Starter - kaldt

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
andjos
Car: T5 2006
Phone: 95205770

Starter - kaldt

Post by andjos »

Hei, jeg har en utfording på min VWT5 2005, 1.9.

Når det nå går mot høst og kaldere netter så starter ikke bilen om morgenen. Den er liksom tom for strøm. Av og til prøver starter litt, andre ganger virker det som at det ikke er nok strøm i det hele tatt til at den i det hele tatt prøver. Det starter rundt 5-8 grader og blir forsåvidt verre jo kaldere det blir.

Hadde samme problem sist vinter. Jeg prøvde da å kjøpe nytt batteri, men det hjalp ikke. Løsningen når jeg var på hytten ble å bære batteriet til hytten også lade det der. Da var det nok til et forsøk morgen etterpå. Litt strevsomt i lengden.

Jeg bor helt på toppen av en bakke, så jeg renner den bare i gang om morgenen. Etter under ett minutt så kan jeg stoppe den også starter den helt fint av seg selv.

I bilen har jeg også et ekstra batteri til forbruk. Det er på en helt egen krets og blir ladet via et skillerelé fra Biltema (https://www.biltema.no/batutstyr/elektr ... 2000042018). Dette batteriet er nesten ikke i bruk. Av og til litt LED i bakrommet.

Jeg mistenker at det er noe galt med strømmen i bilen siden når jeg kobler ut hovebatteriet så er det nok spenning igjen til å låse bilen med sentrallåsen et par ganger. Det burde jo strengt tatt ikke være mulig når batteriet er koblet av. Jeg mistenker at det er kanskje går noe gjennom skillerele da.

Spørsmålet er altså hvor jeg skal begynne å feilsøke. Jeg har tenkt at det kan være at den lekker litt strøm eller at det er ladingen som ikke er god nok. Skillerele kan også være det som roter det til. Jeg er rimelig sikker på at ledningene som kobles til batteriet har god kontakt, men vet jo aldri. Det kan jo gi slike problemer. Dynamo kan jo gi for liten ladespenning og starter kan være gåen. Den er bare 2-3 år gammel da.

På fredag skjedde enda en underlig ting. Jeg hadde latt bilen stå noen dager pga at jeg bar bortreist. Jeg koblet da av batteriet (tilfelle den skulle tappe det). Når jeg kom tilbake så koblet jeg til batteriet og den startet fint. Jeg kjørte 50 meter. Stoppet for å legge noe i varerommet. Når jeg da skulle starte så var det helt dødt. Jeg fikk noen tilå hjelpe å dytte meg bort fra veien og inn til siden. Når jeg da satt der og tenkte at jeg skulle ringe til hjelp så prøvde jeg igjen og da startet den fint :D

Ble lang post dette for et lite problem, men som dere sikkert forstår så er det ganske å irriterende. Ikke lyst å kjøpe dynamo/starter osv før jeg faktisk ve t hvorfor det skjer.

Noen som har innspill, råd for hva jeg bør sjekke?

- Andreas
Post Reply