1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
-
- -
- Posts: 801
- Joined: 28 Aug 2011, 12:36
- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
- Location: Nittedal
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Greit med litt stoppekraft på en camper skal du prøve å få det skrevet inn?
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Ja, har snakket med biltisynet og de kjente til Epytec sine bremser, men de mente jeg burde montere skiver bak også slik at det ikke skulle bli så stor forskjell på bremsene.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Fjær er montertRunewilliam_Mercury1952 wrote:Hei! Blir tøft!
Hvis du ikke monterer fjæra som skal inn i hullene på yttersiden av calipperne, så vil klossene kunne slites skjevt.
Hilsen Rune Waltoft
Sent fra min S52 via Tapatalk
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Det var bra. Jeg har lurt litt på om de ville godkjenne bremsene dine når du har såpass store foran og beholdt de puslete bakbremsene. Bra at de bruker hue og ikke godkjenner en bil med så stor forskjell. Forbremsen dine er jo nesten litt overkill.Italjohn wrote:Ja, har snakket med biltisynet og de kjente til Epytec sine bremser, men de mente jeg burde montere skiver bak også slik at det ikke skulle bli så stor forskjell på bremsene.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.
Skal man kunne fortsette å bruke originale tromler bak så bør man holde seg til det minste oppsettet fra Epytec, det som bruker 288mm skiver fra A6 og A6 calippere. Og kan brukes på 15toms felger.
Har du allerede 16 tommers reservehjul på bakluka? Hva slags bakbremser har du tenkt deg? T4 102hk TDI eller T4 151hkTDI, eller noe annnet?
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Siden jeg har de gamle bakbremsene fra min dele-Sharan, hadde jeg tenkt å bruke de.
Det er Lucas 38mm caliperer, og Epytec lager kit til Girling 38mm som jeg håper er kompatible med mine fra Lucas.
De bruker 268x10mm skiver fra VW Sharan 2.8 VR6 (7M8, 7M9, 7M6) (1995) VW NR: 7M0615601 https://www.skruvat.no/Bremseskive-P580833.aspx
Art.nr : 580833 (998,- m/frakt)
Eller denne som koster the halve (686,- m/frakt) Art.nr:363389: https://www.skruvat.no/Bremseskive-P363389.aspx
Eller denne fra Biltema (660,-) 64-357: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000024386
https://epytec.de/en/brake-system/adapt ... er-adapter
https://www.youtube.com/watch?v=rK_8D0iC7kY
Det er Lucas 38mm caliperer, og Epytec lager kit til Girling 38mm som jeg håper er kompatible med mine fra Lucas.
De bruker 268x10mm skiver fra VW Sharan 2.8 VR6 (7M8, 7M9, 7M6) (1995) VW NR: 7M0615601 https://www.skruvat.no/Bremseskive-P580833.aspx
Art.nr : 580833 (998,- m/frakt)
Eller denne som koster the halve (686,- m/frakt) Art.nr:363389: https://www.skruvat.no/Bremseskive-P363389.aspx
Eller denne fra Biltema (660,-) 64-357: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000024386
https://epytec.de/en/brake-system/adapt ... er-adapter
https://www.youtube.com/watch?v=rK_8D0iC7kY
Last edited by Italjohn on 05 Jan 2022, 08:59, edited 13 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Skulle ellers til å si at jeg har funnet ut at brukte deler til det ene av Epytec-bakbremsesettene (det til Golf-bremser) er hønsetenner på hoggerne for tida, men Sharan stod ikke på lista jeg har funnet med kompatible deler. Ville kanskje heller gått for T4-versjonen med 280 eller 294mm skiver, men du har antakelig allerede handlet.
Såvidt jeg forsto på karen på trafikkstasjonen i Drammen skal nok bremsetrykk-"regulatoren" (som jeg mistenker en en tilbakeslagsventil for å holde resttrykk på sylinderne) fjernes ved montering av skiver. Har ikke prøvd selv, men han sa det vanligvis skulle stå omtrent 1 bar igjen i systemet bak for å hindre luftinntrengning elns. Med skiver betyr det varme bremser.
Såvidt jeg forsto på karen på trafikkstasjonen i Drammen skal nok bremsetrykk-"regulatoren" (som jeg mistenker en en tilbakeslagsventil for å holde resttrykk på sylinderne) fjernes ved montering av skiver. Har ikke prøvd selv, men han sa det vanligvis skulle stå omtrent 1 bar igjen i systemet bak for å hindre luftinntrengning elns. Med skiver betyr det varme bremser.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Har ikke Sharan-forbremsene 54mm stempel, forresten? Det flytter jo bremsebalansen bakover i forhold til 57mm-kaliperne Epytec anbefaler.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Det står ATE 57 på kaliperne.subwoofer wrote:Har ikke Sharan-forbremsene 54mm stempel, forresten? Det flytter jo bremsebalansen bakover i forhold til 57mm-kaliperne Epytec anbefaler.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Visst gjør det det...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Fant noe fine foldbare (returfjær) kroker på eBay.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:09, edited 3 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Mine flotte, men noe slite ISRI seter hadde vel fortjent noen nye sitteputer. (ISRI 1000/518)
Den gamle skumgummien holder på å gå i oppløsning, så noen nye hadde helt sikkert gjort seg.
