Humping ved fullt rattutslag

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
cranz
-
-

Humping ved fullt rattutslag

Post by cranz »

Heisann.. leste en artikkel det ble linket til her i forumet angående sliten viskose. Viskosen min protesterer litt ved fullt rattutslag. Er det helt vanlig? bilen min er jo nesten ikke kjørt. 130.000, så den burde da holde litt til.

Mange som har samme "problemet"?
Pål Johansen
steinn
-
-

Post by steinn »

Hva mener du med humping? Er det napping i rattet kan det jo være en servopumpe som protesterer mot mishanlingen ved å bli kjørt på fulle utslag.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
cranz
-
-

humping

Post by cranz »

nEI NEI... servo er for pingler :P hehe.. mener at viskosen kobler inn forhjula og får antydning til spinning når jeg kjører på asfalt med litt grus eller sand på ved fullt rattutslag. Viskosen skal vel ikke koble inn så fort egentlig, men er det vanlig?
Pål Johansen
steinn
-
-

Post by steinn »

Hvis du har litt stiv viskose vil du føle at det skubber noe. Det er også slik at det er litt motstand med normal viskose. Etter hva jeg har forstått er det en av måtene å sjekke om viskosen virker. Jeg har imidlertid opplevd å få en lignende effekt hvis det er for mye spissing på framhjulene, ytterhjulet vil på en måte skrubbe i f.ks. grus.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Viskosen vil ALLTID "koble" seg inn ved kraftig rattutslag.
Det er slik at diffen skal kompensere for forskjellig hastighet mellom høyre og venstre hjul. Men kombinert med viskosen blir virkeligheten noe annet, da blir det uansett forskjellige hastigheter mellom drivaksler og viskose. Dette vil da gi drift til fremhjulene med påfølgende brytning ved skarp sving.
Teorien sier at det er 0% drift forran og 100% drift bak, men i vikeligheten er det noe annet.
Ved normal kjøring og med frisk viskose vil det være ca 5-8% drift på fremhjul på tørr asfalt. Dette er fakstiske forhold.
Du vil således ALLTID oppleve at det "bryter" ved kraftig rattutslag, i mer eller mindre grad.
Eskild
dokajønne

Post by dokajønne »

Hej
Om jeg sætter mig i bilen når den er kold går det meget fint med fuldt ratudslag, men efter bare 10 km kørsel kan det være meget hårdt at paralelparkere , så viskosen bliver varm efter almindelig kørsel!

Men hvad er normalt? Om man sætter sig ud i bilen og begynder at køre i cirkler med fuldt ratudslag, hvor mange gange skal man kunne køre rundt uden viskosen begynder at binde 1?....2?.....10?
1.6 TD doka syncro (defekt motor)
1.6 D kastenwagen syncro (defekt kobling)
1.9 TD kastenwagen syncro (under ombygning)
I fælleseje
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

dokajønne wrote:Hej
Om jeg sætter mig i bilen når den er kold går det meget fint med fuldt ratudslag, men efter bare 10 km kørsel kan det være meget hårdt at paralelparkere , så viskosen bliver varm efter almindelig kørsel!

Men hvad er normalt? Om man sætter sig ud i bilen og begynder at køre i cirkler med fuldt ratudslag, hvor mange gange skal man kunne køre rundt uden viskosen begynder at binde 1?....2?.....10?
Det er ikke noe fasit på dette. Det kommer ann på hvor slitt viskosen er. Men selv en ny viskose vil bryte litt ved fullt rattutslag etter å ha kjørt en stund.
Men i din situasjon, ved at viskosen blir såpass hard etter selv 10 km kjøring, anntar jeg at din viskose er relativt slitt.
Man kan annta at ved ca 200-300.000km er en viskose utslitt og må skiftes ut.
Hilsen Eskild
cranz
-
-

viskose

Post by cranz »

Takk takk syncro.. Da fikk jeg vite det jeg ville vite ;)
Pål Johansen
dokajønne

Post by dokajønne »

kan man udskifte væske eller må man udskifte hele koblingen?
I fælleseje
cranz
-
-

viskose

Post by cranz »

Man kan vel få overhalt viskosen for ca. 3000 kr. Diskutert i en tråd for noen dager siden.
Pål Johansen
dokajønne

Post by dokajønne »

Den så jeg
Det er altså ikke noget man kan gøre selv?
Er der nogen der har erfaringer?
I fælleseje
vibberg
-
-

Post by vibberg »

Er visst noen som har prøvd, uten hell :cry: Også firma som har gjort det men sluttet med det fordi det ble ille etter et par år, og de fikk reklamasjoner. Så dette tror jeg ikke er bare bare å styre med. Er forresten riktig at viskoen knep som ny originalt også: En mekaniker på VAG fortalte at unge fremadstormende mekanikere på VAG når disse kom i -85 ga god gass og fullt rattutslag mot rampen på verkstedgulvet, og når de da la inn klutsjen fikk de nesa plantet i frontruta :D
Syncro -85 1.9 Televerket Transporter
Golf Pasadena -91 1,6TDK
Post Reply