Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
willi86
Posts: 8
Joined: 06 Aug 2021, 20:49

Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by willi86 »

Fant ingen tråder på dette temaet.

Vurderer å fjerne varmevifte bak - da ventil lekker litt, ganske mye ved trykk... og samtidig få mer plass under benken.

Bør jeg fikse ventilen med en ny ventil fra Gowesty i metall eller bare fjerne hele varmeviften og gå for direkteslanger fra motor til varmevifte foran og dermed få mer plass og mindre skjøter/plasser som kan få lekkasje.

Bilen brukes kun om sommeren og vi brukte faktisk aldri den bakre viften nå i sommer ;-)

Noen som har pros and cons for å beholde eller ikke beholde.
Stephan
- Willi, 86’ VW T3 DJ 2.1WBX (Ocean Blue Reimo Camper)
Instagram: @thevanwilli
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by subwoofer »

Vanligvis er det registeret bak som lekker, men ventilen kan jo selvfølgelig lekke den også.

Hvis du har folk baki er det greit å ha det ekstra varmeapparatet synes nå jeg, det finnes kalde dager og kvelder om sommeren også. Men annet enn at du må plugge to slanger og to hull i torpedoveggen er det ikke noe i veien for å fjerne det.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
willi86
Posts: 8
Joined: 06 Aug 2021, 20:49

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by willi86 »

subwoofer wrote: 07 Sep 2022, 12:06 Vanligvis er det registeret bak som lekker, men ventilen kan jo selvfølgelig lekke den også.

Hvis du har folk baki er det greit å ha det ekstra varmeapparatet synes nå jeg, det finnes kalde dager og kvelder om sommeren også. Men annet enn at du må plugge to slanger og to hull i torpedoveggen er det ikke noe i veien for å fjerne det.
Er faktisk usikker på om det er registeret eller ventil som lekker.
Har ikke lyst å ta av slangene og åpne opp for å se enda... siden jeg må ha planen klar for arbeidet først :-)

Skal skifte flere slanger i samme run her... men blir vel kanskje til at jeg blender, eller skjøter dem med rette slangeskjøter som tåler varme.

Så sparer jeg heller hele slangetrekk til en dag jeg ønsker å bytte de gamle plastikk røra til rustfrie...

Har du forslag til en god metode å tappe ut kjøleværke uten å få for mye søl..
Våtsuger?, støvsuger + askebøtte el. rett i ekspansjonstanken... ønsker ikke big boom på gulvet :-)
Stephan
- Willi, 86’ VW T3 DJ 2.1WBX (Ocean Blue Reimo Camper)
Instagram: @thevanwilli
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by subwoofer »

Kan vel egentlig ikke si at jeg har det, søl synes jeg det blir okke som. Ta en stor men lav balje, f.eks en sånn lagerkasse til å ha under senger, og koble fra et av de tykke røra som går fram til radiatoren. Da bør det meste treffe oppi balja.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Kris85
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2021, 15:26

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by Kris85 »

Jeg fjernet nettopp min. Men det er "work in progress". Tok bare to klemmefester og skrudde til. Før jeg skar av med kniv. Enkelt og greit. Hvordan jeg skal ordne resten aner jeg ikke - og det ligger nok utenfor min nokså begrensa kunnskap. Men jeg har en god bekjent som er ekspert på veteranbiler (og i tillegg rørlegger) så jeg kan komme tilbake og fortelle hvordan vi gjorde det når den tid kommer.

Men tipper det blir noe ala det subwoofer nevnte i innlegget over mitt, skal jeg tippe.

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by Buss Marius »

På min 90 modell er det 16mm slanger og slangene fra varme apparatet som går ned til en T-skjøt på slangene fra motoren, til varme apparatet foran, så da bare bytter jeg ut T-skjøtene med en rett skjøt. Jeg regner med man får skjøt på Hydroscand, eller Tess om ikke biltema har det da.

En del av det jeg har skrevet er bare løgn, jeg kjøper nye slanger på biltema og bytter ut alt mellom motor og varme apparatet foran. Slanger fra Biltema og skjøter fra DO88.se

Bilen skal ikke brukes om vinteren, så da regner jeg med at det holder med det som er foran, så får jeg mer plass under baksetet. Jeg har i tillegg smalnet skapet på venstre side og kommer til å flytte "benet" på høyre side lenger ut mot veggen. Dermed får betydelig bedre plass til F.eks et fortelt
vwcoach
-
-
Posts: 2350
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by vwcoach »

Etter jeg fjernet bakre varmeapperat så la jeg et rør inn i hver slage, fylte de med Tec7. Satte på en skrukupling som jeg også fylte med tec7.
Festet de godt med slangeklemme. Dette gjorde jeg i 2013 og er like tett den dag i dag.

Image

Image
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by Der Postmeister »

Som et lite tips av erfaring: vi redda vårs fra koking da kjølevifta på radiatoren foran konka i stillestående kø i Hamburg ved å dra igang begge varmeapparater. Så for meg ville jeg beholdt det, både av bekvemmelighet og av den ekstra muligheten for kjøling av motoren. Det ble godt og varmt i bilen, men man har da vinduer til lufting
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Fjerne bakre varmevifte eller ikke?

Post by Italjohn »

Jeg har dette kittet, men ikke montert det enda.

https://gowesty.com/products/rear-heater-delete-kit

Image
Post Reply