Da var ny Caravell på plass

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Som emnet sier så har jeg endelig fått handlet meg en Caravelle.
Fikk tak i en 99/00 modell til en grei pris med et par mangler som forventet, prisen var ikke avskrekkende heller.

Men det er mye som må fikse og rette opp i, etter forrige eier.
Men heldigvis er registerreimen byttet nå nylig og dieselpumpereimen ble byttet for tre år siden på verkstedet.

I dag har jeg brukt mange timer på rengjøring, men jeg må nok til med tepperenser for å få renset setet og tepper.

Jeg vet at bærekuler må byttes, det høres godt og det begynner å bli tiden for svinghjulbytte.
Samtidig savner jeg begge armlene foran og på sikt må setene i midt raden og bakerst byttes for å bli like som frontsetene.

Så om noen har armlener til lysegrå seter til salgs veldig billig så bare skrik ut

Image

Image
mUyP
Posts: 2
Joined: 25 Jun 2018, 06:18

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by mUyP »

Pen bussen! Hvor mye betalt du for bussen?
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Er det noen som har erfaring med LUK clutch sett?
Har kikket på forskjellige og hørt av en mekanikker at Valeo settene har en svakhet som gjør at trykkplaten havarerer etterhvert. (Det er vist flere som har opplevd det)
Må bytte svinghjul også så det blir et komplett sett jeg må kjøpe.
Ser at bildeler.no selger NK deler, og de har vel grei kvalitet.

Kom over et sett fra LUK med dobbeltmasse svinghjul, komplett clutch og utløserlager til en god pris.
Har hørt at clutchen blir litt mykere og kjøringen blir jevnere med dobbeltmasse kontra fast, noen som har testet begge og kan gi en anbefaling?
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Indian »

Jeg har et LUK set med DMF men monterer i august.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Da er bilen på veien igjen etter å plutselig ha mister fremdriften her på senvinteren, motoren gikk som vanlig men ingen fremdrift i noen av girene.
Siden jeg ikke hadde noe sted å stå ble denne parkert i en periode fram til nå nylig.

Når vi tok av gearkassen og clutchen ble det åpenlyst hvorfor det ikke var fremdrift.


Image
Last edited by Espen K on 10 Dec 2022, 14:52, edited 1 time in total.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Da har det kommet på plass nytt dobbeltmassesvinghjul samt clutch.
Byttet også bærekuler oppe og nede, stabilisatorstag, støtdemper og både indre og ytre endeledd.

Image
Image
Image
Last edited by Espen K on 10 Dec 2022, 14:53, edited 2 times in total.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Har også byttet ut høyttalerne på dashbordet for å få litt bedre lyd.

Valget falt noen greie Pioneer som passet rett ned i hullet der de originale diskantene var plassert


Image
Last edited by Espen K on 10 Dec 2022, 14:54, edited 1 time in total.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Byttet ut den triste gamle Blautpunktspilleren som sikkert har stått der siden bilen var ny, med en Kenwood KMM-BT505DAB.
Den har DAB, usb og Blatann blant annet og det passer meg, denne har ikke CD-spiller men jeg har vel ikke en cd i huset lenger :mrgreen:

Image
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Satt på Ebay en kveld her og kom over en Usb ladeport til T4, den så fin ut og passet rett inn i dashbordet.
Så da måtte jeg jo kjøpe en slik, koblet den sammen med sigarettenneren og nå har jeg to usb ladeporter tilgjengelig.

https://www.ebay.com/itm/273428653829

Image
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Iløpet av den siste tiden har jeg irritert meg mere og mere over klunkingen i forstillingen, har vist at dette er pga dårlige indre foringen på stabilisatorstaget.
Tok meg tid en ettermiddag og kjørte bilen inn på på jobben for å bytte disse.
Kjøpte nye på møller og de kostet kr 190.- inkl.mva. for 2 stk

Det er en grei affære å gjøre dette, jekk opp bilen på begge siden så begge hjulene henger i luften.
Ta av hjulene, så kommer du til bolten som holder klemmen til foringen.
Skru ut bolten og ta av klemmen, så drar du av foringen.
Monter i motsatt rekkefølge.

