Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
saab900
Posts: 24
Joined: 04 Mar 2018, 18:58
Car: T4 2003
Phone: 90918116

Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.

Post by saab900 »

Hei!

Bilen har blitt vanskelig å få i gear og jeg trur dette skyldes at enten hovedpumpa eller slaven er årsaken!

Noen som kan si hvor mye jobb det er å bytte begge pumpene? :?
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Slavesylinder er utløserlager. (Ut/inn girkasse) Masterpumpa er to m8 skruer ved clutchpedalen.
Jeg ville brukt noen minutter på feilsøking:
Sett en Vice grip tang på slangen til slavesylinder og kjenn forsiktig på pedalen. Hvis den ikke siger innover, så er Masterpumpa i orden. Erfaringsmessig, så er det mulig å løsne skruene noen omdreininger på Masterpumpa, slik at denne flytter seg litt og stramme skruene på nytt. Dette har hjulpet meg en del ganger. Husk også at det er luftenippel på girkassa (slavesylinder) her skal det skiftes bremsevæske hvert andre år i sammenheng med bremsevæskeskift ihht VW servicenormer.

Hilsen Rune Waltoft
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.

Post by Harald »

Det er ekstremt mye jobb å bytte clutch slavepumpe (=utløserlager). Jeg må ta den jobben på min da jeg fant at den lekker bremsevæske ut av clutchhuset.. det blir å skru av hele fronten på bilen og løfte ut motor og gir komplett ved hjelp av en elefantjekk.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply