Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Mens jeg venter på svar fra kjøper av skyvevinduet, pakker jeg bil. Er i landsbyen vi kaller hovedstad med koronafri forkjølelse, og da kan jeg jo ikke jobbe. Sku tatt seg ut å dratt på jobben sjuk og klein for så å smitte alle jeg møter på min vei!

Kan tenkes jeg starter noe tidligere enn fredag etter kl.1600 bortover og med det et lite pitstop på Magasinet i Drammen for å hente ullgenser. Bikinisesongen er jo over så å ankomme med tilstrekkelig bekledning på #Buscamp er et must.

Synd folk ikke skjønner bruken av forumet mer, er vel bedre å følge "standardene" til Facebook :-D Gubedre..

Kommer til å ha med litt småtteri for å holde på med i dagslys så mens andre kjører til Rjukan eller hvor enn, så sitter jeg og kaffekoppen ved bil og jobber. Blir bra.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Vel, det var et bra treff. Jeg ankom alene torsdag og så ingen men lørdag kl.1600 var det 52 busser aldeles -Tryllepoff! på plassen ifm gjenåpninga.

Feira gjenåpninga med å gå tilbake til femmetersregelen.

Jeg dro inn årets 100. natt i bilen igår, så nå er jeg igang med neste 100-serie. Nuvel, jeg har sommerjobb enda fem uker til så det bør ligge an til at jeg her i Vestfold får til rundt 125 netter totalt sånn før jeg kjører fra jobb og oppholder meg på Sporevann noen døgn i strekk.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Har du noen bilder fra treffet?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Nei, det kan ikke ha blitt mange bildene. Når Instagram spammer og "reklamerer" i vilden sky, har jeg ikke så stor interesse av å ta bildene siden jeg kun får dem til å ha i egen - og det er i en skjelden oppdatert - blogg.

Fant for øvrig ut at Instagram igjen tillater meg å poste fra PC/laptop, og der er heldigvis antispamfilterene enda fungerende så kanskje jeg legger ut noe en dag. Da blir det i så fall 10 og 10 bilder og ikke ett og ett, eller enda verre - at man putter en drøss foto inn i ett bilde slik at ingen på mobil kan se bildene siden de (sukk) er så små at ikke software får til å vise dem. Jaja.

Er tilbake i landsbyen vi kaller Hovedstad, dro inn 125 netter i bilen og det skal vel strengt tatt vanskelig la seg gjøre å komme opp i slike tall hva overnatting i bilen angår. Moro, syns det gikk knirkefritt hele pendlertiden igjennom.

Fokus framover er, nå som jeg har både forsikring og årsavgift på konto å sikre at jentungen kan stille til start i sin aller første Nijmegenmarsj i juli. Da blir det å teste ut denna nyferga jeg la ut om i Løst og fast, ettersom den gir betraktelige kutt både i normale utgifter reisa til og fra har pleid å koste men også i kjøretid (Kiel - Nijmegen fra 4 timer og 15 minutter (don't do this at home, kids) til 5 timer og 50 minutter - med nyferga så er det hver vei rundt seks timer totalt og det i normale hastigheter med rimelig drivstofforbruk).
Deretter skal jo Far på hhv Wacken Open Air i (you guessed it) Wacken (som vel er i Hamburg fylke) og deretter til Bloodstock Open Air borte i England, to heavy metal-festivaler. Returen fra Bloodstock blir definitivt å foregå med nyferga.

Bilen er snill, nesten ittno å komme med. Håper dere andre også har snille biler.
vwcoach
-
-
Posts: 2349
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: Vidvandre - ny bil

Post by vwcoach »

Rudeboy wrote: 08 Nov 2021, 13:20 Nei, det kan ikke ha blitt mange bildene. Når Instagram spammer og "reklamerer" i vilden sky, har jeg ikke så stor interesse av å ta bildene siden jeg kun får dem til å ha i egen - og det er i en skjelden oppdatert - blogg.
Ehh, du tar vel bilder på mobil tlf? og så kan du laste de opp på forumet seinere. Hvorfor stresse med instagram og blogg for å vise bilder?
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Syns så tydelig å erindre forumet detter ned. Sikkert bare innbildning (sic).

Stresset er ditt eget :wink:

EDIT - kom over her om dagen at 16toms stålfelger til Vito, som har de samme mål 16tommerne til T4 har, selges for rett under kr. 1.100,-/stk hos THansen A/S. Så veit dere det. De påstår av underlige årsaker at de ikke selger til T4 i 16toms og kommer med tåkepjatt om 15toms istedet, og at de ikke kan gi garanti for 16toms på T4 (hallo, du) så hvor villig de er til å ha smør på matbordet veit jeg ikke...

Skal sjekke hva Caddyfelgene i 16toms går for, før jeg evt handler meg i rekti størrelse. Må få på nydekka jeg henta hos Peter Seikel i 2018 :D
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Driver som smått å forbereder bilen for langtur. Ikke så langt, bare ned på kontinentet og litt sånt som før.

Fordi jeg de årene jeg var i grønt pleide tusle firedagersmarsjen i Nijmegen, NL, så var jentungen vant med at farsan gikk den årlig. Såpass også at ved et tidspunkt uttalte hun "pappa, når vi går Nijmegen" med den største selvfølgelighet. Jeg tenkte som så at da får jeg bare følge opp den holdningen framover til hun blir gammel nok så skal vel det la seg gjøre.
Hun ble gammel nok i fjor ettersom hun fyllte 12 da og de har rute på 4x30km i hennes aldersklasse men epidemigreiene og oppblomstringer her og der gjorde at marsjen ikke ble arrangert, det kan for så vidt tenkes blir ståa også i år men inntil så er sagt planlegger vi da på at vi skal ned og hun skal få gå så lenge hun har lyst til det.
Da blir det å kjøre ned til Kristiansand og ta nyferga til Eemshaven, den nevnte jeg i annen tråd for noen uker tilbake. Ser at de har jobbet på hjemmesiden og du får ikke bare oppgitt reisekostnader i Euro mer men også norske kroner. Det er omlag to timers kjøring derfra til Nijmegenområdet, og som da jeg forsøkte gå sivilt på 4x50km er det en midlertidig etablert campingplass rett nord for Nijmegen by i området de kaller Lent noe nærmere Arnhem. Der har de alt man behøver men selv om maten kommer i tillegg er strøm og sanitærfasiliteter inklusive for en rimelig penge.
Vi tar med sykler slik at vi kan tråkke musklatur og ledd gode og vartme før start og så få løst opp musklaturen på hjemveien på ettermiddagen igjen.

Bo i bilen med fortelt på siden, har et signalfarga et fra Just Kampers som gir litt oppholdsrom utenfor bilen for måltider, lesing og sånt ei på 13 trenger for avslappinga.

Dette er i juli, i juni kan det tenkes jeg tar meg en helgetur til Lærdal - hadde et flott opphold med Postmeisteren i fjor der og det ga mersmak. Bo i bilen, selvsagt.

Etter å ha avlevert jentungen på Ensjø til hennes mor, evt i Larvik om de er hos stebestemora så er det å stille og rolig nærme seg tyske Wacken i det nordvestlige hjørnet av Hamburg. Wacken Open Air er en festival for heavy metal som går av stabelen førstehelga i august årlig og jeg har fire år i strekk forsøkt å få tak i billetter, uten at det lyktes før sist sommer - da for 2022. Det er rift om de billettene, kan jeg love. Brodern og dama har vært der fire ganger men nå skal vi da altså være der samtidig. De freistar en ukes interrail hvor de så får en bag reint tøy jeg har med i bilen (de får jaggu postlegge skittentøyet hjemover når vi linker opp, skulle vel være der akkurat i tide til deres egen hjemkomst).

For så snart årets festival er over og de slaskene setter seg på flyet hjem til Stovner bydel sitter jeg i bilen på landeveien nedover i retning Hoek van Holland. Jeg innrømmer jeg panikkbestillte billett med Stena Line der, de mailet meg og brukte krigsrop om at nå utløper bonuspoengene dine og jeg tenkte meg ikke om - heller ikke da fradraget av bonuspoeng kom og jeg så kostnadsreduksjonen på de enorme antall poeng jeg hadde utgjorde NOK. 44,- :D

Men jeg tenkte som så at for første gangs tur til Storbritania er det greit å forholde seg til hva man har. Jeg har billetter til Bloodstock Open Air, enda en heavymetalfestival men da i UK. Inn ved Harwich og så mellom to og tre timers kjøring til området festivalen er på og så sløve noen herlige dager til med musikk, mat og øl. Jeg er av dem som regner slik at britene faktisk talt har mat. Og da tenker jeg ikke bare på nasjonalretten pint, men på diverse paier og annet digg. Pleier begrense meg til én fish n'chips pr opphold og det er også planen for i år.

