIKASJON PÅ HJERNEDØD:
- ingen lesbare feilkodar i ECU ( der dei lagrast ) (Oddvarr) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p337112

- Ingen glødelampe-lampe i instrumentpanel, ingen faste visninger i lcd-paneler, tilfeldige karakterer.

Likevel, sjekke følgande først:

- Sjekke eiring på innside av ECU ( Indian )http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120
(Avventer)
- Sjekke sikring 109 ( mange )( Drittsekken ) http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=42520
—> Byttet
- Sjekke kablar inn til ECU ( Aksdal ) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120
—> OK
- Sjekke spenning inn til ECU ( Aksdal ) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120
—> OK
- Sjekke sikringer i boksen (Aksdal) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120
—> OK
- Sjekke 2 stk 15 A sikringer over relè ( Aksdal ) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p355120
—> OK
- Sjekke eldel tenning / tenningsbakstykker (Drtittsekken) http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... cu#p351366
—> (bestillt ny)
- Sjekk av startmotor - prevantivit ( Drittsekken - som over)
—> (Funker, tydeligvis)
- Sjekke andre releer (( Bernd 75kW) som over.))
Så det tyder på at hjernen er OK likevel da... VCDS tilkobling neste.

Laget tvangskjøringskabel med sikring direkte på starter fra pluss, for å få start til tross for manglende programmering.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

At startmotoren ikke går på tenningslås kan være at du har fjernet girvelgeren til automaten og dermed også nøytral/park bryteren. Her må du nok inn og sjekke elskjemaer for å finne ut hvilke kontakter som må kobles sammen i sikringstavla.

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Mangla den lange bolten som kobla clutchpedal til bremse og gasspedal. Hadde bare den korte, som hørte til automatoppsettet.
Måtte derfor en liten tur for å få tak i delane i helga, og dermed er det bare montering av dette som mangler.

Bare å finne ut hvordan man kobler bort pnp modulen, hvis nødvendig.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på todo!

Post by rocoloco »

Så var endeleg alt på plass, og det meste på stell. Fjerna ECU til kassa, og klipte de gamle ledningene.

Planlegger å gjenbruke ei av koblingane, til ryggelys. Usikker om eg må benytte meg av ein halvautmatisk modell, antar at eg får signal frå gearkasse, Noko å sette på aksjonslista .

Hadde truleg eit jordingsproblem, så til tross for tjuvkoblingsknapp direkte på starter, no go.

Flytta jordingspunktet, pussa rundt om kring igjen, og laga direkte kobling på starter, isf på batteriet. Og starten kom. Men må bruke switch samtidig.

Hadde ikkje fått med foringa i bakkant av gearkobling, i saman med kassa. Så den må på bestilling. Får den ikke i revers, skal man trykke ned?

Ved testkjøring var det litt vibrasjoner, antar at det er clutch som leiker seg litt.. Dobbelsjekket drivaksel, den gamle var for kort i opphenget, manglet et par cm, og var ikke særlig fleksibel. Benyttet derfor den som hørte til ACV opprinnelig.

Blir skikkelig testkjøring, og forhåpentlig kjøring hjem igjen, endelig. Om den gjenbrukte clutchen er «shite», er det ikke så farlig, primæroppdraget var å se at bilen fungerer greit, og at motor er OK.




Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by Harald »

Bra at det virker! Man skal trykke girstangen ned når en skal ha en i revers ja.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Ja ja, kor lenge var Adam i paradis, nei tilbake til realiteten der man hører hjemme. Fikk litt kluss med clutchpedal. Noen dråper under motorfestet. Litt bekymra for at det hadde lekket bremsevæske in i clutchen Flusha hele systemet igjen. Sterk og god pedal. Kjørte lykkelig av gårde, klar for den 4 timer lange reisen hjem. Ingen vibrasjon. Alt tipp topp. Og....

Full stopp i første krysset. All bremsevæske / clutchvæske var rent ut. F)@$$$& i %%¥€£*%#..

Bergingsbil og hjemreise med buss.

Merke VWerksted har ikke alle delene, ute av sortiment.
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Bytte av clutch, først som sist.

Monterte den gamle clutchen, for å sjekke at motor var ok, ( siden møller hadde «anelse» om problem med motor), og alt gikk jo fint, helt til eg måtte lufte clutchen og dille med blødenippel under gearkassa ( til den indre slavesylinderen). Og då eg leste en kommentar fra Rune Andersen, gikk det opp for meg at nippelen såklart hadde gått til h... under lufting. Plast og metall, en forbanna dårlig match.

Dermed er det bare å få på plass et Luk repkit,https://www.eurodel.no/clutchsett-luk-600-0002-00 tenker eg.. Da blir alt top notch igjen, og ikke så altfor mye arbeide, siden alt er nymontert. Då tar eg like gjerne å bytter foringene på gearopplegget, så er man ferdig for ei stund..

Har høyrt hyggelige ting om Luk, nokon som har formeniningar her?.... Opinions?; som det heiter på nynorsk?
Aksdal
Posts: 32
Joined: 08 Apr 2012, 23:59
Car: T4 tdi
Location: Haugesund

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by Aksdal »

Hei rocoloco.
Det går forsatt med T4 og autumatgear her hos meg.
Du har vel ikkje behov for delene du har bytta ut for å få manuell gear lenger, selge noko så eg har til reservedeler i tilfelle?
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Automatgir-havari - hurra! Konvertering til manuell på t

Post by rocoloco »

Har alt fortsatt så det skal vi ordne. Send pm.
Post Reply