€128,- + frakt
Fant noe info her: https://www.dt-classics.de/westfalia-au ... ckenlehne/
Fant selve skumputen her: https://www.cabrio-heckscheibe.de/unser ... 7025646759
Er på lager 15.04.2021
Noen som har vært borti dette putefirmaet?
https://www.youtube.com/watch?v=QyAjHiZ4kz8
Den gamle skumgummien holder på å gå i oppløsning, så noen nye hadde helt sikkert gjort seg.
€128,- + frakt
Fant noe info her: https://www.dt-classics.de/westfalia-au ... ckenlehne/
Fant selve skumputen her: https://www.cabrio-heckscheibe.de/unser ... 7025646759
Er på lager 15.04.2021
Noen som har vært borti dette putefirmaet?
https://www.youtube.com/watch?v=QyAjHiZ4kz8
Last edited by Italjohn on 24 Sep 2021, 11:11, edited 3 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Ikke hørt om disse folka før, men veldig kult!
Har et par fremstoler som kunne hatt godt av ny rumpepute
Har et par fremstoler som kunne hatt godt av ny rumpepute
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Meget interessant. Jeg antar det er samme ISRI seter jeg har i min VWLT. Vi har lagt i en sittepute og et trekk oppå, for å sitte mer komfortabelt. Stoffet i passasjer setet er revnet på flere steder. Jeg antar det skyldes at noen har tråkket på det når de har beveget seg mellom forsetet og lenger bak i bilen.
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Denne delen er defekt på min bil, så jeg har montert en silikonslange fra Brickwers der. Men se nå at det er mulig å få tak i original delen igjen. Tror den skal ha en lyddemper effekt på innsugslyden. Hva tror dere, er det verdt å bytt til denne med lyddemper? € 59.49
https://shop.bus-service-bodensee.de/VW ... QNxztWVPXg
test
https://shop.bus-service-bodensee.de/VW ... QNxztWVPXg
test
Last edited by Italjohn on 04 Jan 2022, 09:44, edited 2 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Kan ikke si jeg er nevneverdig sjenert av innsugslyden, er jo flust av andre lyder å bry seg om i en T3 lissom!
(PS! kul prosjekttråd, og bil )
(PS! kul prosjekttråd, og bil )
Italjohn wrote:Denne delen er defekt på min bil, så jeg har montert en silikonslange fra Brickwers der. Men se nå at det er mulig å få tak i original delen igjen. Tror den skal ha en lyddemper effekt på innsugslyden. Hva tror dere, er det verdt å bytt til denne med lyddemper?
2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
1983 VW T3 Westfalia
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Litt mere info angående ombygging fra trommel til skiver bak.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nmJIuI1G6d4[/youtube]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nmJIuI1G6d4[/youtube]
Last edited by Italjohn on 27 Jul 2022, 10:49, edited 3 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20
Last edited by Italjohn on 30 Mar 2022, 08:58, edited 1 time in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Info angående sensorer i motorrom på JX/AAZ
Thermal switch and the like in the engine compartment:
1 = oil pressure switch 1.4 bar (Black sensor) - yellow. On the CS; 0.9 bar (Gray sensor) for JX and petrol engines
2 = additional water pump overrun, starts at 104 to 107 degrees. Brown, rectangular connector; Brown / red cable, JX only
3 = oil pressure switch 0.3 bar - blue / black (Blue sensor)
4 = cooling water temperature display (yellow / red)
5 = preheating regulator (blue / white) You can extend the preheating time by installing a 1KOhm resistor in the line.
Water bleeding:
Just let it stand up straight is no problem.
Yes, the engine has to be running. Unscrew the blue cover on the expansion tank (it will be refilled).
Then knead the thick water hoses at the back until no more air comes out of the expansion tank. Put some gas on the injection pump by hand. The level in the expansion tank drops. Hold gas and fill up cooling water.
Hold the gas and put the blue lid back on. Only then do you take the gas off again.
Now you go forward to the fan, which has a vent screw on top. You don't have to turn it out completely, just loosen it until it bubbles out. When only water comes out (i.e. without splattering) turn the thing back on. If a lot of air came out at the front repeat the whole thing, but then it is definitely done bleeding.
https://www.t3-infos.de/index.html
Thermal switch and the like in the engine compartment:
1 = oil pressure switch 1.4 bar (Black sensor) - yellow. On the CS; 0.9 bar (Gray sensor) for JX and petrol engines
2 = additional water pump overrun, starts at 104 to 107 degrees. Brown, rectangular connector; Brown / red cable, JX only
3 = oil pressure switch 0.3 bar - blue / black (Blue sensor)
4 = cooling water temperature display (yellow / red)
5 = preheating regulator (blue / white) You can extend the preheating time by installing a 1KOhm resistor in the line.
Water bleeding:
Just let it stand up straight is no problem.