Dessverre ligger det an til at det bare blir inn og ut-tur denne gangen, ikke noe rundtur for hadde jeg kunnet det ville jeg heller tatt DFDS' overnattsferge til Newcastle og så rattet litt rundt over grensa og sett om jeg kunne besøkt øyene oppafor.

Jeg har ikke bestillt ferga fra Eemshaven fordi jeg går og pusler med datoer enda, men returen etter øyhoppinga vil bli til at jeg kjører fra Hoek van Holland til Eemshaven og så ferger meg tilbake til Kristiansand i midten av august.

Etter å ha romstert med bodinnhold i Heimen konkluderte jeg før jula at jeg har for mange hjulsett (jeg gikk fra 34 firehjulssett til 18...) (skal ned til ideelle 15) og at jeg har flett nye sommerdekk jeg ikke har brukt mer enn én sesong. De skal på bilen noe senere i år i håp om at rullemotstanden går ned. Dere som kjører hard top tenker muligens dekkstøy men med glassfibertak er ikke det merkbart i 130km/t på autobahn. Jeg sikter istedet på en dærsj lavere forbruk på drivstoffet. Det er jo ikke noe actiontur jeg skal på men mer en laidback og sedat rolig landeveistur og eneste avvik der er jo autobahn fra Hamburg etter Wacken i retning Hoek van Holland 8) Spare drivstoffkostnader der man kan, si.

Jentungen og meg er for så vidt klare for Buscamp igjen, hun hadde abstinenser men mor og stefar hadde høstferien i fjor og året før så da ble det jo ikke at hun ble med dit. Det er for så vidt greit for hun er tilvent at vi gjør noe i flukt med avsluttinga av Buscamp, det er flere år vi har kjørt nordover og hilst på farmora og stefarmora på Fauske og i Sulis. I år er høstferien hennes ei uke "for seint" til sånt noe men vi har både helga og høstferien så kanskje vi bare ratter ut av hovedstaden når hun er ferdig på skola og eter improvisert middag på Elgstua påvei nordover 8)

Driver og forsøker leite meg til en annen frontfanger. Veit av en kar i Berlinområdet som lager i stål - de er dessverre pulverlakkerte men det får stå sin prøve om jeg til syvende og sist betaler ham €599,-. Fra korrespondanse med ham veit jeg at den ikke bærer tungt ikke nærmere angitt objekt montert i senter omtrent der skiltet på plastfangerne våre sitter, det må modifiseres og bygges om på hans stålfanger. Heldigvis, da, er fangeren hans omtrent som en bunke stålplater som er skrudd på bilen stort sett ved hjelp av originalfestinga og den store fordelen med hans fanger er at senterområdet av fangeren han lager er bare å skru av for easy access i sentrum av fronten på bilen. Må tygge litt på om jeg skal fortsette lete etter tsjekkerne som lager (bedre?) stålfanger, de har jo også understellsbeskyttelse for både motor, drivstofftank og klokka på drivakslinga bak. Fant alt detta hur lett som helst da jeg var på Facebook, men jeg skal ikke ha konto der og da er det kjøpekreftene til google som dikterer hva slags svar jeg får opp på søkene - ikke ideellt eller hensiktsmessig for verken meg eller google - men de får jo betalt :roll:

(kom gjerne med tips til hjemmesider for tsjekkere som lager frontfangere og understellsbeskyttelse, har jeg flaks er gjengen bak dette også dem som lager sjettegiret til T4b)

Vinteren byr på lite camping i bilen, men jeg må vel få tatt meg ei helg ute av garasjen. Jeg kommer ikke til å sikte etter rekorden for antall netter i bilen fra i fjor, jeg rakk gå lei av ukependlinga før jeg nådde mine 132 døgn i bilen :D
Men det hadde vært kjekt med ei kaldhelg i januar, ei i februar og sånn videre utover ei helg i måneden, si. Får se an vær vs knær, så blir det vel noen turer i nærområdet.

