Riktig batteri?
Riktig batteri?
‘91 T4.
Nettopp kjøpt bilen, og forrige eier gav meg beskjed at han hadde fått installert et ‘større batteri enn normalt’. Bilen er i daglig bruk og fungerer.
Vil dette ha noen langsiktig betydning?
Batteriet er et Bauhaus ‘startbatteri’ 12V 70Ah 660A.
T123(4)
Nettopp kjøpt bilen, og forrige eier gav meg beskjed at han hadde fått installert et ‘større batteri enn normalt’. Bilen er i daglig bruk og fungerer.
Vil dette ha noen langsiktig betydning?
Batteriet er et Bauhaus ‘startbatteri’ 12V 70Ah 660A.
T123(4)
Re: Riktig batteri?
Nei.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Men er 70ah egentlig større enn normalt... jeg mener dette er omtrent det samme som satt i bensin, mens diesel hadde 90. Det kan jeg sjekke ut med etka
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Riktig batteri?
Eneste negative med større batteri er at dynamoen må jobbe litt mer, så du kan med fordel lade batteriet litt oftere. På pajeroen vi hadde var det 45 amp dynamo og to stk 70 amp batterier. Ladet det 3-4 ganger i året.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Fra 2000 er det iallefall mye 95ah. Før det helt nedi 65ah
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Veldig mange som mener/tror de har satt inn større batteri, men så viser det seg at det er ganske standard. Nå vet ikke jeg hva som opprinnelig sitter i en 91`mod, men 70ah høres ikke veldig mye ut i en T4. Det at dynamoen må jobbe litt mer, gjelder jo bare hvis man har brukt mye av kapasiteten.
Bruker man 15ah av batteriet, er det 15ah dynamoen skal lade opp igjen, uavhengig av om batteriet er 70 eller 90ah.
Vedlikeholdslading med ekstern lader er bra uansett
Bruker man 15ah av batteriet, er det 15ah dynamoen skal lade opp igjen, uavhengig av om batteriet er 70 eller 90ah.
Vedlikeholdslading med ekstern lader er bra uansett
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: Riktig batteri?
Trist at trådstarter ikke har lagt inn i avataren sin hva slags bil han har og motorstørrelse. Jeg antar 2,0 liter bensin har en del mindre batteri en 2,4D
Sånn fra hukommelsen så hadde min 2,4D ca like stort batteri som min 2,5TDI og nå har jeg 100Ah Biltema i TDI'en og er førnøyd med det.
Sånn fra hukommelsen så hadde min 2,4D ca like stort batteri som min 2,5TDI og nå har jeg 100Ah Biltema i TDI'en og er førnøyd med det.
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Mange av de T4 jeg har sett, er utstyrt med et 100Ah batteri, da gjerne med startampere rundt 8-900A
Det har utelukkende vært snakk om diesel, noe som er litt tyngre å starte enn bensin.
Det har utelukkende vært snakk om diesel, noe som er litt tyngre å starte enn bensin.
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Riktig batteri?
Nordiske modeller har 90A. Jeg har montert en 100A i bilen. 120A dynamo klarer fint å lade den opp.
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Ja, er de batteriene som er 353mm lange.
Der varierer Ah stort sett fra 90 til 100, avhengig av kvalitet/type
Der varierer Ah stort sett fra 90 til 100, avhengig av kvalitet/type
Re: Riktig batteri?
2.4 TDI AXL.
Mitt batteri må jobbe litt ekstra siden motoren ikke alltid er lett å starte nå i kulda - så det er nok på tide å finne et nytt.
Men jeg ser at det er mye "salat" på polskoene, og lite plass for et batteri av nåværende størrelse. Så jeg våger et latmans-spørsmål eller to her;
- er det meningen at 'dingsen' som sitter foran batteriet (rektangulær sort plast-boks) lett kan 'klipses' av slik at det blir lettere å vri/løfte batteriet inn og ut?
