Tung å skru rundt

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
HobbyMekaniker

Tung å skru rundt

Post by HobbyMekaniker »

Etter at motoren lakk 1l motorolje hver 3 mil regnet jeg med at stempelringene var gått i stykker. Sjekket kompresjonen og det var ikke noe å skryte av. Heiste derfor ut motoren og demonterte den. Kjøpte nye stempelringer og strekkbolter til alle sylindrene.

Jeg har sittet sammen de to motorblokkene, men stemplene, toppen og sylinderforingene er ikke montert på enda. Motoren er tung å dreie rundt, men lar seg gjøre ved hjelp av et flatt skrujern du setter i spenn i svinghjulet. Den lar seg gå jevnt rundt og ingen mistenkelige lyder høres, alt virker ok bare treg å snu rundt. Den lar seg lett skru rundt før du setter på den andre delen av motorblokken. Har oljet inn alle bevegelige deler/akslinger. Er dette normal oppførsel? Alle skruer/ muttere er skrudd til riktig moment.

Men hvorfor er motoren så tung å dra rundt?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Nye ringer kan nok gjøre det litt tregt, men men. Har du smurt olje i sylindrene så de ikke går helt tørt før motoren sjøl smører?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Rune, han sier han ikke har hatt stempler eller foringer inn igjen ennå.
Har du splittet blokken, og etter det går det ikke rundt? Er det det du sier?
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sorry, aua var ikke helt med her... :roll:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Har du splittet blokken, og etter det går det ikke rundt? Er det det du sier?

Ja nesten- går ikke rundt ved kun håndemakt- må bruke et skrujern du setter i spenn i svinghjulet- da går den rundt. Alt ser normalt når du svinger den rundt ved hjelp av skrujernet- ingen skumle lyder høres heller. Er det normalt? Vil den komme seg når det kommer rikelig med motor olje, slitasje og varme? Alle bevegelige deler er smurt inn ved hjelp av motorolje på smørekanne,
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Om svinghjulet er montert, så skal du klare å dra rundt veiven ved hjelp av det... uten å bruke skrujern. Om din er normal, tja, er vanskelig å lukte over nettet :) men jeg ville tatt en ekstra sjekk på lagre. Er de nye? Rett montert? 100% riktig moment? Dratt til i riktig rekkefølge??
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Har nettopp satt sammen de to motor halvdelene problemet er at veiv akslingen er enormt treig og dreie rundt , jeg går ut fra at dette er unormalt...veivakslingen har jo 4 rammelager greit nok med de som har hull og styrestifter, men det lageret som er nr.3 fra (tannhjul siden) har jeg ikke funnet noen spesiell vei og sette det. problemet er bare det at veivakslingen er utrolig treig og dreie ..jeg har jo liksom kjøpt den derre boken fra haynes. men svensken kan bli litt gresk inni mellom . og finner heller ingen bilder av rekkefølgen på stramming av muttrene .er det noen som har det ...
HobbyMekaniker

Post by HobbyMekaniker »

Fant feilen :shock: i kveld. På veivakselen helt på den siden med svinghjulet er det en ring med en tapp på. Denne skal være rett opp hvis motoren står i vater. Den var ikke der- så når vi har skrudd den sammen har den skilt seg fast og gjort dreiningen treg. Nå er motoren nesten ferdig skrudd sammen og satser på å få den i bilen muligens i morgen. :o
Post Reply