-Én ting som skal skje i.l.a vinteren er at jeg skal ha ut setebenken. Dels for å finmyse på aluskinnene som bærer den og dels for å komme inn i bakre skap i midten av bilen. En av tingene ved å kunne åpne den døra, er å støvtørke skapet (ventil i bunnen av det skapet samler mye støv også mens bilen står) for jeg trenger å skru igjen gråvannskrana :D Stått åpen i rundt 4 år, trur jeg - etter at jeg skyllte og rensa tankene etter Buscamp et år. Er vel på tide å skylle dem om igjen, da kan setebenken bare stå i garasjeanlegget her jeg bor imens.

Har et prosjekt i å montere PC-vifte i rommet under kjøleskapet, der kompressoren og der Ladegerät bor. Sette tempføler der ting blir varmt og så koble opp og kjøre vitende om atte der er det ikke så varmt mer. Strekke noen kabler tvers igjennom skapseksjonen så jeg får utnytta det volum som er der, ikke stappe ræl inn dit men koble opp på 12volten f.eks blåtannmåleren til fritidsbatteriet etc. og få opp kablinga til solcellepanelet. Kunne jo vært greit om kablinga var på plass innen turene begynner, si.

Bilen er sånn høvelig grei som den er, alltids "noe" som kunne utbedres men ikke noe som må utbedres. Et bedre bilår enn på lenge.

Vi sees på veien, i Lærdal eller i Tinn.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Du er jammen god til skrive.
Jeg venter spent på neste oppdatering.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Kommer plutselig. Som før, bilder på Insta.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Måtte ha med toppfestene til Carry-Bikestativet fra Fiamma, lokal leverandør har uttalt de ikke vil ta inn småtteri og det er jo selveste Hjulet Caravan som har for mye penger..

Så da bestillte jeg fra Campingtilbehør for ju - https://www.campingtilbehor4u.no/no/art ... stall.html De har flett nye stativ for både (som i lenke) bakluke og for bakdør. Ignorer om at de melder om at den for bakdør skal passe doble bakdører, det er bare to bakdører på bilene uansett om de vil ha fire der. Stativprisen er god, den.

De måtte riktignok innhente dette fra Fiamma (som ikke vil selge utenfor UK, av en eller annen grunn) og da har jeg fester i hende om omtrent en måneds tid fra nå av.

Blir greit å ha med sykler til meg og jentungen i Nijmegen, samt for egen del i Wacken Open Air og Bloodstock Open Air etterpå.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Testa ut for aller første gang med Vidvandre Cirkle K's bilvaskautomat oppe på Økern. Ham jeg kjøpte bilen av hadde sommeren 2011 satt bilen i den tids bilvask og fått en flerre i hjultrekket på reservehjulet, som kjent er syncrocamperen en av de som er utstyrt med reservehjulsbærer på bakluka.

Nymotens fjas, ha motoren i gang og ha bilen i fri, sa dama i skranken. OK, så sagt, så gjort.

Gikk gulle godt, anbefaler automaten for den dro av det meste av skjit på bilen, også.

EDIT - ganske så brutal lysforsterkningskrets til hovedlysene i hende, er bolt on. Nå kjører jeg med 1x Osram Nightbreaker som gir godt med lys som det er så bare det å få to Nightbreakers i front vil hjelpe. Tar meg en runde ut til Enebakk langt unna gatelys en dag det er mørkt og bar asfalt. Deretter montere kretsen.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

kan bare advare mot å shoppe fra Campingtilbehør4u, de bruker Postnord og så langt er jeg på 3. forsøket i å få pakken til et postnummer i nærheten av adressen som står på pakken :roll:

Ikke noe nytt under solen, hva det firmaet angår.

To toppfester til sykkelstativet fra Fiamma jeg har til bilen, tør ikke bruke de som er til Opel/Nissan/Citroën/Fiat/Peugoet sin felleskassebils bakdør.
Så lenge for meg å få tak i til T4 men just nu kjänns skiten surt, som Timbuktu sa det.
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Pølsetyskeren »

Hei Yngve. :) Vi har sånn ett stativ liggende som jeg skulle lagt ut for salg for lenge siden. Da får du litt mer enn bare festene, men det er alltid kjekt med reservedeler. :lol: Bare ring eller send en melding hvis du er interessert.
Hilsen Ronald
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

to stativ er bedre enn ett? :D

Nei, takk, Ronald - jeg står over og nøyer meg med det jeg har stående i stua.

