Driver som smått å forbereder bilen for langtur. Ikke så langt, bare ned på kontinentet og litt sånt som før.
Fordi jeg de årene jeg var i grønt pleide tusle firedagersmarsjen i Nijmegen, NL, så var jentungen vant med at farsan gikk den årlig. Såpass også at ved et tidspunkt uttalte hun "pappa, når vi går Nijmegen" med den største selvfølgelighet. Jeg tenkte som så at da får jeg bare følge opp den holdningen framover til hun blir gammel nok så skal vel det la seg gjøre.
Hun ble gammel nok i fjor ettersom hun fyllte 12 da og de har rute på 4x30km i hennes aldersklasse men epidemigreiene og oppblomstringer her og der gjorde at marsjen ikke ble arrangert, det kan for så vidt tenkes blir ståa også i år men inntil så er sagt planlegger vi da på at vi skal ned og hun skal få gå så lenge hun har lyst til det.
Da blir det å kjøre ned til Kristiansand og ta nyferga til Eemshaven, den nevnte jeg i annen tråd for noen uker tilbake. Ser at de har jobbet på hjemmesiden og du får ikke bare oppgitt reisekostnader i Euro mer men også norske kroner. Det er omlag to timers kjøring derfra til Nijmegenområdet, og som da jeg forsøkte gå sivilt på 4x50km er det en midlertidig etablert campingplass rett nord for Nijmegen by i området de kaller Lent noe nærmere Arnhem. Der har de alt man behøver men selv om maten kommer i tillegg er strøm og sanitærfasiliteter inklusive for en rimelig penge.
Vi tar med sykler slik at vi kan tråkke musklatur og ledd gode og vartme før start og så få løst opp musklaturen på hjemveien på ettermiddagen igjen.
Bo i bilen med fortelt på siden, har et signalfarga et fra Just Kampers som gir litt oppholdsrom utenfor bilen for måltider, lesing og sånt ei på 13 trenger for avslappinga.
Dette er i juli, i juni kan det tenkes jeg tar meg en helgetur til Lærdal - hadde et flott opphold med Postmeisteren i fjor der og det ga mersmak. Bo i bilen, selvsagt.
Etter å ha avlevert jentungen på Ensjø til hennes mor, evt i Larvik om de er hos stebestemora så er det å stille og rolig nærme seg tyske Wacken i det nordvestlige hjørnet av Hamburg. Wacken Open Air er en festival for heavy metal som går av stabelen førstehelga i august årlig og jeg har fire år i strekk forsøkt å få tak i billetter, uten at det lyktes før sist sommer - da for 2022. Det er rift om de billettene, kan jeg love. Brodern og dama har vært der fire ganger men nå skal vi da altså være der samtidig. De freistar en ukes interrail hvor de så får en bag reint tøy jeg har med i bilen (de får jaggu postlegge skittentøyet hjemover når vi linker opp, skulle vel være der akkurat i tide til deres egen hjemkomst).
For så snart årets festival er over og de slaskene setter seg på flyet hjem til Stovner bydel sitter jeg i bilen på landeveien nedover i retning Hoek van Holland. Jeg innrømmer jeg panikkbestillte billett med Stena Line der, de mailet meg og brukte krigsrop om at nå utløper bonuspoengene dine og jeg tenkte meg ikke om - heller ikke da fradraget av bonuspoeng kom og jeg så kostnadsreduksjonen på de enorme antall poeng jeg hadde utgjorde NOK. 44,-
Men jeg tenkte som så at for første gangs tur til Storbritania er det greit å forholde seg til hva man har. Jeg har billetter til Bloodstock Open Air, enda en heavymetalfestival men da i UK. Inn ved Harwich og så mellom to og tre timers kjøring til området festivalen er på og så sløve noen herlige dager til med musikk, mat og øl. Jeg er av dem som regner slik at britene faktisk talt har mat. Og da tenker jeg ikke bare på nasjonalretten pint, men på diverse paier og annet digg. Pleier begrense meg til én fish n'chips pr opphold og det er også planen for i år.
Dessverre ligger det an til at det bare blir inn og ut-tur denne gangen, ikke noe rundtur for hadde jeg kunnet det ville jeg heller tatt DFDS' overnattsferge til Newcastle og så rattet litt rundt over grensa og sett om jeg kunne besøkt øyene oppafor.
Jeg har ikke bestillt ferga fra Eemshaven fordi jeg går og pusler med datoer enda, men returen etter øyhoppinga vil bli til at jeg kjører fra Hoek van Holland til Eemshaven og så ferger meg tilbake til Kristiansand i midten av august.