Og de var jaggu dårlige.
Image

Jeg skjønner at disse klunket
Image

Så var de nye på plass
Image
Last edited by Espen K on 13 Nov 2019, 17:10, edited 1 time in total.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

For å få litt bedre lyd i bilen har jeg også byttet ut høyttalerne i dørene.
Her passet 6,5" rett i i originale fester.

Kjøpte disse
Image

Slik ser den originale fra 99 ut
Image

Slik ser det ut når den nye er montert, før gitteret monteres
Image
tsa
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2019, 19:32
Car: 2003 T4 TDI Syncro
Phone: 412 49 499
Location: Tinn

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by tsa »

Espen K wrote:Iløpet av den siste tiden har jeg irritert meg mere og mere over klunkingen i forstillingen, har vist at dette er pga dårlige indre foringen på stabilisatorstaget.
Mange takk for nyttig info :-)

Har selv hørt en tilsvarende klunking i min '03 Syncro TDI (tråd: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil), men sjekket opphengskuler, støtdemperforinger etc uten å finne åpenbare kilder til lyden. For så vidt OK å ha gått over sistnevnte deler og sett at det så rimelig brukbart ut.

Men se her:

Image

Ser ut til å være verre enn dine foringer! Greit å vite før bilen skal på service i morgen - bytter gjerne disse selv nå som du har beskrevet dette som en enkel jobb :-)

Ellers merket jeg meg at du skrev om bytte av/til dobbeltmassesvinghjul i din Caravelle. Er ikke helt sikker på hvor jeg har det fra, men jeg hadde inntrykk at DMS ikke var standard på T4-ene? Evt at et DMS-Clutchsett kan monteres i stedet for et fast svinghjul. Er dette riktig? Etter det jeg leste om DMS-havari på T5-ene så var jeg mindre lysten på en slik, og for så vidt også etter jeg så hvor lett de rustet (sinkslipp).
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Der Postmeister »

Dobbel masse svinghjul kom vel med innføring av ACV 2.5TDi
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

tsa wrote:Ellers merket jeg meg at du skrev om bytte av/til dobbeltmassesvinghjul i din Caravelle. Er ikke helt sikker på hvor jeg har det fra, men jeg hadde inntrykk at DMS ikke var standard på T4-ene? Evt at et DMS-Clutchsett kan monteres i stedet for et fast svinghjul. Er dette riktig? Etter det jeg leste om DMS-havari på T5-ene så var jeg mindre lysten på en slik, og for så vidt også etter jeg så hvor lett de rustet (sinkslipp).
Det er originalt med dobbeltmassesvinghjul på disse, jeg måtte bytte det da det var defekt og hadde masse dødgang både hit og dit.
Også raslet det noe forferdelig på tomgang og ikke minst når en bremset på girene i nedoverbakker.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Bilen har hatt feilkode på "Intake Manifold temp sensor" noe som har ligget der siden jeg kjøpte bilen.
Først så googlet jeg litt og fant T4wikki som omhandlet denne sensoren, tok med måleapparatet ut og Ohmet føleren.
Men den virket slik som den skulle, jeg hadde kjøpt ny på bilextra og bestemte meg for å teste denne for å se om de hadde samme motstand.
Men den fra bilextra var helt død, ikke noe motstand i det hele tatt. (Ble returnert på garanti)

Så kikket jeg på ledningene, og her var det noe som ikke stemte.
Fargekodene stemte ikke med koblingskjema jeg har.

Jeg valgte å koble av alle tre kontaktene og det ekstra skjøtestykke for å trekke kablene riktig, her hadde tidligere eier tullet det til å trukket kablene på feil side :?
Etter å ha trukket kablene på riktig sted koblet jeg dise tilbake på riktig sted etter koblingsskjema.

G71 - Intake manifold temperature sender (Farge på kabler: Brun/rød-Brun/Hvit)
N18 - Exhaust gas recirculation valve (Farge på kabler: Brun/Grønn-Sort/Gul)
N75 - Charge pressure control solenoid valve (Farge på kabler: Brun/Blå-Sort/Gul)

Dette endret alt, bilen gikk litt bedre og feilkoden ble borte.