Postnord lover at de skal få levert denne uka :roll:

Jeg holder ikke pusten men det hadde vært fint å fått sykkelstativet ut av leiekåken og påmontert bakluka (passer fin-fint med reservehjulsbæreren på høyresiden av bakluka)

EDIT - etter å ha sett avgårde en av hjelpesendingene i går, kom jeg hjem og så til min overraskelse Postnord hadde fulgt min anvisning om hvordan få en pakke ut av pakkestrømmen (for pakkestrømmens automatiserte "løsning" hadde sendt min pakke fem ganger til feil sted) så hadde bud fått pakken i neven, lagt den på passasjersetet og kjørt til rett utleveringssted og der kunne jeg hente den. Jeg henta den.

Det som skulle ha vært to toppfester viste seg være bare ett, heldigvis har jeg ett liggende... :evil: Jeg kommer ikke til å kjøpe fra Campingtilbehør4u igjen.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Wohey... :shock:

Noen ødela mitt budsjettregnestykke på å kalle literprisen for kr.25,-/pr liter for å se hvor mye kapital man må ha for å kunne dra noe steds hen. Observerte 26 komma noen øre idag :roll:

Ilandsproblem så definitivt men småsurt læll. Og litt intrerressant samtidig, how low can they go, si.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Har en 2DIN Blaupunkt whatsitsname NAVI som skal i bilen, på tross av at siste kartoppdatering er fra 2009 - på CD. Da jeg sist så den, så var det påført en 4-sifret kode for å kunne bruke NAVIgasjonsenheten. Påført med blyant - jeg har verken tusjet på med vannfast tusj eller notert andre steder hva koden er fordi apparatet har ligget godt, tørt og utenfor sollys i en plastkasse i alle år.

Nu er koden vekk. Jeg veit det er en "quick"-fix å lodde litt i boksen for å omgå koden, men jeg kjenner ikke på meg at jeg orker starte på det der så når en kar sa 800,- for 1 stk Blaupunktnavi + CD-veksler + porto så sa jeg okay. Der er i det minste koden kjent og man slipper måtte åpne apparatet for å bygge brukobling eller hva nå det er internettet forteller man skal gjøre uten koden.

Neste EU-kontroll er flyttet fra nå til mars ifm av- og påskiltinga for etpar år tilbake og ryker originalfrontruta på den EU-kontrollen tar jeg bilen hjem, får av ruta og starter jobben med rustfjerning i bl.a vinduskarmer på bilen. Uten ruta i bilen må det være greie arbeidsstillinger for en slik jobb, men jeg vil også nappe ut dashen for å få lyddempematter m.v inn foran dashen samt bytta til 2DIN-staget altfor mange sikler etter 8)

(Jeg henta mitt samt 28mm stabsstag bak i NL for mange år tilbake, vel verdt å hente på kontinentet - kanskje du får en god pris, også)(begge to utgjør langt under tollfrikvoten vi har på varer inntil kr. 6k på hjemreisa)

Ut over det er jeg forlengst ferdig å pakke til Buscamp. Grei bag å hive i bilen går fort, alt utenom mat ligger jo der allerede. Blir vel å hive på sykkelstativet på bakluka, eneste jeg veit jeg kan ha lyst til å gjøre innen avreisa.
Usikker på om jeg kommer så seint som innen Dagsrevyen på fredag, eller før. Det vil tiden vise men jeg er i nærheta av ei bålpanne umiddelbart etter parkering. -Jeg tar med etpar sekker ved og etpar sekker køl og oppfordrer samtidig alle andre om å gjøre det samme.

EDIT - dropper å ha på sykkelstativet, satser i stedet på å ha det jeg trenger (siste innkjøp unnagjort). Må avvente til fredag før jeg kan kjøre men det blir bra.

Slo klørne i en MFD NAVI fra Blaupunkt, den jeg allerede har mangler nå PIN-kode og jeg orker ikke kåle med å bygge om kretser i apparatet bare for å få kobla det opp. Og koble det opp blir den dag frontruta ryker, nok av steinsprang der men om det er tilstrekkelig med sånt noe i synsfeltet som EU-kontrollen har et punkt om, finner jeg jo ut når kontrollen skal tas. Jeg veit kun av ett parklys foran som må få ny pære, ellers skal bilen være ship shape allerede.