Etter å ha romstert med bodinnhold i Heimen konkluderte jeg før jula at jeg har for mange hjulsett (jeg gikk fra 34 firehjulssett til 18...) (skal ned til ideelle 15) og at jeg har flett nye sommerdekk jeg ikke har brukt mer enn én sesong. De skal på bilen noe senere i år i håp om at rullemotstanden går ned. Dere som kjører hard top tenker muligens dekkstøy men med glassfibertak er ikke det merkbart i 130km/t på autobahn. Jeg sikter istedet på en dærsj lavere forbruk på drivstoffet. Det er jo ikke noe actiontur jeg skal på men mer en laidback og sedat rolig landeveistur og eneste avvik der er jo autobahn fra Hamburg etter Wacken i retning Hoek van Holland

Spare drivstoffkostnader der man kan, si.
Jentungen og meg er for så vidt klare for Buscamp igjen, hun hadde abstinenser men mor og stefar hadde høstferien i fjor og året før så da ble det jo ikke at hun ble med dit. Det er for så vidt greit for hun er tilvent at vi gjør noe i flukt med avsluttinga av Buscamp, det er flere år vi har kjørt nordover og hilst på farmora og stefarmora på Fauske og i Sulis. I år er høstferien hennes ei uke "for seint" til sånt noe men vi har både helga og høstferien så kanskje vi bare ratter ut av hovedstaden når hun er ferdig på skola og eter improvisert middag på Elgstua påvei nordover
Driver og forsøker leite meg til en annen frontfanger. Veit av en kar i Berlinområdet som lager i stål - de er dessverre pulverlakkerte men det får stå sin prøve om jeg til syvende og sist betaler ham €599,-. Fra korrespondanse med ham veit jeg at den ikke bærer tungt ikke nærmere angitt objekt montert i senter omtrent der skiltet på plastfangerne våre sitter, det må modifiseres og bygges om på hans stålfanger. Heldigvis, da, er fangeren hans omtrent som en bunke stålplater som er skrudd på bilen stort sett ved hjelp av originalfestinga og den store fordelen med hans fanger er at senterområdet av fangeren han lager er bare å skru av for easy access i sentrum av fronten på bilen. Må tygge litt på om jeg skal fortsette lete etter tsjekkerne som lager (bedre?) stålfanger, de har jo også understellsbeskyttelse for både motor, drivstofftank og klokka på drivakslinga bak. Fant alt detta hur lett som helst da jeg var på Facebook, men jeg skal ikke ha konto der og da er det kjøpekreftene til google som dikterer hva slags svar jeg får opp på søkene - ikke ideellt eller hensiktsmessig for verken meg eller google - men de får jo betalt
(kom gjerne med tips til hjemmesider for tsjekkere som lager frontfangere og understellsbeskyttelse, har jeg flaks er gjengen bak dette også dem som lager sjettegiret til T4b)
Vinteren byr på lite camping i bilen, men jeg må vel få tatt meg ei helg ute av garasjen. Jeg kommer ikke til å sikte etter rekorden for antall netter i bilen fra i fjor, jeg rakk gå lei av ukependlinga før jeg nådde mine 132 døgn i bilen
Men det hadde vært kjekt med ei kaldhelg i januar, ei i februar og sånn videre utover ei helg i måneden, si. Får se an vær vs knær, så blir det vel noen turer i nærområdet.
-Én ting som skal skje i.l.a vinteren er at jeg skal ha ut setebenken. Dels for å finmyse på aluskinnene som bærer den og dels for å komme inn i bakre skap i midten av bilen. En av tingene ved å kunne åpne den døra, er å støvtørke skapet (ventil i bunnen av det skapet samler mye støv også mens bilen står) for jeg trenger å skru igjen gråvannskrana

Stått åpen i rundt 4 år, trur jeg - etter at jeg skyllte og rensa tankene etter Buscamp et år. Er vel på tide å skylle dem om igjen, da kan setebenken bare stå i garasjeanlegget her jeg bor imens.
Har et prosjekt i å montere PC-vifte i rommet under kjøleskapet, der kompressoren og der Ladegerät bor. Sette tempføler der ting blir varmt og så koble opp og kjøre vitende om atte der er det ikke så varmt mer. Strekke noen kabler tvers igjennom skapseksjonen så jeg får utnytta det volum som er der, ikke stappe ræl inn dit men koble opp på 12volten f.eks blåtannmåleren til fritidsbatteriet etc. og få opp kablinga til solcellepanelet. Kunne jo vært greit om kablinga var på plass innen turene begynner, si.
Bilen er sånn høvelig grei som den er, alltids "noe" som kunne utbedres men ikke noe som må utbedres. Et bedre bilår enn på lenge.
Vi sees på veien, i Lærdal eller i Tinn.