Senking foran etter installasjon av H&R fjærer (fra koolart)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vetz
-
-
Posts: 120
Joined: 30 Oct 2016, 22:22
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB
Location: Oslo

Senking foran etter installasjon av H&R fjærer (fra koolart)

Post by vetz »

Så byttet ut fjærene til H&R fjærer som opprinnelig kommer fra koolart og som skal senke ca 40mm. Jeg har ikke senket foran, men ba verkstedet som skulle utføre 4-hjulskontrollen om å gjøre dette slik det ble riktig.

Når jeg får bilen tilbake så sier dem at det ikke var nødvendig å stille ned foran?? Jeg argumenterer kraftig mot dette i og med det står i dokumentasjonen til senkesettet. De påstår "datamaskinen" til 4-hjulssystemet har fasit og den sier det ikke er nødvendig.

Nå har jeg en bil som er 4 cm høyere foran enn bak (har mål fra senter av aksling til hjulbuen) og du ser tydelig at bilen "sagger" bak selv om den er helt tom.

Kan noen fortelle meg hva som gjør at de kan komme til en slik konklusjon? Hva er forresten korrekt senking foran, skal det være likt, eller skal bilen være litt lavere foran enn bak?
vetz
-
-
Posts: 120
Joined: 30 Oct 2016, 22:22
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB
Location: Oslo

Re: Senking foran etter installasjon av H&R fjærer (fra kool

Post by vetz »

Ingen av dere som har installert disse fjærene som har en kommentar?

Nå målte jeg ikke bilen før fjærene ble byttet, men vet noen hva "standard" innstillingen er på T4? Er klar over det vil variere fra bil til bil, men er vel logisk at bilen er litt lavere fremme enn bak når den er tom, feks 1 cm for å ta høyde for last?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Senking foran etter installasjon av H&R fjærer (fra koolart)

Post by Der Postmeister »

Bilen skal jo selvfølgelig være lik eller litt lavere foran enn bak.
Meningsløst med senkesett ellers. De har kun brukt fabrikksettingene slavisk, og det kan de ikke ved senk. Verdiene må likevel stemme med papirene og innafor verdier.
Strengt tatt blir og slavisk bruk av fabrikksettinger feil, da du faktisk skal måle helling på T4 med ett spesialverktøy og ta hensyn til denne verdien og. Firkanta plate med anleggsflate og justerbar libelle på en arm. Husker ikke verktøynr lenger
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vetz
-
-
Posts: 120
Joined: 30 Oct 2016, 22:22
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB
Location: Oslo

Re: Senking foran etter installasjon av H&R fjærer (fra koolart)

Post by vetz »

Jeg klaget og fikk det fikset tilslutt. Om det er 100% korrekt vet jeg ikke, men ble nå godkjent hos Vegvesenet (for å få det inn i vognkortet).

Dessverre mange verksteder som ikke har peiling på T4 og eldre biler lengre. Dette er bare i rekken av tragedier jeg har opplevd. Feks sist ved regreim bytte så klarte de ikke å stille inn dieselpumpen, de påstod det var pga bilen var gammel og det ikke var mulig å stille inn perfekt lengre. Var visst også problem at bilen var så gammel at de ikke kunne koble til ODB. Bare totalt bullshit alt isammen, kjørte bilen bort til VW og de fikset det (regningen gikk til andre verkstedet).

Er det noen som vet om et godt verksted som kan T4 i Oslo området og som ikke koster skjorta?
Post Reply