- regner med at batteriet holdes på plass av en eller to klemskruer langs nederste kant. Hvor sitter disse? Jeg er bortskjemt med å jobbe i mer oversiktlige motor-rom
- er ikke sikker på at jeg har en eventuell aktiveringskode for radioen lett for hånden, så jeg kikket etter tilkobling for forbruksbatteriet som iflg brukermanualene skal sitte under førersetet. Vil et batteri tilkoblet der hindre at radioen blir uten strøm når hovedbatteriet frakobles? Men i farten så jeg ingen standard polsko under setet.
Mitt batteri:
Mitt batteri må jobbe litt ekstra siden motoren ikke alltid er lett å starte nå i kulda - så det er nok på tide å finne et nytt.
Men jeg ser at det er mye "salat" på polskoene, og lite plass for et batteri av nåværende størrelse. Så jeg våger et latmans-spørsmål eller to her;
- er det meningen at 'dingsen' som sitter foran batteriet (rektangulær sort plast-boks) lett kan 'klipses' av slik at det blir lettere å vri/løfte batteriet inn og ut?
- regner med at batteriet holdes på plass av en eller to klemskruer langs nederste kant. Hvor sitter disse? Jeg er bortskjemt med å jobbe i mer oversiktlige motor-rom
- er ikke sikker på at jeg har en eventuell aktiveringskode for radioen lett for hånden, så jeg kikket etter tilkobling for forbruksbatteriet som iflg brukermanualene skal sitte under førersetet. Vil et batteri tilkoblet der hindre at radioen blir uten strøm når hovedbatteriet frakobles? Men i farten så jeg ingen standard polsko under setet.
Mitt batteri:
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Forbruksbatteri under førersetet er ekstrautstyr som få kjøpte, så jeg tipper du ikke har i det hele tatt.
Den firkantede boksen følger med festet når du løsner bolten. Det er en del av klemma for å holde batteri.
Den firkantede boksen følger med festet når du løsner bolten. Det er en del av klemma for å holde batteri.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Bolten sitter rett ned i midten
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Riktig batteri?
Mange takk for nyttige tips, Rune!
Tror jeg får prøve å holde et annet (ekstra)batteri koblet til polskoene mens jeg bytter T4-batteriet.
BTW - noen tips om nytt batteri (type, forhandler)? Så at det jeg har ennå er å få tak i, fra Batterispesialisten AS i Porsgrunn. (http://www.bilbatteri24.no) til ca 1800,-.
Tror jeg får prøve å holde et annet (ekstra)batteri koblet til polskoene mens jeg bytter T4-batteriet.
BTW - noen tips om nytt batteri (type, forhandler)? Så at det jeg har ennå er å få tak i, fra Batterispesialisten AS i Porsgrunn. (http://www.bilbatteri24.no) til ca 1800,-.
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Masse batterier er ok nå idag. Eller det gode har blitt dårligere. Alt ettersom. Biltema sine funker stort sett godt de og. Jeg foretrekker optima. Mange hater disse igjen. Men ellers er gode gamle varta bra. Bosch feks. Banner skryter noen av. Det er litt vanskelig å si noe nøyaktig, siden det stort sett er lommebok som bestemmer. Men på TDi er det nå greit å ha et med god kaldstart effekt og nok ampere
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Bosch og Varta i utgangspunktet like, men begge har både «billige» og dyrere varianter.
Jeg mener man bør gå for det beste, og at man har igjen for det i lengden. Er uansett ikke så mye som skiller i det store og det hele. Optima som blir nevnt her har overlegen startkraft, men kapasiteten(ah) er noe lavere. Fantastiske batterier bare man tar vare på de.
Ellers er jo det jo viktig at batteriet har blitt tatt godt vare på i butikken om det har stått en stund.
Spiller ingen rolle hva man velger hvis batteriet har begynt å sulfatere før du kjøper det.