Her er det litt info on denne sensoren:
https://www.t4-wiki.de/wiki/Geber_G72_( ... emperatur)
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Puslet litt med bilen i dag.
Satt på ute temperaturføler til Defa motor og kupevarmeren, så nå har jeg visning av utetemperaturen i panelet til defaen.

Tok av TDI merket og lakkerte VW merke i grillen sort, synes det ble litt penere.

Image
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Tenkte å få utført et sårt trengt bytte av skiver og klosser bak nå i påsken.
Men ved demontering ser jeg at stempelet på høyre bak sitter dønn fast, prøde å tvinge det tilbake som vanlig med egnet utstyr men det rikket seg ikke.
Da pakningen ytterst er helt ødelagt så har det nok kommet for mye dritt mellom caliper og stempel så det har satt seg.

Løsningen ble da å hastebestille en ny caliper, så nå ble det bra med fine og gode bremser bak igjen

Image

Samtidig fikk jeg byttet et par vacumslanger som var litt morkene, ikke at jeg merker noen forskjell på motoren under kjøring men er godt å ha det i orden.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Fikk i sommer ånden over meg og dro frem gamle snekkerkunnskaper, saget og limte/skrudde sammen ei kasse til to bassere jeg hadde liggende.
Satt også inn to kasser med 6X9 under bakerste seterad som selvfølgelig er tilkoblet forsterkeren under passasjersetet.

Litt lyd må en jo ha i bilen :D
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Og nå klunker det igjen i forstillingen, er slark i øvre bærekulene.
Er 3 år ca siden de ble byttet og har kjørt under 30tusen km med dem, skal de ryke så fort eller er det dårlig kvalitet på disse som er fra bildeler.no ?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Rudeboy »

Det kan godt være kvaliteten det skorter på om du bare får 30k på kulene, ja. En ting er at det er lettvindt å finne deler, spec og ikke minst da altså kvalitet en annen.
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

La merke til at en av festebåndene til tanken var nærmest rustet helt av, så da ble alle tre byttet.
Nå holde de nok lengre enn bilens levetid.

Image
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

Etter en liten sjekk ble det konkludert at begge øvre bærekulene lagde lyd og hadde slakk.
Hadde på forhånd gått til innkjøp av spesialverktøy for bytte av disse, og det gjorde jobben mye enklere :D

Image

Jeg byttet både øvre og nedre bærekule for å være sikker på at det er flere år til nestegang dette må gjøres.

Image
vwcoach
-
-
Posts: 2349
Joined: 17 Jun 2006, 02:01
Car: 3 stk. T3'er
Phone: 958 30 024
Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by vwcoach »

Espen K wrote: 08 Mar 2023, 06:05 Etter en liten sjekk ble det konkludert at begge øvre bærekulene lagde lyd og hadde slakk.
Hadde på forhånd gått til innkjøp av spesialverktøy for bytte av disse, og det gjorde jobben mye enklere :D

Image
Hei dette verktøyet så snedig ut. Hvor kjøpte du dette?
Roar Indsetviken
VWbus Drammen

1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)

mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

vwcoach wrote: 09 Mar 2023, 18:57
Espen K wrote: 08 Mar 2023, 06:05 Etter en liten sjekk ble det konkludert at begge øvre bærekulene lagde lyd og hadde slakk.
Hadde på forhånd gått til innkjøp av spesialverktøy for bytte av disse, og det gjorde jobben mye enklere :D

Image
Hei dette verktøyet så snedig ut. Hvor kjøpte du dette?
Hei du

Jeg kjøpte dette brukt på finn.no

Du får nytt her:
https://cdon.no/bygg-verktoy/vidaxl-avt ... -p36503943
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Da var ny Caravell på plass

Post by Espen K »

I vinter fikk jeg endelig somlet meg til å montere en ledbar for å kompansere for noe dårlige fultlys.
Jeg ønsket ikke to svære ekstalys i fronten, dermed ble det innfeldt i nedre grill.
Lagde to spesialfester som jeg 3dprintet og tilpasset så jeg fikk festet ledbaren innfelt i nedre grill.

Denne monteringen ble diskret og ledbaren føyer seg inn i fasongen på fronten

Fikk også satt på grillen uten emblem

Image
Image

Image

Image
Post Reply