
Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Har en 2005 T5 2,5 AXE 130 chippet til 175, som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Den har gått 200 000, og har nå fått kjølevæske i motor for andre gang. Diagnostisert ved tap av kjølevæske og grågugge i oljelokk samt nedover i røret. Skiftet vannpumpe på 180 000. Bilen er en California, og skulle gjerne hatt den rullende lenger. Er det verdt å gå gjennom trykktesting etc, skifte toppakning, eller er det bare å bytte motor, event til hvilken? Er det en mulighet at vannpumpa kan være gåen på ny? Hva gjør man her, eller hvordan bruker man pengene best i dette tilfellet? 

-
- -
- Posts: 633
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Jeg trur nesten aldri jeg hørt om noen som måtte bytte toppakning på disse motorer. Antar derfor at det ikke er vanlig. Har du diagnostisert dette? Jeg hadde bytta kjølevannpumpe igjen, helt klart. Har selv gjort dette minst 25 ganger på forskjellige T5 gjennom årene. Har sett en del lekkasje, har også erfart varierende kvalitet av både vannpumpe og tidligere arbeid. Har fått hjem helt ny SKF pumpe med skadet pakning blant annet…Oljekjøler ved oljefilter kan også gå i oppløsning. Men vil huske at det da bli olje i vann (?).
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Re: Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Skjønner. Takk fro svar. Nei, jeg har ikke diagnostisert det. Problemet slik jeg har skjønt det er at det kan være vanskelig å gjøre nettopp det. Man er visst aldri helt sikker. Men du har nok rett i at jeg burde prøve å skifte vannpumpen en gang til. Får vel prøve å gjøre det selv.
Har du en vannpumpe du anbefaler over noen andre? Den SKF pumpa fra autodoc er rimelig i alle fall.
Og hva er greia med den dreneringsslangen jeg har lest om på den, som kan gå tett? Hvordan inspiserer man dette i blinde?
Brukes det en rimeligere olje til å skylle ut kjølevæske av motoren, eller bruker man standard olje til bilen?
Ja jeg har hørt om den oljekjøleren, og som oftest vil det da være olje i kjølevæskereservoaret, men ikke alltid visstnok i følge en mekaniker jeg snakket med. Det får bli punkt to på mekkelista det da..
Har du en vannpumpe du anbefaler over noen andre? Den SKF pumpa fra autodoc er rimelig i alle fall.
Og hva er greia med den dreneringsslangen jeg har lest om på den, som kan gå tett? Hvordan inspiserer man dette i blinde?
Brukes det en rimeligere olje til å skylle ut kjølevæske av motoren, eller bruker man standard olje til bilen?
Ja jeg har hørt om den oljekjøleren, og som oftest vil det da være olje i kjølevæskereservoaret, men ikke alltid visstnok i følge en mekaniker jeg snakket med. Det får bli punkt to på mekkelista det da..
-
- -
- Posts: 633
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Ja, du er inne i riktig tenk. Det å løfte av topp og bytte pakningen der er trolig det siste man bør gå for, når man utelukket alt annet.
Angående merke på Vannpumpe så har jeg som sagt brukt SKF 90 % av alle ganger. Har mistet telling på hvor mange ganger jeg skiftet vannpumpe, men ca 25 ganger siste 10 år…Har minst fire ganger fått hjem defekt SKF pumpe, to med knust/skadet impeller, en med impeller feil-vendt og en med skadet pakning (stor sprekk). Men pumpe ellers er god, og jeg har ikke prøvd så mye annet. Men premium-merke er å foretrekke. Har hørt godt om Hepu sin…
…også viktig å bytte kjølevæske på riktig intervall. Den vil ellers begynne å etse på impeller om denne er i metall..og impeller i plast har også gått i oppløsning flere ganger..så hva som er best, metall/plast kan jeg ikke svare på, men jeg har troa på metall…
Man kan godt bruke en billigere olje om man tenkt bytte kort tid etter for å skylle ut vann. Men da må det åpenbart være mye vann og emulsjon i den opprinnelige oljen man tømmer ut. Lar man bilen stå i ro i 24 timer, deretter sakte løsner bunnplugg så vil det begynne å sive ut. Er det vann i oljen så vil denne legge seg i bunn og tydelig komme ut først. Har man ikke vann i oljen, og det ikke er vann/olje-emulsjon så trenger man ikke å skifte olje x 2…