Yes, the engine has to be running. Unscrew the blue cover on the expansion tank (it will be refilled).
Then knead the thick water hoses at the back until no more air comes out of the expansion tank. Put some gas on the injection pump by hand. The level in the expansion tank drops. Hold gas and fill up cooling water.
Hold the gas and put the blue lid back on. Only then do you take the gas off again.
Now you go forward to the fan, which has a vent screw on top. You don't have to turn it out completely, just loosen it until it bubbles out. When only water comes out (i.e. without splattering) turn the thing back on. If a lot of air came out at the front repeat the whole thing, but then it is definitely done bleeding.
https://www.t3-infos.de/index.html
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Vedrørende lufting, så er dette en grei måte å gjøre det på. Kjør opp bilen, åpne lufteskruen på radiator, blø litt tils det ikke kommer mer bobler, starte og sjekk igjen, og husk å fylle på i trykktanken. Når det ikke kommer flere bobler, steng lufteskruen, dra opp turtallet til ca 2000 rpm, toppfyll trykktanken, sett på lokket.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Har du vist bilen med nye bremser ennå, Johnny? Bare lurte på hva du har gjort med den rare kladunken som sitter i bremserøret til bakbremsene, på høyre rammevange sånn ca ved tannstanga?
Har aldri fått helt klarhet i hva den klumpen egentlig gjør, men mistenker at det er en tilbakeslagsventil som beholder litt trykk i bakbremsene for at fjærene ikke skal dra stemplene for langt tilbake, er det noen som vet? I så tilfelle skal den plukkes bort for å få godkjent bremseombyggingen, inspektøren i Drammen lette ganske godt etter om det fortsatt satt noe sånt på Frk Jensen da jeg fikk godkjent bremseombyggingen på den.
Edit: Hadde visst spurt om det en gang allerede, men det var fryktelig stille fra alle...
Har aldri fått helt klarhet i hva den klumpen egentlig gjør, men mistenker at det er en tilbakeslagsventil som beholder litt trykk i bakbremsene for at fjærene ikke skal dra stemplene for langt tilbake, er det noen som vet? I så tilfelle skal den plukkes bort for å få godkjent bremseombyggingen, inspektøren i Drammen lette ganske godt etter om det fortsatt satt noe sånt på Frk Jensen da jeg fikk godkjent bremseombyggingen på den.
Edit: Hadde visst spurt om det en gang allerede, men det var fryktelig stille fra alle...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Jeg har ikke vært å fått mine bremser godkjent enda.
VIl bygge om de bak først.
Du tenker sikkert på denne "Pressure reducing valve for rear brakes". Jeg er heller ikke helt sikker på virkemåten, annet enn at den reduserer/softer bremseeffekten til bremsene bak ved hard bremsing.
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/b ... ve-t3.html
Svar fra Brickwerks:
It’s a very basic system of a ball that slides back and forth under braking.
I remember hearing about some German tuners changing the angle of the unit on models with big rear brakes, but no experience of it.
I'm running mine with rear discs and no issues to date.
Regards
Michael
http://what-when-how.com/automobile/hyd ... utomobile/
https://youtu.be/7Pa8J2V67rA
VIl bygge om de bak først.
Du tenker sikkert på denne "Pressure reducing valve for rear brakes". Jeg er heller ikke helt sikker på virkemåten, annet enn at den reduserer/softer bremseeffekten til bremsene bak ved hard bremsing.
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/b ... ve-t3.html
Svar fra Brickwerks:
It’s a very basic system of a ball that slides back and forth under braking.
I remember hearing about some German tuners changing the angle of the unit on models with big rear brakes, but no experience of it.
I'm running mine with rear discs and no issues to date.
Regards
Michael
http://what-when-how.com/automobile/hyd ... utomobile/
https://youtu.be/7Pa8J2V67rA
Last edited by Italjohn on 15 Jun 2022, 14:18, edited 6 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Det var den kameraten der jeg tenkte på, ja. Litt avhengig av dimensjonen på kula i forhold til sylinderen hvor mye oppbremsing påvirker, men for at den skal redusere trykket må kula tette hullet i stempelet. Det øyeblikket det skjer reduseres trykket til bakkretsen med forholdet mellom arealet av endeflatene på det oransje stempelet. Gitt at alle tetninger er intakte, selvfølgelig.
Tror jeg har en ekstra liggende, bør høre kula bevege seg hvis 3D-modellen stemmer.
Tror jeg har en ekstra liggende, bør høre kula bevege seg hvis 3D-modellen stemmer.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Jeg venter også på hvordan dette går hos tilsynet. Hører gjerne om bremsefordeling mellom foran og bak. Om det evt kan være nok med 280mm bak. Som på vanlig t4. Eller om man må på 294. Hadde min gamle doka syncro på EU kontroll hos biltilsynet for mange år siden. Da hoppet den opp av rulla, når han skulle teste bremser bak. Hvordan får de kontrollert dette på en syncro? Må vi stille opp uten mellomaksel?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018
Bremsetest gjøres vel med hjula roterende i hver sin retning, tror jeg?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...