Ferge Bergen - UK (2026) ?

Diskuter og snakk om alt omkring VW Buss 1950-2011 som ikke passer i andre kategorier.
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Ferge Bergen - UK (2026) ?

Post by Rudeboy »

Snubla over forsia til NRK hvor de la ut en bulletin om atte nå skal det komme ny ferge mellom Norge (men de mener Bergen) og UK igjen. Hakke vært å se siden 2008.

OK. Sist vi hørte noe om detta så mangla det omlag NOK 20M på å få starta ruta som også da skulle gå fra Bergen (og ikke Norge) og Newcastle. Stusselige greier men er det ikke interesse så blir det jo ingenting av og som jeg har blitt fortalt av reisende og ansatte på englandsbåten fra dengang da så var det mye logistikk og lite turister men de som var turister var standardtypen av norske "cruise"-passasjerer ganske så skeive i skøytene etter å ha forsøkt drikke baren tom.

https://bergencruiseline.no/ourmission/ ... Da0IwwCgOM

Jeg vil bli overasket om at majoriteten av turister ville vise seg være noe annet men tanken på å slippe kjøre ned til Hoek van Holland, selv etter at Holland Norway Lines i våres etablerte seg mellom Kristiansand og Eemshaven, frister. For den ruta, se annen tråd.

Det jeg liker, sånn i tillegg til at det er snakk om en potensiell reetablering av fergeruta, er at de satser på moderne løsninger hvor skipet går elektrisk ved land og ute på åpent hav går på mindre miljøvennlig løsning. På det viset kommer vær og vind til å spre f.eks eksosen mye bedre enn i fjordområder. Nettsiden er så som så og de liker promotere seg under begrepet "gründer" og det er sikkert bra i visse (gründer-)miljøer.

Jeg kunne godt tenkt meg se båten settes i linje mellom Bergen til Stavanger og så til Newcastle (går den samme seilas tilbake, tro? Det glemte de nevne på nettsiden sin) rundt 2027 for eksempel for å kjøre rundt Scotland og besøke både Orknøyene og Shetland samt (Ytre) Hebridene og annet mens man var der.

Men jeg holder ikke pusten for denne englandsbåten før jeg ser den ved selvsyn.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Re: Ferge Bergen - UK (2026) ?

Post by Buss Marius »

Hadde dette tilbudet vært der i dag, hadde jeg vært ombord nå.
Vi er nå i Osnabruck, på veg hjem fra England, men hadde helt klart tatt fergen til Newcastle om det hadde gått noe. Vi har vært på sydkysten, så det har ikke vært så "ille" men det er ca 1700 km å kjøre, bare til calais fra Oslo, så var det ca 300km til Brighton, som vi stort sett har kjørt langs kysten.
Jeg er litt tvilende til prosjektet, men dersom de gjør litt som Colorline og sier at hjemmemarkedet ikke er Norge/Bergen men UK og de tilpasser rutetidene så det passer britene, så kanskje. Litt kjedelig på overfarten mellom Norge og England, ingen ting å se på, bare hav.
I morgen prøver vi på Stellplatz på Südsee camping i Wietzendorf og tirsdag (dagen etter) har Airbus fabrikken i Hamburg invitert oss på omvisning, noe de gjorde etter at vi betalte ca 250nok. Vi får nå opplevd noe undervegs i alle fall.
Post Reply