Gå til et seriøst sted som har litt omløp i batteriene sine, så går det nok bra
Jeg mener man bør gå for det beste, og at man har igjen for det i lengden. Er uansett ikke så mye som skiller i det store og det hele. Optima som blir nevnt her har overlegen startkraft, men kapasiteten(ah) er noe lavere. Fantastiske batterier bare man tar vare på de.
Ellers er jo det jo viktig at batteriet har blitt tatt godt vare på i butikken om det har stått en stund.
Spiller ingen rolle hva man velger hvis batteriet har begynt å sulfatere før du kjøper det.
Gå til et seriøst sted som har litt omløp i batteriene sine, så går det nok bra
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Riktig batteri?
Jeg kjøpte et 100A Varta Silver Dynamic i Romania for 1000kr. Funker bra. Etter 3 år ligger strømmen på 96 %. Jeg lar aldri kapasiteten gå ned under 60%.
Neste batteri blir et Winston lithium.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Neste batteri blir et Winston lithium.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Bare av nysgjerrighet...
Hvorfor vil du ha Lithiumbatteri til start?
På forbruk forstår jeg
Hvorfor vil du ha Lithiumbatteri til start?
På forbruk forstår jeg
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Riktig batteri?
De taper nesten ingenting i kulda og kan tappes lengere.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Og du får tilstrekkelig med startampere?
Har du link til batteriet?
Har du link til batteriet?
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Riktig batteri?
Winston LYP Start 12v 90AH. Søk etter det hos http://www.farco.no
Det tilsvarer et tradisjonelt batteri på 225 AH.
Jeg har lithium forbruksbatteri. Det lader jeg på 30A og tar en time for å få opp fra 70% til 100. Enda fortere om jeg har kraftigere DC-DC lader på 100A. Da tar det en time for å fylle opp et utladet batteri.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tilsvarer et tradisjonelt batteri på 225 AH.
Jeg har lithium forbruksbatteri. Det lader jeg på 30A og tar en time for å få opp fra 70% til 100. Enda fortere om jeg har kraftigere DC-DC lader på 100A. Da tar det en time for å fylle opp et utladet batteri.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Riktig batteri?
De koster 7500 plus frakt hvis du kjøper i Norge. I Tyskland må jeg kjøpe minimum 2 stykker og der koster dem 8995 inklusiv frakt for begge til Norge plus evt moms.
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Riktig batteri?
Veldig nysgjerrig på hvilke erfaringer du får med dette.
Jeg jobber med batterier til daglig, og synes alle slike ting er spennende...
Klarer ikke helt fange hvorfor man skal ha dette til start fremfor et std bly/syre som koster 1/3 av dette, men kapasiteten er selvfølgelig en annen verden om man også skal tappe det som et forbruksbatteri.
Denne Peaker på 900A, dvs samme som standardbatteriet, så lite å hente der.
Men selvfølgelig, kapasitet og ladetid er jo fristende hvis forbruk er tingen
Normalt sett er også Lithiumbatteriene følsomme for ladespenningen, men det har du sikkert sjekket at man kan kontrollere. I og med at batteriet ikke har noen BMS mener jeg..
Og misforstå meg rett.. jeg er ikke negativ til det, bare nysgjerrig på erfaringer og tilbakemeldinger
Espen
Jeg jobber med batterier til daglig, og synes alle slike ting er spennende...
Klarer ikke helt fange hvorfor man skal ha dette til start fremfor et std bly/syre som koster 1/3 av dette, men kapasiteten er selvfølgelig en annen verden om man også skal tappe det som et forbruksbatteri.
Denne Peaker på 900A, dvs samme som standardbatteriet, så lite å hente der.
Men selvfølgelig, kapasitet og ladetid er jo fristende hvis forbruk er tingen
Normalt sett er også Lithiumbatteriene følsomme for ladespenningen, men det har du sikkert sjekket at man kan kontrollere. I og med at batteriet ikke har noen BMS mener jeg..
Og misforstå meg rett.. jeg er ikke negativ til det, bare nysgjerrig på erfaringer og tilbakemeldinger
Espen