Rune nevnte han har med seg storstue til postbilen, blir moro å se hvordan det fungerer - håper bare de får til å montere forteltet innen jeg kommer slik at jeg bare kan gå rett inn, si :D

Ser fram til to døgn med skuldersenk. Ha god tur dit og hjem igjen, alle og enhver.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Kjøft meg markise, Omnistore. Må finne ei helg før det blir for kaldt å stikke oppom og hente den. Vurderer spørre en kompis i Trondheim om å hente den dit for meg, den er i en av nabokommunene nord for Trondheim. Spare meg noen mil siden han kjører endel der oppe allikevel.

Stor plan - få den hjem, se på saken om man kan anskaffe side- og frontvegger. Hurtigtelting med markisa, si. Så får forteltet bli for lengre campingstopp.

Ut over det er det å forberede seg til EU-kontrollen i mars. Ser for meg frontruta må byttes da, og det er jo ett moment rundt kontrollen - få ut ruta i ro og mak hjemme og så ha klar glassmesterns folk på et tidspunkt jeg sier, og rydde opp rust etc i vinduskarm m.v samt få nappa ut dashbordet og strukket litt kabler m.v og byttet stag i dashen til 2DIN-staget (omsider). Er vel enda en tanke at DAB+antenna skal festes til jord og da er det å få løsna på en bolt inni der og koble på den, selv om ruta skal ha både VHF og DAB+antenne i seg, etter sigende.

I den grad jeg gidder spam-Insta legger jeg ut bilder der.
Stein
-
-
Posts: 1195
Joined: 20 Aug 2004, 20:41
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790
Location: Inderøy, Nord Trøndelag

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Stein »

i hvilken nabokommune? Du vet jeg bor i området! :)
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Den ligger i Hommelvika i schølvaste Schørdarrn 8)

Veit det, kompis. Hadde det vært oppafor Steinkjer ville jeg vurdert å spørre om mellomlagring i garasjen men denna gangen blir det enten til at jeg spør en som kjører mye forbi selgers område om han kan svippe innom, evt så bruker jeg felgpengene og kjører sjøl om kort tid.

Trenger en luftetur så det ligger mest an til at jeg ratter opp før det blir for mørkt og henter sjøl uten makker i Trondheim sin deltakelse. Stoppe i Trondheim på sydgående og uanmeldt ringe på og høre om kaffen var klar, si :D

Fikk unna to sett felger i dag, bare på å stå opp. Går greit unna. I ungdommelig overmot sa jeg opp leieboden de ligger i og har fram til omlag tre ukers tid fra nå på å få tømt og kommet meg ut men det ser jaggu ut for at jeg rekker det med god margin.

EDIT - markisa kommer ned om mandagen med en av nødhjelpssendingene. Sjøl var jeg oppom Salten sist uke, kom hjem etter seks dagers moro lørdag.

-Én ting veit jeg og det er at en underdimensjonert 90Ah startbatteri sal byttes ut sasp. Selv min muligens også underdimensjonerte men flett nye batteribooster (400Ah) var ikke god nok til å få start på Vidvandre etter følgende scenario:

Dumme-Yngve kjører opp søndag 11. Opplever både minus 33 og pluss 3 grader på veien opp. Parkerer 2315 i -16 og tar kveld. Ti timer senere skal min aldrende moder på butikken og jeg bruker da 20 minutter på å få starta bilen. Uten batteriboosteren ville de ti timene ganger -16' rett og slett ikke medført start av motoren. Jeg lar bilen gå på tomgang mens hun er i butikkene sine, og så kjører jeg hjem glad og lykkelig for at jeg satte på batteriboosteren på lading idet vi skulle kjøre - max lading, si.

Dagen etter står jeg der og får ikke start, eneste forskjellen er at nå går fanmeg min nye batteribooster tom... Så da ble det 5 timer buss opp og ei natt på hotell i Vesterålen. Fem timer ned igjen også, gitt. Men da bestemte jeg meg for å handle meg enda en cTEC-lader til batteriet og både startbatteriet og boosteren sto på lading (sistnevnte fra tirsdag da jeg dro til jeg skulle reise fredag). Men med cTEC-lading ville plutselig batteriet likevel...

Minner mest om en hund som ikke vil gå tur. Så snart den skjønner det er heimveien så er alt såre vel igjen, samme med bilen - da starta den tvert :D

Overnatta uten fyring på Elverum i -12 før jeg kom hjem lørdagen. Antydning til treghet i oppstarten men bare én runde med kinning og bilen starta fordi den visst vi skulle hjem igjen.
Post Reply