Den dreneringsslange/sladrehull som kommer fra de døde mellomrom mellom de to pakningene på kjølevannpumpe (pakning mot olje-side/ pakning mot kjølevann-side) ble fjernet i 2006 trur jeg. Da vil det ofte bare være ett hull uten slange. Denne blir ofte full /stopp med svart gørr. Går å undersøke med speil og lommelykt. Man kan også ta ut hele slange med banjobolt (24 mm sek kant vil jeg huske). Man kan prøve å rense bort det verste. Men å få det 100% er nesten umulig, og trolig ikke nødvendig. Bytt pumpe på fast intervall 80 eller 100 kkm…
Ja, den olje kjøler hadde jeg også skiftet før jeg løfter toppen…
Og løfter du toppen så er det ikke utenkelig at du finner annen slitasje på f.eks. kam aksel og løftere å plutselig må du vurdere å bytte det også…å dysetetninger, evt ny topp. -> nightmare
https://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=46541
Angående merke på Vannpumpe så har jeg som sagt brukt SKF 90 % av alle ganger. Har mistet telling på hvor mange ganger jeg skiftet vannpumpe, men ca 25 ganger siste 10 år…Har minst fire ganger fått hjem defekt SKF pumpe, to med knust/skadet impeller, en med impeller feil-vendt og en med skadet pakning (stor sprekk). Men pumpe ellers er god, og jeg har ikke prøvd så mye annet. Men premium-merke er å foretrekke. Har hørt godt om Hepu sin…
…også viktig å bytte kjølevæske på riktig intervall. Den vil ellers begynne å etse på impeller om denne er i metall..og impeller i plast har også gått i oppløsning flere ganger..så hva som er best, metall/plast kan jeg ikke svare på, men jeg har troa på metall…
Man kan godt bruke en billigere olje om man tenkt bytte kort tid etter for å skylle ut vann. Men da må det åpenbart være mye vann og emulsjon i den opprinnelige oljen man tømmer ut. Lar man bilen stå i ro i 24 timer, deretter sakte løsner bunnplugg så vil det begynne å sive ut. Er det vann i oljen så vil denne legge seg i bunn og tydelig komme ut først. Har man ikke vann i oljen, og det ikke er vann/olje-emulsjon så trenger man ikke å skifte olje x 2…
Den dreneringsslange/sladrehull som kommer fra de døde mellomrom mellom de to pakningene på kjølevannpumpe (pakning mot olje-side/ pakning mot kjølevann-side) ble fjernet i 2006 trur jeg. Da vil det ofte bare være ett hull uten slange. Denne blir ofte full /stopp med svart gørr. Går å undersøke med speil og lommelykt. Man kan også ta ut hele slange med banjobolt (24 mm sek kant vil jeg huske). Man kan prøve å rense bort det verste. Men å få det 100% er nesten umulig, og trolig ikke nødvendig. Bytt pumpe på fast intervall 80 eller 100 kkm…
Ja, den olje kjøler hadde jeg også skiftet før jeg løfter toppen…
Og løfter du toppen så er det ikke utenkelig at du finner annen slitasje på f.eks. kam aksel og løftere å plutselig må du vurdere å bytte det også…å dysetetninger, evt ny topp. -> nightmare
https://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=46541
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Re: Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Takk for gode tips!
Skifting av kjølevæske har jeg aldri hørt om, trodde bare man sjekket nivået. Står ingen ting om det i serviceheftet heller så vidt jeg kan se. Men det er sikkert lurt ja.
Skifting av kjølevæske har jeg aldri hørt om, trodde bare man sjekket nivået. Står ingen ting om det i serviceheftet heller så vidt jeg kan se. Men det er sikkert lurt ja.
Re: Kjølevæske i motor. Gåen toppakning?
Den banjobolten var fullstendig tett ja. Skal tro om det bare er å rense den og slangen og montere det på plass igjen, eller om den bør fjernes helt. Kanskje delvis. Eventuelt bare ta av slangen? Blir vel litt stort hull om man bare fjerner den kanskje. Hva har du gjort brukt å gjøre med den Silenhag?
Kan jo virke som det her er en del av problemet. Dreneringsveien blir tett og det blir for stort trykk på kjølevæskesiden som skyver kjølevæske over mot oljen. Eller?
Kan jo virke som det her er en del av problemet. Dreneringsveien blir tett og det blir for stort trykk på kjølevæskesiden som skyver kjølevæske over mot oljen. Eller?