Fått tatt en liten service på bilen.
Gått igjennom deler av Digijetsystemet og sjekket sensorfunksjonalitet for luftmengdemåler, lufttemperatur, vanntemperatur og pedalposisjon.
Både lufttemperatursensor og luftmengdemåler er ute av «range». Det vil si, hele luftfilterhuset må overhales/byttes. luftmengdemåleren har noen spots hvor den viser helt feil verdi, er slitasje eller møkk på karbonoplaten inni. Temperaturmåleren viste for høy motstand. Ved 20 grader viste den 6000ohm, dette er verdien den skal ha ved rundt -1 grad..
Overnevnte problem vil vel føre til forhøyet drivstofforbruk og eventuell «hosting».
Visstnok mulig å oppdrive fra Kina, mulig jeg kjøper en og forsøker å overale den jeg har.
https://www.aliexpress.com/item/32972721257.html
Noe reserach gjort av en på TheSamba, det virker lovende.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=717137
Overhaling av karbonplate kan gjøres ved å kjøpe denne malingen:
https://www.sparkfun.com/products/10994. Ny tempføler / "termistor" kan kjøpes fra Elfa, men det er noe jobb med å klare å finne en som passer og som har rett karakteristikk.
Girolje ble og byttet, den gamle var sort som espresso og magnetpluggen deretter.
Etter litt søking på nett, så landet jeg på en olje som skal være riktig for kassa (GL4 80w-90 mineral)
https://www.motul.com/no/no/lubricants/ ... 85-1990%29
Har gått over coil/tenningssystem. Coil hadde for høy indremotstand / utenfor spesifikasjon og ble byttet. (ref.
https://www.brickwerks.co.uk/brickwerks ... ion-coils/) og ble byttet til lik ny grønn Bosch-coil.
Byttet også tenningsmodul da denne fra orginal / 34 år gammel.